Gå til innhold

Mims megamix


madam_mim

Anbefalte innlegg

Ny treningsfri dag! Dessverre ein spisedag de luxe. Klokka er ikkje ett ein gong og kaloriene er allerede på 1200. Trur eg må ta ein tur i kveld ellers blir det kleint med kveldsmat. Middagen er det andre som står for, så den blir nok kaloririk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Middagen blei farlig god, ga opp å rekna ut kaloriene, men det var i alle fall spaghetti med kjøttsaus, sier bare at det blei 1000 kalorier og thats it... Så i går landa eg vel på ca. 2450, ganske mykje over det eg skulle. Gikk ein ganske lang tur i drittværet som brant av ca 550, så det er nok ingen krise.

Treningsfri veke dag 5: Minitur på gymmen i dag- det høljer ned ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom for å hente litt treningsglede :)

Imponert over at du gikk lang tur i drittværet, jeg :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening i dag blei 20 min intervall og litt styrke etterpå. Måtte bare ha litt rumenske markløft, dessverre hadde eg lagt att balansen min heime idag,så det gikk så som så. Til sammen ca 45 min, ca 300 kalorier svidd av.

Dårlig matmessig, ca 2300, kanskje meir. Vanskelige desse lange dagane på kontoret...og middagane.

*Knasker brokkoli*

:)

Endret av madam_mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsfri dag nr. 6.

Las ein stad at EGG til frukost var gull for å stagga momsebehovet. Så i dag blei det omelett. Trur faktisk det hjelper, innbiller meg det i alle fall.

Stillesittande kontorarbeid MED kjøleskap innan rekkevidde er min største utfordring. Så i dag tester eg meg sjøl. INGEN momsing! Kun lunsj og to frukt. Av og til må ein bare vera streng.

Har forresten oppdaga at dei der jogurtane med 0% av ditt og datt fra Yoplait er dårlige valg for meg- blir skikkelig søtsugen av dei- er vel noe muffens inni dei. Så no blir det mild og lett naturell for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går blei det lørdagskos formin del. Er dritlei av å tellakalorier, men havna vel på 2000 på maten og i tillegg blei det litt chips ogknask som til sammen blei ca 600.

I dag er eg temmelig demotivert, ein antydningtil sjukdom har sneke seg på og er VELDIG usikker på om eg skal dra på trening. Intervallar står på planen,men kvier meg egentlig til det. Kor blei det av treningsgleden???

Tar vekesoppsummering på kalorier i kveld. Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går nok bra! :) Jeg ville kjent på det og heller avlyst intervallene for å bli helt frisk, fullföre den uka uten trening og så begynne på'n igjen i morgen! Du er kanskje litt mer motivert for styrke enn for löping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kanskje litt mer motivert for styrke enn for löping?

Du kan si det sånn ja!!! ;)

I dag blei det derfor styrke for alle penga, tok morgondagens økt på forskudd. Men eg kjente meg litt tett i toppen så tok ikkje i alt eg hadde. Opp til 50 kilo i knebøyen holdt i dag.

Korsryggen blei sinna i dag: ettbeins rumenske markløft med 15-kilos hantel var visst ikkje noe artig for den. Fikk ein liten "iling"opp i korsryggen liksom. Ekkelt. Må ha gjort noe feil med ryggen, eventuelt blei den irritert under kenbøyen.

Derfor etterlyser eg alternativer for bakside lår. Utfall bakover er hittil planen, men tar gjerne imot tips!

Endret av madam_mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. korsryggen tar jeg sittende lårcurl (maskin), itillegg har jeg begynt å ta Nordic Hamstring. Hos meg er de ikke fullstendige enda, men tror det kan bli en knakende god øvelse for baksidelår når jeg klarer å fullføre øvelsen.

Pass godt på korsryggen din; den er gull verdt, ta ingen sjanser.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Yoga, skal vera forsiktig. Lårcurl har aldri funka noe særlig for meg, men kanskje Nordic hamstrings er vegen å gå? Har lenge hatt lyst å prøva, det skal eg jaggu meg gjør. :)

Vekas inntak:

mandag: 2000

tirsdag: 2000

onsdag: 2300, trening forbrent 600

torsdag: 2450, tur forbrent 500

fredag: 2300, trening forbrent 300

lørdag 2600

søndag: 2400, trening forbrent ca 500

Gjennomsnittleg omtrent 2300 per dag, som er "vedlikeholdsnivå" for meg ifølge kalkulatorane.

