Gå til innhold

Forlove seg som 17 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 17 år og samboeren min er 23. Vi har vært sammen i snart tre år og samboere i ett år. Vi bor i et koselig hus på landet sammen med Border Collien vår, og vi stortrives. Vi trives også godt sammen med familiene til hverandre. Det har rett og slett vært full match.

Det er sikkert mange som reagerer litt på alderen min. Der har jeg vært borti før. Men alle som har reagert og siden har snakket litt med meg har fått et helt annet bilde av meg. Alle mener at jeg er veldig voksen for alderen. Når har vi snakket litt om å forlove oss. Jeg vet at man ikke kan være sikker på at forholdet vil vare evig, men jeg er villig til å ta den sjansen, og jeg er villig til å jobbe for det. For man kan ikke være sikker når man er 30 heller.

Vi har planer om å gifte oss, men ikke før om noen år. Det er sikkert mange som er skeptiske, for folk ser ofte på alderen. Og ja, alder har noe å si, men absolutt ikke alt.

Hva mener dere, er det greit å forlove seg som 17 år?

Videoannonse
Annonse
Gjest Huffsa
Skrevet

Hva mener dere, er det greit å forlove seg som 17 åring?

Nei.

Hvorfor ikke vente?

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Ser ikkje problemet med å forlove seg når man er 17, så lenge forholdet er seriøst og man er klar for det.

Skrevet

Jeg tenkte det kanskje passet bedre med tråden her

Skrevet

Ser ikkje problemet med å forlove seg når man er 17, så lenge forholdet er seriøst og man er klar for det.

Hyggelig å høre :)

Det er ikke det at jeg kun bryr meg om andres meninger, men jeg vil at folk skal bli glad og ikke bare tenke, gud det der vil ikke holde fordi hun er så ung. Derfor er det greit å få deres meninger som er nøytrale :)

Skrevet

Hyggelig å høre :)

Det er ikke det at jeg kun bryr meg om andres meninger, men jeg vil at folk skal bli glad og ikke bare tenke, gud det der vil ikke holde fordi hun er så ung. Derfor er det greit å få deres meninger som er nøytrale :)

Du bør nok ta høyde for at svært mange vil tenke akkurat som du skriver her. Jeg gjør ihvertfall det, og vil tro at det er reaksjonen til de fleste. Og hvis dere uansett ikke skal gifte dere før om en del år - hva er poenget egentlig da?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Forlovelse er en symbolsk handling så det skjer ikke noe direkte med dere som par eller at det bør bry dere om andre. Dere vet bare at dere vil ha hverandre:) Så jeg ser ikke problemet..

Skrevet

Jeg hadde kommet til å reagere som mange andre: Nemlig med "Herregud, what's the point?" Med mindre dere hadde satt bryllupsdato i nær fremtid.

Nå skjønner jeg generelt ikke hvorfor folk er forloveti åresvis, da, men jeg hadde reagert mer på en 17-åring med forlovelsesring og ingen bryllupsdato enn en 25-åring med det samme.

Fullt mulig du har møtt mannen i ditt liv, har ikke noe med det å gjøre, men å forlove seg uten mål og mening er for meg helt idiotisk.

Skrevet

Ser ikke problemet med å gjøre det, emn forstår heller ikke hvorfor man ikke kan vente. Blir forholdet på en måte mer seriøst med ringen på fingeren?

Min tanke er at det er sjeldent et slikt forhold varer, og i de fleste tilfeller stemmer det. men det finnes noen unntak, og selvfølgelig akn dere være en av de.

Uansett er det bare dere to som kan bestemme når dere er klar for det, uavhengig av hva andre måtte mene om det.

det jeg reagerer på er at dere allerede er samboere, og at dere har vært sammen siden du var 14 og han 20. Foreldrene dine burde ikke altt dere flytte sammen når du var 16, men det er min personlige mening. Nå vet jeg ikke ditt forhold til dine foreldre, men jeg mener man er alt for ung til å flytte sammen med kjærestens in når man er 16 år gammel, uansett hvor moden man selv tror man er. En 16 åring er og blir en tenåring, uansett, og de har mange "rare" følelser og hormoner i kroppen. Alt blir liksom så mye sterkere i puberteten, og derfor er det sjelden forholdene varer livet ut fordi man "lander" en dag.

Lykke til med hva dere nå bestemmer dere for

Skrevet

Forlovelse er en privatsak, ikke juridisk bindende, så hvis det der det dere har lyst å gjøre, gjør det! Noen synes man må gifte seg snarest etter en forlovelse, andre ser på det som "vi er ikke klare til å gifte oss enda, men det er oss to!". Synes dere skal følge magefølelsen. Hus på landet og border collie høres fryktelig koselig, sprø du meg :)

Har dere luftet tanken for foreldrene dere, forresten? Bare nygjerrig.

Skrevet

Ser ikke problemet med å gjøre det, emn forstår heller ikke hvorfor man ikke kan vente. Blir forholdet på en måte mer seriøst med ringen på fingeren?

Min tanke er at det er sjeldent et slikt forhold varer, og i de fleste tilfeller stemmer det. men det finnes noen unntak, og selvfølgelig akn dere være en av de.

Uansett er det bare dere to som kan bestemme når dere er klar for det, uavhengig av hva andre måtte mene om det.

det jeg reagerer på er at dere allerede er samboere, og at dere har vært sammen siden du var 14 og han 20. Foreldrene dine burde ikke altt dere flytte sammen når du var 16, men det er min personlige mening. Nå vet jeg ikke ditt forhold til dine foreldre, men jeg mener man er alt for ung til å flytte sammen med kjærestens in når man er 16 år gammel, uansett hvor moden man selv tror man er. En 16 åring er og blir en tenåring, uansett, og de har mange "rare" følelser og hormoner i kroppen. Alt blir liksom så mye sterkere i puberteten, og derfor er det sjelden forholdene varer livet ut fordi man "lander" en dag.

Lykke til med hva dere nå bestemmer dere for

Jeg har ett godt fohold til foreldrene mine, det har jeg alltid hatt. Det mente jeg var for ung til å bo sammen med han, men jeg var sammen med han hele dagen uansett så eneste forskjellen er at nå sover vi sammen også. Og jeg ser mer til foreldrene mine nå enn da, for nå er jeg hos de fordi jeg vil, og da tar jeg meg tid til å være der. Men jeg skjønner hva du mener.

Grunnen til at vi vil forlove oss er jo samme grunn som andre vi skal gifte oss, selv om vi ikke har fastsatt noen dato enda. OG jeg ser ikke noe galt i å være forlovet i noen år før man gifter seg, men det er min mening :)

Skrevet

Jeg ser ikke noe grunn til å være forlovet uten gifteplaner, enten man er 17 eller 27.

Skrevet

Jeg (og samboeren) har vår regel om at forlovelse ikke er aktuelt før vi vet at vi kan sette bryllupsdatoen med en gang det er offisielt.

Jeg synes generelt sett forlovelse uten noen videre planer er litt bak mål, og det gjelder uansett alder.

Man har tross alt veldig god tid på seg, og man ønsker jo gjerne å bli tatt seriøst når man først tar dette store skrittet, og dersom jeg var deg så ville jeg nok ventet til et bryllup faktisk er aktuelt. Jeg kan tenke meg at det gjør det hele til en større opplevelse, og flere vil sikkert glede seg med dere! :)

Likevel så er det fullstendig opp til dere, og dersom det virkelig er det dere vil, og det er det som føles riktig for dere, så bør dere ikke la dere stoppe av noen som synser om forholdet deres.

Lykke til, uansett! :)

Skrevet (endret)

Forlovelse er en privatsak, ikke juridisk bindende, så hvis det der det dere har lyst å gjøre, gjør det! Noen synes man må gifte seg snarest etter en forlovelse, andre ser på det som "vi er ikke klare til å gifte oss enda, men det er oss to!". Synes dere skal følge magefølelsen. Hus på landet og border collie høres fryktelig koselig, sprø du meg :)

Har dere luftet tanken for foreldrene dere, forresten? Bare nygjerrig.

Det er veldig koselig også! :) Virker kanskje litt rart at en 17 åring synes det er greit å sitte hjemme en lørdagskveld med samboeren og hunden og kose seg med ett glass vin og ikke ville ut å feste, men jeg har gjort det også. Jeg er på en måte litt fram i tid i forhold til alderen min, slik har det alltid vært. Har aldri passet sammen med de på min egen alder. Vi har ikke luftet det for dem enda, men har tenkt på å gjøre det :)

Endret av Poppsilopp
Skrevet

Jeg selv forlovet meg da jeg var 17. Nå er jeg 27 og gifter meg i sommer.. Vi satte ikke noen dato for giftermål da vi forlovet oss, men det var mye pga den økonomiske situasjonen.. Jeg var skoleelev og gravid med vår første og han var vikar på en fabrikk her hjemme. Men nå etter 10 år, og to barn, blir det giftermål. :) I mine øyne så kommer det på ett ut om det er 1, 5 eller 10 år fra noen forlover seg til de gifter seg.. Er det ekte kjærlighet holder det for meg.. Giftermål er på en måte å vise alle andre at dere er kjempeforelsket i hverandre. Ennå.. Mamma og pappa har vært samboere i 36 år nå, og de vil ikke gifte seg.. Men er like forelsket allikevel.

Så om du som 17 åring vil forlove deg, så gjør det. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes det vitner om umodenhet. Er man en moden 17-åring, vet man at alle 17-åringer føler de har møtt mannen i sitt liv, og man vet at man ikke har hastverk.

Skrevet

Jeg (og samboeren) har vår regel om at forlovelse ikke er aktuelt før vi vet at vi kan sette bryllupsdatoen med en gang det er offisielt.

Jeg synes generelt sett forlovelse uten noen videre planer er litt bak mål, og det gjelder uansett alder.

Man har tross alt veldig god tid på seg, og man ønsker jo gjerne å bli tatt seriøst når man først tar dette store skrittet, og dersom jeg var deg så ville jeg nok ventet til et bryllup faktisk er aktuelt. Jeg kan tenke meg at det gjør det hele til en større opplevelse, og flere vil sikkert glede seg med dere! :)

Likevel så er det fullstendig opp til dere, og dersom det virkelig er det dere vil, og det er det som føles riktig for dere, så bør dere ikke la dere stoppe av noen som synser om forholdet deres.

Lykke til, uansett! :)

Takk for det :) Greit å høre andres meninger! Jeg tror det med forlovelse har litt med hva man er vant til. Jeg for min del er vant til at folk er folovet i mange år før man gifter seg, det er vel derfor jeg mener det er måten å gjøre det på :)

Skrevet

Synes det vitner om umodenhet. Er man en moden 17-åring, vet man at alle 17-åringer føler de har møtt mannen i sitt liv, og man vet at man ikke har hastverk.

Vi vet at vi ikke har hastverk. Men synes det er en koselig ting å gjøre for å vise at vi har planer om å gifte oss. Hvis du synes det virker som umodenhet så er det opp til deg. Men igjen, nå ser du kun på alderen.

Skrevet

Forlovelse er en symbolsk handling så det skjer ikke noe direkte med dere som par eller at det bør bry dere om andre. Dere vet bare at dere vil ha hverandre:) Så jeg ser ikke problemet..

Koselig å høre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...