Gå til innhold

Da var det vår tur!

Småkjekset

Anbefalte innlegg

:fnise:

..det siste jeg klarte å fokusere på var omgivelsene når det stod på som verst! Takk gud for epidrual sier jeg bare :eeeh:

Men for all del, folk er forskjellige, og man må velge det som føles mest riktig for en :jepp: Men jeg ville nok uansett ha hatt muligheten til å ha epidural, for man vet aldri hvordan fødselen blir/hvor lenge den varer/hvordan formen er etcetc.

:klem:

Velger en å føde på Storken er veien kort til epidural hvis en skulle trenge det underveis, så er veldig greit at det kun er noen etasjer unna den andre fødeavdelingen :)

hadde ikke tid til å få epidural jeg, så jeg måtte klare meg uten. var ikke så vondt heller

Spennende å se om jeg kan klare meg uten epidural eller ikke :)

Veldig stor forskjell på fødslene i alle fall.. :)

__

Nå virket bare epiduralen i et par timer hos meg da, men den tiden den virket var fødselen HELT overkommelig! Hvis epiduralen hadde virket hele veien, så tror jeg nok jeg hadde hatt en mye mer positiv fødselsopplevelse. :)

Jeg tror det lureste er å ha et åpent sinn, for man kan fort finne ut at smertene er alt for sterke til at man klarer seg uten. Samtidig kan man være av de som har en lett og grei fødsel, og dermed klarer seg helt fint uten! :)

Før man går inn i en fødsel så aner en jo ikke hva en går til så jeg velger å ikke grue meg for noe jeg ikke vet blir, og tar heller ting på sparket :jepp:

Det er bivirkninger med epidural da, ikke glem det! ;)

Enhver kjenner seg selv best. For noen er medikamentell smertelindring det riktige og for andre kan det være helt andre ting som lindrer smerte, i og med at smerte er et sammensatt problem. F.eks rolige omgivelser, betryggende og erfarne jordmødre, en mann som bidrar aktivt og god forberedelse. :Nikke:

Jeg vet at det kommer til å bli jævlig vondt å føde, men jeg takler smerte bedre en utrygghet.

Helt sant at det med bivirkninger må en tenke på også :Nikke:

Jeg følte at jeg ettere kunne slappe godt av hvis jeg er på Storken hvor da mannen kan få ta en større del av fødselen i tillegg til de rolige omgivelsene fødestuene der ga meg, så får bare se om det faktisk blir slik eller ikke når vi er der for å føde ;)

Vondt vet jeg at det kommer til å gjøre, så håper at jeg kan klare meg et godt stykke med badekar og mannen som god støtte :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt fint :) Den nærmer seg å bli sendt nå, så regner med at den kommer frem før frøkna melder sin ankomst ;)

Sendte den i dag!:) ..bedre sent enn aldri, sant? ;)

God helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte den i dag!:) ..bedre sent enn aldri, sant? ;)

God helg :klemmer:

Det er helt sant :Nikke:

Blir spennende å se om jeg får til knytingen ;)

God helg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere har en finfin lørdag!

Ang. fødsel sier jeg som flere er at det beste er å være åpen for flere scenarier. Vi satte stor pris på Føderiket da dette var et tilbud, slippe følelsen av sykehus, kun en jordmor å forholde oss til gjennom hele svangerskapet og fødselen, og det at E fikk være såpass med som han fikk! Av med skjorta og hud mot hud, mens jeg ble "fikset" på, er så glad vi slapp å måtte stresse med måling og veiing og vasking, men fikk kose oss som familie de første timene :hjerte: Derimot vet jeg at mange hadde vært kjempenervøse på grunn av sikkerheten man har ved sykehus er borte, ingen leger, ingen medisiner, apparater eller ø-hjelp, og full forståelse for det! Nå føder vi på sykehus (ABC), og fortsatt litt ambivalent til tanken, men håper det blir bedre etter at vi har vært hos jordmor :)

Det er så spennende nå fremover! Tenk at det kan skje hvert øyeblikk! Iiiiik! Og ikke er hun prematur heller om hun kommer nå *hurra* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg :klem:

God helg til deg også :klemmer:

Håper dere har en finfin lørdag!

