Gå til innhold

Hvordan feirer du 17. mai?


Schnerk1

Anbefalte innlegg

Gjest hogwash

Hva i alle dager er i veien med å være stivpyntet? Syns folka er pene, jeg. Mesteparten av disse tradisjonsgreiene er jo fordi folk liker å pynte seg, og være sosiale.

Vel, det kan vel variere fra person til person, men jeg hatet den stive skjorta og vonde skoene, ihvertfall etter å ha blitt påtvunget sosialt samvær med perifere bekjente hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

For min del synes jeg det er flott med korpsene. Jeg blir så rørt når jeg ser alle de stolte ungene som har fått på uniform og ivrig traver i vei mens de spiller etter beste evne :)

Dette har de øvd lenge på, og jeg forstår ikke at noen klarer å irritere seg over dem. En 17.mai uten korpsene ville vært helt utenkelig, jeg synes det er en flott tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da står jeg opp kl 6 for å ta på meg bunaden, henger opp flagget kl 9. lager 17.mai kake og drar ned for å se barnetoget. så drarvi hjem og benker oss foran nrk og ser alle barnetogene passere kongens hus. etterpå spiser vi aspic og karbonader og ser borgertoget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miam

For min del synes jeg det er flott med korpsene. Jeg blir så rørt når jeg ser alle de stolte ungene som har fått på uniform og ivrig traver i vei mens de spiller etter beste evne :)

Dette har de øvd lenge på, og jeg forstår ikke at noen klarer å irritere seg over dem. En 17.mai uten korpsene ville vært helt utenkelig, jeg synes det er en flott tradisjon.

Helt enig!!!

Skjønner ikke hvordan folk kan synes at EN stakkars dag med flagg, roping av hurra, bunad og korps er så fryktelig grusomt...

Får klump i halsen når jeg hører korpsmusikk, fordi jeg forbinder det med nasjonaldagen vår, som jammen fortjener å bli feiret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor vaska jeg huset. Like greit, for det var regn og drittvær hele dagen. Drakk kaffe med mamma midt i alt kaoset.

Jeg plukker gjerne hegg eller syrin og setter på kjøkkenbordet. Har et lite flagg, men er ikke så veldig opptatt av det.

Husker da lillebroren min og jeg var små, og det var det :kjefte: barnetoget og arrangemang hele dagen.Hvert "#¤%&@ år! Våkna kl. 04.30 av korps, boom boom boom og ompa ompa så høyt at lampa ramla ned fra nattbordet og lillebror grein. Grining på grunn av teite klær med teite knapper og teite ermer vi absolutt ikke måtte få en eneste flekk på. Endeløse køer, tomme minibanker, barn med mer penger enn oss, babyer som grein, voksne som grein, russ som spydde, is som ramla i bakken, altfor varmt, altfor kaldt, trettifem kroner for en halvliter brus... Gah. Skal kjøpe tre flasker Canei og sitte på verandaen med en hel firkløverkake og og ikke dele med noen.

Endret av Margaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt eksamener veldig nært den 17. de siste åra, så noe feiring har det ikke blitt, forutem grilling av pølser og et par øl i fjæra.

I år skal jeg på skikkelig topptur med ski den 17. Det blir stas! :)

Tar med champagne og norske flagg!

Denne fridagen kan vel nytes på utallige måter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest

Forstår ikke folk som ikke gjør noe spesielt på nasjonaldagen? Jeg står opp tidlig, spise god frokost med familie. Pynter oss, går i tog deretter på barneskolen med kaker, is og masse gøy. Senere er det middag med venner og familie. Er alltid en tur innom sentrum også! Jeg liker 17. mai skikkelig godt jeg :):sjenert:

Er ikke 17. mai en dag man skal kose seg da? Da må man jo få gjøre noe man selv liker, og ikke nødvendigvis det "alle" andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det blir i grunn ikke mye til feiring. De siste årene har jeg brukt 17. mai til å lese til eksamen. Det er gjerne en del som skjer på eksamensfronten i mai, så da blir det bare sånn. Ellers tar jeg en liten pause for å spise is og middag med familie og sambo, før jeg setter meg med bøkene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

17. mai vil alltid være en av de viktigste dagene i Norges historie, og personlig syns jeg den skal markeres på alle måter. At man roper hurra og synger nasjonalsangen gir meg gåsehud og klump i halsen. Som patriot og nasjonalist syns jeg det er forferdelig å lese at folk ikke bryr seg om 17. mai. Dere syns ikke det er greit med grunnlov altså, og at det er en viktig begivenhet som burde feires?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 mai for meg er en dag med masse stress men også mye kos .

Barnetog og isspising, leker og kaker på skolen .

Og så grilling og drinker med masse gode venner og familie .

Kanskje jeg feirer mindre når barna er voksne ?

Tror egentlig ikke det , mine single venner er og i byen å ser barnetoget , så møtes vi alle etterpå til kos og øl og kake og rekecoctail og brus og vin og det en møtte ønske .

Jeg synes det er er en dag da både voksne og barn koser seg , i mine øyne er det ikke bare barnas dag .

Det er jo hele norges dag .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig liker jeg ikke 17 mai og gratulere med dagen enda det er flere uker siden jeg feiret dagen min.

Gikk i mange år på fjellet. Når jeg endeleg tittet ut av skapet så måtte jeg nyte anledningen til å pynte meg i fin kjole. Så da ble ut med meg hvert år om veret var på min side.

Seneste årene har jeg fått meg bunad og nytter enhver anleding til å bruke den.

Men som sagt liker ikke 17 mai feiringen. :flagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...