Gå til innhold

Utenlandske med bunad på 17. mai?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nasjonalistar? Nei, trur ikkje nokon er det her. :)

Det som er poenget er vel at du ikkje kan bruke til dømes Nordhordalandsbunaden om du er frå Oppland. Du skal ha bunaden som hører til den plassen du kjem frå, der du bur eller der foreldra dine kjem frå. (Om ein vil ha bunad, som er eit tradisjonsplagg, så er det altså slik tradisjonen er.)

Her finnast det verkelig rom for at alle som vil kan bruke bunad.

Men, det tar ganske lang tid å få sydd ein bunad, som om du bestemte deg nett no, så får du den nok ikkje klar til 17 mai i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Ta deg en pause fra hatpratet ditt.

Vi kritiserer de som ikke ønsker å la seg integrere, men flyr rundt i burka og ønsker at islam skal få innpass her. Da må vi vel støtte opp om de som ønsker å ta del i, og integreres i samfunnet. Jeg kan ikke se noe galt i at en person som har bodd i Norge i årevis, har lyst til å gå med bunad på 17.mai.

Jeg er stolt over landet mitt, og når ikke-etniske nordmenn viser at de setter pris på vårt levesett og våre tradisjoner, så er jeg stolt av det også.

Integreres og ta del i samfunnet handler om helt andre ting, og jeg har akkurat like mye imot etnisk norske som ikke respekterer bunadtradisjonene.

Du viser deg som en person som skal tråkke norsk kultur og tradisjon ned i søla og forsøker å male et bilde som at det er noe utdatert, gammeldags bygdevås. Jeg forstår godt at utlendinger ikke føler de trenger å ha noen respekt for norsk kultur jeg, med slike holdninger som så mange nordmenn viser for egne tradisjoner. At nordmenn er et folk uten kultur, ære, stolthet og religion er ikke noe som utlendinger tar ut av løse lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Integreres og ta del i samfunnet handler om helt andre ting, og jeg har akkurat like mye imot etnisk norske som ikke respekterer bunadtradisjonene.

Du viser deg som en person som skal tråkke norsk kultur og tradisjon ned i søla og forsøker å male et bilde som at det er noe utdatert, gammeldags bygdevås. Jeg forstår godt at utlendinger ikke føler de trenger å ha noen respekt for norsk kultur jeg, med slike holdninger som så mange nordmenn viser for egne tradisjoner. At nordmenn er et folk uten kultur, ære, stolthet og religion er ikke noe som utlendinger tar ut av løse lufta.

Nå tar du feil. Jeg har da aldri sagt at norsk kultur og tradisjon er noe utdatert, gammeldags bygdevås. Hvor har du det fra?

At du gjentar om og om igjen at nordmenn er et folk uten kultur, ære osv., gjør det ikke til noen sannhet. Mener du at jeg er uten ære osv. fordi jeg synes det er greit at ikke-etniske nordmenn kan gå i bunad?

Har ikke tid til å krangle mere nå, så ønsker deg en riktig god natt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hei TS her,

Interresant og fint å lese tilbakemeldingene.

Ser at det har vært en del snakk om hvilken bunad de skulle ha brukt. Når jeg skrev det første innlegget tenkte jeg på at de skal bruke den bunaden som hører til der de bor, eks. om man bor i Oslo bruker man bunaden for Oslo, om man bor i Stavanger bruker man den som hører til der..Skulle kansje ha skrevet det..

Fint å se at mange synes det er fint at utenlandske/2.3. generasjon/adopterte skal kunne bruke bunad. Og til alle som er skeptiske, når en utenlandske eller 2.3. generasjons person bruker bunad så er det helt klart for at de vil føle/føler en positiv tilknytning til Norge og er stole av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Personlig synes jeg at man skal gå i bunaden til den plassen man hører til, eller nasjonaldrakten. Det betyr at en 2-3 generasjons innvandrer passer med bunad, mens en første generasjons kanskje ikke passer.

Jeg synes dette er en dårlig holdning, som er med på å bygge murer mellom mennesker. Jeg og kjæresten min (som er norske) flytta for noen år siden til en liten, fraflyttningstruet bygd, og forsøkte og etablere oss der. Vi møtte ofte folk som sa "å så bra at det flytter noen unge mennesker hit" og kommunen hadde en offisiell politikk om at de ønsket økt tilflytting. Men dette stedet hadde også en utbredt holdning om at du måtte ha bodd der i minst tre generasjoner før du ble regnet som "ekte" innbygger.

