Gjest Anjelika Skrevet 9. mai 2010 #761 Del Skrevet 9. mai 2010 Det du altså sier her, er at jeg ikke klarer å forstå deg og ditt syn på saken. Men hvis vi snur dette på hodet, så klarer jo ikke du å forstå meg heller. Er du da noe bedre enn meg? Jeg sa jo til og med i det innlegget du siterte at jeg innser det. Har vel gjentatte ganger sagt at jeg er klar over alle potensielle problemer, men at det ikke er så vanskelig å omgå og unngå når man er relativt oppegående og har et par fungerende antenner. Du nekter derimot å anerkjenne at det går an. Det er ikke bare det at du ikke forstår min side av saken, du nekter omtrent for at mine erfaringer er sanne og riktige. Du bruker ofte begrep som "menn flest", "alle kvinner", "alle normale", "biologisk", "naturlig". Jeg forstår din side, selv om jeg ikke er enig i den. Det er helt greit at du er usikker, sjalu og kontrollerende og derfor har utviklet noen vrangsyn og regler for å beskytte deg selv. Jeg tror faktisk ikke det er så utrolig uvanlig at menn er sånn, selv om jeg aldri har vært sammen med/datet en slik selv (skremmer dere nok vekk). Men forskjellen er at du prøver å gjøre ditt syn til en allmenngyldig regel og i den prosessen så undergraver du og overser våre erfaringer i stedet for å anerkjenne dem. OG som sagt mange ganger, av flere her: at jeg skremmer bort slike som deg er en konsekvens jeg gladelig tar. Faktisk vil jeg heller kalle det en bonus av å ha mannlige venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 9. mai 2010 #762 Del Skrevet 9. mai 2010 Jeg sa jo til og med i det innlegget du siterte at jeg innser det. Har vel gjentatte ganger sagt at jeg er klar over alle potensielle problemer, men at det ikke er så vanskelig å omgå og unngå når man er relativt oppegående og har et par fungerende antenner. Du nekter derimot å anerkjenne at det går an. Det er ikke bare det at du ikke forstår min side av saken, du nekter omtrent for at mine erfaringer er sanne og riktige. Du bruker ofte begrep som "menn flest", "alle kvinner", "alle normale", "biologisk", "naturlig". Jeg forstår din side, selv om jeg ikke er enig i den. Det er helt greit at du er usikker, sjalu og kontrollerende og derfor har utviklet noen vrangsyn og regler for å beskytte deg selv. Jeg tror faktisk ikke det er så utrolig uvanlig at menn er sånn, selv om jeg aldri har vært sammen med/datet en slik selv (skremmer dere nok vekk). Men forskjellen er at du prøver å gjøre ditt syn til en allmenngyldig regel og i den prosessen så undergraver du og overser våre erfaringer i stedet for å anerkjenne dem. OG som sagt mange ganger, av flere her: at jeg skremmer bort slike som deg er en konsekvens jeg gladelig tar. Faktisk vil jeg heller kalle det en bonus av å ha mannlige venner. Enig i det du skriver her. Vi er jo ikke ute etter å få Steinar til å komme over til "the dark side", for min del er det nok at han aksepter at andre ikke har samme negative erfariner som han. Og at han ikke kommer med et "men folk flest", "de fleste menn", "alle normale" osv for hver gang vi forteller hvordan ting er for oss. Jeg er ikke ute etter å omvende han, jeg er ikke enig med ham men det får nå være så lenge han godtar at mitt liv er bra uten at jeg forholder meg til livet på hans måte. Jeg trenger ikke en mannlig venn for bekreftelse eller beskyttelse, det blir på samme måte som med mine kvinnelige venner - vi er venner fordi vi har funnet noe vi liker hos hverandre, som ikke innebærer kjærestefølelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Numi* Skrevet 9. mai 2010 #763 Del Skrevet 9. mai 2010 Man går naturlig nok glipp an noen flotte individer om man utelukker et helt kjønn fra sin omgangskrets. Men det er dette Steinar ikke evner å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #764 Del Skrevet 9. mai 2010 Jamen ulikheter er jo positivt. Du mner jo at vi skal skilles fra hverandre pga ulikhetene du. Det er bare sunt og viktig å ha venner som er forskjellige fra en selv, uansett om forskjellene baserer seg på kjønn eller hva det skal være. Jeg syns det er vitig at menn og kvinner skal kunne være venner, og se det som naturlig uten at sex trenger å være i bildet. Ulikhet kan være positivt. Men man må tenke på at vi altså er to ulike kjønn, og at det finnes regler for hvordan vi kan omgås. Fri omgang kan bare forekomme når begge er single. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #765 Del Skrevet 9. mai 2010 Jeg sa jo til og med i det innlegget du siterte at jeg innser det. Har vel gjentatte ganger sagt at jeg er klar over alle potensielle problemer, men at det ikke er så vanskelig å omgå og unngå når man er relativt oppegående og har et par fungerende antenner. Du nekter derimot å anerkjenne at det går an. Det er ikke bare det at du ikke forstår min side av saken, du nekter omtrent for at mine erfaringer er sanne og riktige. Du bruker ofte begrep som "menn flest", "alle kvinner", "alle normale", "biologisk", "naturlig". Jeg forstår din side, selv om jeg ikke er enig i den. Det er helt greit at du er usikker, sjalu og kontrollerende og derfor har utviklet noen vrangsyn og regler for å beskytte deg selv. Jeg tror faktisk ikke det er så utrolig uvanlig at menn er sånn, selv om jeg aldri har vært sammen med/datet en slik selv (skremmer dere nok vekk). Men forskjellen er at du prøver å gjøre ditt syn til en allmenngyldig regel og i den prosessen så undergraver du og overser våre erfaringer i stedet for å anerkjenne dem. OG som sagt mange ganger, av flere her: at jeg skremmer bort slike som deg er en konsekvens jeg gladelig tar. Faktisk vil jeg heller kalle det en bonus av å ha mannlige venner. Jeg tror faktisk ikke det er så utrolig uvanlig at kvinner er sånn heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 9. mai 2010 #766 Del Skrevet 9. mai 2010 Ulikhet kan være positivt. Men man må tenke på at vi altså er to ulike kjønn, og at det finnes regler for hvordan vi kan omgås. Fri omgang kan bare forekomme når begge er single. Regler, kan du finne de reglene for meg? Ja, jeg vet at vi mennesker kommer i to forskjellige kjønn og at det for noen skaper store problemer i omgangen med andre mennesker, og når man skal etablere et parforhold. For andre derimot så skaper det ikke problemer, vi klarer å omgås det andre kjønn uten å tenke sex med en gang vi ser dem. Fri omgang med med andre mennesker trenger ikke forekomme kun når man er singel, og jeg understreker at fri omgang i dette tilfellet ikke handler om sex, heller ikke om bekreftelse eller beskyttelse fra det annet kjønn. Det handler om vennskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 9. mai 2010 #767 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Jeg tror faktisk ikke det er så utrolig uvanlig at kvinner er sånn heller. Det er sant, jeg kunne godt ha skrevet folk istedetfor. Men siden jeg pratet om deg og mine erfaringer med det motsatte kjønn for meg så ble det menn i farten. Men at du skulle trekke det ut fra hele innlegget og kommentere noe så uviktig er jo typisk. Jeg registrerer at du så glatt forbi det som faktisk var poenget, noe som slett ikke er første gangen. Edit: I tillegg var jo det den ene setningen i hele innlegget hvor jeg faktisk ga deg rett i en ting, det at menn ikke liker mannlige kompiser er jo noe du har tviholdt på hele tiden. Og jeg vet det finnes flere av deg. Bare ikke så utrolig mange som du nok tror, hehe Endret 9. mai 2010 av Anjelika Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #768 Del Skrevet 9. mai 2010 Enig i det du skriver her. Vi er jo ikke ute etter å få Steinar til å komme over til "the dark side", for min del er det nok at han aksepter at andre ikke har samme negative erfariner som han. Og at han ikke kommer med et "men folk flest", "de fleste menn", "alle normale" osv for hver gang vi forteller hvordan ting er for oss. Jeg er ikke ute etter å omvende han, jeg er ikke enig med ham men det får nå være så lenge han godtar at mitt liv er bra uten at jeg forholder meg til livet på hans måte. Jeg trenger ikke en mannlig venn for bekreftelse eller beskyttelse, det blir på samme måte som med mine kvinnelige venner - vi er venner fordi vi har funnet noe vi liker hos hverandre, som ikke innebærer kjærestefølelser. Det eneste jeg påstår angående ditt liv, det er at du risikerer at en ny kjæreste ikke vil like dine mannlige vennskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 9. mai 2010 #769 Del Skrevet 9. mai 2010 Det eneste jeg påstår angående ditt liv, det er at du risikerer at en ny kjæreste ikke vil like dine mannlige vennskap. Og jeg sier at hittil så har jeg ikke risikert det, det er ikke min erfaring så langt i livet. Jeg spurte forresten daten min i går, han er forøvrig ikke i min vennekrets men jeg traff han hos venner som han er en fjern bekjent av. Ja, jeg spurte han om hva han syntes om at jeg hadde venner av begge