Gå til innhold

Når barnehagen tar livet av barn

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest luremegpå

Gi gaen i å skylde på barna og foreldrene. Som barnehagetante så får du betalt for å passe ungene våre, gjør jobben din, så slipper vi at liv går tapt. Slike som deg skulle aldri hatt lov til å sette beina sine innenfor en b arnehageport, du er totalt uegnet når du mener at det ikke er jobben din p faktisk passe på barna og gjøre ditt for å hindre ulykker. 3åringen tok ikke på hjelmen selv, gi FAEN i å skylde på et dødt barn! Barnet hadde hjelmen på fordi det hadde vært og syklet, men barnehagetantene var for travelt opptatt med å sladre og slarve til å gidde å ta av ungen hjelmen. De observerte faktisk at barnet gikk for seg selv med hjelmen på, og senere fant de barnet hengende i treet. Men det var barnets feil, mener du? Fy faen, du skulle hatt pryl!

Jeg skylder ikke på barnet. Jeg sier at det er lett at barn kan ta seg til rette. Det er tusen ting som skjer i en barnehage, og vi har de ressursene vi har. Vær saklig, og tenk lit igjennom det du skriver. Du leser innlegget, hisser deg opp, og overser det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Smaragd

Blir lei meg når jeg leser slikt - men jeg løper ikke inn på KG for å legge skyld på noen - ihvertfall ikke før vi har fått litt mer fakta om saken.

Men til alle foreldre der ute:

Det finnes hjelmer som er designet for å løses ut om barnet blir hengende fast! Test dette når dere kjøper hjelm!

(Nå kunne jo jeg gjort som Trådstarter og laget en tråd her inne om at alle foreldre som ikke gjør derre er dårlige foreldre, og at forerdrene til denne 3-åringen har skylden selv, siden de hadde for dårlig hjelm til barnet....Men hva hjelper vel det?

Syns det er greit å diskutere ting, og kanskje sammen finne ut løsninger og bedre måter å gjøre ting på - men å regelrett legge skyld uten nok informasjon må jeg si gjør meg litt kvalm altså :sjenert: )

(Og ja - barnahageansatte skal forresten be barna ta av hjelmen når de forlater sykkelen - men så lenge det er som det er i dag - med ALT for få ansatte i forhold til antall unger - så er det ikke mulig å se på hvert enkelte barn til enhver tid!

Der MÅ foreldre begynne å kreve noe mer snart!

Det er KUN foreldrene som kan gjøre noe med akkurat det problemet! Alle andre vil bare spaaaaaaare penger

(Nå snakker jeg om kommunale barnehager)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Tar langt i fra lett på det, syns det er helt grusomt, og nei det skal jo ikke skje. Men jeg synes det er HELT feil av TS å ta det for gitt at de som jobber i barnehagen ikke har gjort jobben sin og står og slarver istedet for å passe på. Det vet da vedkommende ingen ting om.

Poenget er nemlig at ulykker kan skje uansett, og som andre her sier; det er MANGE barn i en barnehage, og det holder at et annet barn f.eks falt og slo seg, trengte oppmerksomhet, eller at et tredje barn var i fare for å slå seg, ja u name it, det er jo ikke fysisk mulig å ha øynene i 20 retninger samtidig. Selvfølgelig skal man passe på så godt man kan, og det er jeg helt sikker på at de ansatte her også gjorde, men uansett hvor man jobber eller er, så har man fortsatt bare to øyne, og når det faktisk er sånn at det ikke finnes barnehager hvor det bare går ett barn, så får man ikke sett overalt hele tiden og man kan jo ikke binde fast barna i en tvangstrøye og sitte å stirre på dem heller.

Og da synes jeg det er helt ufattelig at noen kan sitte her og slenge om seg med skyld og påstander om at de ansatte stod å snakket om hvem som lå med hvem i helga.

Ulykker kan skje uansett om det er i en barnehage, eller på et sykehjem eller i trafikken eller hvor som helst ellers. Også hjemme. Og jeg sier jo ikke dette fordi jeg tar lett på at et barn døde i barnehagen, herregud fikk helt sjokk da jeg leste det, men desto mer sjokk av å lese enkeltes holdninger her inne.

Endret av Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ulykken er en grusom hendelse både for familie og personale.

