Gå til innhold

høyrekvinene gir seg ikke


Tule

Anbefalte innlegg

hei

da er det klart høyrekvinene vil ha op på landsmøtet et forslag om og fjerne papakvoten i foreldrepermisjonen riktignok vil di infore selstendig optjeningsret men likevel, er det sa ile at stakars ti uker er forbeholt far? for mange fedre er dete viktig for og få permisjon pa arbeidstedet det er viktig for barn og ha kontakt med bege foreldre og dete hjelper på det

jeg syns det er nesten flaut, her har kvinene fåt mer permisjon en ale andre i verden nesten ogsa kan di ike avse ti uker til papa

jeg vet det har vert tat op før men va slags signal er det

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mot fjerning av fedrekvoten. Den er i det lange løp til fordel for meg. Men nok om uenighet! Slik jeg forstår argumentene fra høyre-damene så vil IKKE en fjerning av fedrekvoten føre til at far vil se mindre av barnet, tvert i mot. Verden skal ha utviklet seg! Verden har modnet! Dette er gøy! ...... Noen Høyre-damer som er interessert i å gjøre det spennende? Hva om vi står for det vi mener :-)

Jeg mener at: "dersom fedrekvoten fjernes så vil far være mindre hjemme med barnet innenfor foreldrepermisjonen, enn dersom regelen blir som de er" Jeg tror ikke dette vil skje over natten, men la oss si innenfor fire år (en stortingsperiode). ... La oss snakke veddemål om penger og ikke løst politisk snakk! 10 000 kr? 50 000 kr ? Det jeg egentlig ønsker er å komme i kontakt med en høyredame med masse grunker å tape :-) Noen som er fristet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det klart høyrekvinene vil ha op på landsmøtet et forslag om og fjerne papakvoten i foreldrepermisjonen riktignok vil di infore selstendig optjeningsret men likevel, er det sa ile at stakars ti uker er forbeholt far?

Hvorfor er det så vanskelig å forstå at det er ikke tingene i staten som vet hva som er best for foreldrene. En byråkrati ting borte i Oslo vet ikke hva familie situasjonen er ute i landet, det gjør familien. Så hva med å la de som vet best styre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hei

da er det klart høyrekvinene vil ha op på landsmøtet et forslag om og fjerne papakvoten i foreldrepermisjonen riktignok vil di infore selstendig optjeningsret men likevel, er det sa ile at stakars ti uker er forbeholt far? for mange fedre er dete viktig for og få permisjon pa arbeidstedet det er viktig for barn og ha kontakt med bege foreldre og dete hjelper på det

jeg syns det er nesten flaut, her har kvinene fåt mer permisjon en ale andre i verden nesten ogsa kan di ike avse ti uker til papa

jeg vet det har vert tat op før men va slags signal er det

hilsen

La du merke til at det var uvanlig mange kvinner som var mot pappapermisjon (faktisk BARE kvinner utifra det vi så på NRK nyhetene). Menn som ble intervjuet var imidlertid for pappapermisjon.

Dette sier vel en hel del om hvorfor det bør være pappapermisjon. Menn føler ikke de får mulighet til å bli hjemme på lik linje med mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hei

da er det klart høyrekvinene vil ha op på landsmøtet et forslag om og fjerne papakvoten i foreldrepermisjonen riktignok vil di infore selstendig optjeningsret men likevel, er det sa ile at stakars ti uker er forbeholt far? for mange fedre er dete viktig for og få permisjon pa arbeidstedet det er viktig for barn og ha kontakt med bege foreldre og dete hjelper på det

jeg syns det er nesten flaut, her har kvinene fåt mer permisjon en ale andre i verden nesten ogsa kan di ike avse ti uker til papa

jeg vet det har vert tat op før men va slags signal er det

hilsen

Nok et bevis for at høyre logrer velvillig for det næringslivet mener er deres behov.

At det er kvinner som er for dette er bare et spill for galleriet. Næringslivet vil ha stabilitet, og da er det best at kun et kjønn kan ta permisjon og at de kan beholde mannlige arbeidstakere.

