Gjest Marlo Skrevet 6. mai 2010 #21 Skrevet 6. mai 2010 Jeg arbeider med endel amerikanere, og de har akkurat samme innstilling, de kan ikke fatte å begripe hva hensikten med å gå opp og ned et fjell! Kjenner en god del amerikanere og jeg har stikk motsatt oppfatning av dem. De elsker å gå i fjellet på hiking Har faktisk aldri møtt noen i USA som ikke ser det positive i å gå i fjellet (selvsagt møtt en del som ikke gidder da, men som likevel ser hensikten)
Wonders Skrevet 12. mai 2010 #22 Skrevet 12. mai 2010 Jeg må nesten si noe, på veiene av min venninde fra Somalia. Vi møttes på ungdomsskolen i 1995! Hun husker hun stod på Fornebu, og hørte en norsk dame si ja. Damen tok en av de når du trekker pusten inn samtidig som du sier ja Det høres normalt nok ut for meg, men for min venninde var det nesten sjokk. Hun trodde damen hadde opplevd noe forferdelig, og var oppskaket. Når min venninde fikk vite hva det betydde lo hun for seg selv, og tenkte hvor rar lyd det var... Hun har jo rett, lyden høres ut som et gisp/sjokk... det er jo egentlig veldig uskyldig...
Gjest Spinell Skrevet 12. mai 2010 #23 Skrevet 12. mai 2010 Disse asiatiske flyktningene fatte ikke at vi gidder å gå tur. Hvorfor skal en gå om en ikke har en bestemt destinasjon med et bestemt gjøremål å gå til? Dette påpekte den danske ektemannen til en venninne også, så gå-tur-fenomenet er nok ganske særnorsk! (Tenker ikke på fjellturer eller andre utflukter, men det å gå en runde i nærmiljøet e.l. uten noen bestemte ærend.)
Gjest Idzi-bidzi Skrevet 12. mai 2010 #24 Skrevet 12. mai 2010 (endret) haha at vi nordmenn liker vår "armlengdes avstand" er ikke akkurat en nyhet vel. Jeg har bodd i utlandet og liker forsåvidt å snakke med mennesker på generell basis fremmede og bekjente! men jeg må ærlig inrømme at når bussen er tom, og det setter seg en person på "mitt sete" så lurer jeg hver gang på om dette er skjult kamera. Jeg tar meg selv i det hver gang, og humrer for meg selv når jeg ser de drar opp et kart over Oslo. Mine venninner fra Usa ELSKET melkesjokolade og hatet Daim haha. Ellers har jeg hørt at Det å dra på hytta hver helg syntes utlendinger er veldig rart. At vi reiser på hytta for å slappe av, for så å gå 2-3 mil på ski eller lignende. DET er typisk norsk Endret 12. mai 2010 av Idzi-bidzi
MarianneE Skrevet 21. mai 2010 #25 Skrevet 21. mai 2010 Oj.. her var det mye jeg som nordmann kjente meg igjen i!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #26 Skrevet 21. mai 2010 Hentet min nabo fra thailand på flyplassen å fikk høre hennes første inntrykk av norge. Det var kaldt(20+ sol og midt på sommeren) grønt,grønt,grønt,grønt ... og helt utrolig hvor blått vannet var. Hun hadde mange ting som hun undret seg over. Bla her i norge sitter alle sammen inne i sitt eget hus på kveldene, og ikke er samlet ute. Syntes det var fryktelig rart at vi måtte bruke støvler når vi gikk i skogen, kunne vi ikke gå med fine sko med høye hæler? Veldig rart at vi satt ute å solte oss (foretrakk selv å sitte inne når solen var oppe for å ikke bli brunere)
Gjest Bond Skrevet 23. mai 2010 #27 Skrevet 23. mai 2010 (endret) - at brus koster vanvittig mye mer på bensinstasjon - at det er ganske dårlig utvalg av mat i butikkene - at det spises mye brødmat, men brød i de vanlige butikkene er ganske kjedelig - matpakkekultur - veldig egalitarisk tankemåte - alle skal være like flinke/snille, kan ven knyttes til janteloven? - man skal alltid kjøpe kvoten av alkohol/røyk (finnes sikkert unntak da) - folk flest er ganske gla i friluft, og folk opp i bestemoralderen går gjerne fjellturer - generelt ganske spreke eldre - at man gang på gang blir like overrasket at ikke-nordmenn kan snakke norsk Tror det er det jeg kan huske nå i forbifarten.. er sikkert flere ting, men alt i alt synes ikke jeg at Norge er så fryktelig annerledes Endret 23. mai 2010 av Bond
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #28 Skrevet 23. mai 2010 Vel,jeg har også tenkt en del over dette etter at jeg har bodd en stund i utlandet. Her er noen ting jeg har sett som er annerledes og som sikkert folk som ikke er fra Norge kanskje har lagt merke til: -det jeg har bitt meg merke i aller mest er at folk er mye hyggeligere og mer hjelpsomme.Fremmede smiler til deg på gaten,folk er høflige og spør hvordan du har det(litt rart i begynnelsen når de spurte om det på butikken,men de gjør det overalt her fant jeg ut ) og er ikke så mistenksomme.De er også veldig vennlige når jeg har gått i butikker,men maser ikke. Syns det er merkelig hvor uvennlige og uhøflige enkelte nordmenn er. -utvalget av mat er helt annerledes.Svære matbutikker med stort utvalg av alt. -prisnivået,men det vet jo alle. -folk oppholder seg generelt mindre hjemme.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #29 Skrevet 23. mai 2010 Jeg kræsjlandet her for 10-år siden og ble rett og slett vettskremt av det jeg så. Folk så merkelige ut og gikk med merkelige ting på kroppen i mange forskjellige farger. Ble også veldig overrasket over hvor smarte folk virket samtidig som de ikke hadde kommet spesielt langt teknisk. Folk kjørte fortsatt rundt i metallgjenstander som det kom illeluktende røyk ut av. Maten var jo også veldig merkelig. Jeg savner hjemplaneten min, men det er umulig for meg å reise dit. Så nå oppfører jeg megsom folk flest og ingen ville noen ganger trodd at jeg egentlig kom mile-ionveis fra. Men jeg likte naturen her veldig godt for det hadde jeg aldri sett før også coca-cola. Har vel drukket sånn titalls liter siden jeg kom hit selv om jeg egentlig ikke trenger å drikke.
