Gå til innhold

Lavkalori vs. lavkarbo; hvilken kostholdsendring bør jeg velge?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Coarvi

Jeg synes det blir litt merkelig å diskutere lavkarbo mot lavkalori som om det ene skulle utelukke det andre. Lavkarbo er bare en vei å oppnå kaloriunderskudd på, og er dermed lavkalori det også. Man kan fint gå på lavkalori uten å telle kalorier!

Finn et SUNT kosthold som man kan leve på er nå mitt eneste råd. Man kan fint gå på lavkalori og spise drittmat fra ende til annen, men det burde jo ikke være det man er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jøss, så mange bastante mennesker det finnes som VET løsningen for alle. For meg er det ikke mulig å si om lavkarbo eller Grethe Roede er best på et generelt grunnlag. Hver og en må jo selv finne ut hva som passer best for dem.

For meg passer det ikke å gå på Grethe Roede. Riktignok trengte jeg ikke gå sulten, for det var absolutt nok mat for meg. Men jeg hadde et konstant savn etter "noe" fordi jeg måtte kutte kraftig ned på både sukker og fett. Jeg har vokst opp med et fett kosthold. Foreldrene min lagde mye tradisjonell norsk bondekost, og salat smakte jeg vel ikke før jeg var tenåring. Dette er et kosthold jeg har vent meg til over mange, mange år. Det ville tatt mange år å snu dette. Derfor passer lavkarbo bedre for meg enn Grethe Roede. Jeg føler at jeg kan spise masse deilig mat. De tingene jeg ikke kan spise savner jeg knapt.

I starten av en lavkarbodiett må man være veldig nøye med karbohydratene, så da kan det bli litt stress i forhold til å spise mat hos venner eller ute på restaurant. Men når man har gått på dette en tid så kan man spise litt mer karbohydrater, og man kan unne seg litt "vanlig" kost iblant. F.eks. kan jeg godt gå ut og spise pizza med venner, for det er uansett ikke noe jeg gjør mer enn en gang annenhver måned eller deromkring. De fleste måltider venner og familie lager er dessuten svært lett å tilpasse et moderat lavkarbokosthold. Jeg bare lar være å spise poteter, ris og pasta. Kjøtt/fisk og grønnsaker kan jeg spise med god samvittighet.

For meg er det enkelt å planlegge lavkarbokost, fordi det er snakk om mat som jeg er veldig glad i og jeg føler meg mye mettere enn ved å spise lavkalorimat. Å planlegge type Grethe Roede-mat derimot krever masse av meg, for der må jeg spise mye jeg ikke er særlig glad i. F.eks trenger jeg en fet dressing for å like salat. På Grethe Roede finner jeg ikke noe som gjør salat godt, derfor er det en pine å spise sånne salater. På lavkarbo kan jeg lage meg dressing av f.eks. rømme/creme fraiche og krydder, og da smaker salat yammi.

Moralen er: Det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er best. Jeg har funnet måten som fungerer for meg, men det betyr ikke at jeg vet hva som er best for andre. Til syvende og sist handler det vel kanskje mest om hvorvidt man foretrekker mager eller fet mat i utgangspunktet.

PS: Jeg kjenner mange som har brukt lavkarbo til å gå masse ned i vekt uten å trene. Alle kan nemlig ikke trene (pga ryggproblemer, skadd ben, bruk av rullestol etc). Selv var jeg så overvektig og tung at jeg knapt orket å gå tur da jeg startet på lavkarbo. Med mange kilo færre å bære på blir det mye lettere å komme seg i aktivitet etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigste, som flere andre har vært inne på, er å finne ut hva som kommer til å fungere i lengden i akkurat din hverdag. Og jeg tror også at en kombinasjon av mindre kalorier og redusert karboinntak vil være den beste løsningen i de fleste tilfeller. Men jeg ville lagt mer vekt på å spise riktig type karbohydrater (groveste type brød og ris, knekkebrød osv) enn å kutte så veldig mye ned på dem. Ihvertfall hvis man trener, da trenger man litt karbo.