Ang. fødsel sier jeg som flere er at det beste er å være åpen for flere scenarier. Vi satte stor pris på Føderiket da dette var et tilbud, slippe følelsen av sykehus, kun en jordmor å forholde oss til gjennom hele svangerskapet og fødselen, og det at E fikk være såpass med som han fikk! Av med skjorta og hud mot hud, mens jeg ble "fikset" på, er så glad vi slapp å måtte stresse med måling og veiing og vasking, men fikk kose oss som familie de første timene :hjerte: Derimot vet jeg at mange hadde vært kjempenervøse på grunn av sikkerheten man har ved sykehus er borte, ingen leger, ingen medisiner, apparater eller ø-hjelp, og full forståelse for det! Nå føder vi på sykehus (ABC), og fortsatt litt ambivalent til tanken, men håper det blir bedre etter at vi har vært hos jordmor :)

Det er så spennende nå fremover! Tenk at det kan skje hvert øyeblikk! Iiiiik! Og ikke er hun prematur heller om hun kommer nå *hurra* :D

Siden man ikke vet hva en egentlig går til er det best å ha et åpent sinn om det hele :jepp:

Gleder meg sånn til å få treffe henne nå så håper de siste ukene går fort! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst må jeg :strix: for passerte

<ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_loveshower.gif' alt=':strix:'> 37 uker! :strix:

Helgen har vært rolig men samtidig innholdsrik. På fredagen dro mannen ut på sin siste bytur før frøkna kommer mens jeg koste meg hjemme med godteri og brus :sikle: Lørdags dag var vi hos mine foreldre der det var familiebeøsk på ettermiddag/kveld. Vi skulle hente besteforeldrene mine på flyplassen etter flere uker i syden, men fikk lurt med oss noen snitter på veien ;) I dag bar det ut igjen til mine foreldre for middag, og før vi visste ordet av det var hele familien samlet :) Godt å kunne være sammen uten at det trenger å være en spesiel anledning :Nikke:

Flere har begynt å komme med "gode" råd nå som fødselen nærmer seg og jeg prøver det jeg kan å ikke ta det til meg selv om det ikke er så lett bestandig. Det første var at siden jeg er førstegangsfødende og jeg har stoffskifteproblemer er det nok best for meg å føde på den avdelingen som har epidural tilgjengelig slik at jeg kan få bedre oppfølging. Og så fikk jeg beskjed om at det ikke var bra å sove bort dagene nå (gjør jeg det altså? :klo:) før det er ikke nå jeg trenger søvn men etter hun er født, og DA skal jeg få se hvor vanskelig det er å få nok søvn. Og så har all strikkingen min av luer og såkaldte vottesokker blitt slaktet totalt, for lurer til nyfødte barn har de aldri hørt om at han vært nødvendig. "Når jeg fødte mine barn var det ikke noen som sa noe på det, så da gjelder det samme for deg" For ting forandrer seg jo ikke fra bestemødre fødte sine barn og frem til nå :roll:

Kjenner at jeg er veldig sliten i hodet av alle erfaringene andre har hatt, og meninger som at siden det var sånn for dem så blir det slik for meg også. Hva som blir anbefalt har jo ikke forandrer seg fra de var oppe i situasjonen selv må vite...

Så nå skal jeg prøve å senke skuldrene og fortsette med strikkingen som jeg storkoser meg med mens jeg tenker på at det ikke er mange ukene igjen til vi får møte mirakelet vårt og at vi er så heldige som har så mye spennende fremfor oss :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå skal jeg prøve å senke skuldrene og fortsette med strikkingen som jeg storkoser meg med mens jeg tenker på at det ikke er mange ukene igjen til vi får møte mirakelet vårt og at vi er så heldige som har så mye spennende fremfor oss :rodmer:

Det gjør du rett i :jepp:

Slitsomt med folk som skal komme med råd om alt mulig -- man må bare lukke ørene, ta alt med en klype salt, og heller bruke sunn fornudt. Følg hjertet, og fornuften din, så går alt bra :jepp: ..Og om jeg får lov til å skyte inn med et velment råd så synes jeg så ABSOLUTT at du skal sove bort dagene om det er det du vil, for jeg leengter etter en dag jeg kan sove bort :fnise:

Som tiden flyr, tenk at lillemor er her snart :strix::bolledeig::rodmer:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør du rett i :jepp:

Slitsomt med folk som skal komme med råd om alt mulig -- man må bare lukke ørene, ta alt med en klype salt, og heller bruke sunn fornudt. Følg hjertet, og fornuften din, så går alt bra :jepp: ..Og om jeg får lov til å skyte inn med et velment råd så synes jeg så ABSOLUTT at du skal sove bort dagene om det er det du vil, for jeg leengter etter en dag jeg kan sove bort :fnise:

Som tiden flyr, tenk at lillemor er her snart :strix::bolledeig::rodmer:

:klemmer:

Ingen kan være ekspert på noe en ikke har gjort for så er forberedt på en god del prøving og feiling. Heller det enn å høre på hva alle andre sier ;)

Søvnen min er veldig oppstykket om natten, ligger gjerne i over 3 timer uten å få sove igjen, men for sliten til å stå opp også, så da blir det naturlig til at jeg sover litt frem på formiddagen ;) Og det gjør jeg med goood samvittighet :nigo:

Gleder meg til hver dag nå, for nå er det egentlig bare snakk om dager før hun er her :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker meg en tur på apoteket i morgen for å kjøpe ammeinnlegg og kladd til å ha i sengen. Greit å kunne prøve å beskytte madrassen i tilfelle vannet skulle gå mens jeg ligger der ;)

Kan man bruke disse kladdene i sengen til babyen også, eller er det best å kjøpe tisselaken der? :klo:

Lurte også på om det er noen kremer eller slikt det er greit å ha i hus? Har fått noen småprøver i disse gratisoakkene men lurer på om det evt finnes andre som er bedre?

Tenker også å kjøpe en eller to flasker slik at vi har i hus hvis det blir behov for det. Tenker også å kjøpe en boks med nan eller disse drikkeklare kartongene som finnes i butikken. Tenker det kan være greit å ha i tilfelle ammingen ikke går så greit og butikken er stengt :)

Og så lurer jeg på en ting ang bleier også :fnise:

Tenker å ha en pakke med både Libero og Pampers i hus slik at vi kan prøve oss frem i forhold til hvilken vi liker best. Men så var det dette med størrelsene da. Anbefaler dere å kjøpe en pakke med hver av typene i den minste størrelsen eller i forskjellige størrelser? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte str 1 på min gutt på 4 kg. :) Men han hadde nok passet nummer to også.

Vil forresten anbefale deg i kjøpe Hipp i stedet for Nan. Menge babyer får vondt i magen av Nam, men ikke Hipp. :) O var en av dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 uker! Nå er det like før, spennende!

Vi kommer vel ikke unna disse mer eller mindre gode rådene... tror det er svært viktig å sette på filteret, og ta egne valg. Det som passet din bestemor for 60 år siden passer gjerne ikke deg i dagens samfunn. Mennesker og samfunn er ganske anderledes. Vil vel ikke høre på noen som sier at du skal la babyen sove på magen f.eks, for da sover de så godt?

La deg selv være ny på dette, og ikke la deg styre.. La instinktene dine får prøve seg, og bygg egne erfaringer. Kjenner selv på at det er litt tøft med alt "maset"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 uker!! Nå kan det virkelig skje når som helst!! Spennende! :skravle::popcorn:

Signerer de andre over her ang råd... Stol på deg selv du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke fått litt bleier i gratispakkene da? Jeg fikk ihvertfall libero der ;) Har ikke fått hentet pampers siden vi har milevis til nærmeste rimibutikk :/

på sykehuset vårt hadde de bare pampers2, det var for stort til snuppa vår på 3,4 kg. vi brukte libero 1 i starten.

Vi fikk ei jente som bare bæsjet ca hver 10 dag så her gikk det lite bleier i forhold til mange andre, så kjøp ikke inn for mye ;)

Og sier kroppen din at du skal slappe av/ sove så hør på den! :jepp:

Lykke til med innspurten! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer det seg virkelig her inne! Så spennende :)

S brukte størrelse 1 i en måned. Ca 200 bleier tror jeg vi brukte. Så gikk vi over på str. 2.

På sykehuset hadde de bare pampers, og vi gikk over på Libero når vi kom hjem, men det byttet jeg fort ut igjen. Syntes Liberobleiene er for stive rundt lårene til de aller minste. Pampers er mye mykere! Men når S begynner å gå, så kommer jeg nok til å bytte over til Up&Go bleiene til Libero, for de er ganske bra.

Vannet mitt gikk i sengen, så det er nok lurt :fnise: Vi har litt forskjellig typer tisselaken, og vi har brukt de mye. De trenger jo ikke tisselaken i sengen før de skal slutte med bleie, men nå bruker vi de som underlag når S ligger naken og koser seg ved siden av oss om kveldene :)

Er nok veldig lurt å kjøpe inn noen flasker. Vi fikk ihvertfall bruk for det. Og litt MME er nok også smart. S har aldri reagert på NAN.

Når det gjelder kremer osv, så klarer du deg en god stund med de fra gratispakkene. Det eneste jeg har kjøpt utenom er Purelan, babyolje og talkum.