Vi likte stedet veldig godt, og hadde i utgangspunktet en sterk følelse av tilknytning, men den kjølnet etterhvert som vi innså at folket i bygda egentlig ikke likte fremmede, og selv om de sa at innflyttere var positivt følte vi oss aldri velkomne. Så det hele endte med at vi flytta tilbake til ett større sted, bygdefolket fikk bekrefta sine fordommer om at vi innerst inne bare var noen overlegne byfolk. Og de gikk glipp av ett ungt par som ville jobbe, bo og muligens formere seg i deres bygd, og dette er akkurat hva kommunepolitkerne på stedet stadig driver og etterlyser. Men fordi de har en slik drittholdning liggende i bunn kommer de sannsynligvis aldri til å stoppe den negative befolkningeveksten.

Og det blir mye av det samme for innvandrere. Klager man på at innvandrere bruker bunad kan man heller ikke klage på manglende vilje til integrering fra deres side. Selvsagt skal man forsøke å tilpasse seg når man flytter til ett nytt land, og da er det å kle seg etter deres tradisjon en del av dette. Men blir man baksnakket og skult på i alt man gjør mister man fort den store lysten til å bli som sine nye landsmenn eller sambygdinger.

Denne motviljen mot å se utlendinger i nasjonaldrakt er også ett ganske særnorsk fenomen. Jeg har vært ute og reist litt, og uansett hvor ellers jeg har vært blir det ansett som postivt og god høflighet når utlendinger kler seg i deres drakter, selv om man bare er gjest for en kortere periode. Mens i Norge har vi snudd det hele på hodet, og tror at det å gå i bunad er så spesielt at man minst må være født her, og helst kunne spore slekta si tilbake til Harald Hårfagre, for å "få lov til" dette.

Det er også norsk bunadstradisjon at man kan ta bunaden til det stedet man har flyttet til. Før var det gjerne slik at en nygift og nyinnflyttet kone ble ønsket velkommen til bygda og gården med å få en lokal bunad/festdrakt som hørte til stedet. Jeg kommer fra en familie med sterk bunadstradisjon og der har det vært slik at inngifte slektninger ofte har to bunader, en fra stedet de er oppvokst, og en fra stedet de gifter seg til. Nå i dag flytter vi mer på oss en før, og vi flytter også til steder vi ikke har slekt, og da synes jeg det er naturlig å videreføre bunadstradisjonen i tråd med dette.

Jeg ser heller ikke helt logikken i at man skal regnes å ha en sterkere tilknything til det stedet ens bestemor eller oldemor kom fra, enn det stedet man selv har tilbrakt store deler av livet. Jeg synes mye av dette med at bestemor kom fra Telemark eller Hardanger lukter litt tynt alibi for å velge bunad ut fra hva man synes er pent, og da synes jeg heller man skal stå for at det er det man gjør, siden det også er helt i orden, selv om det hadde blitt rart for meg personlig.

Jeg har sterke følelser til min lokale bunad, som jeg har vokst opp med, og jeg synes også det er veldig positivt om innflyttere i bygda "mi" føler så sterk tilknytning til den etter kort tid, at de vil bruke 15-30.000 på å vise det med å ikle seg den flotte bunaden vi har, enten de kommer fra Oslo eller Delhi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iril

Må bare :klappe: for det siste innlegget her, det var et godt innlegg. Synes det blir litt vel snobberi om man ikke skal kunne kle seg i bunad uten å ha røtter i norge (enten biologiske eller "adopterte").

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest østeuropeer

Kom til Norge når jeg var 6år gammel, bodd her i 11år, ser ikke noe galt i å bruke bunad nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at bunaden er en oppkonstruert tradisjon! De fleste norske bunader ble designet på 1950-tallet og bør ikke forveksles med folkedrakter. Faktisk er det svært få steder i Norge som har en drakt tradisjon fra gammelt av. De fleste steder fulgte moten fra utlandet, mer eller mindre. Mange av dagens bunaer er basert på én drakt, broderiet i en kjole, eller til og med stoffet fra en gammel pute. Dette ble så videreutviklet til en bunad som skulle være representativ for hele bygda eller til og med kommuen/fylket. I andre tilfeller ble trekk fra ulike drakter i ett område samlet sammen til en felles bunad.

Selvfølgelig finnes det borgjemte bygder der (folke)drakt tradisjonen var levende langt opp til forrige århundre, men disse er et fåtall. Jeg synes dere legger alt for mye i denne bunads"tradisjonen". Om en innvandrer, asylsøker eller turist vil ta på seg en bunad - flott! Ingen bør da føle seg krenket av det.

Vel og bra at bunadene i sin tid ble konstruert for sine steder, og at det hele startet med at norske kvinner ikke hadde råd til de dyre, importerte stoffene, slik at de valgte å brodere flotte mønstre på stoff som de så sydde festdrakter av - men IDAG er bunaden tradisjon og stedsheftet. Vi har sågard strenge regler for noen av bunadene våre. Ikke hvem som helst får lov å sy dem, og sølvet skal være sånn og slik, skjorta skal være sånn og ikke sånn, det skal være slike sko osv...

