Gå til innhold

Middagsinspirasjon?


Gjest Vito - nr to

Anbefalte innlegg

Gjest Vito - nr to

Takk for gode tips!

Har du også tips til noen vegetarmiddager? :) Myndighetene anbefaler jo nå at man maks spiser kjøtt to middager i uka, så da hadde det vært greit med noen gode vegetarretter.

Et svar til deg, før tråden sporer HELT av i usakelighet. Tydeligvis en del som har veldig vanskelig for skille person og sak her. Foreløpig for jeg bare fastholde at kverulantens kjennetegn bl a er å unngå behendig å imøtegå argumenter... Om noen tror de på noen som helst måte påvirker min egen atferd med å rope, skrike, krangle og kverulere tar de aldeles og fullstendig feil...

Så, for å bruke tida på noe nyttigere: Et svar på det som fortjener svar:

Jeg lovte å ta en kikk etter litt vegetarisk, og fant fire oppskrifter i går. De kommer i de tre neste innleggene:

Den første er en ganske så populær kveldsmat hos oss, da rekker den til både oss og en gjest. Som middagsmat vil jeg anta porsjonen holder til to vokse og to – tre barn i skolealder. Flott mat en litt halvkald dag, passerer utetemperaturen 20 grader, taper den seg en del. :) Oppskriften kommer visstnok fra Irland, jeg har fått den av en skotte.

IRSK LINSESUPPE

4 dl røde linser, bløtlagt i 3 timer

1 ¼ l vatn

1 l kjøttkraft, ikke for sterk (kan jo lages av vann + 2 – 3 terninger, men...)

4 store gule løk, grovhakket

1 liten rødløk, grovhakket

4 ss god margarin, f eks «blå Melange» (altså den uten salt og melk, verken olje eller flytende margarin er særlig her...)

½ ts pepper

1 ss paprika (krydder)

2 ss karrypasta (evt 1 ss «pulverkarry»)

½ kg (over)modne plommetomater, lettmoset med stavmixer (tomatene bør være norske, må ellers tilsettes en knivspiss sukker)

¼ kg faste tomater, helst små og søte, skåret i små båter.

4 store poteter, skrellet, i sukkerbitterninger (helst «Pimpernell», evt «Folva» eller «Asterix).

4 ss koriander, tørket (krydder)

1 stor sitron, skrellet, i skiver

½ boks (i hvert fall ikke mer) friske hermetiske erter (frossenerter gjør IKKE susen her, helt nyplukkede går fint, men tilsett da også en knivspiss salt i suppa).

Evt 1-3 båter hvitløk

1 godt grovbrød, veldig gjerne gulrotbrød

Kok linsene i vann og kjøttkraft i 40-45 min. Fres løken blank i (stor) jerngryte, tilsett alle krydder (og evt hvitløk). Hell tomatene og ¾ av ertene over og la småputre i 15-20 min. Hell linser og kokelake over i jerngryta. Tilsett salt og la bli GODT varmt. Pynt med sitronskiver og resten av ertene, og server med grovt brød.

Et prisoverslag her blir litt vanskelig for meg, tomatpris i butikk flyr jo opp og ned som en jojo. Men skal vi si rundt 85 – 90 kr om tomat-/brødprisen er fornuftig og man har smør/krydder og kraft eller buljongterning på huset?

Så en rett som er særlig fin på en smellvarm dag og man har ris igjen fra dagen før. Da lager du denne på få minutter, men den bør få en time kjøleskapet før servering. Porsjonen her er vanlig størrelse, altså to voksne + ett – to barn under 8 – 9 – 10 år. Kanskje bittelitt stor, men rester er godt til kvelds.

RISSALAT

½ l (gjerne litt mer) kokt kald ris, veldig gjerne Basmati-ris (prøv evt innvandrerbutikk)

250 g lettkokte grønne bønner (aspargesbønner). Frosne er helt fine.

1 boks godt avsilte hermetiske friske grønne erter, evt 1 pk selskapserter som legges i saltlake (1 l vann, 2 ss salt, kok opp og avkjøl) i 12 timer. (Men hvorfor ta bryet når hermetiske erter er ferdige, like gode og like rimelige?)

1 liten løk (veldig gjerne rødløk) tynne ringer

1 stor gul paprika i ganske små terninger

1 agurk i små terninger, innmaten utskrapet

250 – 300 g små og søte tomater, delt i fire

100 g syltede rødbeter (nettovekt), GODT SKYLLET (ellers ender du med en salat med GYSELIG farge)

1 boks kokte røde bønner (innvandrerbutikk eller en kolonialbutikk med OK utvalg), godt avsilt

1 liten boks ananas i biter, godt avsilt (frisk kan brukes, men gir faktisk helst litt dårligere resultat!)

1 dl kaldpresset rapsolje

½ dl sitronsaft

½ dl limesaft

Salt/pepper etter smak

Godt franskbrød, nystekt!

Et veldig godt tillegg om du ikke insisterer på fullvegetarisk: 150 - 200 g av f eks Gildes «Smårettskinke»

Bland dressing av rapsolje, sitron-/limesaft, salt/pepper/agurkinnmaten. Bland alt annet i skål, slå dressingen over og bland forsiktig. Sett kaldt minst en time. Serveres med godt franskbrød, og veldig gjerne også godt (ekstra salt) SMØR.

Prisoverslag: Avhengig av grønnsakprisen, men knappe hundrelappen? Evt skinke og smør i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vito - nr to

Den neste er særlig populær hos oss første dagen når vi er på en lengre biltur, ikke har tid til å stanse underveis for å lage middag, og ikke lyst til å spise tvilsom vare på like tvilsomme gatekjøkken langs veien: Tillagingen er lettvintheta selv, og barn kan lage dette selv så snart de kan håndtere en kniv og måle væske rett. Vi bruker til 2 voksne og 5 barn/unge (4/9/11/14/14) det dobbelte av denne oppskrifta, så får man vurdere videre selv... :)

TURSALAT

1 kg kokt makaroni

4 store løk i skiver

4 agurker i terninger

16 faste plommetomater i båter

500 g issalat, finskåret

500 g moden nøkkelost i terninger

Minst 10 gode grove rundstykker

1 kopp råpresset rapsolje (må vel bli Odelia i Norge, vi bruker danske Aakirkeby)

½ kopp vann

2 ss salt

½ ss grovmalt pepper

1 ss oregano (tørket)

Bland alt, og la stå minst 20 min. (Til turbruk skal ikke dressingen has over før ca 15 min før salaten skal brukes).

Et godt tillegg, som alltid brukes hos oss er 2 bokser hermetisk tunfisk i vann. Dette er imidlertid på ingen måte kritisk, så dropp det gjerne om du insisterer på helvegetarisk. Liker du ikke nøkkelost, er moden Jarlsberg, svensk «Prästost» eller dansk «mellemlagret Riberhus» gode erstatninger.

Et prisoverslag her også.: Full porsjon av dette og alle råvarer i vanlig butikk vil bety ca 200 kr i råvareforbruk om ikke grønnsakprisene er direkte høye, mindre om du baker rundstykkene selv. Evt tunfisk vil fordyre med 20 - 25 kr. Innkjøpet kan variere etter hvilke valg du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Og så en liten snaddermiddag til slutt, godt egnet til søndagen. Her er en del steikearbeid, men det kan veldig gjøres dagen før.

FESTLAPPER FRA KARELEN (om du lurer på hvor DET er, er svaret et finsk område mot russisk grense)

Lapper:

3 dl hvetemel

3 dl fin sammalt hvete

1 ss tørrgjær

½ ts salt

½ l H-melk blandet med 1 dl kaffefløte, fingervarm

1 dl kaffefløte

4 store egg, delt i plomme/hvite

¼ dl finhakket frisk dill

100 g usaltet meierismør (alt annet er å bestille mislykket resultat!) som er smeltet/avkjølt, i tillegg SMØR til steiking

Bland det tørre, tilsett melk, rør sammen til jevn deig, tilsett sammenrørte eggeplommer, hev ca en time, tilsett smør og stivpisket eggehvite. Stek lapper på størrelse med et veldig lite tefat, svært gjerne på helle/takke, men også steikepanna duger. Avkjøl

Krem 1

1 boks créme fraiche, lettvispet

¼ l lettømme

¾ dl finhakket frisk dill

1 ts salt

2 ss nypresset sitronsaft

Alt blandes

Krem 2

300 g finhakket syltet rødbet

200 g finhakket syltet agurk

½ boks finhakkede grønne hermetiske erter (friske, ikke tørre)

¼ l seterrømme sammenrørt med ½ dl majones. Bruk enten sitronmajones eller tilsett knapt1 ss sitronsaft og litt kjøtt.

Grasløk

Alt blandes. Lake fra rødbetene tilsettes til man har fått lekker farge. (Forsiktig, det er lett å overdrive, da blir fargen alt annet enn lekker...)

På hver lapp legges 1 – 1 ½ ss av hver av kremene, litt grasløk drysses over. Vil man ikke ha helvegetarisk, gjerne også ¼ påleggsskive røkt skinke i strimler.

Prisoverslag: Innkjøp for ca 130 kr, bruk for ca 100 kr. Forutsetter da mel/krydder (inkl dill/grasløk!)/smør/salt på huset. Evt skinke kommer i tillegg.

Igjen: Signe maten - og god appetitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Tar en ikke-vegetarisk også:

På jakt etter helt annet (se evt første innlegg i dag) i oppskriftsarkivet kom jeg over denne snadderbiten i går, og deler den gjerne med andre som måtte være interessert. Her kreves en smule erfaring på kjøkkenet for et godt resultat, men ikke veldig mye egentlig, viljen til å vise omtenksomhet mht måling av varme og evne til å regulere varmen på ei gryte er i grunnen det viktigste. På DET området nytter det nemlig absolutt ikke med holdningen «ca-omtrent-noenlunde» her! Derfor trenges også et spesielt kjøkkenredskap, et såkalt grytetermometer. Et vanlig «gammeldags» ikke-elektronisk steketermometer fungerer helt fint om spissen er lang nok, og skalaen passerer 210 grader, eller er et termometer av typen 34-641 hos Clas Ohlsson (google firmanavnet og søk på artikkelnr så ser du hva jeg mener) det riktige. Prisen er helt overkommelig, rundt 100-lappen. I tillegg trenger du ei fiskeøse i STÅL (fås i enhver kjøkkenutstyrsbutikk som fortjener navnet, koster en hundrelapp) og ei STÅLgryte (uten teflon!!) på absolutt minst 4 liter. Jo tykkere bunn, jo lettere arbeider du, men alt KAN brukes. Du må også ha ei kokeplate på absolutt minst 2000 W, og jo mer, jo bedre. Ellers er en tur på en innvanderbutikk fornuftig her, hva som her pleier å koste en hundrelapp, koster veldig lett det dobbelte i en annen butikk.

Dette har sikkert en del spist i mer tvilsom utgave ved et engelsk gatekjøkken, vær da snill ikke å sammenligne! Her er den klassiske hjemmevarianten, oppskrifta kommer fra en skotsk vennefamilie Selv om maten er proppfull av fisk, er den også proppfull av fett, så den bør tilhøre utskeielsene, ikke dagligmaten. :).

FISH'N'CHIPS THE REAL SCOTTISH WAY

750 - 800 g torskefilet (frossen er faktisk best, om du kan få tak i kvalitetsvare, eneste kjøpevare jeg har funnet som holder mål er Coops: «Torskefilet» og Findus' «Gourmet Torskefilet», i begge tilfellene trenger du to pakker, men egenfisket er jo aller best da :) ) Kan du få tak i uer (rødfisk) er det aller best, men slikt krever en virkelig god fiskebutikk og den bør først få 48 timer i fryseren.

Safta av en liten sitron

½ dl maisolje

½ ss salt, ¼ ts pepper, 1 knivspiss malt muskatnøtt, 1 ts tørket persille, ½ ts tørket grasløk

1 kg jevnstore poteter (her betyr typen en del, «Folva» er best, «Asterix» og «Beate» er også fine), meget godt vasket

200 g finbakstmel eller hvetemel fra Kvelde Mølle. Annet «fint hvetemel» er ikke fint nok.

1 flaske Munkholm, blandet med 1ss eplesidereddik og Farris med sitronsmak (evt kullsyrevann fra brusmaskin tilsatt ½ ts sitronsaft) til ½ l total væskemengde.

2 små egg + eggehviter av 2 små egg til

1 ts salt

I tillegg trenger du ca 5 l (riktig!) maisolje. Prøv en innvanderbutikk, og sats på laveste prisalternativet butikken kan spore opp, her er alt like godt mht sluttresultatet. Kan du få tak i skikkelig smult er det vel så bra, men dagens «juksesmult» i norske butikker er ubrukelig til denne maten.)

Fisken deles i biter på ca 50 g. Lag marinade av sitron, maisolje, salt, pepper, muskat, persille, grasløk, legg fisken i denne og la ligge i kjøleskap 1 – 2 timer. Rør sammen mel/Munkholm/Farris/eplesidereddik/egg (bare de hele)/salt og sett kaldt minst 1 time, Del potetene i tynne båter og tørk dem godt med tørkepapir. Varm opp minst tre liter maisolje, til mellom 165 og 170 grader, hold temperaturen innenfor dette området. Legg i ei øse med poteter om gangen og kok i ca 5 min, ta dem opp (la fettet da dryppe godt av) og legg dem til side i ei skål av herdet glass eller stål. Ta fram fisken, tørk den godt med tørkepapir. Stivpisk eggehvitene og bland med melblandingen i kjøleskapet. Regulerer grytetemperaturen til 180 – 185 grader, ha i tre – fire fiskebiter om gangen (med fiskeøsa), kok i tre – fire minutter til fisken er gyllen, legg så på tørkepapir på et fat i steikeovnen (satt på 125 grader). Når fisken er ferdig, øk varmen i gryta til 195 – 200 grader ha i potetene (ei øse om gangen) og kok noen få minutter til de er gyldenbrune. Server omgående sammen med god eddik.

Tilbehør er bortkastet, bortsett fra kanskje litt rå rød løk i ringer.

Etter bruk kan olja veldig godt siles gjennom vanlig bakesikt og has tilbake på stålkanna (det ER en grunn til at slikt leveres på stålkanne, ikke plastkanne i innvandrerbutikker!). Den er fullt brukbar til samme formål neste 3 – 4 uker om den oppbevares i kjøleskap eller kald matbod. Bare husk at gryta skal ALDRI inneholde mindre enn 2 ½ liter olje, så du må regne med å supplere litt fra gang til gang. Og så to STORE OBS:

Gryta er rimelig brannfarlig, og det kan endelig skje at det tar fyr i den, særlig når temperaturen passerer 180 grader (tidligere også, om du bruker brukt olje og slurvet med silinga). Ikke få panikk da, vær forberedt, ha grytelokket til gryta klart, helst i hånda, legg det på umiddelbart og trekk gryta fullstendig av varmen. Etter fire – fem minutter er det ingen fare mer, så bare fortsett like avslappet. Å tømme vann på for å slukke er derimot i hvert fall ikke MER lurt enn å sjekke om en tilkoblet ledning virkelig har strøm ved holde de løse endene mot tunga... Av samme grunn skal ventilatoren være AV (jeg gjentar: AV!) når temperaturen i gryta passerer 180 grader. Får du steikeos, får du leve med den til tre minutter etter at du har tatt gryta av plata og dekket den med et lokk. DA er det jo bare å kjøre ventilatoren på maks... Og husk: Dette er IKKE noe barn/unge lager alene! Guttene våre (starter i 10. til høsten) er pålitelige gutter og får veldig gjerne være hjemme alene i ei uke. De får definitivt IKKE lage dette ennå uten at ektefellen eller jeg er til stede, ikke bare i huset, men innen to meters avstand fra dem mens koking pågår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linsesuppen høres godt ut. Vil bare si at den ikke er vegetarisk så lenge du har kjøttkraft i. Ville heller erstattet dette med grønnsaksbuljong. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Så håper jeg du får en flott dag videre! :) Og som nevnt tidligere, kjempebra initiativ på tråden! :) Har du evt noen gode oppskrifter på kyllingfilet? (Så du hadde noen på kyllinglår, men det er litt vanskelig å få tak å rå kyllinglår uten at de er tilgriset med ett eller annet her jeg bor...)

Det har jeg. Ihvertfall dersom du liker bacon. :)

Surr bacon rundt kyllinfileetene slik at det kun er endene som ikke er dekket av bacon. Stek dem i panna under lokk til filetene er gjennomstekt. Kyllingfileten er gjennomstekt når den har blitt hard å trykke på, Dvs at den ikke gir etter for fingeren/stekeredskapet. Serveres med valgfritt tilbehør. (Hjemmelaget potetmos er f.eks kjempe godt ved siden av).

Du kan også legge diverse fyll mellom baconet og kyllingen, som f.eks ost, pesto, hvitløk, soltørkede tomater osv. Her er det i grunnen bare fantasien som setter grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vito - nr to

.... Vil bare si at den ikke er vegetarisk så lenge du har kjøttkraft i....

Kjøper den uten videre! :) Jeg har heller ikke garantert noen som helst rett vegetarisk, de blir mer min "første følelse". Sikkert fordi vi ikke er spesielt opptatt av akkurat det selv. Så godt råd til både deg og andre. Er det VIKTIG at noe er melkefritt, glutenfritt, vegetarisk, uten svinekjøtt etc, sjekk veldig gjerne en ekstra gang, og ta de endringer som er nødvendige. Det jeg da innestår for er at oppskrifta er lett å endre uten smaksmessige "bomber", ikke at den kan brukes absolutt "as is".

OK? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...