Gå til innhold

Gå fra fattig til rik, eller fra rik til fattig.


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Man ser jo at mange av disse nyrike unge menneskene som går fra fattig til rik over natten blir helt gale i hodene sine. Og dette er jo ofte diskutert høyt og lavt.

Mens hva med de stakkars menneskene som går fra å være rik til fattig overnatten?

Ingen som vil prate om det? det kjenns så tabu liksom. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje folk egentlig godter seg litt over dem, og nødig vil si dette høyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting som ikke snakkes om åpenlyst som kanskje bør være snakket om. F.eks hører du om de fem narkotikamisbrukerne som sitter på Oslo S og doper seg, men man hører aldri om de millionene barn som sitter på opiumplantasjer i Afghanistan og jobber livet sitt for noe som etter hvert kommer til å ta livet av dem.

Ingen vet om det er vanskeligere eller verre å gå fra å være rik til fattig, eller fra fattig til rik. En psykisk påkjenning er annerledes hos hver person, og et psykisk problem kan virke lett hos noen, men vanskeligere enn alt hos andre. I Norge er det få som går fra rik til fattig over natten, og det er kanskje derfor det ikke snakkes like mye om i media, o.l. Fattighetsprosenten vår ligger på 0%, ingen i Norge har mindre enn 1$ dagen å leve for. Likevel kan man se på seg selv som fattig, hvis har mangel på f.eks penger, husly, kunnskaper osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det finnes jo folk i Norge som lever under fattigdomsgrensen.

Det finnes også mennesker i Norge som går fra rik til fattig over natten, konkurs.

Synes dette var litt intressant faktisk.

Jeg har selv gått fra rik til fattig på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vet om det er vanskeligere eller verre å gå fra å være rik til fattig, eller fra fattig til rik. En psykisk påkjenning er annerledes hos hver person, og et psykisk problem kan virke lett hos noen, men vanskeligere enn alt hos andre. I Norge er det få som går fra rik til fattig over natten, og det er kanskje derfor det ikke snakkes like mye om i media, o.l. Fattighetsprosenten vår ligger på 0%, ingen i Norge har mindre enn 1$ dagen å leve for. Likevel kan man se på seg selv som fattig, hvis har mangel på f.eks penger, husly, kunnskaper osv.

Man er fattig i Norge lenge før man kun har 1 dollar dagen. Man får to epler for 5 kroner, og da har man verken råd til hus eller klær. Viss jeg ikke tar feil regner FN en fattig som en som tjener 50% av et lands gjennomsnittlige inntekt.

Jeg er ellers enig i at det er mye annet som fortjener mer oppmerksomhet enn det gis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er fattig i Norge lenge før man kun har 1 dollar dagen. Man får to epler for 5 kroner, og da har man verken råd til hus eller klær. Viss jeg ikke tar feil regner FN en fattig som en som tjener 50% av et lands gjennomsnittlige inntekt.

Jeg er ellers enig i at det er mye annet som fortjener mer oppmerksomhet enn det gis.

I følge FN er du fattig dersom du har mindre enn 1$ dollar å leve for om dagen. Å støtteordninger i Norge gjør at ingen kommer under den grensen - trygd o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge FN er du fattig dersom du har mindre enn 1$ dollar å leve for om dagen. Å støtteordninger i Norge gjør at ingen kommer under den grensen - trygd o.l

Selv med statlig støtte er man i utgangspunktet fattig, men man blir hjulpet. Uten denne hjelpa (som ikke er selvsagt), ville personene være fattige. Ergo, fattigdomsprosenten i Norge er ikke 0.

Er likevel fast bestemt på at jeg har lært dette med gjennomsnittsinntekten som fattigdomsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med statlig støtte er man i utgangspunktet fattig, men man blir hjulpet. Uten denne hjelpa (som ikke er selvsagt), ville personene være fattige. Ergo, fattigdomsprosenten i Norge er ikke 0.

Er likevel fast bestemt på at jeg har lært dette med gjennomsnittsinntekten som fattigdomsmål.

Hmm, jeg hører deg og det høres ikke totalt ufornuftig ut. Jeg barer svarer det jeg faktisk leste om IDAG om fattigdom i Norge i ei samfunnsfagbok. Den er utgitt i 2007, så hvis ikke det er endret siden da er det nok riktig det som står. Fattigdomsprosenten er kanskje ikke 0, men den er helt klart under 1%

Men ulike folk har jo ulikt syn på hva fattigdom egentlig er, og hva det innebærer så det kan nok henne at fasitsvaret ikke kanskje er fasiten for hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Når en person er så fattig at han/hun ikke har råd til å kjøpe mat (ikke bar en dag men ofte/hver dag lengre periode), da er man vel under fattigdomsgrensen!?!

Og bare så det er sakt så er det ikke en selvfølge at man får trygd og annet økonomisk hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googla litt og fant ut at man i Europa benytter begrepet relativ fattigdom, da FNs minstekrav på 1 dollar er noe lavt i land hvor krava til individets betalingsevne er større.

Endret av annamaria8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

er det lov for oss som aldri har hatt penger å ytre seg her? det som skjer med en mann uten penger er i alle fall at han kan glemme å etablere et forhold til en kvinne. Er en født med to tomme never så skal en være langt over snittet skarp, utholdende og heldig for å komme seg ovenpå. Om 20 år vil vi i Norge igjen ha et klassesamfunn med noen få rike, en relativt stor gruppe nedre middelklasse og like mange fattige. Gled dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er langt mer enn 1% i norge som er fattige. Når barn lar være å gå i bursdag til klassekamerater fordi man ikke har råd til bursdagpresang, da er man fattig. Når man lar ungene få pålegg i matpakka, men selv tar bare margarin for å drøye pålegget, da er man fattig. Når man står på toy'rus med tåreklumpen i halsen før jul fordi man vet at om man kjøper EN av de tingene den ene ungen ønsker seg har man ikke råd til å gjøre likt for den andre, med mindre man dropper julemat til seg selv, DA er man fattig. Når man som jente må gå på skolen i klær som er tydelig gutteklær, fordi man har arvet dem og man ikke har råd til å kjøpe andre, da er man fattig. når man står i butikken og finregner på om hvor mange brød man får av en pose mel sammenlignet med tilbudskneip da er man fattig i dagens Norge... og det blir bare fler og fler som har det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er langt mer enn 1% i norge som er fattige. Når barn lar være å gå i bursdag til klassekamerater fordi man ikke har råd til bursdagpresang, da er man fattig. Når man lar ungene få pålegg i matpakka, men selv tar bare margarin for å drøye pålegget, da er man fattig. Når man står på toy'rus med tåreklumpen i halsen før jul fordi man vet at om man kjøper EN av de tingene den ene ungen ønsker seg har man ikke råd til å gjøre likt for den andre, med mindre man dropper julemat til seg selv, DA er man fattig. Når man som jente må gå på skolen i klær som er tydelig gutteklær, fordi man har arvet dem og man ikke har råd til å kjøpe andre, da er man fattig. når man står i butikken og finregner på om hvor mange brød man får av en pose mel sammenlignet med tilbudskneip da er man fattig i dagens Norge... og det blir bare fler og fler som har det slik...

Det du beskriver her er hva DU mener er fattig. I mitt innlegg skrev jeg hva FNs teori om fattigdom er, og som nevnt tidligere mener de at du er fattig når du har under 1$ dagen å leve for. Og også som sagt; det er under 1% av norges befolkning som har mindre enn 1$ daglig å leve for.

Men hvis jeg ser bort i fra det, er jeg totalt enig i at det du skriver er å være 'fattig' økonomisk. Hvis det er fattig å ikke kunne gi begge barna julegave så ja, selvsagt er det flere i Norge enn 1% som er fattige! Men i det store bildet er det mennesker i verden som er under FNs fattigdomsgrense og som dermed ALDRI har gitt en julegave i hele sitt liv. De har heller ikke kneip å spise, de har ingenting å spise. Ikke har de reint vann å drikke heller. De bor i land som er i gjeld til andre land, og deres styresmenn tar de få pengene landet omsetter. Norge er ikke slik.