kjønn, om han syns det er problematisk med en dame som har mannlige venner.. Han svarte da "Er det et problem, er det ikke ganske vanlig å ha venner av begge kjønn?" Og jeg viste til denne diskusjonen og han sa at for han var det ikke noe problem. Men vi var begge enig i at for noen kan det være et problem men at de sannsynligvis ikke vil sjekke oss opp uansett fordi dette ikke nødvendigvis vil være det eneste som vil skille oss fra hverandre. Så atter en gang har jeg truffet en kar som ikke ser det som et problem at jeg har venner av begge kjønn, så min erfaring motsier din påstand. Men om det blir et forhold mellom oss vet jeg ennå ikke, vi er bare på utforskerstadiet. Den store hindringen tror jeg vil være at jeg ikke har barnefri annenhver helg som han, jeg er alenemor på heltid og er avhengig av at venner kan stille som barnevakt og jeg ønsker ikke å utnytte den velvilligheten for ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #770 Del Skrevet 9. mai 2010 Og jeg sier at hittil så har jeg ikke risikert det, det er ikke min erfaring så langt i livet. Jeg spurte forresten daten min i går, han er forøvrig ikke i min vennekrets men jeg traff han hos venner som han er en fjern bekjent av. Ja, jeg spurte han om hva han syntes om at jeg hadde venner av begge kjønn, om han syns det er problematisk med en dame som har mannlige venner.. Han svarte da "Er det et problem, er det ikke ganske vanlig å ha venner av begge kjønn?" Og jeg viste til denne diskusjonen og han sa at for han var det ikke noe problem. Men vi var begge enig i at for noen kan det være et problem men at de sannsynligvis ikke vil sjekke oss opp uansett fordi dette ikke nødvendigvis vil være det eneste som vil skille oss fra hverandre. Så atter en gang har jeg truffet en kar som ikke ser det som et problem at jeg har venner av begge kjønn, så min erfaring motsier din påstand. Men om det blir et forhold mellom oss vet jeg ennå ikke, vi er bare på utforskerstadiet. Den store hindringen tror jeg vil være at jeg ikke har barnefri annenhver helg som han, jeg er alenemor på heltid og er avhengig av at venner kan stille som barnevakt og jeg ønsker ikke å utnytte den velvilligheten for ofte. Jaja, lykke til. Men husk at "talk is cheap" - eller tomt prat som det heter på godt norsk - så lenge det ikke betyr noe. Det blir fort litt verre når det betyr noe i praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #771 Del Skrevet 9. mai 2010 Det er sant, jeg kunne godt ha skrevet folk istedetfor. Men siden jeg pratet om deg og mine erfaringer med det motsatte kjønn for meg så ble det menn i farten. Men at du skulle trekke det ut fra hele innlegget og kommentere noe så uviktig er jo typisk. Jeg registrerer at du så glatt forbi det som faktisk var poenget, noe som slett ikke er første gangen. Edit: I tillegg var jo det den ene setningen i hele innlegget hvor jeg faktisk ga deg rett i en ting, det at menn ikke liker mannlige kompiser er jo noe du har tviholdt på hele tiden. Og jeg vet det finnes flere av deg. Bare ikke så utrolig mange som du nok tror, hehe Eller så finnes det en del flere enn du liker å tro. Kan ikke du finne resultater fra en eller annen vitenskaplig undersøkelse på området da? Så kan vi få bevist en gang for alle at jeg har rett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 9. mai 2010 #772 Del Skrevet 9. mai 2010 Eller så finnes det en del flere enn du liker å tro. Kan ikke du finne resultater fra en eller annen vitenskaplig undersøkelse på området da? Så kan vi få bevist en gang for alle at jeg har rett http://www.psychologytoday.com/articles/200109/can-men-and-women-be-friends Evt at jeg har rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 9. mai 2010 #773 Del Skrevet 9. mai 2010 Jaja, lykke til. Men husk at "talk is cheap" - eller tomt prat som det heter på godt norsk - så lenge det ikke betyr noe. Det blir fort litt verre når det betyr noe i praksis. Hvorfor sier du det? Hvorfor ikke bare si lykke til og la det bli med det. Hittil har jeg ikke hatt noen problemer med å finne menn som takler at jeg har venner av begge kjønn, og jeg har også taklet det samme når det gjelder dem. Det har faktisk fungert i praksis også. Hvorfor ikke bare godta det, du trenger ikke godta at din kommende dame har venner av begge kjønn men aksepter at i mitt liv har det så langt ikke vært noe problem. Og det vil heller ikke bli et problem for to personer som er grunnleggende forskjellig vil ikke bli sammen, og en mann som krever at jeg skal kutte ut deler av livet mitt fordi det ikke passer han får lov til å gå videre og det er nok det beste for oss begge. Og det finner vi ut lenge før det kommer noen følelser inn i bildet,og da vil det heller ikke være noe tap for noen av oss. Lev som du vil, og aksepter at jeg har det annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 9. mai 2010 #774 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Ulikhet kan være positivt. Men man må tenke på at vi altså er to ulike kjønn, og at det finnes regler for hvordan vi kan omgås. Fri omgang kan bare forekomme når begge er single. regler? hva slags regler? Så lenge man ikke kysser, koser og har sex med hverandre så hva er problemet? Endret 9. mai 2010 av Bianca26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #775 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) http://www.psychologytoday.com/articles/200109/can-men-and-women-be-friends Evt at jeg har rett. Fra din artikkel: In a study published in the Journal of Social and Personal Relationships, Sapadin asked more than 150 professional men and women what they liked and disliked about their cross-sex friendships. Topping women's list of dislikes: sexual tension. Men, on the other hand, more frequently replied that sexual attraction was a prime reason for initiating a friendship, and that it could even deepen a friendship. Either way, 62 percent of all subjects reported that sexual tension was present in their cross-sex friendships. Need I say more? Litt til fra samme artikkel hehe But as people develop serious romantic relationships or get married, making and maintaining cross-sex friendships becomes harder. "Even the most secure people in a strong marriage probably don't want a spouse to be establishing a new friendship, especially with someone who's very attractive," said Monsour. Dette er det nok mye i faktisk, kan gjenkjenne dette: There are proven—and apparent—distinct differences between female friendship and male friendship. Women spend the majority of their time together discussing their thoughts and feelings, while men tend to be far more group-oriented. Males gather to play sports or travel or talk stock quotes; rarely do they share feelings or personal reflections. This may explain why they seem to get far more out of cross-sex friendship than their female counterparts. In Sapadin's study, men rated cross-sex friendships as being much higher in overall quality, enjoyment and nurturance than their same-sex friendships. What they reported liking most was talking and relating to women—something they can't do with their buddies. Meanwhile, women rated their same-sex friendships higher on all these counts. They expect more emotional rewards from friendship than men do, explained Sapadin, so they're easily disappointed when they don't receive them. "Women confide in women," noted Blieszner. "Men confide in women." Dette var en interessant artikkel Endret 9. mai 2010 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 9. mai 2010 #776 Del Skrevet 9. mai 2010 Fra din artikkel: In a study published in the Journal of Social and Personal Relationships, Sapadin asked more than 150 professional men and women what they liked and disliked about their cross-sex friendships. Topping women's list of dislikes: sexual tension. Men, on the other hand, more frequently replied that sexual attraction was a prime reason for initiating a friendship, and that it could even deepen a friendship. Either way, 62 percent of all subjects reported that sexual tension was present in their cross-sex friendships. Need I say more? Litt til fra samme artikkel hehe But as people develop serious romantic relationships or get married, making and maintaining cross-sex friendships becomes harder. "Even the most secure people in a strong marriage probably don't want a spouse to be establishing a new friendship, especially with someone who's very attractive," said Monsour. Dette er det nok mye i faktisk, kan gjenkjenne dette: There are proven—and apparent—distinct differences between female friendship and male friendship. Women spend the majority of their time together discussing their thoughts and feelings, while men tend to be far more group-oriented. Males gather to play sports or travel or talk stock quotes; rarely do they share feelings or personal reflections. This may explain why they seem to get far more out of cross-sex friendship than their female counterparts. Det var godt for deg at du fikk dratt ut det som passet til ditt syn, da gidder du ikke bry deg med resten av artikkelen. Det er helt greit at du ikke vil ha damer med venner, du trenger ikke leve som oss andre. Og jeg vet at det finnes flere som deg, jeg har bare sluppet å få dem innpå meg i mitt liv. Jeg har funnet meg menn som aksepterer at jeg er den jeg er, som er trygge på seg selv og på meg og mine venner. Og det gjør at livet mitt er bra og har vært bra. God kveld, god natt og lykke til med kjærligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 9. mai 2010 #777 Del Skrevet 9. mai 2010 Fra din artikkel: Jeg regnet med du kom til å ta på Steinar-brillene og plukke ut det som stemte med din oppfatning, men jeg tenkte det var verdt et forsøk likevel Jeg har alltid hatt et nyansert syn på det og sagt alt det samme som står i artikkelen hele tiden. At kvinner misliker sexual tension? Ja, det prøvde jeg jo å fortelle deg når du påsto at vi likte mannlig seksuell oppmerksomhet og bekreftelse fra våre venner. Der fikk du et bevis på at den konklusjonen din var hårreisende feil i hvert fall. At det kan være vanskelig for noen har jeg også sagt hele tiden. Hadde du lest videre hadde du sett at det likevel er verken umulig eller usunt, faktisk tvert imot sunt. Det hadde vært lettere å diskutere med deg om du faktisk gadd å få med deg alle argumentene, men jeg begynner å innse at du ikke er så begavet på det intellektuelle planet. Og det var statistikk du spurte om, som den artikkelen viser så er det et enormt flertall som tror på vennskap mellom to kjønn og følgelig regner jeg med et stort flertall faktisk har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #778 Del Skrevet 9. mai 2010 Det var godt for deg at du fikk dratt ut det som passet til ditt syn, da gidder du ikke bry deg med resten av artikkelen. Det er helt greit at du ikke vil ha damer med venner, du trenger ikke leve som oss andre. Og jeg vet at det finnes flere som deg, jeg har bare sluppet å få dem innpå meg i mitt liv. Jeg har funnet meg menn som aksepterer at jeg er den jeg er, som er trygge på seg selv og på meg og mine venner. Og det gjør at livet mitt er bra og har vært bra. God kveld, god natt og lykke til med kjærligheten. Vel, ifølge artikkelen så er det jeg som mann som vil tjene mest på et slikt vennskap, altså mer enn dere kvinner tjener på det Og det tror jeg på faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #779 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Jeg regnet med du kom til å ta på Steinar-brillene og plukke ut det som stemte med din oppfatning, men jeg tenkte det var verdt et forsøk likevel Jeg har alltid hatt et nyansert syn på det og sagt alt det samme som står i artikkelen hele tiden. At kvinner misliker sexual tension? Ja, det prøvde jeg jo å fortelle deg når du påsto at vi likte mannlig seksuell oppmerksomhet og bekreftelse fra våre venner. Der fikk du et bevis på at den konklusjonen din var hårreisende feil i hvert fall. At det kan være vanskelig for noen har jeg også sagt hele tiden. Hadde du lest videre hadde du sett at det likevel er verken umulig eller usunt, faktisk tvert imot sunt. Det hadde vært lettere å diskutere med deg om du faktisk gadd å få med deg alle argumentene, men jeg begynner å innse at du ikke er så begavet på det intellektuelle planet. Og det var statistikk du spurte om, som den artikkelen viser så er det et enormt flertall som tror på vennskap mellom to kjønn og følgelig regner jeg med et stort flertall faktisk har det. Jeg leste hele artikkelen, og fikk som sagt med meg at det er jeg som vil ha størst fordeler av et slikt vennskap Men det at folk tror noe, har ingenting med virkelig statistikk å gjøre. Dette derimot er statistikk: Have you had a platonic friendship that crossed the line and became romantic or sexual? Yes: 62% No: 36% Unsure: 2% Is it possible to fall in love with someone who first enters your life as a friend? Yes: 94% No: 4% Unsure: 2% Endret 9. mai 2010 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #780 Del Skrevet 9. mai 2010 regler? hva slags regler? Så lenge man ikke kysser, koser og har sex med hverandre så hva er problemet? Regler for hvordan man kan omgås. Kan ikke reke rundt bak ryggen på partner(e) når man ikke er single. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg