Gjest reebok Skrevet 3. mai 2010 #1 Del Skrevet 3. mai 2010 Dette er et spørsmål til de som ikke er norske i utgangspunktet; Hva la du merke til da du kom til Norge? Altså mer spesifisert; hva gjør vi annerledes, som vi nordmenn kanskje ikke tenker over? For eksempel har jeg hørt at det å ha gardinene trekt fra på kveldstid er litt rart, for i mange andre land trekker de for for å forhindre innsyn om kvelden. Hva annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lolita___ Skrevet 3. mai 2010 #2 Del Skrevet 3. mai 2010 Jeg kom til Norge for ca 17 år siden,har vokst opp her.Synes det var veldig rart å se folk gå og spise,det var ikke noe jeg var vant med.Og narkomaner,husker at jeg var kjempe redd dem,de så så skumle ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosteskaft Skrevet 4. mai 2010 #3 Del Skrevet 4. mai 2010 Skal vi se hva mannen la merke til... - Damer er generelt mye hyggeligere, hehe! (kan være venn og kompis, snakke med damer på utesteder i større grad enn i tyskland/england) - VELDIG rart at vi spiser brød til frokost, lunsj og kvelds. - Usunnt forhold til alkohol, enten skal det bøttes ned, eller så strengt forbudt. (i tyskland får vi musserende vin på foreldremøte, og i skolesammenhenger så selges det øl sammen med vaffler, kaffe, etc) - Norske mødre er veldig overbeskyttende for barna sine, enda så trygt og lite Norge er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lolita___ Skrevet 4. mai 2010 #4 Del Skrevet 4. mai 2010 ikke mer enn 2 svar dette var rart:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 4. mai 2010 #5 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg er norsk, men har jobbet i mange år med folk fra andre kulturer og har også en inngiftet i familien. Så til saken; mange legger merke til at vi nordmenn synger i alle anledninger og synes det er litt rart. Altså at vi lager spesielle sanger til bursdager osv. Noen har sagt at vi spiser altfor mye brød. Andre synes at det er merkelig å måtte komme presis når man er invitert hjem til noen. Flere av dem har sagt at de passet på å spise godt før de gikk i selskap, siden de ikke var sikker på om de fikk mat. Og så kom de et par timer etter at de andre hadde satt seg til bords. Da hadde verten ventet med varm mat. Men hvordan vite det når det ikke er slik i hjemlandet? Kommer sikkert på mer etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkyh Skrevet 4. mai 2010 #6 Del Skrevet 4. mai 2010 En kompis som var på besøk i Norge fra Nederland syns Grandiosa var helt grusomt og kunne ikke skjønne hvorfor vi ville spise den pappen, og i tillegg ha ketchup på pizzaen (!!). Han ble også sjokkert over at hvalburgere ble solgt åpenlyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 4. mai 2010 #7 Del Skrevet 4. mai 2010 En kompis som var på besøk i Norge fra Nederland syns Grandiosa var helt grusomt og kunne ikke skjønne hvorfor vi ville spise den pappen, og i tillegg ha ketchup på pizzaen (!!). Han ble også sjokkert over at hvalburgere ble solgt åpenlyst. Akkurat grandiosaen er det vel ikke bare utlendinger som fnyser av... Jeg er født i Norge av mor som opprinnelig kom utenlandsfra, så jeg kvalifiserer ikke helt. Flere venner fra latinamerika har reagert på at vi setter oss så langt fra hverandre i tomme busser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 4. mai 2010 #8 Del Skrevet 4. mai 2010 Det er unormalt at vi spiser så mye brød. Norge er vel det eneste landet hvor folk spiser den mengden med brødmat. Ironisk nok har vi ikke engang behov for den type mat... Men over til ts sitt spørsmål. Jeg er norsk, men det er ikke mitt svar jeg skal komme med. En av mine nærmeste venner er fra Mexico, men bor i USA (far er fra Mexico og mor er fra USA), når hun har vært her så synes hun alt er så lite, spesielt i matbutikkene. De har jo svære flasker med melk osv. Når hun var i Norge for første gang (da hadde hun vært på backpacking gjennom hele europa) så så hun narkomane for første gang i sitt liv..det synes hun var veldig skummelt. Vi er også en del "kaldere" enn de hun er vandt med, vi er ikke så åpne mot hverandre. Men hun elsker osten og laksen vi har :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 4. mai 2010 #9 Del Skrevet 4. mai 2010 Rekesalat er en stor slager blant søramerikanere jeg kjenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huffsa Skrevet 4. mai 2010 #10 Del Skrevet 4. mai 2010 Min kamerat fra nederland har ihvertfall sagt utallige ganger at han HATER at folk sier "heihei" når man går inn i en butikk/bensinstasjon/besøk. Han skjønner ikke at vi holder ut Han syntes folk er litt fientlige og ikke så hyggelige(fremmede altså). Han syntes egentlig ikke det er så mye rart med norge. Han elsker norge og har begynt å lære seg norsk til og med. Men det "heihei"-greiene syntes han er så irriterende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
