Gå til innhold

Ideologi tydelig hos norske partier?


Gjest gjestdeluxe

Anbefalte innlegg

Gjest gjestdeluxe

Er ideologien tydelig hos norske politiske partier?

Jeg kan ikke huske å ha hørt AP-politikere nevne filosofer/ideologier som ligger til grunn for deres styring. Heller ikke fra SV, KrF eller SP har jeg hørt politikere snakke om sitt ideologiske grunnlag.

Har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også reagert på dette. Det står i partiprogrammet at partiene er liberalistiske, konservative, sosialistiske osv, men jeg hører aldri noen nevne det. Enkelte går glatt i mot sin egen ideologi også, hvis de kan score popularitetspoeng på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Jeg skulle gjerne ha endret en skrivefeil i overskriften, men ser ingen funksjon for annet enn å redigere i selve innlegget.

"Alle" vet om dette med liberalisme (FrP), Konservativisme (H), sosialisme (SV) - hva med AP og SP?

Mitt poeng er: ingen snakker om sin ideologi.

I "debatter" (i Norge skriker folk og avbryter hverandre) - i Storbritannias politiske BBC-debatter snakker en og en ferdig, uten å skrike eller rope.

Kjenner norske politikere til den ideologien som deres parti er tuftet på?

Hvorfor snakker ingen om ideologiene i norske "debatter"?

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Jeg har også reagert på dette. Det står i partiprogrammet at partiene er liberalistiske, konservative, sosialistiske osv, men jeg hører aldri noen nevne det. Enkelte går glatt i mot sin egen ideologi også, hvis de kan score popularitetspoeng på det.

Nettopp. Da oppfatter jeg de som svært useriøse.

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AP er sosialdemokratisk. SP kaller seg selv et sentrumsparti, men det er vel i seg selv ikke en klar ideologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også reagert på dette. Det står i partiprogrammet at partiene er liberalistiske, konservative, sosialistiske osv, men jeg hører aldri noen nevne det. Enkelte går glatt i mot sin egen ideologi også, hvis de kan score popularitetspoeng på det.

Det er ikke ofte jeg sier meg enig med deg i politiske debatter, men dette synes jeg var veldig godt sagt. Det snakkes praktisk talt nesten aldri om ideologi(politisk sett)i Norge, og det er igrunnen litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robotkalle

Er ideologien tydelig hos norske politiske partier?

Jeg kan ikke huske å ha hørt AP-politikere nevne filosofer/ideologier som ligger til grunn for deres styring. Heller ikke fra SV, KrF eller SP har jeg hørt politikere snakke om sitt ideologiske grunnlag.

Har dere?

Rikspolitikere er så intelligente at de fleste ikke har ideologiske skylapper. De bare nevner ord som "rettferdighet," for å smøre klientellet sitt, og gi dem en følelse av legitimitet bak særinteressene sine. De tar ikke sjansen på å komme med ideologi, fordi det ikke selger, og de kan støte fra seg velgere. Ideologi kan du preike om i morgenbladet. Ellers kan du drite i det.

Ideologi kan for de fleste partiene oppsummeres enkelt: Ap: vi skal sentralstyre alt. SV: vi skal også bestemme alt over pengene dine. KrF: vi skal være en interesseorganisasjon for litt forsiktige bestemødre og utdøende kristenfolk, som skal påvirke de slemme ateistene, fordi vi har Guds rett til det. Sp: vi er også veldig hengt opp i Gud, og alt som er bra for bønder. Ideologien vår er: alle innbyggere skal være slavene til bøndene, og vi skal få så mange særfordeler vi klarer å klemme ut. Frp: vi var liberalistiske, men nå er vi liberalistiske der vi får mange stemmer, og sosialdemokrater der vi får mange stemmer. Høyre: alt som er snobbete er ideologisk riktig. RV: mer sentralstyring enn Ap. Du skal ikke få bestemme over kroppen din. Byråkratene våre skal. Venstre: ja, si det :ler: Miljøpartiet de grønne: det er ideologisk galt å kjøre bil og sånn. Det liberale folkepartiet: politistat og egoisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

AP er sosialdemokratisk. SP kaller seg selv et sentrumsparti, men det er vel i seg selv ikke en klar ideologi.

Jeg ser ikke noe ideologi her. Ingen historie, prinsipper, henvisning til navn på filosofer, grunnpilarer eller hvorfor partiet mener som det gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

De tar ikke sjansen på å komme med ideologi, fordi det ikke selger, og de kan støte fra seg velgere. Ideologi kan du preike om i morgenbladet.

Jeg kan ikke se at de har forsøkt.

Et politisk parti har liten verdi uten overordnede prinsipper og ideologi, synes jeg.

