Gå til innhold

HVordan kan man være sikker i mensperioden (p-piller)?


lana

Anbefalte innlegg

Min eks spurte meg om hvordan jeg kunne ha sex uten kondom når jeg hadde mensen ?

For da går jeg jo ikke på p-piller, og man kan jo bli gravid selv om man har mensen.

Jeg visste ikke hva jeg skulle svare, for han har jo rett i det han sier, det er fullt mulig å bli gravid under mensen, og hva er det som gjør at man er beskytte i den tablettfrie uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

P-pillene hindrer eggløsning. Uten egg blir man ikke gravid. Jeg er litt overrasket over at en p-pillebruker ikke vet/er informert om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett er en menssyklus på 28 dager. Dag 1 er definert som første dagen i mensen. Reint teoretisk vil eggløsning skje ved dag 14.

Når du tar p-piller vil det hindre eggløsning, samtidig som p-pillene endreer slimet i livmora slik at et eventuelt befrukta egg ikke vil kunne feste seg i livmora. I tillegg vil p-pillene gjøre det vanskeligere for sædcellene å komme inn i livmorhalsen fordi sekretet her også har endret karakter.

I teorien har du eggløsning 14 dager FØR neste mens. Dvs har du en syklus på 30 dager vil eggløsning skje dag 16. Det hender at eggløsning forekommer i selve mensen, men det er ytterst sjelden. Det er i slike tilfeller du kan bli gravid ved p-pillepausene (i mensen), MEN den største faren er selvfølgelig at du ikke tar/glemmer p-pillene eller kaster opp/har diaré innen to timer etter at pilla er tatt.

Det er ca 1% sjanse for å bli gravid i løpet av et år forutsatt at du tar p-pillene på riktig måte. Avhold er dessverre den eneste 100% sikre metoden icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også tenkt på! for det er folk som glemmer pillen f.eks et døgn, så spiser piller og blir gravide allikevel. Derfor er det egentlig rart at det er trygt å holde opp en uke! Men så lenge det fungerer er jeg fornøyd. icon_smile.gif

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at det kan føre til graviditet å glemme pillen en dag, selv om man kan holde opp en hel uke, er at dersom man glemmer en pille i nærheten av pillepausen blir det til sammen en ganske lang pause. Altså... når du har en pillepause, også glemmer en pille 3-4 dager før eller etter denne blir det så mye oppbrudd at kroppen kan oppfatte det hele som en lang pause, alstå en uke pluss 3-4 dager. Det er lenge nok opphold til at man muligens kan få en eggløsning.

For de fleste er dette slett ikke nok. De som slutter på p-piller må jo gjerne prøve i flere måneder før de klarer å bli gravide. Men det kan altså skje at man blir gravid selv om man glemmer en pille, dersom man har maks uflaks.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...