Gå til innhold

Til ikke-norske:

Gjest reebok

Anbefalte innlegg

En jente fra sør-amerika fikk veldig stort kultursjokk da hun kom hit. Hun sa hun gråt i flere dager...

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Dette gjelder min nederlandske samboer, men jeg vet jo hva han har sagt :

Han sier også at nordmenn virker mer "kalde" og distanserte. F.eks på cafe i byen så sitter man ofte samlet som "meg og mine venner" , og det er en visst avstand til neste bord f.eks. I Nederland hvor han er fra sitter vi rygg mot rygg med naboen på cafe, eller rett ved siden av med kun et par cm fra vårt bord til neste bord.

En annen ting er at nordmenn stresser mye. Vi må gjøre ting fort i butikken, kassa-dama må jobbe ræva av seg ellers blir folka i køen sure; lite tålmodighet. I Nederland må busser og biler sykle bak syklistene fordi de har rett til å sykle der i gata, og må derfor kjøre like seint som sykkelen hvis de ikke kan komme seg forbi syklisten, gjerne i mange hundre meter. I kø-venting er kassadama og folkene som regel like fornøyde selv om de må vente en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En jeg kjenner som kon hit fra Eritrea forteller at han syns nordmenn har så utrolig god hukommelse. Han jobber på eldresenter og syns at de gamle der også husker ting veldig godt.

En annen afrikaner jeg kjenner jobber i parkvesenet. Han ble nylig tatt ut i streik for litt siden og skjønte ikke bæret av det. Han så for seg streik som siste utvei for å protestere mot livsfarlige arbeidsforhold eller noe, og greide ikke å forstå hvorfor han skulle streike på grunn av noen småkroner i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er ikke norsk, har bodd i Norge i 10 år. Hva jeg kom på nå, av tingene som jeg syntes var rare, hmm..

1)drikkekultur, ja. Nordmenn drikker ikke til maten, tar ikke en pils til middag, men hvis de først drikker, da er det enorme mengder, og mest øl! Syntes det var rart at folk kjøper 2 six-pack med seg på fest, og drikker de opp, det er jo 6 liter øl! Og hvis målet er å bli dritings, hvorfor ikke ta seg en god shot med vodka istedenfor?

2)ja, jeg syntes forresten det var veldig rart at alle kommer med sine egne drikkevarer på fest. Men det er jo egentlig ikke rart, med alkoholprisene her og når enhver gjest drikker så mye. Syntes også det var rart at verten serverer aldri mat til gjestene.

3)Overdrevet interesse i mat. :fnise: Jeg syntes det ble mye av sånn "glad i mat", "kose oss med maten".

4) Spiser mye brød, drikker mye melk. Jeg spiste ikke brød før, men ble nå vant å spise det til både frokost og lunsj. Melk drikker jeg fortsatt ikke. :fnise:

5) Drikker enorme mengder av svart kaffe!

6) Var jo student, og omgås mest studenter på den tida, og de er vel ikke nødvendigvis representative for hele samfunnet, men syntes det var mange som spiste usunt, bare pizza/burgere/pølser. Alt for mye kjøtt og hvete, ingen fisk, ingen grønnsaker.

7) Igjen, om studenter. Vi hadde klassetur til Praha, og mine norske klassekamerater vill bare spise på McDonalds. :fnise: De turte altså ikke å prøve noe nytt/annerledes.

8) Det tyne utvalget i norske matvarebutikker. Og jeg savner fortsatt mat hjemmefra.

9) Bilene stopper når man krysser veien, det var veldig rart!

10) Veldig få duer, hunder, katter eller andre små kryp ute i byene. Ja, til å med mygg er det ikke til å se.

11) Jeg syntes det var veldig rart at eldre mennesker bor alene, eller på eldrehjem. Altså, det er rart at de ikke bor sammen med barna sine, som kunne ta vare på de.

12)Virker som småbarnsforeldre/mødre bryr seg lite om hygiene/bakterier. Barna går rundt uten sko selv om det er kaldt eller skittent gulv. De er fule av snør, skitne rundt munn, og det er ingen som tørker. De får lov til å smake på alt, ting de plukker rett fra gulvet/bakken. Smokken detter på bakken, de plukker den opp, og gir den til ungen. :fnise: Sånne ting..

13) Små barn får også brødmat. Foreldrene gir en brødskive med leverpostei eller salami til en 6 måneder gammel baby, det virker veldig rart. At barna i barnehagen ikke får varm mat, men må ha matpakke med seg..

Kommer ikke på noe mer nå. Skal skrive mer hvis jeg kommer på noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fransk venninne av meg som var på besøk i Norge, var utrolig fascinert av at vi bor i trehus i Norge. Min italienske kjæreste synes det er fantastisk at det er så grønt overalt i Norge og at vi har så god plass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

De som er fra andre land som jeg kjenner i Norge har fortalt at de fortsatt etter noen år stusser litt ved:

- Mangel på trafikkhensyn (køkjøring, slippe andre forbi, etc.)

- Folk knuffer, dytter og tråkker på andre på utesteder på byen - og de sier ikke unnskyld og veksler ikke blikk med deg

- Diskuterer ikke på jobb, er bare enige og stille

- For nordmenn er det viktig at man er enige

- Går casual kledd på jobb

- Alkohol og restaurantbesøk er dyrt, slik at man ikke spanderer på alle sine venner så ofte, slik de var vant med i hjemlandet sitt

Ellers fremhever de en del positivt også, som at man kan gå fritt rundt overalt og alle er snille og greie. Ingen lager bråk og det er trygt overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hvorfor?

Fordi hun syns vi var så kalde og holdt oss for oss selv. Hun var vandt med at i Sør-Amerika var alle sammen hele tiden og pratet sammen og under middagen var de veldig sosiale og pratet mye sammen. Og i sør-amerika var de veldi inkluderende. Mens her i norge satt alle stille rundt bordet og sa ikke så mye. Vi spiste og ble ferdig med det. Og vi nordmenn er vel mer sånn, man må klare seg selv. Så hun følte seg veldig alene her. Husker jeg ikke hadde tid til å ta meg så mye av henne, siden jeg studerte og jobbet og hadde mye lekser. Jeg hadde bare tid lørdagskvelden til å kose meg med god mat og film og søndagene gikk vi tur.

Hun forventet vel at det skulle være mer sosialt i hverdagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er ikke norsk, har bodd i Norge i 10 år. Hva jeg kom på nå, av tingene som jeg syntes var rare, hmm..

1)drikkekultur, ja. Nordmenn drikker ikke til maten, tar ikke en pils til middag, men hvis de først drikker, da er det enorme mengder, og mest øl! Syntes det var rart at folk kjøper 2 six-pack med seg på fest, og drikker de opp, det er jo 6 liter øl! Og hvis målet er å bli dritings, hvorfor ikke ta seg en god shot med vodka istedenfor?

2)ja, jeg syntes forresten det var veldig rart at alle kommer med sine egne drikkevarer på fest. Men det er jo egentlig ikke rart, med alkoholprisene her og når enhver gjest drikker så mye. Syntes også det var rart at verten serverer aldri mat til gjestene.

3)Overdrevet interesse i mat. :fnise: Jeg syntes det ble mye av sånn "glad i mat", "kose oss med maten".

4) Spiser mye brød, drikker mye melk. Jeg spiste ikke brød før, men ble nå vant å spise det til både frokost og lunsj. Melk drikker jeg fortsatt ikke. :fnise:

5) Drikker enorme mengder av svart kaffe!

6) Var jo student, og omgås mest studenter på den tida, og de er vel ikke nødvendigvis representative for hele samfunnet, men syntes det var mange som spiste usunt, bare pizza/burgere/pølser. Alt for mye kjøtt og hvete, ingen fisk, ingen grønnsaker.

7) Igjen, om studenter. Vi hadde klassetur til Praha, og mine norske klassekamerater vill bare spise på McDonalds. :fnise: De turte altså ikke å prøve noe nytt/annerledes.

8) Det tyne utvalget i norske matvarebutikker. Og jeg savner fortsatt mat hjemmefra.

9) Bilene stopper når man krysser veien, det var veldig rart!

10) Veldig få duer, hunder, katter eller andre små kryp ute i byene. Ja, til å med mygg er det ikke til å se.

11) Jeg syntes det var veldig rart at eldre mennesker bor alene, eller på eldrehjem. Altså, det er rart at de ikke bor sammen med barna sine, som kunne ta vare på de.

12)Virker som småbarnsforeldre/mødre bryr seg lite om hygiene/bakterier. Barna går rundt uten sko selv om det er kaldt eller skittent gulv. De er fule av snør, skitne rundt munn, og det er ingen som tørker. De får lov til å smake på alt, ting de plukker rett fra gulvet/bakken. Smokken detter på bakken, de plukker den opp, og gir den til ungen. :fnise: Sånne ting..

13) Små barn får også brødmat. Foreldrene gir en brødskive med leverpostei eller salami til en 6 måneder gammel baby, det virker veldig rart. At barna i barnehagen ikke får varm mat, men må ha matpakke med seg..

Kommer ikke på noe mer nå. Skal skrive mer hvis jeg kommer på noe. :)

Vel, det er bra du ikke drikker melk, det er det mange nordmenn som ikke gjør, og det er ikke bra å drikke heller. Brød er ikke bra heller, mange nordmenn som har kuttet ut brødet og all den usunne mel-maten. Går mest i fisk og grønnsaker nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud hvorfor er vi så kalde og uinkluderende i Norge?

Jeg hadde en venn fra sør amerika som kom hit for å studere på samme skole jeg går på, han ble sjokkert over at det var noen som satt for seg selv og ingen gjorde noe med det eller inkluderte personen i vennegjengen deres. heller ikke snakket med personen. han syntes det var utrolig trist og sa at i sør amerika opplever man ALDRI å sitte for seg selv.

bare i Norge vi er i stand til å gjøre sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg hadde en venn fra sør amerika som kom hit for å studere på samme skole jeg går på, han ble sjokkert over at det var noen som satt for seg selv og ingen gjorde noe med det eller inkluderte personen i vennegjengen deres. heller ikke snakket med personen. han syntes det var utrolig trist og sa at i sør amerika opplever man ALDRI å sitte for seg selv.

Og jeg hadde ikke likt at noen jeg ikke kjente kom bort til meg hvis jeg satt alene, så det er ikke alle som føler seg ensom selv om man er alene, det må folk forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolita___

Kanskje noen ønsker å sitte alene da herregud som folk maser.Jeg er selv ikke norsk,men har vokst opp her og ja det hender jeg går på kafe alene for å lese en bok og bare la tankene mine flyte.Betyr ikke at jeg vil ha kontakt med folk og føler meg ensom.Noen ganger er det rett og slett mye mas med folk rundt seg heeeeele tiden,dette er noe jeg opplever i hjemmelandet mitt folk kommeer på besøk uten å si noe som helst plutselig er de på døra!!Så jeg er glad jeg bor i ett land som NORGE.

Endret av lolita___
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg kræsjlandet her for 10-år siden og ble rett og slett vettskremt av det jeg så. Folk så merkelige ut og gikk med merkelige ting på kroppen i mange forskjellige farger.

Ble også veldig overrasket over hvor smarte folk virket samtidig som de ikke hadde kommet spesielt langt teknisk. Folk kjørte fortsatt rundt i metallgjenstander som det kom illeluktende røyk ut av.

Maten var jo også veldig merkelig. Jeg savner hjemplaneten min, men det er umulig for meg å reise dit. Så nå oppfører jeg megsom folk flest og ingen ville noen ganger trodd at jeg egentlig kom mile-ionveis fra.

Men jeg likte naturen her veldig godt for det hadde jeg aldri sett før også coca-cola. Har vel drukket sånn titalls liter siden jeg kom hit selv om jeg egentlig ikke trenger å drikke.

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er 100% norsk, men kan snakke på vegne av min kjæreste som er fra greker-land:)

- Dere spiser aldri. Jeg har aldri sett familien din spise før bortsett fra en middag i ny og ne. bortsett fra det spiser dere alt for mye brød. brød brød brød!

- Når flere stk går ut å spiser en lunch sammen eller drar på cafe, betaler dere bare for dere selv!:O Han er vandt med at en betaler for alle etter tur.

- Når en person låner vekk 200 kr skal de søren meg ha de dagen etter. 200 kroner er ingenting, tenk heller på neste gang du trenger penger da låner(gir) de bort til deg! brorskap kalles det

-Norske gutter er pingler, og alt for mange av de bruker sminke og kler seg i jenteklær (byttet syn etter å komme seg bort fra det verste sossestedet)

-Norske er veldig høffelige, de sier takk for ingenting.

-De unge norske jentene glemmer alltid buksa hjemme, selvom det er midt på vintern og 25 minusgrader.

-Norske er eksremt glad i natur, og nyte været. Uansett hva slags vær det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

og ikke minst.. :

- nordmenn på fylla er et kapitell for seg selv.

er egentlig ganske enig med de fleste punktene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten si noe, på veiene av min venninde fra Somalia.

Vi møttes på ungdomsskolen i 1995!

Hun husker hun stod på Fornebu, og hørte en norsk dame si ja.

Damen tok en av de når du trekker pusten inn samtidig som du sier ja

Det høres normalt nok ut for meg, men for min venninde var det nesten sjokk. Hun trodde damen hadde opplevd noe forferdelig, og var oppskaket.

Når min venninde fikk vite hva det betydde lo hun for seg selv, og tenkte hvor rar lyd det var... Hun har jo rett, lyden høres ut som et gisp/sjokk... det er jo egentlig veldig uskyldig...

Denne har jeg hørt fra flere ikke-norske, de synes det er veldig morsomt når vi sier ja på innpust. Var på en fest hvor flere utvekslingsstudenter parodierte nordmenn i ivrig samtale, og etterpå lo de så krampa tok dem :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

de utlendinge jeg kjenner syns det er rart at vi går å spiser på gata, på bussen etc.

er ikke så vanlig andre steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

jeg har nå bestemt meg for å flytte fra Norge senere i livet, kaldere mennesker skal man lete lenge etter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

En jeg kjenner fra USA reagerer på at folk spørr om lov før de setter seg i sete ved siden av han på bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolita___

En jeg kjenner fra USA reagerer på at folk spørr om lov før de setter seg i sete ved siden av han på bussen.

hahahah ja det er så funny:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...