Gå til innhold

Har barna våre for mye arbeid og plikter


Gjest Vito - nr to

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl

har bare lest hovedinnlegget:

Dette er ikke for mye arbeid med mindre barna selv ikke vil.

MEN det er helt sykt strenge arbeidstider dere har! En ungdom (tenker på 13årsalderen) burde være mye mer fri til å være med venner, utøve fritidsaktiviteter eller bare sitte på rommet og være hormonell og forvirra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vito - nr to

Jeg har ikke lest hele innlegget ditt, men svarer med utgangspunt i dem som på sin 13årsdag ble ansatt i bedriften.

I vårhalvåret jobber de 2 1/2 time tre dager i uken, og i uken med lørdagsarbeid jobber de 12 timer/uken + 6 timer og et kvarter hjemme.

Fra ung.no:

"•arbeidstid (i tillegg til skole) skal ikke vare over 2 timer om dagen og 12 timer i uken."

Dette gjelder 13åringer. http://www.ung.no/arbeid/38_Aldersgrenser_-_jobb.html

I følge arbeidsloven arbeider de for lenge per dag.

Gjør de? De har under tolv timers arbeidsuke i bedriften. I skoleferien har de innen arbeidslovens regler for aldersgruppen, 7 timer pr dag og 40 timer pr uke. For ordens skyld: Vi har dispensasjon for 2 1/2 pr dag sommerhalvåret - for dem og andre unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Tar ellers et generelt innlegg før jeg for min del avslutter debatten. Enhver debatt har en ende, og etter drøye 90 innlegg er den overmoden for å avsluttes. Kvaliteten på en del innlegg tilsier det samme.

Først: Kan nok forsikre om at vi har et høyst virkelig og reelt liv, hvorfor skulle jeg kaste bort tida på vas? Ser noen spekulerer i antall innlegg, skrivetid mv og kan da si: På et HI bruker jeg i gjennomsnitt ca 30 min, på andre innlegg 2 - 10 minutter. Jeg KAN nemlig både tenke og skrive, jeg er vant til det fra arbeid. At jeg har tid til såpass som jeg har kommer av at arbeidet periodevis består av å VENTE - mot god betaling - og da er det jo greit å kunne bruke tid på å skrive. Men DET er også årsaken til at noen innlegg blir besvart umiddelbart, andre etter flere dager. Jeg har også stadig litt dårlig samvittighet mht et par gode innlegg jeg til enhver tid burde svar bedre på enn jeg faktisk hadde tid til.

Til spekulasjonen om ORG: Jeg er nok ikke ORG, men jeg har sett innlegg, og jeg ser en skrivestil som ligner. Jeg ser imidlertid også klare forskjeller. Har også en anelse om hvem ORG er, ut fra både skrivestil (som faktisk ligner flere jeg kjenner, tror ikke denne stilen er særlig "uvanlig" for folk som er vant til å skrive litt avansert og har evne til å tenke selv..), og hva jeg har lest. Et par detaljer lest gir meg selv sterke anelser, men jeg vet altfor lite til å være i nærheten av sikker. "DinBaby" er ellers ikke et forum jeg har vært aktiv på, derimot har jeg skrevet litt på SOL (at jeg ikke er særlig aktiv der kommer av generell liten aktivitet mht "Barn og familie"-delen). Kan også si at HI signert "VITO" faktisk er skrevet av to personer, meg selv om ektefellen, men alle er lagt ut av meg. Noen har kanskje lagt merke til en ørliten forskjell i skrivestil? Eller at vi alltid omtaler den andre som "ektefellen"?

Ser ellers at meningene om temaet er svært delte, det hadde jeg også ventet. At jeg derimot opplever at de som synes barna jobber altfor mye har VELDIG klare meninger om alt fra vår arbeidnarkomani, vår "tvangsoppdragelse" til et slikt liv, vår mentale helse etc forteller meg om en eneste ting: Deres toleranse for noe annet enn enn et liv innenfor hva "man" gjør og en holdning om at "siden JEG ikke gjør (tør gjøre) noe annet, blir det SYKT/DUMT/FARLIG/etc å gjøre noe annet". Kanskje sier det også noe om deres egen holdning til begrepet "arbeid", at Norge er fullt av GØRRLATE folk vet vi godt, og hvorfor skulle dette forumet representere noe annet enn et tverrsnitt av landets befolkning. Generelt: Alle foreldre sosialiserer sine barn til et liv i tråd med deres eget, akkurat det er naturlov. Barn har ALLTID etterapet det de ser sine foreldre gjøre. Hvorfor skulle så vi være unntaket her? Men barna lever på ingen måte noe isolert liv, og de kan tenke...