Høyre hadde noe for seg en gang, da var de konservative og hadde verdier. I dag må gudene vite hva de er for noe, virker mer og mer som en interessegruppe for næringslivet og alt de gjør er å danse for deres pipe samtidig som de prøver å tiltrekke seg den hjernedøde delen av befolkningen som tror at frp har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot fjerning av fedrekvoten. Den er i det lange løp til fordel for meg. Men nok om uenighet! Slik jeg forstår argumentene fra høyre-damene så vil IKKE en fjerning av fedrekvoten føre til at far vil se mindre av barnet, tvert i mot. Verden skal ha utviklet seg! Verden har modnet! Dette er gøy! ...... Noen Høyre-damer som er interessert i å gjøre det spennende? Hva om vi står for det vi mener :-)

Jeg mener at: "dersom fedrekvoten fjernes så vil far være mindre hjemme med barnet innenfor foreldrepermisjonen, enn dersom regelen blir som de er" Jeg tror ikke dette vil skje over natten, men la oss si innenfor fire år (en stortingsperiode). ... La oss snakke veddemål om penger og ikke løst politisk snakk! 10 000 kr? 50 000 kr ? Det jeg egentlig ønsker er å komme i kontakt med en høyredame med masse grunker å tape :-) Noen som er fristet?

Jeg vil også være med på det veddemålet!

Det hadde vært lett tjente penger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Uten fedrekvoter så vil det igjen bli krevd og forventet at menn ikke tar en eneste dag fri for å se sine barn. Mer barne og mannsfiendtlig kan det knapt bli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Menn taper dobbelt på dette. Ikke bare får de mindre tid til å bli kjent med sitt eget barn, men ved et eventuelt samvilsbrudd vil kvinnen kunne si "jeg har vært mest sammen med barnet, jeg kjenner det best ettersom du har vært på jobb hele tiden. Så JEG skal ha barnet 100%, ditt ansvar blir å betale bidrag."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Uten fedrekvoter så vil det igjen bli krevd og forventet at menn ikke tar en eneste dag fri for å se sine barn. Mer barne og mannsfiendtlig kan det knapt bli...

Ja, det er jeg helt enig i.

Å fjerne fedrekvoten er et forferdelig forslag som jeg ikke er overrasket over at Høyre fremmer. Det må virkelig et konservativt parti til for å foreslå noe slikt. Det vil sette likestilling ift barneomsorg tilbake med mange år. Det er altfor få fedre som tar ut mer enn sin kvote som det er, og fjernes den vil det knapt nok være noen!

Nei, da kan vi mye heller dele permisjonen halvt om halvt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra barnas side så er ikke halvt om halvt den beste løsningen hvis man ammer, jeg synes en tre deling er den beste løsningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mannskamp

Det er ikke overraskende at det nettopp er kvinner som er imot fedrepermisjonen, kvinner har tross alt en del å tape på som gruppe på at fedre tilbringer mer tid på hjemmebane. Fra kvinners ståsted kan man potensielt oppnå et mer behagelig permisjonsperiode dersom hun kan selv kan være mest mulig hjemme med barnet og mannen ute og jobber og det vil også være en fin anledning til å kunne skvise menn ut av hjemmet ved samlivsbrudd. Hvis menn ikke har noen rettigheter til samvære med barn i permisjonsperioden er det åpenbart veldig enkelt for mor å hevde at hun hele tiden har tatt mest initiativ i forhold til barnet. Igjen, som alltid, blir far taperen økonomisk og i forholdet til sine barn. Intet nytt å melde under solen med andre ord.

Det eneste som vil nytt for menn er å gå til full kjønnskrig mot kvinner, rett og slett ta igjen for alle årene med demonisering, tapte år med kontakt med barna og andre områder menn har blitt diskriminert på.

Husk på at kvinner er egoistiske av natur og må settes på plass dersom vi skal kunne fortsette å ha kontakt med egne barn samt kunne kjempe for egne rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ikke overraskende at det nettopp er kvinner som er imot fedrepermisjonen, kvinner har tross alt en del å tape på som gruppe på at fedre tilbringer mer tid på hjemmebane. Fra kvinners ståsted kan man potensielt oppnå et mer behagelig permisjonsperiode dersom hun kan selv kan være mest mulig hjemme med barnet og mannen ute og jobber og det vil også være en fin anledning til å kunne skvise menn ut av hjemmet ved samlivsbrudd. Hvis menn ikke har noen rettigheter til samvære med barn i permisjonsperioden er det åpenbart veldig enkelt for mor å hevde at hun hele tiden har tatt mest initiativ i forhold til barnet. Igjen, som alltid, blir far taperen økonomisk og i forholdet til sine barn. Intet nytt å melde under solen med andre ord.

Det eneste som vil nytt for menn er å gå til full kjønnskrig mot kvinner, rett og slett ta igjen for alle årene med demonisering, tapte år med kontakt med barna og andre områder menn har blitt diskriminert på.