Flere og flere blir fattige i Norge ja, men på verdensbasis er det ingenting. Norge er ikke i gjeld til andre land. Oljen tar snart slutt, men vi har fortsatt mer penger enn f.eks Uganda, Rwanda, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Journalist

er det lov for oss som aldri har hatt penger å ytre seg her? det som skjer med en mann uten penger er i alle fall at han kan glemme å etablere et forhold til en kvinne. Er en født med to tomme never så skal en være langt over snittet skarp, utholdende og heldig for å komme seg ovenpå. Om 20 år vil vi i Norge igjen ha et klassesamfunn med noen få rike, en relativt stor gruppe nedre middelklasse og like mange fattige. Gled dere.

Kanskje du har lyst til å dele dine erfaringer med andre?

Innlegget er endret iht KGs regler.

MissStiles, mod

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

er det lov for oss som aldri har hatt penger å ytre seg her? det som skjer med en mann uten penger er i alle fall at han kan glemme å etablere et forhold til en kvinne. Er en født med to tomme never så skal en være langt over snittet skarp, utholdende og heldig for å komme seg ovenpå. Om 20 år vil vi i Norge igjen ha et klassesamfunn med noen få rike, en relativt stor gruppe nedre middelklasse og like mange fattige. Gled dere.

Eg kjem og frå "ingen pengar". Ingenting å arve, gjeld og angst for konkurs i barndommen. Men eg gjekk på skule, og utdanna meg og har ei relativt bra inntekt i dag. Eg veit ikkje om eg er over snittet skarp, men uthaldande er eg. Vi er mange som har starta på null.

Hardt arbeid vil som regel alltid lønne seg. Målet å vere å unngå at ein ramlar saman og misser innsatsviljen og framdrifta fordi ein er bitter og vrang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lov for oss som aldri har hatt penger å ytre seg her? det som skjer med en mann uten penger er i alle fall at han kan glemme å etablere et forhold til en kvinne. Er en født med to tomme never så skal en være langt over snittet skarp, utholdende og heldig for å komme seg ovenpå. Om 20 år vil vi i Norge igjen ha et klassesamfunn med noen få rike, en relativt stor gruppe nedre middelklasse og like mange fattige. Gled dere.

Spør jo helt hva som er grunnen til at en mann ikke har penger? Mange "fattige" menn som kan ha stabile forhold til kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hardt arbeid vil som regel alltid lønne seg. Målet å vere å unngå at ein ramlar saman og misser innsatsviljen og framdrifta fordi ein er bitter og vrang.

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Ein annan ting er at det å ha dårleg økonomi gjer noko med ein. Eg syns dette er interessant, fordi eg i periodar har følt det på kroppen. Ein ser færre løysingar og kan gå litt i baklås når pengane eller mangelen på dei overskuggar alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattigdom er relativt. Derfor opererer ulike land med ulike fattigdoms grenser. Jeg synest det er enormt skremmende at antall fattige vokser i Norge. Jeg synest også at det er skremmende at dette er skjedd under en rødgrønn regjeringen. Men det mest skremmende av alt er at mange ignorerer dette eller nekter på at det er fattige i Norge.

Jeg tror dessverre at fattigdommen bare vil øke, og at vi er på vei mot et samfunn med stadig større klasseskiller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Man kan ikke isolere fattigdomsbegrepet og si at siden ingen lever for under $1 pr dag i Norge så er ingen fattige her. Man skal huske at vi alltid sammenligner oss med andre og hvis en selv ikke har råd til å gi det alle andre har råd til å gi til sine barn så er det den sammenligningen som får en til å føle seg fattig. Det "alle andre har råd til å gi" trenger ikke nødvendigvis være Miss Sixty bukser eller Playstation - det kan være noe så enkelt som bursdags- eller julepresang i det hele tatt.

Og hvis vi holder rusmisbrukere helt utenfor her, fordi dette til en viss grad er selvforskyldt og selvvalgt (da man begynte foretok man et dumt valg man ikke skjønte konsekvensene av) så er det faktisk en del mennesker som av ulike grunner ikke har de muligheter økonomisk som vi andre ser på som selvfølgelige. Et varmt måltid pr dag, hel og fin bolig (fin som i vedlikeholdt), flere klesskift, osv. Vi ville ikke hatt behov for verken Frelsesarmeens matutdeling, Bymisjon eller andre som jobber med fattigdom dersom det ikke var for det enkle faktum at noen faktisk er så fattige at de ikke klarer seg uten.

Fattigdom er relativt - det kan ikke bare måles i dollar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...