Til slutt: Takk til dere som fulgte "overskrift to" og gav seriøse kommentarer, tar dem med i videre vurdering. Til dere andre: Hyggelig at dere virkelig demonstrerte både leseferdighet og evne til alminnelig høflighet. Dere gav et godt grunnlag for ei liste over ignorerte brukere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

En annen ting jeg har lagt merke til er at innleggene ofte postes ganske raskt. I går for eksempel ble den ene tråden opprettet 18:41 og den neste 18:44. Det er ikke fysisk mulig å skrive så langt og detaljert på så 3 minutter, derfor må innleggene ha vært skrevet ferdig på forhånd.

Ja, HI er oftest skrevet ferdig på forhånd. Årsaken er så enkel som at jeg ikke er særlig begeistret for forumets tekstbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Til slutt: Takk til dere som fulgte "overskrift to" og gav seriøse kommentarer, tar dem med i videre vurdering. Til dere andre: Hyggelig at dere virkelig demonstrerte både leseferdighet og evne til alminnelig høflighet. Dere gav et godt grunnlag for ei liste over ignorerte brukere!

wow så "VOKSEN" du vito. Du har selv sittet å spamet ned og avspora dine egene tråder, så klager du på andre! makan til aroganse skal man lete lenge etter. håper du har funnet på alt, ellers burde du søke hjelp ang ungene dine som er så styrt av deg at det er farlig!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 år senere...
Gjest Mamman til Erik

Tja, syns det høres ut som mye arbeid. Ourer på hvordan det går nå, er barna fortsatt fornøyd med å ikke ha TV? Og- hva gjør dere på lørdagskvelden i heimen? Håper TS fortsatt er her og kan svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Fint at unger lærer om ansvar og plikter, men ble sliten av å lese innlegget til ts.

Stakkars unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør ts om andres mening når hun likevel mener at hun har rett? Altså, hvis hun ikke har tenkt å revurdere opplegget uansett, hva betyr andres mening da? Hun får jo ikke akkurat mye støtte og det skjønner jeg godt, for det er et voldsomt press på disse barna. Og jeg er faktisk overrasket over at hun mener de har et valg. Har de egentlig det? De blir sosialt presset og hvis de ønsker lommepenger så MÅ de jobbe sånn. Det er ikke rettferdig eller ok bruk av barns arbeidskraft. For ja, det grenser til ren utnytting. Synes i grunnen at arbeidstilsynet burde ta seg en tur innom denne bedriften og se på de reelle forholdene, både for de barna som jobber med og uten arbeidskontrakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare et troll. :filer: Hun/han har skrevet flere slike innlegg også på andre forum.

Men applaus skal hun ha for kreativitet. :duskedame:

:duskedame:

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/141564450-bursdagssituasjon-ditt-syn-langt-innlegg/

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/140454578-helt-fornuftig-eller-helt-utforsvarlig-forholdsvis-langt/

Endret av zellica
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Den bursdagstråden har hun lagt ut her på KG også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er den fysiske aktiviteten i barnas aktiviteter? Fotball, håndball, friidrett? Bortsett fra svømming en gang i mnd så er det jo ingen aktiviteter som får opp pulsen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er bare tull og den er ifra mai 2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gjør de? De har under tolv timers arbeidsuke i bedriften. I skoleferien har de innen arbeidslovens regler for aldersgruppen, 7 timer pr dag og 40 timer pr uke. For ordens skyld: Vi har dispensasjon for 2 1/2 pr dag sommerhalvåret - for dem og andre unge.

Du må nok lese arbeidsmiljøloven en gang til for den bryter du på flere områder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes først det er rart at 9-klassinger kommer hjem fra skolen kl 13:30. Jeg trodde de hadde full dag hver dag jeg.

