Gå til innhold

Kondisjonstrening dagen etter styrketrening i ben?


Kanja

Anbefalte innlegg

Hei!

Går det bra for kroppen å trene kondisjon (middels intensitet i 40-60 minutter) hver ukedag, og i tillegg trene styrke i bena mandag, onsdag og fredag? Eller trenger kroppen lenger tid på å restituere musklene etter styrketrening?

Mandag, onsdag og fredag trener jeg styrke i ben og armer. Tirsdag og torsdag trener jeg styrke i mage og rygg.

Jeg trener altså ikke styrke i de samme muskelgruppene to dager på rad, men er redd for at det blir for mye med kondisjonstrening på crosstrainer dagen etter at jeg har trent styrke i bena, siden det er benmuskelene jeg hovedsakelig bruker da.

Tusen takk for svar! :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde legge kondisjonstreningen til dagene du ikke trener styrke. Mener å tro at musklene trenger 24 timers hvile, men at kondisjonstrening dagene du ikke trener styrke, er ok (spørs hva du vil oppnå selvsagt).

Endret av Frk Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

Du burde legge kondisjonstreningen til dagene du ikke trener styrke. Mener å tro at musklene trenger 24 timers hvile, men at kondisjonstrening dagene du ikke trener styrke, er ok (spørs hva du vil oppnå selvsagt).

Nei, man kan fint trene kondisjon før/etter styrke samme dagen. I RYP bl.a. (som er et kjent styrketreningsprogram) anbefales det å ta kondisjonstreningen enten på en egen dag eller rett etter styrkeøkta. Man kan også ta det før styrke, men da vil det være vanskeligere å "gi alt" under styrkeøkta (om man vil prioritere det).

Har du lange treningsøkter kan det være greit å få i seg litt næring underveis, så du ikke tærer på musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvor hardt du trener, og om du tar i såpass at du skaper såkalt overload (finner ikke godt norsk ord for dette).

Nå vet ikke jeg om du trener styrke utfra prosent av 1RM, om du går for høyreps med stor belastning, lavere belastning men flere reps, eller om det er litt tilfeldig både ift til muskelgrupper, innsats og øvelser.

Tar du i så hardt at du får betydelig DOMS de neste 12-24 timene, så sier det seg selv at utholdenhetstreningen din vil lide under dette. Du vil finne det vanskeligere å nå høy puls og presse deg, fordi muskulaturen er sår, støl og i restitusjon. Skjer dette så bør du roe egget enten på belastning styrkemessig, eller vente med kardioøkta til du har restituert deg. Over tid så kan du venne kroppen til mer trening, etterhvert som styrke, forbedret teknikk og rett kosthold bidrar.

Det samme med utholdenhetstreningen; tar du deg totalt ut i intervalltrening (ned i kjelleren og over 85 % av maks i alle drag), så vil du ikke yte maks på styrkedelen, selv om det er bruk av proporsjonalt forskjellige muskelfibre. Du vil være ganske lav i glykogenkapasitet etter en real spinnøkt, så ressursene til å gå rett på benpress, markløft og utfall med stor belastning krever ofte mer enn det gir i retur. Det skal jo tross at være gøy og artig, samtidig som en ser litt framgang eller bibeholdelse av treningsstatus.

Vet at mange sentra kjører 45 min intervallspin/step for å så å tilby en pumpøkt rett etterpå, og har selv benyttet meg av det tilbudet. Da synes jeg det er vikitg at instruktør fokuserer på de muskelgrupper som kardio ikke har tynt i løpet av den forrige timen. Skuldre, rygg, mage, abduktorer og adduktorer, samt kjernestyrke, er supre ting å trene etter å ha blitt svett først.

Vil råde til å drikke en sukkerholdig drikk, og ikke bare vann, hvis du trener hardt i over 60-70 min og oppover.

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg begynte å endre livsstilen min etter nyttår, med fokus på å komme i bedre form og gå ned i vekt (var 15-20 kilo overvektig).

Har fra nyttår og fram til nå merket stor forskjell på kondisjonen, og har gått ned tre-fire klesstørrelser og ca. en halv til en hel kilo i uka. Har i tillegg kommet til det punktet der jeg virkelig gleder meg til å stå på og trene, det er gøy! Så jeg tror jeg i det minste har gjort noe riktig.

Igjen, takk for innspill og råd til en som er veldig fersk enda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan fint trene kondisjon før/etter styrke samme dagen. I RYP bl.a. (som er et kjent styrketreningsprogram) anbefales det å ta kondisjonstreningen enten på en egen dag eller rett etter styrkeøkta. Man kan også ta det før styrke, men da vil det være vanskeligere å "gi alt" under styrkeøkta (om man vil prioritere det).

Har du lange treningsøkter kan det være greit å få i seg litt næring underveis, så du ikke tærer på musklene.

Jeg, vet, men de (RYP) anbefaler også å legge kondisjonsøktene til dagene man ikke trener styrke. Mener det var RYP som skrev det i allefall, men det er mulig det sto under "slankedelen" i heftet deres.

Selv kjører jeg på med styrke og kardio, men kjører kun på min maks 20 min kardio de dagene jeg trener styrke.

Uansett, så spørs det jo mtp hva man vil oppnå.

Endret av Frk Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...