Gå til innhold

vær så snill å ikke lage falske voldtektsanklager


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jag vet inte.. De kanske hoppas på skadestånd och försäkringspengar? Eller så är de bara attentionwhores. Hemskt är det i alla fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Selv om feministene vil argumentere imot, så er dette med falske voldtektsanklager et kjempeproblem. Det er ødeleggende for de som på faskt grunnlag blir beskyldt og ikke minst de som faktisk blir voldtatt.

Det er rettet hard kritikk mot politiet fordi noen ofre for voldtekt føler at de ikke blir trodd når de skal anmelde slike forhold. Men denne aktuelle saken (og mange andre) viser jo med all tydelighet at politiets etterforskning må være kritisk og mest mulig nøytral, og da må den som anmelder finne seg i kritiske spørsmål. Dette er for øvrig også regulert i politiets instruks - at man skal søke å bevise skyld, såvel som uskyld.

At det kan være så mye som 40% av alle voldtektsanklager som er falske, forbauser meg egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersökningen om falska våldtäkter är gjord i USA, så det kan man ju ha i åtanke. Jag tror att det är svårt att säga att siffrorna skulle vara samma här i norden. Sedan är undersökningen gjord från 70-talet till 80-talet och det har hänt väääldigt mycket sedan dess.

Jag tänker också att det här med att det "kan vara upp emot 40% falska anmälningar", att det kan grunda sig på brist på bevis. Hittar man inga bevis så kan anmälan lika gärna vara falsk som sann. Jag funderar också över alla som drog tillbaka sin anmälan, det behöver ju inte betyda att de ljög från början, det kan ju helt enkelt vara så att det blev för jobbigt och att kvinnorna (eller männen för den delen) kände sig så pass ifrågasatta att det skulle vara lättare att bara dra tillbaka påståendet.

Men som sagt, jag hävdar ingenting här, jag spekulerar bara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel ikke at mange feminister syns falske voldtektsanklager er helt ok. Jeg syns det er helt forkastelig, kanskje spesielt hvis det er med på å skape et inntrykk i samfunnet av at de fleste som anmelder en voldtekt lyver. Noe som gjør det verre for de som vil anmelde en reell sak.

Jeg syns det er ille for den som blir falskt anklaget også, bare så det er sagt. Men kvinnene her pekte vel ikke ut noen spesiell gjerningsmann (altså var ikke motivet å 'ta' noen), de må ha gjort det på pur oppmerksomhetshunger og spenningssøking vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10006390

Håper nesten at disse kvinnene får straffen sin. Hvorfor sier kvinner at de blir voldtatt når de ikke blir det?

For å sette innvandrere i et dårlig lys? For å sette menn i et dårlig lys? For å få oppmerksomhet? Aner virkelig ikke, men straffen for falsk anmeldelse burde vært lik som straffen for voldtekt. Den skaden disse kvinnene påfører fremtidige voldtektsoffer er nesten uten sidestykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel ikke at mange feminister syns falske voldtektsanklager er helt ok. Jeg syns det er helt forkastelig, kanskje spesielt hvis det er med på å skape et inntrykk i samfunnet av at de fleste som anmelder en voldtekt lyver. Noe som gjør det verre for de som vil anmelde en reell sak.

I alle diskusjonene om dette emnet, har feminister nesten alltid bagatellisert falske anklager ved å vise til at det finnes store mørketall for vold mot kvinner og at det problemet er så stort at andre problem som rammer menn ikke bør få oppmerksomhet. Enkelte psykologer hevder at det noen ganger kan være mer ødeleggende for et menneske å bli anklaget på falskt grunnlag for slike forbrytelser enn det vil være å bli utsatt for et overgrepet. Og årsaken til det er at den som blir anklaget for dette ofte blir utstøtt og overlatt til seg selv, etter "ingen røyk uten ild" - holdning fra det sosiale nettverket. Mens offeret faktisk har et hjelpeapparat som står parat. I tillegg kan offeret få erstatning.

Jeg syns det er ille for den som blir falskt anklaget også, bare så det er sagt. Men kvinnene her pekte vel ikke ut noen spesiell gjerningsmann (altså var ikke motivet å 'ta' noen), de må ha gjort det på pur oppmerksomhetshunger og spenningssøking vil jeg tro.

Think again! Voldsoffererstatning kan man søke om og få, selv om det ikke foreligger dom i en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk Jalp for innlegget Jalp, du skriver alltid veldig gode innlegg! Det er veldig skremmende som du sier, at hvis en mann blir anklaget for voldtekt så faller hele livet hans sammen, og han kan miste alt han har bygget opp. Bli uglesett overalt hvor han går. Men hvis en kvinne blir voldtatt, så stor det mange klar for å hjelpe henne.

For ikke å snakke om forskjellen i straffer. Tøsene kan jo bli straffet i maks et år, dette synes jeg er helt sykt, da det i noen tilfeller ville vært mer humant å drepe en fyr enn å beskylde han for voldtekt om han ikke hadde gjort det. Dreper du han risikerer han i hvert fall ikke all smerten som kommer med å miste jobb, venner, kone, kontakt med barn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at så mye som 40 % av alle voldtektsanklager kan være falske.

http://www.falserape.net/false-rape.htm

Hvilken forskning? Det var ikke henvisning til noen publiserte data i den delen av artikkelen. Det er henvist til andre artikler om falske voldtektsanklager, men ikke til den viktigste, som skulle si noe om omfanget av problemet. Hvor er den? Det ni-årige forskningsprosjektet i en by i midtvesten, hvor det ble sagt at 40% av anklagene ble trukket tilbake? Og at det kunne være så høyt som 70%? Hvor er referansen til den artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle diskusjonene om dette emnet, har feminister nesten alltid bagatellisert falske anklager ved å vise til at det finnes store mørketall for vold mot kvinner og at det problemet er så stort at andre problem som rammer menn ikke bør få oppmerksomhet. Enkelte psykologer hevder at det noen ganger kan være mer ødeleggende for et menneske å bli anklaget på falskt grunnlag for slike forbrytelser enn det vil være å bli utsatt for et overgrepet. Og årsaken til det er at den som blir anklaget for dette ofte blir utstøtt og overlatt til seg selv, etter "ingen røyk uten ild" - holdning fra det sosiale nettverket. Mens offeret faktisk har et hjelpeapparat som står parat. I tillegg kan offeret få erstatning.

Jeg vil vel si at jeg er feminist (litt basert på hva man legger i begrepet), likevel mener jeg ikke at man skal bagatellisere falske anklager. Ja, det finnes store mørketall når det gjelder vold mot kvinner. Men det kan ikke brukes som en unnskyldning for å ignorere andres problem. Jeg mener ikke at man trenger å diskutere hva som er verst, bare være enig om at begge deler er ting som ikke burde skje. Og at de som utsetter andre for det bør straffes.

Think again! Voldsoffererstatning kan man søke om og få, selv om det ikke foreligger dom i en sak.

Ok, det visste jeg ikke. Men jeg tror uansett at det ikke er pengene, men mer et oppmerksomhetsbehov som motiverer falske anmeldelser.

Jeg vil iallefall tro at oppegående mennesker ikke vil komme med sånne anklager for å profittere økonomisk på det, og da gjenstår et eller annet emosjonelt/oppmerksomhets behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...