Fysisk aktivitet i hverdagen og trening er også viktig, igjen det må være noe som passer akkurat din hverdag, trenger ikke å være noe mye eller avansert til å begynne med. Det er fullt mulig å gå ned med kun kostholdsomlegging, og det er også mulig å gå ned med å kun øke/endre treningen. Men man vil aldri få like gode resultater som man gjør ved å både spise fornuftig og trene, det henger sammen :). Jeg er også en forkjemper for å huske på styrketreningen, og ikke bare trene kondisjon, det er så viktig for å styrke og beskytte skjelettet, forebygge belastnings- og muskelplager, og ikke minst øke og opprettholde en høyere forbrenning.

Videre synes jeg også den mentale biten i forhold til mat og trening er superviktig, kanskje viktigst av alt. Det er som oftest det vi tenker som fører til hvordan vi handler, sånn mer eller mindre. Så jo mer bevisst vi er om denne prosessen, jo mer vil vi forstå av oss selv og det er lettere å ta de riktige valgene, og endre tanker som ikke er fullt så hensiktsmessige.

I forhold til måltider og sult som noen har nevnt, så mener jeg man skal spise seg mett selv om man slanker seg. Men, det er veldig vanlig å ha mistet kontakt med metthets og sultfølelsen. Og når jeg sier spise seg mett, så mener jeg kun akkurat passe mett, ikke noe mer enn det. F eks, før man tar en porsjon til av middagen, kjenn godt etter først om det er fordi man har lyst på, eller fordi man faktisk er sulten. Er man i tvil, så vent heller fem minutter og kjenn etter en gang til. Og er man fremdeles sulten, så ta litt til.

Og på samme måte i forhold til sult, ikke spis med mindre man kjenner helt hundre prosent sikkert at man er sulten. Er man i tvil, vent først fem min og kjenn etter igjen. For å lære seg å kjenne etter bedre, synes jeg også de klassiske tipsene er ganske nyttige. Som feks. å ikke se på tv, lese, eller sitte på nett mens du spiser, men sett deg ned ved bordet og nyt maten og kjenn etter hvordan det smaker. Spis sakte, og tygg hver bit 20-30 ganger. Dette høres kanskje litt ekstremt ut, men er bare ment som et verktøy i en periode for å bli bevisst hvordan man spiser, og forhindre overspising. :)

Jeg er også tilhenger av at man skal gjøre ting fordi man har lyst. Ikke nekt deg selv all mat du liker, og finn frem til aktiviteter som du synes er gøy å holde på med. Med dette mener jeg ikke at man skal unngå alle vanskelige ting og ubehag, men finne nye innfallsvinkler og måter å tenke rundt dem på. Hvis du har lyst, så må du ikke lenger ;). Så å finne din egen personlige motivasjon bak hver endring som gjør at du får lyst til å fortsette er viktig. Jeg tror at jo mer denne motivasjonen er forankret i din egne ønsker og følelser jo lettere blir det. Hva dette skal være er det bare du som vet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du dokumentere at det er transfett i margarin?

kan du dokumentere at det IKKE er transfett i margarin?

Jeg har ikke kommet med noen påstand, da hviler vel heller ikke dokumentasjonsbyrden på meg? Bortsett fra det, så velger jeg å ta svaret ditt for et noe flaut "nei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager var det så mye som 50% transfett i margarin, men i dag er det så vidt jeg vet ingen som bruker denne fetttypen i produksjon av margarin i Norge.

I en del andre vestlige land er dette angivelig fortsatt tilfellet, uten at jeg har nærmere kjennskap til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

det er nettopp ved bearbeidelse og produksjon av fett til magrarin og andre "man-made" produkter at fettet blir til transfett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Spørsmål. Noen her svarte tidligere på at den gamle myten ved at man fikk dårligere vaskulær ytelse er nå blitt bevist usann, og at lavkarbo ikke fører til hjerte-kar problemer etc.

