Gå til innhold

Kvinner og verneplikt


Donnie Darko

Bør Kvinner ha verneplikt på lik linje med menn?  

  1. 1. Bør Kvinner ha verneplikt på lik linje med menn?

    • Ja
      15
    • Nei
      15


Anbefalte innlegg

"Alle gutter har bare godt av og komme seg inn i militæret."

Dette utsagnet er direkte diskriminerende, alikevel hører jeg det ofte fra munnen til diverse jenter.. Det ville være det samme som at jeg skulle si "Alle jenter har godt av et år på husmorskolen" .

Ikke det at jeg er uenig i at gutter har godt av verneplikten, men hvorfor ikke da også jenter? Jeg syns at verneplikt også burde gjelde for alle jenter hvis vi vil fortsette og følge likestillingsutviklingen.

Det sier seg selv at kvinner må ha det samme ansvaret som oss menn hvis vi skal delta på lik linje i samfunnet. Men nei.. likestillingsrådet vil heller fokusere på å skifte ut de diskriminerende lysmennene i trafikklysene. Det gir jo en mening!? (Ironi for de som ikke måtte skjønne det) Det finnes i dag INGEN grunn til at jenter ikke skulle ha vernePLIKT annet en det faktum at de er jenter. Så da må jeg bare spørre: Hvorfor vil ikke Ingun Yssen & co. belyse dette?

Jeg leste en debatt mellom en kvinnelig politiker i Ap(e) og en mannlig politiker (husker ikke partiet hans) som hadde dette som tema.

konklusjonen fra Ap(e)-kvinnen var rask og klar: Vi kvinner er godt fornøyd med verneplikten sånn som den er nå idag. Kvinner KAN etter fylte 30 hvis de er uten barn, bli inkalt til tjeneste. Ap(e)-kvinnen kunne ikke utdype dette videre for da kunne jo hun falle i fellen for og si at kvinner burde slippe verneplikten pga. sitt kjønn, men DET er jo diskriminerende!.. problemet hennes er at det ikke finnes noen annen grunn en at det er såklart mer komfortabelt for dere kvinner og slippe.

Dette er fullstendig FEIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dr Zoidberg

Jeg ser ikke det helt diskriminerende med utsagnet om at mange gutter har godt av å tilbringe litt tid i forsvaret. Det er i alle fall ikke spesielt langt ifra sannheten.

Det som ER synd er at det er så mange som ikke får en meningsfylt tjeneste hvor de faktisk føler verdien av å være med i en større sammenheng, men dette er en helt annen side av saken.

I mine øyne er verneplikten er et system som burde fungere slik det er tiltenkt, men som definitivt kunne trenge noen oppdateringer kontra tjenestegjøring og ikke minst i budsjettet. Jeg ser ikke problemet med at kun den mannlige halvdelen har slikt utstrakt tjenesteplikt i forhold til kvinner.

Og jo, jeg synes det er flott med kvinner i forsvaret - de beste offiserer og befal jeg har jobbet med har som oftest vært nettopp dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at værneplikt burde være frivillig for begge kjønn. Men skal det på død og liv være plikt, så synes jeg kvinner også bør hute seg inn.

Gutter har godt av å være (i snitt) et år i militæret, og det mener jeg kvinner også har. De, på lik linje med mannfolk, har godt av å lære seg litt disiplin, få litt bein i nesa og tåle et støt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verneplikt burde være for alle - også jenter. Og jenter hadde også hatt kjempegodt av noen måneder i forsvaret.

Opprinnelig er det verneplikt for alle borgere i dette landet. Men da den loven kom, så var ikke kvinner år egne for borgere - dermed har ikke kvinnelig verneplikt vært praktisert. Men etter loven har vi også faktisk det.

Alle har godt av noen måneder i forsvaret. Og om det er grunner for ikke å ville forsvare landet sitt i krig og hjelpe det i krise, så i hvert fall en samfunnsplikt for landet - av et eller annen kaliber.

Ja, at ikke jenter er i forsvaret er diskriminerende fra et likestillingssynspunkt. Og ja, jeg er i forsvaret selv, og vet at jeg tar mange av gutta både i styrke, utholdenhet og militærfaglig - så det er ingen grunn til at ikke jenter kan dette like godt som gutter.

Om den militære delen er for alle - vel, det er en annen sak. Men den militære delen av forsvaret er bare 7 % av det vi har i dette landet som er Totaltforsvaret - som også består av Sivilforsvaret og Røde Kors fx. Der kan alle bidra - om de ikke vil krype i gjørma med et gevær på ryggen.

JA til verneplikt for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joa.. Men hva med likestillingsaspektet?

Likestilling handler om å ha de samme RETTIGHETER som menn fordi man er mennske. Både kvinner og menn bør få velge som de vil inn i forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd sa det meste jeg ville si. Vil bare legge til at alle har også godt av et år i siviltjeneste; ingen grnn til at bare gutter skal jobbe her og der for knapper og glansbilder i lan gtid.

Når det er sagt; gjør meg ingenting at jeg slipper selv... (enda jeg som yngre vurderte en karrierre i forsvaret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja damer burde vært vernepliktige akkurat som menn.

Alle som en under samme kam der, det skulle bare mangle. Men det er noe med den likestillingskampanjen. Det skal være likestilling på alt så lenge det ikke innbefatter noe sånn som dette.

Kvinner kan brukes til masse forskjellig i forsvaret selv om mange ikke har samme styrke som menn.

Og jeg sier som Tusenfryd

JA til verneplikt for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Krev din rett og gjør din plikt" var det noe som het før.

Ja, du er inne på noe care - men vi må altså i dette samfunnet slutte å gnåle med rettigheter hele tiden - mens plikter blir møtt med rungende taushet.

Rett og plikt hører sammen - sluttet folk å gjøre plikten sin, ble det ikke rettigheter igjen til slutt.

Tenk også på det når du stemmer i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Krev din rett og gjør din plikt" var det noe som het før. Ja, du er inne på noe care - men vi må altså i dette samfunnet slutte å gnåle med rettigheter hele tiden - mens plikter blir møtt med rungende taushet. Rett og plikt hører sammen - sluttet folk å gjøre plikten sin, ble det ikke rettigheter igjen til slutt.

Tenk også på det når du stemmer i dag!

Å sammenligne rettigheter ved et valg av demokrati og forsvar av landet syne jeg blir feil. Jeg tyr ikke til våpen av plikt,, og jeg vil ikke drepe et annet menneske av plikt. Jeg tror på et demokrati og stemmer ved et valg fordi det er en rettighet og et gode i et sivilisert samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man har så godt av militæret.... vel... for meg som hadde bodd hjemmefra et år allerede, var det kun flere steg tilbake å være der!!!.... Har vi verneplikt bude dette gjelle begge kjønn... Så kan begge også velge siviltjeneste om så er.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sier ja til verneplikt for alle. Hva med de kvinnene som har barn å ta seg av? Hadde det hatt seg nå at kvinner også måtte inn, så kunne ikke jeg gått inn i det hele tatt pga små barn.

Jeg er bare sjeleglad for at jeg ikke må jeg, men jeg synes det burde være frivillig.

Men da hadde sikkert ikke så mange meldt seg kanskje.....

Kanskje det blir et faktum i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med menn som har barn å ta seg av...?

Vel, her er mannen i jobb så han kan ikke akkurat være hjemme å ta seg av dem og vi har heller ikke barnepass til dem. For å få råd til barnepass, MÅ vi ha to inntekter uansett.

Og hva med dem som er alene med omsorgen for barna?

Man må se det fra flere retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat det jeg gjør Kittykat, og ser ikke at det skal være noen forskjeller på menn og kvinner her i 2003.... Har man barn og trenger inntekt etc slipper BEGGE..... Hvorfor være forskjell der?.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er også for verneplikt for begge kjønn.

Dersom det hadde vært "nok" mennesker som ønsket å være med på å lage ett forsvar for landet i krise og nød, så hadde det kanskje funket med valgfri verneplikt, men slik jeg forstår det så hadde vi da hatt sabla lite hjelp dersom vi noen gang trengte det. Det virker ikke akkurat som om det er MANGE om ville valgt verneplikt dersom det var et fritt valg.

Men jeg synes jenter skal stilles det samme kravet ja. Jeg ser heller ingen grunn til at jenter skal fristilles fra dette kravet.

personer med små barn å ta seg av, vil vel kunne enten fristilles eller få andre alternativ en å måtte inn å avtjene i det militære.

Men er ikke gjerne gutta 18-20 når de får innkalling? det begynner vel å bli endel jenter som venter til etter denne alderen før de får barn, så det ville vel vært endel jenter også som kunne gjort sitt.

Innbiller meg forresten at det finne både menn og kvinner som jobber i det militære som både har barn og jobbende ektefelle, så det lar seg nok løse dersom man har barn også, om man legger godvilja til.

(og nei, jeg hadde ikke hatt noen problemer om jeg ble innkalt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat det jeg gjør Kittykat' date=' og ser ikke at det skal være noen forskjeller på menn og kvinner her i 2003.... Har man barn og trenger inntekt etc slipper BEGGE..... Hvorfor være forskjell der?.... :wink:[/quote']

Jeg har ikke så forferdelig mye kunnskap om militæret :oops:

Så da blir det så som så..... :-?

Jeg har hørt flere ting om militæret blant annet at de er veldig strenge på ting, som f eks permisjon til å være hjemme med det nyfødte barnet, bli overført til et sted som er nærmere sånn at man kan være med på fødselen hvis samboeren er gravid f eks og andre ting.

Dette er ting jeg har lest/hørt fra andre, så jeg vet ikke hva som er rett da.

Så man vet jo aldri, men man ser jo det hvis det skjer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker jeg heller.... :wink: Poenget er bare at når barnet er over "puppealder", så er det ingen grunn til ikke å behandle kjønnene likt?!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...