Får håpe at myndighetene skjønner at det bør være flere ansatte pr barn i barnehagene.

Det er ingen regler på hvor mange barn pr ansatte det skal være, men det skal være 1 pedagog pr 7-9 under 3 år, og en pedagog pr 14-16 barn over 3 år. Så er det opp til kommunene og hvor mange ansatte de skal ha. Det vanlige er da tilsammen 3 voksne på 20-22 barn over 3 år, 4 voksen på 14 barn under 3 år.

Disse voksne skal da passe barna, gjøre utføre pedagogiske oppgaver med de, leke med de, rydde opp, servere mat, vaske opp. Kle på de som ikke klarer det. tørke tårer, sette på plaster, trøste. Skille de som slåss, Det er ikke lett for 3 voksen å se 22 barn på engang, uansett hva folk må si.

Personalet har ansvar for at noe galt ikke skjer. Helt klart,

Fra klokken 9-1330 er det fullt med personalet på jobb, før og etter er ikke alle på jobb, for de begynner til forskjellige tider. tidligvakter, mellomvakter og seinvakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christine

Jeg håper ikke foreldrene til den lille jenta leser denne tråden. Her er det mange meninger de pårørende rett og slett burde bli skånet for.

Husk at hvis/kanskje/burde/skulle ikke gir noen konkret effekt i dette tilfellet. Barnet kommer desverre ikke tilbake. Og den eneste muligheten trådstarter har til å påvirke barnehager generelt er ved å ta kontakt med politikere, helsevesen og andre myndigheter.

Enig i denne.

Jeg har nå lest gjennom tråden, og jeg synes det er forferdelig at en del av innleggene får stå. Det er direkte usmakelig i en slik forbindelse å slenge rundt seg med slike kommentarer (og smilyer) som det blir gjort her.

Tenk på at det er et barn som er forulykket. Det barnet har pårørende.

Vis respekt og folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest luremegpå

Poenget mitt er at det er trist nå slike ting skjer. Men å dømme alle som jobber med barn slik TS gjør, ja da sier jeg min mening.

Men jeg forstår da foreldre sin reaksjon, det er jo tragisk.

Synes det er synd at man anklager personer, uten å ha fakta på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet du ingenting om, men det gjør jeg. Når journalisten får vite dette fra Politiet, så er det fordi Politiet vet at dette er en ulykke og ingen sykdom. Hadde det vært en sykdom så hadde for det første Politiet ikke vært koblet inn. Hadde de likevel vært koblet inn, så hadde de ikke opplyst journalisten om denne saken. Nettopp fordi det ikke ville vært en mediesak. Men det ER en mediesak, fordi det var en ulykke.

Nå er det ikke slik at alle saker som blir skrevet om i norske aviser blir skrevet om fordi politiet tar kontakt med avisene.... Mye plukker journalistene opp selv, gjennom lytting på politiradioer og gode kontakter, samt gjennom tips, blandt annet. Jeg har nok journalister i vennekretsen til å kunne si at det du skriver der er bullshit. Politiet blir koblett inn i et dødsfall i en barnehage okke som, uavhengi av dødsårsak. Politiet er ikke alltid de som kontakter media først (ofte er journalistene på plass før de første fra politiet...).

Kanskje litt of topic, men det er da strengt tatt mye av det pisset som du lirer av deg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nå er det ikke slik at alle saker som blir skrevet om i norske aviser blir skrevet om fordi politiet tar kontakt med avisene.... Mye plukker journalistene opp selv, gjennom lytting på politiradioer og gode kontakter, samt gjennom tips, blandt annet.

Igjen beviser du at dette vet du ingenting om. Norske aviser skriver ikke om barn som dør av sykdommer i barnehagen. Dessuten har du kanskje fått med deg at alle medier har referert Politiet på uttalelser i denne saken? Åhnei, DET fikk du ikke med deg, nei.. Igjen: Media hadde ikke omtalt saken om det var en sykdom. Foreslår at du holder kjeften lukket nå, du driter deg bare ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

men så lenge det er som det er i dag - med ALT for få ansatte i forhold til antall unger - så er det ikke mulig å se på hvert enkelte barn til enhver tid!

.