Ut av pur interesse vil jeg gjerne lese kilden der dette står. Er ganske interessert i filosofien, men ikke snakk om at jeg skal begi meg ut på noe som kan skade mitt indre på den måten, og kanskje gi meg økt sjanse for hjerteinnfarkt.

Jeg finner ikke mye ordentlig forskning, men her er noen kilder som tilsier at lavkarbo nettopp virker negativt inn på det vaskulære. Om du har bedre kilder, gi meg dem =)

Low-carb diets linked to atherosclerosis and impaired blood vessel growth.

Mice placed on a 12-week low-carbohydrate/high-protein diet showed a significant increase in atherosclerosis, a buildup of plaque in the heart’s arteries and a leading cause of heart attack and stroke. The findings also showed that the diet led to an impaired ability to form new blood vessels in tissues deprived of blood flow, as might occur during a heart attack.

artikkel

Low-Fat versus Low-Carbohydrate Weight Reduction Diets: Effects on Weight Loss, Insulin Resistance and Cardiovascular Risk A Randomised Control Trial

The research shows that the risks of low-carbohydrate high-fat diets far outweigh the potential benefits gained by overweight and obese people through weight loss, including improvements in blood pressure and risk factors for coronary heart disease.

Kilde

Som sagt, jeg er kun interessert i å vite om dette kan være aktuelt, men vil ikke ha noen risiko ved dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg vil anbefale deg å lese i bloggen lenabeatrice.net, hun har linker til bl.a vitenskapelige artikler, forskningsresultater og sider skrevet av både forskere, leger og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

det er nettopp ved bearbeidelse og produksjon av fett til magrarin og andre "man-made" produkter at fettet blir til transfett..

Som noen nevnte, norsk margarin inneholder ikke transfett. Ta deg en tur på google om du lurer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er total motstander av lavkarbo fordi det er en diett. Jeg har sett en rekke mennesker som har prøvd og falt utpå i løpet av kort tid, på tross av glimrende innledende resultater.

Det jeg derimot har tro på er å skifte ut de oftest brukte karbohydratene med fullkornsvarianter - pga min hveteallergi har jeg gjort det selv.

"Lavkarbo" er en paraplybetegnelse som blir brukt for å beskrive ikke bare ketogene dietter som Atkins og Ketolyse, men også retninger som er mer moderate, som heller bør betegnes som "livsstil" enn som "diett". Jeg praktiserer denne mer moderate varianten av lavkarbo-kosthold, jeg spiser karbohydrater, men holder meg under 75 gram pr. dag, og majoriteten av karbohydratene jeg får i meg må ha lav til middels GI/GB. Jeg holder meg unna sukker, hvetemel etc, fokuserer på mye magert protein, og begrenser inntak av fett langt mer enn de som går på typiske ketogene dietter gjør- og fettet jeg får i meg skal helst være av den sunne typen. Trening er en viktig del av opplegget mitt. Når jeg har nådd målvekten vil jeg tilføre mer karbohydrater, dog fortsatt hovedsaklig dem med lav GI/GB, og ellers følge samme opplegg. Vil du virkelig kalle lavkarbo-opplegget mitt en diett heller enn livsstil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Spørsmål. Noen her svarte tidligere på at den gamle myten ved at man fikk dårligere vaskulær ytelse er nå blitt bevist usann, og at lavkarbo ikke fører til hjerte-kar problemer etc.

Ut av pur interesse vil jeg gjerne lese kilden der dette står. Er ganske interessert i filosofien, men ikke snakk om at jeg skal begi meg ut på noe som kan skade mitt indre på den måten, og kanskje gi meg økt sjanse for hjerteinnfarkt.

Jeg har ingen linker direkte til forskning, men du kan lese litt her:

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.1852087

http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...