Lykke til den siste tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 uker :strix: Snart er lille frøkna her :hjerte:

Vi kjøpte tisselaken til senga vår, i tilfelle vannet skulle gå i senga og til å bruke nå etterpå siden vi samsover. Blir fort mye klin i form av melk og gulp, så greit å slippe å få det på madrassen ;)

Veldig lurt å gå til fødsel med åpent sinn :Nikke: Jeg ønsket å føde på fødestuen her, der det kun er lystgass og akupunktur, men var også åpen for å bli flyttet til en annen avdeling dersom jeg kjente at jeg trengte mer smertestillende :) Heldigvis gikk det veldig fint uten annet ann lystgass...

Vet ikke hva du har tenkt, men kan anbefale badekar i allefall :Nikke:

Er bare å gleeeede seg, helt fantastisk å være mamma :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 uker :strix:

Snart er begynnelsen på livet med mirakelet på utsiden :rodmer:

Velmende råd fra andre er det bare å lukke ørene for, det er mine planer i alle fall. Har ei venninne som sa at aku som smertelindring bare var tull og hun hadde ikke tro på det, jeg var kanskje feilt publikum til akkurat det jeg som går til aku en gang i uken :fnise:

Gjør som du føler for og det som passer for deg, så går nok alt helt fint :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det blir slitsomt med disse rådene som nok bare kommer til å øke etter at frøkna er født, så jeg får bare fortsette å prøve å stenge de ute så godt som mulig ;) Mamma ble like oppgitt som meg da mormoren min la ut om alle rådene hun kunne gi videre uten å ville gå med på at ting forandrer seg. Så det er litt fælt å si det, men er "godt" hun bor i utlandet og bare er hjemme en til to ganger om året :fnise:

Har kjøpt inn noen kladder fra apoteket så da har jeg litt beskyttelse for uhell i både vår og babyens seng i begynnelsen :)

Har fått en del Libero bleier i gratispakkene så satser på at det skal rekke til vi får kommet oss på butikken etter fødsel. Mannen har orientert seg om hvor de ulike størrelsene står i butikken slik at han vet hvor han skal få tak i dem når han blir sendt avgårde på handling ;)

Har hørt at noen reagerer mer på NAN enn Hipp så får se hvilken av de som blir kjøpt inn til å stå i skapet. Har ikke kjøpt noen flere flasker, så har bare den ene som fulgte med i en gratispakke så burde vel kjøpe en eller to til. Men så var det dette med hvilken type som er best, men det vet vi jo ikke før hun får prøve ut de ulike typene. Den vi har nå er en Avent flaske ihvertfall, så lurer på Tommee Tippee eller hva de heter eller Dr Brown, så får se hvem av de jeg finner først ;)

Purelan, er det greit å begynne å smøre med den før fødsel for å herde i forkant eller er det ikke noe vits i? :vetikke:

Gleder meg virkelig til fødselen setter i gang, og er så spent på hvordan det kommer til å skje :) Er helt utrolig at ankomsten hennes er rett rundt hjørnet. Jeg synes at graviditeten har gått kjempefort så håper at disse siste ukene ikke er et unntak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, er jo ikke sikker hun vil reagere på NAN, så det kan jo være like greit å prøve. Her i byen er det i alle fall ikke alle butikker som har HIPP sine ferdigblandet, så jeg planlegger å prøve ut NAN nå når han ikke er like sensetiv lenger. :)

Ang. flasker så er det jo som du sier, veldig forskjellig. Vi bruker hovedsaklig dr.Brown. Jeg hadde tenkt å prøve Tommee Tupee, men siden han tok Dr. Brown sine så bra, så fortsatte jeg å bruke dem. :) Jeg er i alle fall mer fornøyd med Brown sine, enn Avent sine. Føler han får bedre tak, i tillegg til at han svelger mindre luft.

Å det er så spennende å være der du er nå! Får håpe fødslen din starter av seg selv! Må si det at det er veldig greit når fødselen starter med vannavgang, for da er det liksom ikke noen tvil om at nå er det i gang, enten det blir til at riene starter av seg selv, eller at man må settes i gang. :jepp: Men tror de fleste starter av seg selv når vannet går, da. Hos meg startet de etter 45 min. :) Eller, egentlig nesten med en gang, men jeg hadde ikke smerter før det hadde gått 45 min. :)

Uansett, jeg misunner deg litt akkurat nå! :jepp::klemmer: Helt fantastisk opplevelse du har foran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...