Gå til innhold

«Mormons bok» – Religiøse fantasier?


Anbefalte innlegg

For Mormonene – eller Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige – blir «Mormons bok» regnet som guddommelig inspirert skrift, på lik linje med Bibelen.

- «Mormons bok» ble utgitt i 1830 og er en samling åpenbaringer, oversettelser og opptegnelser nedskrevet av Joseph Smith (1805-1844). Smith var kirkens første profet, leder og president».

- «Mormons bok inneholder opptegnelsene til profeter i oldtiden. En av dem, Lehi, bodde i Jerusalem ca. år 600 f. Kr. På Guds befaling ledet Lehi en liten gruppe til det amerikanske kontinent. Der utviklet de seg til en stor nasjon som også hadde profeter. Mormons bok er opptegnelsene til denne sivilisasjonens profeter og ledere (fra ca år 600 f.kr. til ca år 400 e.kr). Den har fått sitt navn etter Mormon, en av de siste av disse fordums profeter».

- «I september 1823 kom et himmelsk sendebud ved navn Moroni til Joseph Smith. Dette sendebudet fortalte ham at Gud hadde en oppgave til ham. Moroni fortalte Joseph om en opptegnelse om Amerikas tidligere innbyggere, som lå nedgravet i en nærliggende høyde og inneholdt Jesu Kristi evangeliums fylde».

- «I september 1827 mottok Joseph opptegnelsen, som var skrevet på tynne gullplater. (…) Ved hjelp av guddommelig inspirasjon oversatte Joseph Smith boken til engelsk. Den har tittelen «Mormons bok - et annet testamente om Jesus Kristus».

- «Hovedbudskapet i Mormons bok er om Jesu Kristi misjon og hans gjerninger blant folket i Amerika en tid etter hans oppstandelse».

KILDE 1:

http://www.jesu-kristi-kirke.no/index.pl?artID=tro0005&lesart=1&grID=23

KILDE 2:

http://www.jesu-kristi-kirke.no/index.pl?artID=hist0006&lesart=1&grID=7

KILDE 3:

http://www.jesu-kristi-kirke.no/index.pl?artID=media0013&les=1&lesart=1&grID=5&Overgr=&grNiv=1&hgrID=5&grID_niv3=&grNavn=Mediainformasjon

-------------------------------------------------------------------------------------------------

SPØRSMÅLET ER:

Dersom dette stemmer, hvorfor har vi ingen konkrete arkeologiske bevis(eller historiske bevis, for den sags skyld)? Dersom det er noen mormoner her på forumet/personer med god kjennskap til denne trosretningen, vil jeg gjerne høre deres synspunkt.

Edit: Jeg glemte å spørre hvorfor mormonene kaller seg kristne, når de fornekter treenigheten? Så vidt jeg kan huske fra barneskolens mislykkete forsøk på å gjøre meg til et kristent menneske, var troen på treenigheten og Bibelen som den eneste kilde til Guds ord helt sentral i kristendommen?

Endret av Rachel1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke noe om mormonerne annet enn at de er pent kledd når de ringer på døra de, og at de alltid kommer to og to unge menn ad gangen.

Når det kommer til å kalle seg en kristen, så har vel det mer med troen på Jesus som Guds sønn å gjøre, enn troen på treenigheten som jo faktisk er noe som ble vedtatt på det berømmelige kirkemøtet i Nikea i år 325 av Keiser Konstantin (som ikke ble kristen før han lå for døden)og diverse kirkefedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til å kalle seg en kristen, så har vel det mer med troen på Jesus som Guds sønn å gjøre, enn troen på treenigheten som jo faktisk er noe som ble vedtatt på det berømmelige kirkemøtet i Nikea i år 325 av Keiser Konstantin (som ikke ble kristen før han lå for døden)og diverse kirkefedre.

Det tror jeg faktisk du har rett i(at dette var noe som ble vedtatt på kikremøtet i Nikea), men det endrer ikke det faktum at monoteismen står sentralt i dagens offisielle definisjon av hvem som er kristen. Det står litt om dette på Wikipedia under "Troslære"(og som alle andre Wiki-artikler, har også denne oppgitt kilder): http://no.wikipedia.org/wiki/Kristendom#Trosl.C3.A6re

Når man da tror at Den hellige Ånd, Gud og Jesus er tre seperate Guder, er man egentlig kristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Når man da tror at Den hellige Ånd, Gud og Jesus er tre seperate Guder, er man egentlig kristen?

Jeg har egentlig aldri forstått det med at de tre skal være EN gud, og enda mer problematisk blir denne monoteismen når man spør seg hva alle englene og djevelen og slikt er.

Men mormonerne er vel kjent for å være den latterligste av alle avgreiningene av kristendommen. Det beste med historien deres er jo at denne mr Smith var den eneste som fikk se disse gullplatene (alle andre som prøvde ville dø), han satt bak et gardin eller noe og oversatte dem imens en annen skrev det ned - Smith kunne nemlig ikke skrive. Kona til den ene sekretæren var naturlig nok skeptisk, så hun ba ham "miste" manuskriptene og be Smith lese opp platene en gang til for å se om det ble samme utfall. Det ble det jo ikke, men Smith kokte opp noe unnskyldninger om at de var i djevelens hånd nå og at han hadde fått noen nye som var rimelig like men ikke ordrette.

Denne historien er litt fritt fra hukommelsen, men ved hjelp av google så finner du den nok. Hele religionen virker å være grunnet på at Smith hadde stor karisma og var en dyktig historieforteller, og det er gigantiske hull i den. Men det er det jo i alle religioner forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg faktisk du har rett i(at dette var noe som ble vedtatt på kikremøtet i Nikea), men det endrer ikke det faktum at monoteismen står sentralt i dagens offisielle definisjon av hvem som er kristen. Det står litt om dette på Wikipedia under "Troslære"(og som alle andre Wiki-artikler, har også denne oppgitt kilder): http://no.wikipedia.org/wiki/Kristendom#Trosl.C3.A6re

Når man da tror at Den hellige Ånd, Gud og Jesus er tre seperate Guder, er man egentlig kristen?

Jehovas vitner anser seg da vitterlig som kristne, men de forholder seg til disse tre som separate entiteter. De ser heller ikke Jesus som Gud, men som hans sønn, og den hellige ånd som guds kraft, eller noe i den retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...