Husk på at kvinner er egoistiske av natur og må settes på plass dersom vi skal kunne fortsette å ha kontakt med egne barn samt kunne kjempe for egne rettigheter.

Den dagen mennene blir presset nok blir det ikke noe kjønnskrig, men en walkover.

Det normale opp igjennom historien er ikke slik tilstanden er i Norge i dag. Det normale i verden er ikke tilstanden i Norge i dag.

Menn er fortsatt kvinner totalt overlegne når det kommer til rå fysisk makt, og det er vi som hovedsaklig utgjør politi og militære.

Om det skulle bli skubbet nok i en retning tar mennene igjen, og det vi får ta vil sette oss flere år tilbake.

Det beste er om en faktisk arbeider for likestilling, og for å akseptere forskjeller, og å gi like muligheter og rettigheter til begge parter.

Kvotering, unntak fra førstegangstjeneste, like lønn for kvinnedominerte yrker og mannsdominerte yrker (noe som må være det frekkeste forslaget noensinne siden det indirekte antyder at kvinner ikke er i stand til å velge andre yrker enn de kvinnedominerte!) og andre forslag er bare med på å skape mer og mer irritasjon, hos begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tvert i mot, fra en kvinnes ståsted, at fedrekvoten er et viktig virkemiddel for at kvinner og menn skal bli mer likestilte i arbeidslivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det var sterke uttrykk som kom frem i innlegget ovenfor, men det er ingen tvil om at det er menn som vil bli den store taperen om de ikke får lovmessig rett til å ta del i fødselspermisjonen slik de har idag.

Samtidig vil barn tape på det fordi de vil få mindre samvær med pappan det første viktige året.

Som andre sier vil det med stor sansynlighet også frata fedre og barn samvær ved et eventuelt samlivsbrudd. Å ødelegge et barn-far forhold er det værste som kan skje for mange barn.

I tillegg vil det medføre større økonomiske bidrag fra fedre slik at det også skaper økonomisk skjevdeling for årene som kommer.

Forslaget vil mao bare skape store fordeler for mødrene og ulemper for fedrene og barna. Jeg kan ikke se noe fremskritt i en sånn løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Det blir noen ulemper for mødrene også. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det å ansette kvinner som blir gravide er lite populært. Da både menn og kvinner ble tatt ut av arbeidslivet så forsvant noe av argumentene som ble brukt mot å ansette kvinner. Med Høyres forslag så vil disse argumentene forsvinne sammen med fedrekvoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg synes tvert i mot, fra en kvinnes ståsted, at fedrekvoten er et viktig virkemiddel for at kvinner og menn skal bli mer likestilte i arbeidslivet

Ikke likestilt, men mer rettferdig behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Jeg er helt enig med høyre i denne saken, dette bør foreldrene få bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tvert i mot, fra en kvinnes ståsted, at fedrekvoten er et viktig virkemiddel for at kvinner og menn skal bli mer likestilte i arbeidslivet

Helt enig! Vi har kommet så langt ved å gi fedre ti uker, og ved å trekke dette tilbake tar vi store skritt bakover i likestillingsarbeidet både for kvinner og menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er enig med dem som sier at denne debatten hører til ved kjøkkebordet og ikke i Stortinget.

Men vi er nødt å gjøre det lettere for familier å dele permisjonen slik de vil. Nå har vi kompliserte regler som i mange tilfeller umuliggjør en fornuftig deling av permisjon for mor og far. I tillegg må det en holdningsendring til hos arbeidsgivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Helt enig! Vi har kommet så langt ved å gi fedre ti uker, og ved å trekke dette tilbake tar vi store skritt bakover i likestillingsarbeidet både for kvinner og menn.

Ikke likestilling, rettferdighet. Det er det det handler om, ettferdighet.

Jeg er enig med dem som sier at denne debatten hører til ved kjøkkebordet og ikke i Stortinget.

Men vi er nødt å gjøre det lettere for familier å dele permisjonen slik de vil. Nå har vi kompliserte regler som i mange tilfeller umuliggjør en fornuftig deling av permisjon for mor og far. I tillegg må det en holdningsendring til hos arbeidsgivere.

Å tro på holdningsendringer hos bedrifter er som å tro på julenissen og gud samtidig, rett og slett fåfengt.

Skal vi klare å få ett rettferdig samfunn så må nen ting reguleres. Om vi deler permisjonstiden i tre, der far og mor pålegges hver sin 1/3, så kan en over kjøkkenbordet diskutere den siste 3-delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...