oslotur Skrevet 23. mai 2010 #30 Skrevet 23. mai 2010 Jeg kræsjlandet her for 10-år siden og ble rett og slett vettskremt av det jeg så. Folk så merkelige ut og gikk med merkelige ting på kroppen i mange forskjellige farger. Ble også veldig overrasket over hvor smarte folk virket samtidig som de ikke hadde kommet spesielt langt teknisk. Folk kjørte fortsatt rundt i metallgjenstander som det kom illeluktende røyk ut av. Maten var jo også veldig merkelig. Jeg savner hjemplaneten min, men det er umulig for meg å reise dit. Så nå oppfører jeg megsom folk flest og ingen ville noen ganger trodd at jeg egentlig kom mile-ionveis fra. Men jeg likte naturen her veldig godt for det hadde jeg aldri sett før også coca-cola. Har vel drukket sånn titalls liter siden jeg kom hit selv om jeg egentlig ikke trenger å drikke. trenger du en lege?
zuperduper Skrevet 23. mai 2010 #31 Skrevet 23. mai 2010 Jeg kræsjlandet her for 10-år siden og ble rett og slett vettskremt av det jeg så. Folk så merkelige ut og gikk med merkelige ting på kroppen i mange forskjellige farger. Ble også veldig overrasket over hvor smarte folk virket samtidig som de ikke hadde kommet spesielt langt teknisk. Folk kjørte fortsatt rundt i metallgjenstander som det kom illeluktende røyk ut av. Maten var jo også veldig merkelig. Jeg savner hjemplaneten min, men det er umulig for meg å reise dit. Så nå oppfører jeg megsom folk flest og ingen ville noen ganger trodd at jeg egentlig kom mile-ionveis fra. Men jeg likte naturen her veldig godt for det hadde jeg aldri sett før også coca-cola. Har vel drukket sånn titalls liter siden jeg kom hit selv om jeg egentlig ikke trenger å drikke.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #32 Skrevet 24. mai 2010 trenger du en lege? Ikke nå, nei, men takk som tilbyr. Da jeg kræsjlandet for 10 år siden så trengte jeg mer enn en lege. Var innlagt i over ei uke tror jeg der flere leger måtte "lappe meg sammen". Men nå er jeg helt frisk.
hjertesukka Skrevet 26. mai 2010 #33 Skrevet 26. mai 2010 Min søramerikanske svigerinne fikk sjokk da hun ble tatt med i en offentlig svømmehall. Og sa at hun aldri hadde følt seg mer ubekvem. "For der sprang det fullt av nakne mennesker rundt i garderoben og i dusjen."
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #34 Skrevet 10. juni 2010 Jeg ble veldig rystet over matvarebutikkene! Den første nærbutikken min var Rimi og jeg følte at jeg hadde reist 15 år tilbake i tid! Ellers så synes jeg norske menn er jevnt over kjekke (med noen hederlige unntak sef... Jeg har bodd her i ganske mange år nå og jeg er nok blitt vant til the norwegian way, så jeg husker ikke helt de andre inntrykkene, men det var nok noen.. Nå kommer ikke jeg fra så veldig forskjellig kultur heller, så jeg var ikke akkurat en "alien" her! Jeg trives i allefall kjempegodt med min kjekke norske mann
musikkfrelst Skrevet 20. juni 2010 #35 Skrevet 20. juni 2010 Jeg hadde nettopp besøk fra Afrika(i skolesammenheng), og det første de spurte om var: Hvor er alle folkene? De er vant til at det er hundrevis av mennesker i gatene, langs vegen og generelt. De trenger ikke å gjøre noe spesielt, de kan bare stå der. De skjønte heller ikke det med å være presis når man har en avtale. I deres hjemland så er det ikke bra å komme presis, det betyr nemlig at man har det travelt. De ble også overasket over alle de rare blikkene de fikk da de skulle hilse på alle og enhver.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #36 Skrevet 21. juni 2010 Jeg hadde nettopp besøk fra Afrika(i skolesammenheng), og det første de spurte om var: Hvor er alle folkene? De er vant til at det er hundrevis av mennesker i gatene, langs vegen og generelt. Ja, det har jeg hørt andre si også, blant annet noen venner fra Balkan. De syntes det var utrolig dødt i gatene om ettermiddagen (småby), og var vant til at kafeer var åpne og at folk satt der hele kvelden (og dagen).
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #37 Skrevet 21. juni 2010 Da vil jeg nevne noe av hva min afrikanske venninne undret seg over da hun kom til landet som flyktning: Først og fremst det der med å "ut og gå tur uten mål og mening". Hun var storfornøyd over å ha fått et stort og fint hus som hun kunne sitte inne i hele tiden, og se på kvalitets-tv, dvs. "Glamour"!?!...og alle typer kjærlighet/vakre menn/mote/rikdom-serier. Det representerte det livet som hun alltid hadde drømt om, og hun rikket seg absolutt ikke om vi ville ha henne med ut i naturen. Hun kunne ikke svømme, ikke sykle og ikke kjøre bil. Det var ikke nødvendig å lære, mente hun. Dessuten så det ikke kvinnelig nok ut for henne. Om "ut" derimot besto av handletur på shoppingsenter, gjerne med salg, så kviknet hun til betraktelig og kom tilbake med massevis av poser og kjempesmil. En annen ting var utdanning. I hennes hjemland ble mennesker sett på som gamle veldig fort, sett med våre øyne. Det var barna som skulle ha utdannelse. Var en i slutten av tyveårene, var alle sjanser over. Underlig. En tredje ting var vårt forhold til oppdragelse av barn. Hos henne var hele landsbyens kvinner en "mamma" for alles barn i nærheten, og kunne godt gi ungene en lusing og få dem på rett kjøl om det var nødvendig. Vi reagerte kraftig på at hun slo ungene før hun snakket, veldig ofte. Men hva kan vi gjøre utover det å forklare og gå foran med godt eksempel. Det er hennes unger og hun gjør det hun er opplært til.
gbnj Skrevet 21. juni 2010 #38 Skrevet 21. juni 2010 Dette er et spørsmål til de som ikke er norske i utgangspunktet; Hva la du merke til da du kom til Norge? Altså mer spesifisert; hva gjør vi annerledes, som vi nordmenn kanskje ikke tenker over? For eksempel har jeg hørt at det å ha gardinene trekt fra på kveldstid er litt rart, for i mange andre land trekker de for for å forhindre innsyn om kvelden. Hva annet? Jeg har norske forfedre fra ihvertfall 500 år siden, og jeg forsøker å hindre innsyn døgnet rundt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #39 Skrevet 23. juni 2010 Kjenner en del utenlendinger, som jeg har hjulpet å integrere og har jobbet og gått på skole med. En jente fra Afrika kunne ikke skjønne hvorfor vi gikk på fjellet. Fjellet er der for å se på, ikke noe annet...En annen jente fra Afrika var veldig sosial og pratsom, og syns vi nordmenn var veldig stille og rolige. En jente fra sør-amerika fikk veldig stort kultursjokk da hun kom hit. Hun sa hun gråt i flere dager... En mann fra sør-amerika skulle besøke noen norske venner i norge, og de skulle grille. Han gledet seg veldig og hadde ikke spist før han kom, siden han trodde det skulle spises... De var 4 menn som skulle grille og det ble lagt på 4 koteletter og det var potetsalat og salat som tilbehør. Og han syns grillen var liten, akkuatt plass til 4 koteletter. Var vel noen grillpølser der også, sa han. Og da de hadde spist, spurte verten om de var mette, og de sa ja qatakk, men han fra sør-amerika sa, det var godt men han var ikke mett. >For i sær-amerika hadde de en megasvær grill med massevis av grillmat på, og du spiste til du ikke orket mer. Og det var mye liv og prat og musikk og mennekser som kom sammen for å grille. Da måtte jeg le da han fortalte det. DEN lille grillen versus DERES svære grill.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #40 Skrevet 23. juni 2010 Kjennner en del muslimer som kommer fra midtøsten, og de trodde at alle jenter hadde sex før de fyllte 18, og med hvem som helst. Så da vi forklarte at det ikke var tilfellet, ble de veldig forundret, men etter hvert skjønte de at det ikke var tilfellet. De skjønte etterhvert at selv om kvinner er frie til å gjøre hva de vil i norge, så gjør de ikke absolutt hva vi vil, vi har da verdighet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå