Gå til innhold

Få billån uten egenkapital eller sikring?


Gjest Squill

Anbefalte innlegg

Gjest Squill

Jeg er ferdigutdannet nå i juni, og har fått fast jobb fra midten av august. Jobben ligger så langt unna der jeg bor at jeg er helt avhengig av å kunne kjøre til jobben. Jeg trenger å altså kjøpe en bil i august.

Så kommer problemet... Jeg har vært student i fem år, og jeg har dermed dårlig råd. Min første lønn i ny jobb får jeg først i midten av september, og nå skriver vi mai. Etter studielånsutbetaling i mai får jeg ikke noen flere utbetalinger, og pengene jeg tjener på sommerjobben må gå med til faste utgifter. Jeg har ikke noen sparepenger, bortsett fra bsu, men den kontoen kan jeg jo ikke bruke på bil.

Jeg har fått arbeidskontrakt, med årslønn på 450000. Kan jeg få et billån basert på at jeg har arbeidskontrakt, selv om jeg ikke har noe egenkapital eller sikring? (Jeg leier leilighet) Jeg har ikke tenkt å kjøpe noen fin bil, jeg tenker å bruke rundt 30-40 tusen.

Jeg blir kjempeglad for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet om folk i samme situasjon som deg som har fått boliglån, de har hatt noe egenkapital, men ingen sikkerhet, og de har fått lån basert på fremtidig inntekt. Dette har vært lån på 1 mill. eller mer, så jeg kan absolutt ikke tenke meg at det skulle bli noe problem for deg å få billån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Og sikkerheten vil jo være i bilen?

Man får jo billån uten å eie leilighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Man får vel ikke billån på en bil til 30-40.000, siden de ikke tar sikkerhet i biler eldre enn ti år? Det som er mest aktuelt er vel å få ett forbrukslån, og kjøpe en veldig billig bil, i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden tok de ikke sikkerhet i biler som var eldre enn 3 eller 5 år tror jeg. Løsningen var at mine foreldre garanterte for billånet, de har nedbetalt hus osv. Jeg kunne fått lån uten garantist, men da hadde lånerenten blitt veldig mye høyere. Det må også nevnes at billånet mitt var endel dyrere enn det du planlegger, så da fikk rentedifferansen også mer å si. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Squill

Takk for svar! Det var et godt forslag, Lilly, jeg får snakke med foreldrene mine om å være garantister. De har mye lån selv, jeg vet ikke helt hvordan det foregår, må de være helt gjeldfrie for å være garantister? Usj, det plager meg å være så grønn når det kommer til økonomiske spørsmål! Men det er bra man har KG til hjelp :)

Forbrukslån skal jeg også titte på, jeg har ikke noe valg, så et lån må det nesten bli, uansett hvor dyrt det blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt sikkert bra selv om de har litt lån, det er jo ikke så mye det er snakk om heller. Vi har alle vært grønne en gang :fnise: Sånne ting som kjøp og salg av bil, og sikkert hus også er jo helst erfaringsbasert kunnskap ;) Lurt av deg å ikke kjøpe så dyr bil i starten! Du har jo bra årslønn også, så det ordner seg nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...