Jeg ser ikke noe galt i å holde på den slags kultur og tradisjon - vi ender opp som en grå masse uten kultur dersom alt er greit.

Og siden vi er så opptatt av innvandrernes kultur og hva de må få lov til i forhold til sine vaner, sine tradisjoner og sin kultur, så kan vi vel holde litt på vårt eget også. Eller blir det helt galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er flott! Bare det er en bunad som representerer stedet, eller røttene i Norge. Det gjelder selvfølgelig både norske og utenlandske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke tilfelle. Sammenliknet med utlendinger er nordmenn svært lite stolte av sin kultur. Det er selvsagt ikke tilfeldig at utlendinger betegner nordmenn som et folk uten kultur, ære, stolthet eller religion. Og statsideologien i Norge bekrefter jo bare det inntrykket. Den flerkulturelle statsideologien med "det nye vi" er jo nettopp ment å fremstille utenlandsk kultur som berikende og norsk kultur som kjedelig og gammeldags som bør forandres. Utlendinger vil da naturligvis velge stolthet over sin egen bakgrunn siden det har langt flere fordeler. Utlendinger ser jo selvsagt hvilke signaler nordmenn gir og har da ingen grunn til å velge norsk å være stolt av. Og uttrykk som "kokosnøtt" og "å bli for norsk" (som om det var en sykdom) er betegnelser på de ytterst få som våger å utfordre denne tankegangen.

Jeg vil gjerne henlede din oppmerksomhet på en logisk feilslutning:

Nemlig at utlendingers oppfatning av nordmenns kultur, ære, stolthet, etc, er indikativ på nordmenns kultur, ære, stolthet, etc. Sånn er det nok ikke. Forøvrig så skjønner jeg ikke helt hva slags betydning nordmenns stolthet over egen kultur skulle ha for relevans for en innvandrers holdning til egen kultur eller til den norske. Hva slags "fordeler" gir det å være stolt over egen bakgrunn, forøvrig? Hva mener du med det? Og hvordan kan man velge hva man skal være stolt av? Jeg er norsk, og stolt av det. Jeg kunne ikke velge å være stolt av å være noe annet, for jeg kan ikke se meg selv som noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hva synes dere om at utenlandske personer bruker bunad på 17. mai? Enten om de har kommet hit i voksen alder eller er født og oppvokst her...

Med det norske flagget så klart! Dette er ikke flaggdebatten :)

Jeg syns det er bra. Det er en måte å markere tilhørighet til Norge på. Det kan ikke være annet enn positivt. Det er akkurat som jeg syns det er positivt når jeg ser innvandrerunger som snakker godt norsk, og leker sammen med etnisk norske (eller hva vi skal kalle dem som har noen generasjoner på ræva her i landet). Da blir de jo mer som oss, og var det ikke det vi ville når vi etterlyste mer integrering? Man kan ikke BÅDE ønske seg integrering, og skule på innvandrerne når de gjør en hederlig innsats for faktisk å tilegne seg det norske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Nei, det er nok ikke tilfelle. Sammenliknet med utlendinger er nordmenn svært lite stolte av sin kultur. Det er selvsagt ikke tilfeldig at utlendinger betegner nordmenn som et folk uten kultur, ære, stolthet eller religion. Og statsideologien i Norge bekrefter jo bare det inntrykket. Den flerkulturelle statsideologien med "det nye vi" er jo nettopp ment å fremstille utenlandsk kultur som berikende og norsk kultur som kjedelig og gammeldags som bør forandres. Utlendinger vil da naturligvis velge stolthet over sin egen bakgrunn siden det har langt flere fordeler. Utlendinger ser jo selvsagt hvilke signaler nordmenn gir og har da ingen grunn til å velge norsk å være stolt av. Og uttrykk som "kokosnøtt" og "å bli for norsk" (som om det var en sykdom) er betegnelser på de ytterst få som våger å utfordre denne tankegangen.

Om ikke du er stolt av det, så kan jo andre være det fordet. Litt teit av deg at du tror du kan avgjøre hva alle nordmenn er stolte av eller ikke...

Og om fanatiske muslimer mener vi har lite ære og uten kultur... Hva faen vet vel de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Kanskje jeg bør forklare mitt syn: Jeg ville synes det var steike rart om en person fra Kampen i Oslo, uten en eneste tilknytning til Bergen hadde valgt seg Fana bunad. Da blir faktisk hele poenget med bunad borte. Slik føler jeg det. Så får andre mene noe annet.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei TS her,

Interresant og fint å lese tilbakemeldingene.

