Gå til innhold

Kvinner og verneplikt


Donnie Darko

Bør Kvinner ha verneplikt på lik linje med menn?  

  1. 1. Bør Kvinner ha verneplikt på lik linje med menn?

    • Ja
      15
    • Nei
      15


Anbefalte innlegg

Men hvis forsvaret blir basert på frivillighet, vil noen verve seg da?

Alle som en av kompisene mine ville helst ha sluppet hvis det hadde vært opp til dem. :)

Javist er det mange som vil arbeide i forsvaret. Jeg tror eliteforsvaret er tinge. Kjenner mange som elsker forsvaret. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvis forsvaret blir basert på frivillighet, vil noen verve seg da?

Alle som en av kompisene mine ville helst ha sluppet hvis det hadde vært opp til dem. :)

Mange blir FN-soldater. Penger kan få folk til å endre mening. Et eliteforsvar må nok gi ganske bra lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil kanskje, å diskutrer dette uten at dere virkelig har erfart det militæret liv. Hvordan man opplever militæret beror veldig på hvilke person du er. Tror ikke militæret er for alle, dette gjelder både gutter og jenter. Har opplevd mennesker som ikke takler dette, det er heller ingen hemmelighet at unge mennesker har tatt livet sitt i militæret. Sier ikke at det er militæret som nødvendigvis er skylden for selvmord, drepresjoner og angst, men er kan være den utløsende faktor for mange. Å være i militæret er ingen campingtur. Tenk deg deg litt om, du mister all frihet, det første du møter i militæret er narkotikahunder som sniffer deg og bagsjen, ransaking og forskøk på å bryte ned individualismen din. Det kan pakkes inn på flere måter, men det du virkelig lærer er å drepe andre mennesker. Sier ikke at dette er galt, men kanskje ikke for alle. Men militæret kan også være en meningsfylt tjeneste, som mange ser tilbake på med gode minner.

Mange sier at kvinner er overlegne psykisk....er dette riktig ønsker jeg dere alle velkommen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VernePLIKT vil si at jobben SKAL gi deg permisjon. Utgifter til bolig blir betalt av militæret, har flere venner som har fått dette dekket under tjenesten. Ev studielån blir satt på vent.

Hvorvidt det er imot likestilling å ikke ha plikt for kvinner har vært oppe til vurdering i EMD (Europeiske menneskerettighetsdomstolen). De fant at det stred i mot likestilling. MEN, da det er så innmari dyrt å pålegge land å dobble forsvarsbudsjettet (så og si), fant de ikke at de kunne pålegge europeiske land en plikt til å inkludere kvinner.

Vil bare si til Donpedro at forsvarsbudsjettet ikke hadde trengt å fordobbles. Man kan fortsette å praktisere dagens ordninger. Ventelistene er i dag lange for å komme inn til tjeneste. Litt dyrere hadde det blitt likevel, staten måtte jo betalt for en helsikes mange bind og tampoger. Men kanskje en god invistering. Kvinner som er mye sammen får ofte mens på samme tid. Det ville resultert i verdens farligste forsvar. Tenk deg mange hundre premenstruelle kvinner komme løpende med fulle magasin og AG3. Det hadde vært nok til å skremme vannet av enhver russer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil kanskje, å diskutrer dette uten at dere virkelig har erfart det militæret liv. Hvordan man opplever militæret beror veldig på hvilke person du er. Tror ikke militæret er for alle, dette gjelder både gutter og jenter. Har opplevd mennesker som ikke takler dette, det er heller ingen hemmelighet at unge mennesker har tatt livet sitt i militæret. Sier ikke at det er militæret som nødvendigvis er skylden for selvmord, drepresjoner og angst, men er kan være den utløsende faktor for mange. Å være i militæret er ingen campingtur. Tenk deg deg litt om, du mister all frihet, det første du møter i militæret er narkotikahunder som sniffer deg og bagsjen, ransaking og forskøk på å bryte ned individualismen din. Det kan pakkes inn på flere måter, men det du virkelig lærer er å drepe andre mennesker. Sier ikke at dette er galt, men kanskje ikke for alle. Men militæret kan også være en meningsfylt tjeneste, som mange ser tilbake på med gode minner.

Mange sier at kvinner er overlegne psykisk....er dette riktig ønsker jeg dere alle velkommen.......

Men da blir d isåfall feil for gutta å diskutere dogså. De vet jo ingenting om d før de har erfart d på 'kroppen' de heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinner hadde ikke hatt vondt av noen måneder i militæret!

Har man barn bør man jo slippe. Men det er det vel ikke så mange som har i 18-20 års alderen.

Jeg vet ærlig talt ikke hvor lang verneplikten er idag :oops: , men etter min mening burde alle hatt ihvertfall noen måneder og så kunne de som egnet seg fortsatt.

Hadde det vært helt frivillig hadde sikkert mange tenkt at det er ikke noe for meg, og ikke gitt det en sjanse en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da blir d isåfall feil for gutta å diskutere dogså. De vet jo ingenting om d før de har erfart d på 'kroppen' de heller....

Vet ikke helt om jeg skjønnte hva du mente. Jeg for min del KAN uttale meg fordi jeg har avtjent verneplikten min. I tillegg er jeg en av de mange tusen galningene som lader opp hvert år når vi skal påHV-øvelse. Man blir aldri for gammel til å leke cowboy og indiander. 8)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dyrere hadde det blitt likevel, staten måtte jo betalt for en helsikes mange bind og tampoger.

Det gjør de allerede. kvinner får "trusetillegg", da staten er pliktig å sørge for at alle nødvendige utgifter dekkes. Derfor bruker heller ikke kvinnene forsvarets truser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...