Interessant, enda en som legger ansvaret for dødsfale tpå den stakkars ungen! De ansatte SÅ jenta gå avgårde med hjelmen på, men stoppet henne ikke. Hva var det de var så innmari opptatt med, som var så mye viktigere enn dette barnets sikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

. Det finnes unnasluntrere over alt, også i en barnehage.

Ja selvfølgelig gjør det det. Men det gjør det også ellers overalt. Og akkurat den setningen der burde være grunn god nok til å ikke snakke om dette spesifikke tilfellet uten å ha PEIL på hva som faktisk skjedde og hva / hvordan de ansatte faktisk er.

Bare fordi du har hatt en dårlig opplevelse med sløve ansatte så er det jo ikke dermed sagt at de som jobbet her ikke har gjort jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Interessant, enda en som legger ansvaret for dødsfale tpå den stakkars ungen! De ansatte SÅ jenta gå avgårde med hjelmen på, men stoppet henne ikke. Hva var det de var så innmari opptatt med, som var så mye viktigere enn dette barnets sikkerhet?

Det kan jo hende det f.eks var en del andre barn der som også trengte sikkerhet? Det har vel ikke slått deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

igjen faktisk...

Nei, men norske aviser skriver om de får tips/opplysninger som sier at et barn er omkommet i en barnehage og det ser ut til at det er en ulykke som er grunnen... Og det gjorde det her.

Joda, de trekker inn politiuttalelser når de kommer, men de oppsøker scenen før disse er kommet og utkastet skrives før alle kort er lagt på bordet. Saken ville ikke blitt publisert om det var helt 100% klart at det var en sykdom, men i dette tilfellet, så var det klart at her lå det mer bak. Jeg gidder ikke henge meg opp i hva og hvordan denne saken ble håndtrert av media, poenget er at ditt inntrykk og "kunnskap" om hvordan journalistene jobber er ganske amputert...

Og tro meg, de fleste her er vell enig i at om det er noen som driter seg ut i denne tråden, så er det desværre deg....

Edit: Du skriver at om dette hadde vært sykdom, så hadde det aldri blitt en mediesak. Jo, det er det stor sjangse for at det kunne blitt i første omgang, men ballen ville blitt lagt død ganske kjapt. Journalistene i norge jobber ganske kjapt, så om de hører at det er ulykke i en barnehage og et barn er dødt, så vil de mest sansynligivs skrive en kort notis om det når de ser at politiet er involvert (og det blir politiet i slike saker, selv om det er et naturlig dødsfall.). Men notisen ville blitt fjærnet når det var klart hva som var reelt, eventuelt endret på...

Endret av Lykkelitenen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest luremegpå

Det er ingen som skriver uten medfølelse for barn og foreldre, annet enn "luremegpå" og andre som mener at barn på den alderen får poasse seg selv, fordi underbetalte undermålere av noen barnehagetanter ikke skal forstyrres i slarvinga si. Selv ikke av døende barn.. Fy faen, luremegpå og andre skulle hatt et velrettet spark i rumpa, det er hos DEM ansvaret ligger. De har påtatt seg en oppgave de faen ikke mestrer.

Igjen, Les før du skriver.

For det første, i den barnehagen jeg jobbet i hadde de ikke lov til å ha med sykler, akkurat fordi barn kunne bli kjørt ned osv. Så ikke si jeg ikke eier medfølese eller er ansvarlig. Det vil si at de hadde heller ikke hjelmer i barnehage. Dette var noe jeg var helt enig i.

Her har det skjedd noe tragisk, og slik er saken. Et barn har dødd, og da hjelper det ikke skylde på alle og enhver og hive seg på folk slik som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luremegpå

igjen faktisk...

Nei, men norske aviser skriver om de får tips/opplysninger som sier at et barn er omkommet i en barnehage og det ser ut til at det er en ulykke som er grunnen... Og det gjorde det her.

Joda, de trekker inn politiuttalelser når de kommer, men de oppsøker scenen før disse er kommet og utkastet skrives før alle kort er lagt på bordet. Saken ville ikke blitt publisert om det var helt 100% klart at det var en sykdom, men i dette tilfellet, så var det klart at her lå det mer bak. Jeg gidder ikke henge meg opp i hva og hvordan denne saken ble håndtrert av media, poenget er at ditt inntrykk og "kunnskap" om hvordan journalistene jobber er ganske amputert...

Og tro meg, de fleste her er vell enig i at om det er noen som driter seg ut i denne tråden, så er det desværre deg....

Edit: Du skriver at om dette hadde vært sykdom, så hadde det aldri blitt en mediesak. Jo, det er det stor sjangse for at det kunne blitt i første omgang, men ballen ville blitt lagt død ganske kjapt. Journalistene i norge jobber ganske kjapt, så om de hører at det er ulykke i en barnehage og et barn er dødt, så vil de mest sansynligivs skrive en kort notis om det når de ser at politiet er involvert (og det blir politiet i slike saker, selv om det er et naturlig dødsfall.). Men notisen ville blitt fjærnet når det var klart hva som var reelt, eventuelt endret på...

Signerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vi vet jo ikke om hun faktisk syklet når de så henne sist eller bare gikk rundt med hjemlen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir litt oppgitt over hvor ivrige enkelte er til å fordele skyld. Etter å ha lest samtlige innlegg har jeg ikke funnet noen som hr vært vitne til hendelesen, og da ser jeg ikke hvordan noen kan ha rett til å dømme andre.

Er selvfølgelig tragisk at en treåring dør, og dette er sikkert en traumatisk opplevelse for de barnehageansatte også.

Men hvis TS har så mye imot barnehagetantene så kanskje han/hun skal starte sin egen barnehage med det som ansees som kvalifiserte ansatte da? Evt. engasjere seg politisk for å få en høyere makspris på barnehagen = de kan ha flere på jobb. Det hjelper utrolig lite å syte på et diskusjonsforum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vi vet jo ikke om hun faktisk syklet når de så henne sist eller bare gikk rundt med hjemlen på.

Jo det vet vi, barnehagetantene sa at de så henne gå for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir lei meg når jeg leser slikt - men jeg løper ikke inn på KG for å legge skyld på noen - ihvertfall ikke før vi har fått litt mer fakta om saken.

Men til alle foreldre der ute:

Det finnes hjelmer som er designet for å løses ut om barnet blir hengende fast! Test dette når dere kjøper hjelm!

(Nå kunne jo jeg gjort som Trådstarter og laget en tråd her inne om at alle foreldre som ikke gjør derre er dårlige foreldre, og at forerdrene til denne 3-åringen har skylden selv, siden de hadde for dårlig hjelm til barnet....Men hva hjelper vel det?

Syns det er greit å diskutere ting, og kanskje sammen finne ut løsninger og bedre måter å gjøre ting på - men å regelrett legge skyld uten nok informasjon må jeg si gjør meg litt kvalm altså :sjenert: )

(Og ja - barnahageansatte skal forresten be barna ta av hjelmen når de forlater sykkelen - men så lenge det er som det er i dag - med ALT for få ansatte i forhold til antall unger - så er det ikke mulig å se på hvert enkelte barn til enhver tid!

Der MÅ foreldre begynne å kreve noe mer snart!

Det er KUN foreldrene som kan gjøre noe med akkurat det problemet! Alle andre vil bare spaaaaaaare penger

(Nå snakker jeg om kommunale barnehager)

.

De er bortimot UMULIGE å få tak i! Når man spør om det i sportsbutikker ser de bare dumt på deg og har aldri hørt om sånne hjelmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du er klar over at barnehageansatte faktisk har et ANSVAR for å passe på barna? Ikke det, nei...

Jo. Det vet jeg og er helt enig i.

Men det er ikke det som er diskusjonen her. Problemet er at du pøser ut av deg skyld og påstander uten rot i virkeligheten, og uten noen link til denne spesifikke hendelsen.

Du kan da vel for f.. ikke vite at de som jobbet der satt i sandkassa og snakka om været og mannfolk vel.

Verden er mer nyansert enn som så. Thats all.

For alt du vet kan det hende de var opptatt med å ta ANSVAR for å passe på en haug av de andre barna også? Som sagt, det er flere barn i en barnehage...

Og jeg synes ikke det er så veldig uvesentlig som mange andre påpeker her, at det er alt for mange barn pr ansatte i barnehager. Og jeg syns faktisk det er en relevant problemstilling i saker som denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...