Ser at det har vært en del snakk om hvilken bunad de skulle ha brukt. Når jeg skrev det første innlegget tenkte jeg på at de skal bruke den bunaden som hører til der de bor, eks. om man bor i Oslo bruker man bunaden for Oslo, om man bor i Stavanger bruker man den som hører til der..Skulle kansje ha skrevet det..

Fint å se at mange synes det er fint at utenlandske/2.3. generasjon/adopterte skal kunne bruke bunad. Og til alle som er skeptiske, når en utenlandske eller 2.3. generasjons person bruker bunad så er det helt klart for at de vil føle/føler en positiv tilknytning til Norge og er stole av det!

Men min mor eller far får ikke lov av dere damer... Bare meg og søstrene har DERE bestemt... Hmm... Og da ser jeg rett igjennom dere og bunadsregelen deres. Det er ikke for andre enn nordmenn og dem som IKKE flyttet hit. Og dere vil bestemme hvem som er nordamnn uansett hvaslaks statsborgerskap den personen har eller om den personen har bodd i landet i samma byen i 35 år. Han har ikke røtter der pga det bestemmer dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke du er stolt av det, så kan jo andre være det fordet. Litt teit av deg at du tror du kan avgjøre hva alle nordmenn er stolte av eller ikke...

Og om fanatiske muslimer mener vi har lite ære og uten kultur... Hva faen vet vel de?

Fanatiske muslimer snubler i deres ære og kultur hele tida. Derfor blir dem fanatisk for å beskytte seg sjøl i et land der dem vet dem er ikke velkommen men som dem bor i og har hele sitt liv i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Kulturen går jo ut på at man skal gå med bunad som man er født og oppvokst eller har foreldre fra! Ødelegger jo hele kulturen om hvem som helst bare skal gå med akkurat den bunaden dem vil. Synes det blir et voldsomt kulturelt press på den norske kulturen når slikt bare får spre seg.

Jo, litt enig med deg i det. Men likevel er det bra at de vil bruke bunad og er positive til det synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei,

Hva synes dere om at utenlandske personer bruker bunad på 17. mai? Enten om de har kommet hit i voksen alder eller er født og oppvokst her...

Med det norske flagget så klart! Dette er ikke flaggdebatten :)

Er ikke de fleste bunader er laget i utlandet?.... så hvorfor skal ikke de som kommer fra produsentlandet få bruke produktet? Jeg vet lite om bunad... Min Herre Romsdalsbunad er laget av en gammel mann i Molde. Om så en homofil thai-ladyboy i sunnmørsbunad, med Thai-, og homoflagg vil gå i 17. mai tog og markere frihet, likhet og brorskap til dovre faller så skal han få gå ved min side! .. så kan jo noen prøve å legge ned forbud :-) .... du kan forsåvidt godt noen legge ned forbud! ... Han/hun får gå sammen med meg uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om så en homofil thai-ladyboy i sunnmørsbunad, med Thai-, og homoflagg vil gå i 17. mai tog og markere frihet, likhet og brorskap til dovre faller så skal han få gå ved min side! .. så kan jo noen prøve å legge ned forbud :-) .... du kan forsåvidt godt noen legge ned forbud! ... Han/hun får gå sammen med meg uansett!

Jeg tenker, Spiralis, at den homofile lady-boyen fra Thailand ville vært ennå reddere enn meg for å gå i det toget med bunad.

men hvis han (ehr-hun) hadde tørt- så skulle jeg vært med dere :)

17 mai skal væra om frihet og demokrati og fred fra krigen(Andre Verdenskrig med stor K i Norge) og om grunnloven. Men noen vil feire Norge sin suverenitet- og da vil dem ha bort feks meg og min famile... Og ha bunad for seg sjøl og sitt adoptivbarn. Det har jeg opplevd i hele min oppvekst.

Så faktisk gruer jeg meg litt hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

En ting jeg kommer på nå er hva med de som er adopterte. De er jo norske, selv om de ser utenlandske ut. Er jo teit å reagere negativt om de har bunad. De er jo like norske i hjertene sine som en innfødt nordmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Ja, det er bare en bunad, men hva om de som ser seg som bunadens 'rettmessige bærere', føler seg krenket av at andre bruker den? Rent hypotetisk mener jeg.

Det kan jo tenkes at bunaden på denne måten mister noe av sin tradisjonelle stedsbundne identidet, hvis det kan sies på den måten, dersom hvem som helst kan bære den. Er ikke dette noe vi bør ta vare på?

Jeg driter regelrett i om de føler seg krenket av noe så tåpelig å bli krenket av.

Endret av Bianca26
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...