Gå til innhold

Kvinner og verneplikt


Donnie Darko

Bør Kvinner ha verneplikt på lik linje med menn?  

  1. 1. Bør Kvinner ha verneplikt på lik linje med menn?

    • Ja
      15
    • Nei
      15


Anbefalte innlegg

At man blir en del livserfaring rikere etter verneplikten, er vel en kjensgjerning. Om man har så enormt ’godt’ av d, er jeg personlig ikke så sikker på! Men all den stund vi har verneplikt, syns jeg nok vi burde være tilnærmelseslikt likestilt. Syns ikke d virker troverdig å forlange likestilling bare på s k positive områder. Og jenter er like tøffe som mange av gutta, og greier fint de samme utfordringene, så jeg skjønner ikke helt motargumentet. Omsorg for barn syns jeg ikke holder vann, all den stund ungene har en far også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At man blir en del livserfaring rikere etter verneplikten' date=' er vel en kjensgjerning. [/quote']

Tja..... Man får all mat, får vasket tøy, får bekjed om alt man skal gjøre, prater og skrøner (nesten) KUN om damer og sex, man sover og kjeder seg og er en del ute i skauen da... Man lærer om våpen og krig. Noen overnatter ute i telt for første gang.. Man lærer å vaske gulvet med å hive fem liter såpevann ut over gulvet for å "rake" det sammen/opp, og man lærer å strekke laken... Skal vi see. jo, så må man barbere seg hver dag, og pusse sko.

Vel.... Jeg for min del lærte langt mer av å bo for meg selv, ot ta vare på meg selv enn å være i militæret, som for meg var flere steg tilbake som sakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsorg for barn syns jeg ikke holder vann' date=' all den stund ungene har en far også![/quote']

Jeg luftet bare tanken, men poenget mitt er jo også hva som vil skje når man faktisk trenger to inntekter for å få råd til barnepass og andre ting.

Faren er i jobb og mor er hjemme. Ingen barnepass, en inntekt.

Man klarer ikke å betale barnepass/sfo til 3 barn på en inntekt hvis mor skulle f eks bli innkalt.

Ikke vet jeg om man får "lønn" for å gå i militæret heller. Jeg er bare glad jeg slipper militæret.

Nå er jo også dette sikkert mange år inn i tiden så det vil aldri skje i min tid tror jeg.

Uansett, har man barn, så har man barn og man kan ikke droppe alt man har i hendene bare fordi man blir innkalt da.

Det kan være en årsak til at mor ikke er i jobb, som f eks pga sykdom

( som i mitt tilfelle ) eller andre ting. Da kan mor heller ikke gå inn i militæret. Det hører sikkert med til de sjeldne tilfellene.

Det er heller ikke rart at jeg tenker i den retningen når jeg tross alt har små barn og venter et til og far har ikke muligheten til å være hjemme fordi mor har ikke klart å opparbeide retten til det ene og det andre.

Nå ble mange ting dratt inn her, men det får nå bare være.

Jeg vet som sagt ikke mye om militæret og jeg lufter bare mine tanker om det å bli innkalt og det å ha barn samtidig. Er ikke like enkelt for alle sammen, men hva vet jeg liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg luftet bare tanken, men poenget mitt er jo også hva som vil skje når man faktisk trenger to inntekter for å få råd til barnepass og andre ting.
Men d at man trenger to inntekter fritar vel heller ikke gutta fra å avtjene verneplikt????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at værneplikt burde være frivillig for begge kjønn. Men skal det på død og liv være plikt' date=' så synes jeg kvinner også bør hute seg inn. [/quote']

Som jeg skulle sagt det selv! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta blir jo innkalt når de er 18-19 år. Det er ikke så mange som har barn da. Noen har, men det tilhører vel også sjeldenhetene.

Men trenger man to inntekter for å få det til å gå rundt, så synes jeg man bør bli fritatt uansett.

Men som sagt, hva vet vel jeg, som aldri har vært i militæret og er bare hjemme med unger hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

Jeg synes vi skal legge ned hele verneplikten,vi har ikke noe forsvar lengre. Det norske forsvar har blitt leiesoldater for USA og forsvaret av landet blir snart overlatt til heimevernet. :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta blir jo innkalt når de er 18-19 år. Det er ikke så mange som har barn da. Noen har, men det tilhører vel også sjeldenhetene.