potet. Skrevet 4. mai 2010 #11 Del Skrevet 4. mai 2010 En venn fra USA synes prisene var hårreisende her i Norge. Ellers så synes han det var uvanlig mange pene damer. Kan ikke si jeg er uenig egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 4. mai 2010 #12 Del Skrevet 4. mai 2010 Min kamerat fra nederland har ihvertfall sagt utallige ganger at han HATER at folk sier "heihei" når man går inn i en butikk/bensinstasjon/besøk. Han skjønner ikke at vi holder ut Han syntes folk er litt fientlige og ikke så hyggelige(fremmede altså). Han syntes egentlig ikke det er så mye rart med norge. Han elsker norge og har begynt å lære seg norsk til og med. Men det "heihei"-greiene syntes han er så irriterende Han irriterer seg over at folk hilser, men mener vi ikke er så hyggelige mot fremmende? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest reebok Skrevet 4. mai 2010 #13 Del Skrevet 4. mai 2010 Artig, mye jeg ikke har tenkt på selv her : ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi Skrevet 5. mai 2010 #14 Del Skrevet 5. mai 2010 Kjæresten min reagerer på hvor lettkledde alle jentene går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 5. mai 2010 #15 Del Skrevet 5. mai 2010 Han irriterer seg over at folk hilser, men mener vi ikke er så hyggelige mot fremmende? :klø: Jeg kan egentlig se den der litt. Først "mases" det så fort man er inn døra, men så hører man ikke et ord. Jeg går rundt i mine egne tanker, ser etter noe, tenker f eks hva som kan passe til en gave... og så plutselig "HEI HEI KAN JEG HJELPE DEG?" "hæ åh eh nei takk " ... "hva tenkte jeg nettopp igjen?" Jeg aner ikke hvordan det er med det der i utlandet? Spesielt der han var fra da? er man vant til at folk klarer å finne ting selv der kanskje? Eller at det er mer små-prat, ikke bare faste fraser og så hører man ikke mer? Jeg vet ei venninne sliter nå i New Zealand. De er visst helt rare der. Sitter omtrent oppå hverandre når vi spiser sier hun.. setter hun seg lengre vekk så følger alltid noen etter, hun vil jo ikke være uhøflig og jage noen heller men trenger heller ingen "på fanget" når hun spiser... Så vi er visst veldig spredte personer her i landet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huffsa Skrevet 5. mai 2010 #16 Del Skrevet 5. mai 2010 Han irriterer seg over at folk hilser, men mener vi ikke er så hyggelige mot fremmende? :klø: Han mener på gaten og sånt. Han måtte spørre nesten 20stk for å spørre om veien til mc-donnals når han var 50 meter unna, alle bare ignorerte han. Samme med når han prøvde å prate med taxisjåføren, de aviser han blankt og ignorerer han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lolita___ Skrevet 6. mai 2010 #17 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg er helt uening at ekspidørene er slitsomme med hei osv i Norge.De sier hei en gang.Der jeg er fra sier de det med en gang du setter foten din inn også vokter de over deg helt til du går ut.Det kalles slitsomt.Selvom du komenterer at du ønsker å se så lar de deg ikke være i fred.Uff blir gal hver gang jeg er på ferie i hjemme landet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 6. mai 2010 #18 Del Skrevet 6. mai 2010 Mine bekjentskaper til innvandrere er de som har innvandret fra UK. De fant fort ut at i Norge går vi i hverdagsklær også på jobb. Dress er bare for sjefer.Vi kan gå hjem før sjefen uten å bli uglesett for det. Ordet "Farts humper" er morsomt når det leses på engelsk. Vi er veldig direkte i tiltalemåter. (Briter starter ALLE telefonsamtaler med "How are you", mens for oss er dette bare unødvendig surring før en kommer til poenget). Kostholdet vårt er betraktelig mye sunnere enn britenes. En annen bekkjent jobber med flyktninger. Disse asiatiske flyktningene fatte ikke at vi gidder å gå tur. Hvorfor skal en gå om en ikke har en bestemt destinasjon med et bestemt gjøremål å gå til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #19 Del Skrevet 6. mai 2010 En annen bekkjent jobber med flyktninger. Disse asiatiske flyktningene fatte ikke at vi gidder å gå tur. Hvorfor skal en gå om en ikke har en bestemt destinasjon med et bestemt gjøremål å gå til? Jeg arbeider med endel amerikanere, og de har akkurat samme innstilling, de kan ikke fatte å begripe hva hensikten med å gå opp og ned et fjell! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 6. mai 2010 #20 Del Skrevet 6. mai 2010 Min samboer er fra utlandet, samt et par av mine nærmeste venner, og det er stor forskjell på hva de la godt merke til når de først kom til Norge. Min samboer la merke til de grusomt høye prisene. Han er oppvokst i Sverige så prisene er jo lavere der, men det er jo også lønningene. Han har også bodd en del i andre land og la heller ikke så merke til prisene der..bare i Norge. Han holdt på å gå rett i gulvet første gang han stakk innom en bensinstasjon for å kjøpe en pakke røyk. Ei god venninne fra Peru syns det var veldig trist at alle holdt seg for seg selv. Hun prøvde å slå av en prat utenfor hjemmet, på bussen, i butikken etc - spesiellt siden hun så gjerne ville lære seg norsk fort som mulig, men også siden hun var vant til slikt - men her så alle bare rart på henne og rygget unna. Trist at så mange skal være "redde" for å prate med fremmede, eller prate med fremmedspråklige i frykt for å ikke forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå