Gå til innhold

høyrekvinene gir seg ikke


Tule

Anbefalte innlegg

Far eller mor? Jeg synes det er mest riktig å fokusere på barnet. Det er barnet som har rett til å ha en av foreldrene sammen med seg det første leveåret. Derfor ble fedrekvoten innført fra starten av. BARNET skulle ha rett til å ha pappa hjemme. For å få rett til det ble det innført uker som kun var forbeholdt far. Masse motstand mot dette først. "Men arbeidsgiver har jo behov for mannen på jobb..osv). Heldigvis har dette forandret seg etterhvert. Har vært anledning for foreldrene å dele de fleste ukene av foreldrepermisjonen i mange år, men gammel vane vond å vende.

Dette har også vært grunnen til at far ikke har hatt egen opptjeningsrett. Når mor ikke har tjent opp rett, har jo hun vært hjemme sammen med barnet med en betydelig engangsutbetaling fra staten. Men dersom mor gikk ut i fullt studie etter fødselen, har far allikevel kunnet være hjemme med fødselspenger selv om mor ikke hadde opptjent rett. Fordi barnet har rett til å ha en av foreldrene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest "gjest"

At menn skulle tape på å ikke ha pappaperm i ti uker er for meg en gåte. Hva taper de? De kan da ha kontakt med barnet etter jobb, som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før det første, så er det ikke mye tid igjen etter jobb før de fleste barn legger seg gjest. Og for det andre, hvis far ikke taper noe på å ikke ha pappaperm taper vel virkelig ikke mor på å ikke 11 eller 13 måneder alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At menn skulle tape på å ikke ha pappaperm i ti uker er for meg en gåte. Hva taper de? De kan da ha kontakt med barnet etter jobb, som alle andre.

Hva med barnet? Taper det på å ikke ha pappa hjemme på full tid noen uker det første året? Som jeg sa over: Permisjonen er beregnet på barnet, ikke far/mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror barnet har det best om mor er der hele permisjonen.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med dem som sier at denne debatten hører til ved kjøkkebordet og ikke i Stortinget.

Men vi er nødt å gjøre det lettere for familier å dele permisjonen slik de vil. Nå har vi kompliserte regler som i mange tilfeller umuliggjør en fornuftig deling av permisjon for mor og far. I tillegg må det en holdningsendring til hos arbeidsgivere.

Vi har ikke kompliserte regler som gjør det "umulig" å ha en fornuftig deling av permisjonen... Kan du noe som helst om reglene for foreldrepermisjon?

Uttaket av foreldrepengene er jo kjempefleksibelt! Den kan faktisk tilpasses svært fleksibelt. Det er riktignok et ekstra skjema..Ja.. men det å ta et fleksibelt uttak krever en tankeprosess på ca 10 minutter. ... jeg syntes vi kan forlange av oss selv, som ansvarlige mennesker, at vi, for barnets og vårt eget beste setter oss ned og leser reglene i 10 eksra minutter.

Endret av Spiralis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror barnet har det best om mor er der hele permisjonen.

Du mener at minst mulig kontakt med pappa er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk dere, da permisjonen ble utvidet med 4 uker som var forbeholdt pappa, var det skremmende for far og hans arbeidsgiver. Jeg har lest at det til å begynne med ikke var mange prosent av fedrene som benyttet seg av dette. De lot heller disse ukene falle bort.,dvs barnet fikk 4 uker mindre med en av foreldrene hjemme.

Etterhvert var det fler og fler fedre som tok ut disse ukene. Nå er disse ukene utvidet til 10 uker. Og hva skjer? Kvinnene nekter. Makan til egoisme. Stå på alle dere pappaer!!

Dette er deres rettighet. Dere vil tjene så enormt på dette i ettertid når det gjelder forholdet til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Permisjonen kom altså da til for at mor skal komme seg etter fødselen. Likestilling har intet med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står hen?

Det står ikke, men det er en logisk konsekvens av valget dit! Som et voksent menneske må man se konsekvensene av valgene sine. Derson du velger at mamma skal ha hele permisjonen er det en nødvendig konsekvens at pappa har knapp og liten kontakt med barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Permisjonen kom altså da til for at mor skal komme seg etter fødselen. Likestilling har intet med det å gjøre.

Mor klarer da utmerket godt å komme seg etter fødselen om hun må greie seg med noen færre uker. Man trenger ikke SÅ lang tid på å hente seg inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Permisjonen kom altså da til for at mor skal komme seg etter fødselen. Likestilling har intet med det å gjøre.