Men trenger man to inntekter for å få det til å gå rundt, så synes jeg man bør bli fritatt uansett.

Men dersom det hadde vært verneplikt for begge kjønn, så hadde jo jentene også blitt innkalt når de er 18-19 år, og da er det vel ikke overtallig med barneforeldre heller på jentesiden? så hadde jo vært likt.

Dersom det hadde blitt verneplikt for begge kjønn nå, så hadde man ikke kunnet innkalt alle kvinner uansett, fordi de færreste voksne, selvstendige kvinner og menn hadde kunnet ta seg noen måneder fri fra arbeid eller andre nødvendige plikter, vi har alle husleier og faste utgifter når vi er voksne, og verken foreldre eller ikke-foreldre, menn eller kvinner klarer å betale faste utgifter uten lønn. Det er vel ikke alle som hadde FÅTT fri fra jobben heller, permisjon i noen måneder hadde ikke vært like lett for alle. Så det er jo ikke det som er saken.

Skal unge jenter, på lik linje som unge gutter, ha verneplikt?

Sykdom som hemmer en fra å kunne gjennomføre verneplikt frikjenner vel også gutta for dette, så det er neppe noe problem om man har en sykdom som vanskeliggjør, verken for jenter eller gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare smette innom her... hvor mange 18-19 åringer er det egentlig som har barn og er fanget i den etablerte delen av samfunnet med avhnegighet av to inntekter etc.

De som er i den situasjonen er de som har valgt forsvaret som karrierevei (et utmerket valg, forøvrig) og der legges det til rette for familier, enten det er hun eller han som har forsvaret som arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med heimevernet ss?

Greit nok, de kunne ikke forsvart landet alene men vi trenger jo de og:)

Kanskje jeg som misforstod.

Nei det er ikke "likestilling" at det kun er gutta som må inn.

Jeg syns egentlig at alt dette likestillingstullet er bare mas. Hvorfor skal ALT på død og liv være helt likt? er annen diskusjon kanskje.

Joda, jenter burde også bli innkalt det er jeg enig i. Men hvorfor ikke satse mer på de som faktisk ønsker å være i militæret? Det er faktisk endel som liker seg, som ønsker førsteganstjenesten og videre utdanning i militæret. Jeg vet om mange.

Se hvor mange som dimmer..det er MANGE allerede første dagen. Enten fordi de må, eller fordi de har vondt å håret.

De fleste gutta jeg kjenner sitter igjen med en positiv opplevelse av tjenesten sin, og angrer ikke på det.

Noe å overbevise jentene om kanskje :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det hadde blitt verneplikt for begge kjønn nå, så hadde man ikke kunnet innkalt alle kvinner uansett, fordi de færreste voksne, selvstendige kvinner og menn hadde kunnet ta seg noen måneder fri fra arbeid eller andre nødvendige plikter, vi har alle husleier og faste utgifter når vi er voksne, og verken foreldre eller ikke-foreldre, menn eller kvinner klarer å betale faste utgifter uten lønn. Det er vel ikke alle som hadde FÅTT fri fra jobben heller, permisjon i noen måneder hadde ikke vært like lett for alle. Så det er jo ikke det som er saken.

VernePLIKT vil si at jobben SKAL gi deg permisjon. Utgifter til bolig blir betalt av militæret, har flere venner som har fått dette dekket under tjenesten. Ev studielån blir satt på vent.

Hvorvidt det er imot likestilling å ikke ha plikt for kvinner har vært oppe til vurdering i EMD (Europeiske menneskerettighetsdomstolen). De fant at det stred i mot likestilling. MEN, da det er så innmari dyrt å pålegge land å dobble forsvarsbudsjettet (så og si), fant de ikke at de kunne pålegge europeiske land en plikt til å inkludere kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak er jo at vedensbildet har forandret seg, at vi ikke har noen definerte nasjonale finder lengre... Miliæret og måten de jobber på må derfor også forandres.... terror er det nye, og vi er knapt i stand til å forvare jeløya for tiden.... Etterreting, overvåking og antiterrorarbeid, sammen med en miliær styrke er vel det vi må satse på, samt intenasjonalt samarbeid...

Verneplikten burde derfor bli frvillig! Man skal ikke være tvunget til å reise ut for å ofre livet synes jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg hvis jeg er helt på jordet her. Men såvidt jeg har fått med meg har det også vært snakk om å redusere verneplikttiden til 3 mnd. Kan aldri tenke meg at det blir noe av. Men likevel, det må da tyde på et visst overskudd i forsvaret? Og hvordan i huleste få "plass" hvis det da blir obligatorisk verneplikt for begge kjønn?

Men i prisnsippet forstår jeg spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VernePLIKT vil si at jobben SKAL gi deg permisjon. Utgifter til bolig blir betalt av militæret' date=' har flere venner som har fått dette dekket under tjenesten. Ev studielån blir satt på vent.[/quote']

Dersom man får permisjon fra jobb og faste utgifter dekket av militæret så hadde det jo ikke vært noe problem.

For hjemmeværende husmødre (det er vel en jobb det også?) så måtte jo da militæret dekket utgiftene for fraværet der, på lik linje med fraværet fra annen jobb?

Men vil virkelig militæret betale lønnen slik at man faktisk har råd til å ha permisjon fra jobben i x antall måneder? Det er jo ganske vesentlig, mange har jo litt mer en kun bolig og studielån som faste utgifter.

Kan ikke se for meg en ordning som gjør at dersom det blir innført verneplikt for begge kjønn, så skal også ALLE kvinner inn.

Tror ikke på at de KAN dekke utgiftene som kommer som følge av å tvangspermitere alle kvinner fra jobb i x antall måneder, og dekke faste utgifter for alle disse. Slik sett vil det vel være mer realistisk og økonomisk å ta det for 18-19årige jenter, som da avtjener samtidig med gutta. Disse har oftest ikke faste utgifter og samme avhengighet av sin faste inntekt for å overleve, og kan dermed komme igjennom disse månedene med den samme "lønna" som vel gutta får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke lønnen sin dekket av forsvaret, kun sine utgifter. Hvordan det er med evt barnebidrag og sånn vet jeg ikke. Man har jo ikke så mye utgifter som 18-åring; hvis evt husleie blir betalt av forsvaret. Ellers så får man jo mat i militæret, 80 kr dagen (WOW) osv.

Når det er en plikt skal man ikke måtte sette seg i gjeld; og slik fungerer det for dagens militærgutter også. Mht jobb slipper jo jobben å betale deg lønn, og må evt betale til en vikar isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18åringer er i en annen situasjon, og der er vi enige.

Men for meg, som 29 år, med egen bolig, strømutgifter, studielån + andre faste regninger som kommer i postkassa hver måned uansett om jeg er på jobb eller militæret, ville det vært ett stort økonomisk problem om jeg måtte inn i militæret, og det eneste som ble dekket var boutgifter og stoppe av studielån.....

Jeg ville jo kommet hjem til inkassovarsler på annen gjeld som jeg ikke kunne betalt og andre ordninger som hadde gått fløyten.

Verneplikt bør være for begge kjønn, og avtjenes slik det er med gutta, altså i 18-19års alder, før man pådrar seg masse faste utgifter for å overleve. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Unnskyld meg hvis jeg er helt på jordet her. Men såvidt jeg har fått med meg har det også vært snakk om å redusere verneplikttiden til 3 mnd. Kan aldri tenke meg at det blir noe av. Men likevel, det må da tyde på et visst overskudd i forsvaret? Og hvordan i huleste få "plass" hvis det da blir obligatorisk verneplikt for begge kjønn?

Når de politikerne snakket om dette så var det ikke snakk om overskudd av bemanning i forsvaret. Det er snakk om penger. Det koster uhorvelig mye å ha masse mennesker (i snitt) et år i militæret.

Med frivillig tjeneste kunne de som ville (gutter og jenter) melde seg inn, og forsvaret ville hatt mer penger/ressurser å bruke på de som avtjener tjeneste.

Mengden med folk ville blitt mindre, men kvaliteten ville økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå tilbake til det opprinnelige tema, er det vel mest sannsynlig at vi får et frivillig forsvar for alle enn at man får tvunget verneplikt for kvinner. Det ville jo vært å gå flere år tilbake i tid. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis forsvaret blir basert på frivillighet, vil noen verve seg da?

Alle som en av kompisene mine ville helst ha sluppet hvis det hadde vært opp til dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis forsvaret blir basert på frivillighet, vil noen verve seg da?

Jeg vet om mange (vel, mange og mange) gutter og jenter som kunne tenkt seg inn i militæret.

Det hadde nok ikke blitt tomt, skal du vite. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...