Gå til innhold

En tidligere voldtektsdømt mann er nok en gang tatt


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
En tidligere voldtektsdømt mann lokket til seg småjenter på nettet ved å utgi seg for å være motefotograf. Han er nå dømt etter groomingparagrafen som kom i 2007. Barnevakten oppfordrer foreldre til å snakke med barna om grooming.

http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=26765

Jeg klarer bare ikke å fatte hvordan noen som blitt dømt for sexovergrep (ja, egentlig alle lovbrudd) kan gå ut å gjøre det samme på nytt. Lærte dem ikke noe første gangen? Var det så gøy å gå i gjennom en rettsak og så sitte i buret? Jeg vet ikke hva de tenkte før de ble tatt, men da de ble tatt første gangen så må den jo i hvertfall ha skjønt at det de gjorde er ulovlig.

Er de rett og slett bare ond som stadig vekk prøver å misbruke andre mennesker?

Eller har de bare glemt hva som skjedde forige gang? Når man stadig vekk blir tatt for lovbrudd, burde man ikke da skjønne at man blir tatt neste gang også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pedofile er nok innforstått med at det er kriminelt allerede før de forgår seg første gang.

Men når det rykker i snabben, så glemmer nok noen både at det er galt, at det er kriminelt, og at det er en reell fare for at de skal bli arrestert.

Avogtil lurer jeg på om man burde hatt noe à là amerikanernes regler om folk som forgår seg flere ganger. Altså at gjentatte lovbrudd i seg selv er ekstremt straffeskjerpende. Iallfall når det gjelder såpass alvorlige ting som voldtekter og overgrep mot barn.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mann42.

Dessuten er vel ikke fengsel akkurat behandling av personen heller.

Fengel har kun almennpreventiv virkning (du kommer i fengsel så derfor ikke gjør noe galt) og "hevn" som formål. (du har vært slem, gå på rommet ditt)

For å sette det på spissen og en smuule forenkling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Avogtil lurer jeg på om man burde hatt noe à là amerikanernes regler om folk som forgår seg flere ganger. Altså at gjentatte lovbrudd i seg selv er ekstremt straffeskjerpende. Iallfall når det gjelder såpass alvorlige ting som voldtekter og overgrep mot barn.

Jeg er enig med deg i dette. Jeg synes likevel at det å straffe tredje gangs lovbrudd med livsvarig fengsel uansett hvor bagatellmessige lovbruddene er, blir i strengeste laget. I verste fall kan en i USA, så vidt jeg har forstått, bli sittende livsvarig i fengsel etter å ha blitt tatt tre ganger for tyveri av varer til en verdi av noen få kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi ikke akkurat forsøkte å kopiere USAs lovverk, så burde vi iallfall kunne gjøre noe med det latterlige straffenivået vi har her i Norge. Det er jo de symbolske straffene som gjør at disse gjengangerne er ute igjen i samfunnet på no-time. Saken her vitner om at straffene verken er avskrekkende eller på noen måte tilstrekkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi ikke akkurat forsøkte å kopiere USAs lovverk, så burde vi iallfall kunne gjøre noe med det latterlige straffenivået vi har her i Norge. Det er jo de symbolske straffene som gjør at disse gjengangerne er ute igjen i samfunnet på no-time. Saken her vitner om at straffene verken er avskrekkende eller på noen måte tilstrekkelige.

Vend om til Jehova Gud. I Hans nye verden vil slike bli avlivet på flekken. Hva skal vi med slike perverse mennesker som skader andre. Nei,ned i det sorte hullet i bakken med dem der biller og mark regjerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om vi ikke akkurat forsøkte å kopiere USAs lovverk, så burde vi iallfall kunne gjøre noe med det latterlige straffenivået vi har her i Norge. Det er jo de symbolske straffene som gjør at disse gjengangerne er ute igjen i samfunnet på no-time. Saken her vitner om at straffene verken er avskrekkende eller på noen måte tilstrekkelige.

Når det gjelder pedofile så kompliseres jo det hele med at det dreier seg om en seksuell perversjon, dvs at lovbryteren har en ganske sterk drivkraft for å forgå seg igjen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at behandling må være en ganske sentral del av ethvert opplegg som skal hindre pedofile i å begå nye overgrep. Det er vel rimelig å anta at dersom man bare setter dem i fengsel, så kommer de ut akkurat like pedofile som da de ble satt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder pedofile så kompliseres jo det hele med at det dreier seg om en seksuell perversjon, dvs at lovbryteren har en ganske sterk drivkraft for å forgå seg igjen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at behandling må være en ganske sentral del av ethvert opplegg som skal hindre pedofile i å begå nye overgrep. Det er vel rimelig å anta at dersom man bare setter dem i fengsel, så kommer de ut akkurat like pedofile som da de ble satt inn.

Vanskelig tema. Mange hevder jo at pedofili er en legning, og at den derfor vanskelig lar seg behandle. En kombinasjon av behandling, samtidig som vi har dem bak lås og slå, virker vel ganske logisk. Om behandlingen virker...

Et økt straffenivå vil i alle tilfeller gjøre at vi holder dem borte fra gata over lengre tid. Da får de iallfall ikke begått overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...