Gå til innhold

Når løper man og når jogger man?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

I mitt hode er det en forskjell på å løpe og på å jogge. Ved hvilken hastighet (mener dere) går man over fra å jogge til å løpe? (jeg er klar over at det er veldig subjektivt, men jeg er litt nysgjerrig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer ikke å angi noe bestemt tempo. Tenker vanligvis at jeg jogger under oppvarming og løper ellers. Men når jeg i dag skal ut og løpe med en venninne som er i dårligere form enn meg og vi sikkert vil småprate mens vi løper, kaller jeg det jogging. Men som du ser, sier jeg uansett at jeg skal ut og løpe, av gammel vane. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også alltid løpe, men graderer; lett løping er vel det som egentlig går under jogging for min del; restitusjons- og mengdetrening. Da løper jeg i pratetempo, omtrent. Ren løping er av det raskere slaget, og jeg klassifiserer det som en mer intensiv økt, enten i form av intervalltrening eller en kontinuerlig tur der jeg holder høyere tempo enn snakketempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg klare å holde samme tempoet i 10 min da jogger jeg.

Hvis jeg klare å holde samme tempoet i 30sec til 1 min da løper jeg.

Hvis jeg klare å holde samme tempoet i 10-20 sec da spurter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del går det ikke så mye på om man kan snakke eller ikke, og hvor høy puls man har. Enkelte klarer jo ikke å snakke selv om de har lett jogg.

For min del

Lett jogg - Akkurat i det du går over fra å gå. ca 6-7 kmt.

Jogg 6-9 kmt. Kan løpe to-tre timer i denne farten.

Løp 9-10 kmt og oppover. Kan holde tempo i en time.

Men mannen min ville vel fortsatt sagt at han jogget, og vært veldig lett og ledig i kroppen, ved 10 kmt. Så hvor høy man er spiller vel også inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

På de treningsoversiktene jeg har sett, står det:

Rolig gange: opp til 3,5 km/t

Middels tempo gange: opp til 6 km/t

Rask gange/lett jogging: 6-8 km/t

jogging: 8-10 km/t

Løping: 10 km/t og over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler selv at løping er når du tar i mer enn når du jogger. Litt kjappere frekvens på beina, litt lengre skritt, litt mer andpusten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg ser på løping som sakte spurting, og løping som hoppende gange. Så varierer tempoet, rask/rolig jogging, rask/rolig løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For folk som jogger/løper svært lite eller akkurat har begynt, er det ingen forskjell! Been there, done that. Uansett hvor sakte du prøver å løpe så blir du godt sliten, da må det kunne kalles løping.

Når formen bedrer seg og du ikke blir støl, og ikke prøver å komme deg fram så fort som mulig, kan det kalles jogging :]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For folk som jogger/løper svært lite eller akkurat har begynt, er det ingen forskjell! Been there, done that.

Oh, haven`t we all!! Bare 5 min føles som ett marathon på timer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...