SP - et særinteresseparti for bøndene, har kanskje ingen ideologi?

AP - opprinnelig industriarbeidernes og andre arbeideres parti - nå også norsk middelklasse, kapitalister, kongelige og akademikerparti - men er ideologien fraværende?

SV - et sosialistisk parti med velutdannede kvinner som velgerflertall: det er da ingen som snakker om Marx i "debattene"?

H - et parti som i stadig større grad ønsker å bli mer folkelige og vinne nye velgergrupper - jeg hører ikke at de politiske lederne snakker om f.eks Edmund Burke og hans idéer.

Det snakkes kanskje om dette til en viss grad i lukkede grupper utenfor media - men aldri i rikspolitikk. Hvorfor ikke?

- Er nordmenn for enkle og kunnskapsløse?

- Er norske politikere feige?

- Er Norge et praktisk land der filosofi og å stille spørsmål ikke er ok? Man bryter en sosial kodeks ved å gjøre det?

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at nettopp det Tabris nevner, om at partiene glatt går imot sine egne ideologier, er grunnen til at de ikke snakkes så mye om. Hadde de ridd ideologiene sine ville de ikke kunne vingle slik frem og tilbake. Sterkere fokus på ideologi ville gitt større motpoler i politikken, slik vi så det "før i tiden." Jeg tror også at flerpartiregjeringer ville vært enda mye vanskeligere å få til, og ihvertfall på tvers av farger. Nå kan visst alle partier samarbeide med alle hvis det gir dem makt. Utenom Frp, da...

Om nordmenn er enkle og kunnskapsløse vet jeg ikke. Noen er sikkert det, alle kan ikke ha stor politisk teft. Men kanskje har velstanden tatt fra oss engasjementet og de sterke meningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Jeg tror partiene vil tjene mye mer på å være ærlige på sitt ideologiske grunnlag - eller om det ikke har noen - særinteressene. De bør stå for det de er.

Så får de heller si i forkant, underveis og i etterkant: "her må vi inngå kompromiss, her ble det diskusjon og for å komme frem til noe måtte vi gi litt her", etc.

Fortielse og unnlatenhet er ingen god løsning. Akkurat som Operaen er for folk flest - alle i samfunnet - bør også ideologi og hvem man er som parti være like åpent. Det er ikke nok at det står en setning i et partiprogram på siste side. Det må diskuteres jevnlig hvorfor man mener som man gjør. Folk er ikke så dumme at de tror at prinsipper alltid følges - det kan de ikke, da et parti ikke lever i et vakuum. Men det er lov å navigere etter en retning.

Siv Jensen er et eksempel på en som jeg oppfatter som støy. Hun skriker, bruker kroppsspråk hun har lært på et kommunikasjonskurs og hun bruker kun folkelige eksempler i sine utbrudd:

- "Anna - en eldre dame på sykehjemmet i Molde, fortalte meg at..."

- Rolf - en pensjonist i Drammen, fortalte meg på bloggen at han nå bare har..."

- "Kristin - en korridorpasient i Oslo.."

På den måten skal hun personifisere politikken sin.

De andre partiene er per i dag fraværende. Men en og annen på Twitter - "det nye sosiale mediet" er sikkert å finne. Men er det der "folk flest" er? Tenker folk på ideologi hvis ikke politikerne gjør det? Og gjør de det i Facebook og Twitter?

Jeg tror ikke det.

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha endret en skrivefeil i overskriften, men ser ingen funksjon for annet enn å redigere i selve innlegget.

"Alle" vet om dette med liberalisme (FrP), Konservativisme (H), sosialisme (SV) - hva med AP og SP?

Mitt poeng er: ingen snakker om sin ideologi.

I "debatter" (i Norge skriker folk og avbryter hverandre) - i Storbritannias politiske BBC-debatter snakker en og en ferdig, uten å skrike eller rope.

Kjenner norske politikere til den ideologien som deres parti er tuftet på?

Hvorfor snakker ingen om ideologiene i norske "debatter"?

Rikspolitikere er så intelligente at de fleste ikke har ideologiske skylapper. De bare nevner ord som "rettferdighet," for å smøre klientellet sitt, og gi dem en følelse av legitimitet bak særinteressene sine. De tar ikke sjansen på å komme med ideologi, fordi det ikke selger, og de kan støte fra seg velgere. Ideologi kan du preike om i morgenbladet. Ellers kan du drite i det.

Ideologi kan for de fleste partiene oppsummeres enkelt: Ap: vi skal sentralstyre alt. SV: vi skal også bestemme alt over pengene dine. KrF: vi skal være en interesseorganisasjon for litt forsiktige bestemødre og utdøende kristenfolk, som skal påvirke de slemme ateistene, fordi vi har Guds rett til det. Sp: vi er også veldig hengt opp i Gud, og alt som er bra for bønder. Ideologien vår er: alle innbyggere skal være slavene til bøndene, og vi skal få så mange særfordeler vi klarer å klemme ut. Frp: vi var liberalistiske, men nå er vi liberalistiske der vi får mange stemmer, og sosialdemokrater der vi får mange stemmer. Høyre: alt som er snobbete er ideologisk riktig. RV: mer sentralstyring enn Ap. Du skal ikke få bestemme over kroppen din. Byråkratene våre skal. Venstre: ja, si det :ler: Miljøpartiet de grønne: det er ideologisk galt å kjøre bil og sånn. Det liberale folkepartiet: politistat og egoisme.

FRP er liberaldemokrater, ikke liberalister! Endret av gbnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke noe ideologi her. Ingen historie, prinsipper, henvisning til navn på filosofer, grunnpilarer eller hvorfor partiet mener som det gjør.

Det er få filosofer som en kan bruke til å rettferdigjøre politikk, de fleste filosofer/forfattere ol. kritiserer vel for det meste poltikere ol. som fører en mer/mindre sentralstyrt autoritær/totalitær kollektivistisk politikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nordmenn er enkle og kunnskapsløse vet jeg ikke. Noen er sikkert det, alle kan ikke ha stor politisk teft. Men kanskje har velstanden tatt fra oss engasjementet og de sterke meningene?

Dette er jeg veldig enig i. Vi har det nok såpass godt at vi ikke har behov for å engasjere oss. Ikke er forskjellen så utrolig stor heller mellom de ulike partiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er ideologien tydelig hos norske politiske partier?

Jeg kan ikke huske å ha hørt AP-politikere nevne filosofer/ideologier som ligger til grunn for deres styring. Heller ikke fra SV, KrF eller SP har jeg hørt politikere snakke om sitt ideologiske grunnlag.

Har dere?

Hvor uintelligent er du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjestdeluxe

Det er få filosofer som en kan bruke til å rettferdigjøre politikk, de fleste filosofer/forfattere ol. kritiserer vel for det meste poltikere ol. som fører en mer/mindre sentralstyrt autoritær/totalitær kollektivistisk politikk.

Nå henger jeg ikke helt med. Hva mener du "politikk" er? Så og si all filosofi omhandler hvordan et samfunn bør være, eller kommer med forklaringer/teorier på hvorfor et fenomen er som det er, i større eller mindre grad. Men det er klart, ideologier/filosofer har ulike syn på hvordan mennesker i samfunn bør leve.

Politikk, filosofi og jus handler veldig mye om det samme, og man kan gjerne ikke diskutere det ene uten å ha med de andre delene.

Vi behøver ikke å rettferdiggjøre det å være menneske i et samfunn med mer enn 1 person: politikk omhandler alt vi gjør uansett hvor vi er så lenge vi lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 45

"Alle" vet om dette med liberalisme (FrP), Konservativisme (H), sosialisme (SV) - hva med AP og SP?

Nå er vel ikke Frp liberalister, de er vel mer populister?

Noen eksempler som passer dårlig med liberalisme:

* ønsker detaljstyring av NRK

* motstander av fri flyt av mennesker

Dog sier du at de ønsker å begrense den politiske makten og fremheve individets rettigheter, men i praktisk politikk savnes dette.

Liberalister vil ofte fremheve retten til å være avvikende fra sosiale normer og politiske og religiøse tradisjoner.

Fra Wikipedia om liberalister:

De står som oftest i opposisjon til alt annet enn milde former for nasjonalisme, og står ofte i kontrast til de konservative når det gjelder toleranse og åpenhet for flerkulturelle samfunn.

Liberalister holder retten til å søke lykken som absolutt og ukrenkelig. Dette innebærer at enhver må ha rett til å bosette seg i det land man selv ønsker. Liberalister er således for fri innvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå henger jeg ikke helt med. Hva mener du "politikk" er? Så og si all filosofi omhandler hvordan et samfunn bør være, eller kommer med forklaringer/teorier på hvorfor et fenomen er som det er, i større eller mindre grad. Men det er klart, ideologier/filosofer har ulike syn på hvordan mennesker i samfunn bør leve.

Politikk, filosofi og jus handler veldig mye om det samme, og man kan gjerne ikke diskutere det ene uten å ha med de andre delene.

Vi behøver ikke å rettferdiggjøre det å være menneske i et samfunn med mer enn 1 person: politikk omhandler alt vi gjør uansett hvor vi er så lenge vi lever.

Men filosofenes teorier går ofte på tvers av politikere(kontrollfriker/maktkåte ol.).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...