MEN, om eg tar med kalorier forbrent på treninga i reknestykket ligg gjennomsnittet på 2000 per dag.

Så ka er egentlig riktig??? :sukk:

Og joda, eg veit jo at eg vil kjenna på meg sjøl over tid kva som er riktig. Men eg ønsker ikkje å gå raskt ned i vekt, 1-200 gram i veka er heilt fin fart for meg. Og stagnasjon underveis blir det gjerne, då eg har svært lite fett igjen å mista. Derfor kan det ta lang tid før eg merker om eg er på feil spor. Det var ein tråd her inne der dei fleste konkluderte med at ein skal eta opp "treningskaloriene", men ein liten del av meg kjenner at det er juks.

Noen synspunkter? Erfaringar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på svar... :)

I dag har eg gjenoppdaga gamle jaktmarker, nemlig Vektklubben (Grete Roede). Dei har ein kjempebra matkalkulator der inne, bare skriv opp mat og mengde, så rekner den ut antall kalorier. Du må registrera deg, men det er gratis. Sist eg bruke Grete Roede var ikkje denne kalkulatoren så bra- hadde for få matvarer. Supert at dei har oppdatert, anbefaler alle å benytta seg av den.

Ellers må eg seie at eg er ingen fan av Grete Roede-filosofien akkurat...alt for lite mat (eg blei anbefalt 1500 kalorier dagen, og då vog eg 72 kg) og lite fokus på stykretrening!

Shamim: eg har blitt litt inspirert av periodisk faste, og vurderer å prøva noe liknande. Leiter etter ei 'oppskrift' på korleis ein gjer det. Eventuelt vil eg bare testa å ikkje eta frukost noen dagar. Er litt skeptisk, for eg er ofte sulten om morgonen, men er villig til å prøva alt.

Dagen i dag har mildt sagt vore pyton, sjøl om eg faktisk har spist 1000 kalorier før middag. Det skal jo liksom vera mye, har eg forstått...!!! Hjelpes. Så om å ikkje eta frukost kan redda meg frå ulvehunger er eg all ears.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleh nå hadde jeg skrevet mye også ble det borte.. Pröver på nytt.

Jeg la ut noen linker i boka mi, hvor du kan finne masse info, om du har sett det? Jeg har mitt förste måltid i 2-3 tiden nå (selv om dette nok forandres på når jeg begynner på jobb), alt ettersom når jeg spiser kveldsmat. 3 måltid + kanskje ett lite måltid för trening, og pröver å få inn mesteparten av maten etter trening. Jeg koser meg veldig med å forberede de store måltidene, og har blitt overassket over at det ikke er uoverkommelig store porsjoner. Sulten er ikke helt borte hos meg enda da, men det plager meg ikke og jeg har ingen problemer med å "stå imot". Jeg regner også med at den blir borte, jeg er jo bare på dag 7.. :)

Ellers ang. de treningskaloriene.. Vi kan jo ikke spise alle, (med mindre vi ligger i underskudd i kcalorinntaket fra för), men vi burde jo spise så vi ikke ligger for langt unna vedlikehold. Jeg pröver alltid å holde meg over hvileforbrenningen min (1600) når jeg tar kcal inn minus kcal ut, og da ender jeg ofte opp med å måtte spise noe ekstra.

Det sa kanskje ikke stort, men var det jeg kom til å tenke på.. Ellers enig ang. Grete Roede, jeg får også anbefalt 1500-1700 om dagen, går jeg over får jeg "ikke godkjent" :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for linkane! Har så vidt sett på dei, skal lesa litt meir i dag.

Eg tenkte å starta i morgon med å ikkje eta frukost og ta lunsjen kl. 11. Er det for tidlig? Eg pleier å eta noe smått til kvelds, ca kl. 21-2200.

Eg spør og græv...kanskje eg bare skal lesa sjæl!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge denna leangains-karen er clouet å eta alle dagens måltider i løpet av 8 timar. Fasten har forskjellige standard-oppsett, der ingen ser ut til å fungera heilt for min timeplan, siden eg ikkje har noen timeplan. Vanligvis trener eg til vilt forskjellige tider på døgnet, av og til formiddag, av og til ettermiddag, av og til kveld...

Eg tviler på at eg vil følga detta oppsettet slavisk, men heller tilpassa det kvar enkelt dag. Hovedpoenget er (slik eg har forstått??) at du kun skal innta mat i løpet av 8 timar, og at hovedvekta av inntaket skal koma etter trening. At ein skal fasta frå morgonen av vert forklart med at formiddag er den mest praktiske fasteperioden.

Noko tilnærma detta oppsettet passar best for meg:

Two pre-workout meals

This is the usual protocol for people with normal working hours.

Sample setup

12-1 PM or around lunch/noon: Meal one. Approximately 20-25% of daily total calorie intake.

4-5 PM: Pre-workout meal. Roughly equal to the first meal.

8-9 PM: Post-workout meal (largest meal).

For meg er det viktigste å kjenna etter om detta kan hjelpa mot det skrikande etebehovet i løpet av dagen. Som så mange andre har eg erfart at om eg ikkje et frukost så blir eg ikkje så fort svolten som vanleg. Samtidig har eg alltid vore frokost-menneske, "trenger" liksom mat for å komma i gang. Men kanskje det berre er ei vane? Detta blir spennande. Prøver noen dagar og kjenner etter på formen. Mitt nye mantra er nemlig å gjøra ting på min måte, høra etter på kroppen min og ha tru nok på meg sjøl til å gjøra det eg trur er best.

For øvrig er eg sjuk i dag...blææææææ. (Lurt at eg tok dagens trening på forskudd i går då :mrgreen: )

Sitter inne i ullteppet og ber til høgare heksemakter om null feber og åpne kanalar i morgon.

Snart blir det natta :søvn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette funker for deg da! :) Det er jo noen det ikke fungerer for, men det ser du jo siden du er flink til å höre på kroppen og slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Våkna opp og var sjuk og sulten. Vondt i hodet, litt feber og halsvondt. Tenker at det å ikkje eta høres ut som ein elendig ide. Tenker at no har eg faktisk bestemt meg for å prøva, og då skal eg jammen meg gjøra det og.

Fram til 10 gikk det bra, så begynte kvalmen, og hodepinen blei til svimmelhet. Så eg tok ei banan. Og spiste ordentlig. Og alt blei bedre.

Var 16 timar for lang faste for meg? Når eg tenker etter var det siste ordentlige måltidet eg inntok kl. 18 i går, så 'fasten' blei faktisk på 16 timar. Eg spiste jo litt småtteri til kvelds som vanlig, men ein lettjogurt og ein bit kålrabi (jepp, eg digger det som knask!) er jo ikkje akkurat noe måltid...? Tenkte ikkje på det, og rekna det som et måltid...men det er jo heilt feil ifølge opplegget, som seier ein skal ha tre ganske store måltider.

Så om eg prøver det samme i dag, men husker på at det siste måltidet skal vera ganske stort, burde det gå OK. Fram til 10 i dag syntes eg jo det gikk heilt fint.

No synes eg sjøl at eg var ganske flink til å lytta til meg sjøl. Øver meg, øver meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda! Fasten skal jo regnes fra sist du spiste noe som helst, men det kan godt hende at kroppen din funker bedre om det siste måltidet er stort, det har jeg ikke merket forskjell på selv. Ellers ser jeg også hos Martin Berkhan (leangains) at han nå anbefaler damer 14 timers faste, siden det generelt funker bedre enn 16t+ som funker best for menn, men at det er individuelt. Det er kanskje alikevell noe å vurdere hvis 16 blir for mye gjentatte ganger?

Flink til å höre på kroppen! Det er så vanskelig når man bare vil få til noe uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ellers er det ikkje faste, det skjønner eg jo. Men det går jo an å gjøra det vanskelig for seg sjøl, noko eg åpenbart gjorde. Når eg ser på oppsettet til han Berkhan ser eg jo at dei fleste mønstrene har siste måltid som ganske stort.

Hm, detta med 14 timar såg eg ikkje. Skal sjekka litt meir. Takk for tips! Har du 14 eller 16 timars faste forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 16t nå, og tenker å pröve 18t når jeg skal jobbe.. Tviler på at det går, men siden jeg ikke har merket noe negativt med 16t så burde jeg jo pröve för jeg gir opp :gjeiper: Da slipper jeg å ta med mat på jobb. B kjörer 18t nå, men han er jo mann. Jeg fant ikke hvor jeg först leste det med 14t, men her nevner han det igjen hvertfall: :)

http://leangains.blogspot.com/2009/11/questions-answers_23.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...