Ellers - det er vanskelig å si hva som er for mye, man må se det an på barna om de liker og tåler det. I din penn virker det som at de liker regimet, at det ikke er for mye. Barn har godt av å delta i arbeid, få ansvar og plikter. De blir modne og selvstendige av det. Men, det må ikke bli så mye at de ikke har tid til lekser, fotballtrening, og fri lek. Det er viktig å ikke styre alt de foretar seg i detalj, da kan de også bli litt uselvstendige.

Utover det kan jeg ikke si noe bestemt, det kommer an på barna som sagt. Jeg tror ikke jeg som barn hadde likt å ha så mye arbeid og plikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Syns dette høres mye ut. Og jeg har selv hatt lønnet arbeid fra jeg ble 13 år, men ikke på langt nær så mye.

Det jeg lurer mest på er hvor mye husarbeid dere som foreldre gjør når barna bruker så mye tid på husarbeid?

Forresten kan ikke barn under 15 år jobbe mer enn 7 t/dag i skoleferien. Heller ikke mer enn 37 t/uke. Og dersom de jobber over 4,5 time SKAL de ha en halv time pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er bare tull og den er ifra mai 2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vettel

Ja det er for mye.

Og slik jeg leser arbeidsmiljøloven så er det ulovlig!

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#map011

De største barna, i niende klasse:

Fra de er tretten år, 2-2,5 timer to ganger i uka, pluss lørdager, pluss heltid på sommeren.

§ 11-1. Forbud mot barnearbeid

(1) Barn som er under 15 år eller skolepliktige skal ikke utføre arbeid som går inn under denne lov unntatt

a) kulturelt eller lignende arbeid,

b) lett arbeid og barnet har fylt 13 år,

c) arbeid som ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering som er godkjent av skolemyndighetene og barnet har fylt 14 år.

2) For barn som er under 15 år eller er skolepliktig skal arbeidstiden ikke overstige:

a) 2 timer i døgnet på dager med undervisning og 12 timer i uken i uker med undervisning,

b) 7 timer i døgnet på undervisningsfrie dager og 35 timer i undervisningsfrie uker,

c) 8 timer i døgnet og 40 timer i uken for samlet arbeids- og skoletid der arbeidet er ledd i en ordning med vekslende teoretisk og praktisk utdanning.

De to mellomste:

"De to yngste (sjette/fjerde klasse) hjelper sporadisk til i bedriften. Noe opp og ned, men i snitt gjennom året mellom to og tre timer pr uke mandag/fredag + hver andre lørdag kl 0730 – 1200, men det siste ikke alltid i perioden oktober – desember. Hjemme har de tidsmessig tilsvarende mengde oppgaver som de to eldste. De har også mulighet for å være barnejente for yngste, hver sin lørdag, etter avtale to eller tre timer fra kl 1300. Helt frivillig, men de vet jo lillebror blir glad da."

Les arbeidsmiljøloven du. De har ikke lov til å ta arbeid så unge. Og hos dere jobber de gjennomsnittlig 2-3 timer per uke + annen hver lørdag 4,5 timer + arbeid hjemme + barnevakt.

4-åringen:

"han tar «jobben» meget alvorlig, langt mer enn en del voksne gjør, og han var VELDIG bekymret for hvordan vi klarte oss når han var syk og sengeliggende (ikke særlig dårlig, men feber på 39,5 og «trett og slapp» betyr uansett senga her!) noen dager i februar."

Virkelig IKKE sunt og normal oppførsel. Viser tydelig at barnet har for mye ansvar for sin unge alder, når det blir bekymret allerede NÅ når h*n er syk. Denne holdningen er det som medfører at VOKSNE folk blir sjuke, utbrente og lei av sin jobb.

***

Plikter og ansvar er aldri feil. ETTER ALDER. Arbeidsmiljøloven er til å følges.

Men her virker det som at dere utnytter deres egne barn til billig arbeidskraft i deres egen bedrift. (til og med når noe akutt oppstår må barna stille opp, hadde ikkeJEG funnet med i på min arbeidsplass....)

Barn skal få være barn, lek, sosialisering, er minst like viktig som å tjene penger.

FY SKAM, sier jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vettel

Tråden er bare tull og den er ifra mai 2010

Haha, der ser man! Mistenke at det bare var tull, men tenkte at med så mange gærninger så KAN det være sant også. ;)

(og lønner seg lese tråden også, ikke bare første side...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...