I gamle dager så hadde fødselspermisjonen å gjøre med at mor skulle kunne komme seg etter fødselen.... men det er ikke 1814 lengre.. vi har kommet til 2010. I 2010 har fødselspermisjonen ikke bare byttet navn, men har et annet formål enn i "steinalderen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonen kom altså da til for at mor skal komme seg etter fødselen. Likestilling har intet med det å gjøre.

Om det var meningen opprinnelig vet jeg ingenting om.

Men grunnen til permisjonen nå er at mann skal være hjemme med barnet. Ellers ville ikke adopsjonsforeldre hatt rett til permisjon

I de fleste land er permisjonen (om det finnes noen) bare på et par uker. Trenger norske mødre ekstra lang tid på å komme seg etter fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er prinsipielt imot fedrekvote. Som jeg er prinsipielt i mot kvotering av kvinner til styreverv, kvotering av kvinner til studier og arbeidsplasser.

Men jeg tror det er for tidlig å fjerne den, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Permisjonen kom altså da til for at mor skal komme seg etter fødselen. Likestilling har intet med det å gjøre.

De første 6 ukene er forbeholdt mor. Kjære vene. Vi snakker om permisjon på mer enn ett år, og vi kvinner skal klage på at pappaen skal ha 10 uker av dette? Vi klager på at far ikke tar ansvar, men når det gjelder permisjonsukene skal vi jammen ha de selv.

Og ellers klager vi på likelønn og at menn forbigår oss på karrierestigen. Slipp far til, la de ta ansvar for barnet og konsentrer dere om å få karriere dere også jenter, Får ikke både i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg dreier det seg ikke om at pappa skal/ikke skal ha 10 uker av permisjonen. Det dreier seg om at permisjonen er for begge foreldrene - utover de første 6 ukene kan faren ta resten slik det er i dag. De første 6 ukene er forbeholdt mor av fysiske årsaker (antar jeg), resten bør hver familie kunne fordele som det passer dem best.

Som det er nå, er 10 uker en hvilepute, og tar far det har han gjort "sin plikt". De færreste menn tar 20.

Dersom mødre slutter å se det som "sin" permisjon, og arbeidslivet verdsetter familieorientering og fullverdige mennesker, trenger vi ikke fedrekvoten.

Men som sagt - vi er ikke der pr. i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg dreier det seg ikke om at pappa skal/ikke skal ha 10 uker av permisjonen. Det dreier seg om at permisjonen er for begge foreldrene - utover de første 6 ukene kan faren ta resten slik det er i dag. De første 6 ukene er forbeholdt mor av fysiske årsaker (antar jeg), resten bør hver familie kunne fordele som det passer dem best.

Som det er nå, er 10 uker en hvilepute, og tar far det har han gjort "sin plikt". De færreste menn tar 20.

Dersom mødre slutter å se det som "sin" permisjon, og arbeidslivet verdsetter familieorientering og fullverdige mennesker, trenger vi ikke fedrekvoten.

Vi er nok ikke så uenige, men hadde det ikke startet med "tvang" hadde ikke far vært hjemme idag i det hele tatt.

Og husk at bortsett fra de første 6 uker før fødsel(mor) og tillegg av 4 uker(far) har foreldrene i mange år kunne dele ukene mellom seg. Hvor mange har benyttet seg av det? Og vi må huske at den lange, priviligerte foreldrepermisjonen vi har i Norge er på grunn av BARNET. Ikke mor elleer barn. Da skjønner jeg ikke hvorfor kvinner(for det er oss) skal være så bakstreberske at vi ikke unner far og barn å være sammen. Og som sagt, det virker som det må tvang til. Blir lettere for far å få aksept hos sin arb.giver også.

det samme gjelder de dagene vi har rett til å være hjemme ved barns sykdom. Er liksom en selvfølge at mor skal være hjemme. Har selv en venninne som sier at mannen har jo så viktig jobb at arb.giver ikke liker det. Haha

Men som sagt - vi er ikke der pr. i dag.

Beklager. Ble noe feil ved postingen

Endret av Faithy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være ærlig å si at de 3 gangene jeg har hatt fødselspermisjon så jeg på permisjonen som MIN. Mannen min ymtet frampå at han godt kunne ha tenkt seg noen uker mer enn det han hadde krav på, men jeg blånektet.

Jeg er for valgfrihet, men må si meg enig med Sissan. Det er for tidlig å gi denne valgfriheten. Menn trenger rettigheten, både i forhold til sin arbeidsgiver og på hjemmefronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...