Gå til innhold

jeg skal flytte sammen med kjæresten


Gjest angelica

Anbefalte innlegg

Gjest angelica

Jeg og min kjæreste ble enige i går om vi skulle flytte sikkelig sammen da han omtrent har bodd i min lille leilighet som jeg eier de siste månende og liten vits han da betaler på sin kjellerleilighet han leier og aldri er i. Vi har vært sammen i et halvt år. så mange synes sikkert det er litt tidelig.

vi vurderer og leie leilighet sammen og så leie ut min, men så ser jeg jo det ikke er særlig mye ledig der jeg vil bo og er dyrt så lurer litt på om vi heller skal kjøpe noe sammen i steden? men hva gjør vi om det blir slutt? blir jo mye pes om man eier sammen. Man vet jo ikke hva fremtiden bringer med seg

Jeg vurderer litt og kjøpe en større leilighet selv og så at han bare betaler en del til meg av husleie og andre utgifter så jeg ikke står på bar bakke om det blir slutt. HVa tenker folk om dette? hvordag er det vanlig og gjøre det? jeg har aldri hatt samboer.

Lurer og litt på dette med samboerkontrakt? hvordan fungerer den? må man til advokat eller noe da? hva skriver man i en slik?

og ikke minst lurer jeg på om det er vanlig og dele økonomien helt 50 % til utgifter eller om den som tjener mest bør betale mest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest goodtwin

Hei, jeg er i akkurat samme situasjon som deg! Vi har også vært sammen i et halvt år og skal nå flytte sammen. Forskjellen her er bare at jeg skal flytte inn i huset familien hans eier, som han disponerer og vi må også bli enige om hva vi skal gjøre med utgifter å slikt. Jeg vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det for selv lever jeg av kun stipend(student), mens han har 100% stilling så trur nok ikke det blir helt 50% da nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg ville i alle fall ikke kjøpt sammen når dere har vært sammen så kort tid som dere har.

Jeg ville da gått for din løsning om at du kjøper og han leier hos deg. Jeg ville også satt av de pengene han leier hos deg på en egen konto (eller altså markert ned hvor mye det er) slik at om forholdet varer så kan dere etter hvert si at han har vært med på å nedbetale så og så mye på lånet og at det derfor skal skrives over på ham. På den måten taper han ikke så mye på denne løsningen og du slipper å sitte igjen med noe større dere har kjøpt sammen om det skulle bli slutt etter 6 mnd.

Hva som er normalt økonomisk sett varierer veldig. Drt er i alle fall sikkert at dere må snakke om disse tingene før dere flytter sammen og bli enige om hvordan dere ønsker å ha det. Jeg og mannen min har totalt delt økonomi. Men nå har det også vært slik at vi de første 10 årene har tjent ca like mye, han mer av og til og jeg mer andre ganger. Nå vil det bli jeg som tjener mer på sikt og det er helt naturlig at jeg da skal betale mer. For oss var det naturlig fra starten av at vi delte på allt. Vi har ornet det på den måten at vi setter allt inn på en felleskonto og så har vi en privatkonto hver hvor vi får beholde det samme beløpet hver måned. På den måten har vi likt å rutte med, og jeg slipper å tenke på at jeg bruker våre penger når jeg har lyst på et par dyre sko, eller irritere meg over hans "unyttige" pengebruk på dataspill. Dette har fungert helt perfekt for oss. Vi bruker av de private kontoene når vi er ute på byen, restaurant etc. så da varierer det litt hvem som betaler hva.

En ting er i alle fall sikkert. Om dere har lyst til å vare må dere være enige om de økonomiske tingene før dere flytter sammen og komem frem til en ordning som dere begge er komfirtable med. For meg ville aldskilt økonomi vært vanskelig å leve med, for det for meg blir lite fleksibelt og kjennes unaturlig. Så jeg er glad for at vi ble enige om en løsning før jeg slapp å kjenne på følelsen av irritasjon over adskillt økonomi. For andre er dette med adskillt økonomi det naturligste i verden. Hvordan er du? Hvordan er han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet sammen og kjøpte leilighet sammen ganske tidlig (etter et år med avstandsforhold). Det er han som står som eier, men vi har felles økonomi, og deler på alt. Vi har ikke noen felles konto, men vi har en sparekonto der vi setter inn et fast beløp hver måned.

Fordi han hadde jobb før meg, betaler han stort sett de faste utgiftene, mens jeg betaler mer inn på sparekontoen. Han tjener litt mer enn meg, så betaler nok også mer totalt sett. Men ingen av oss er sløsere, og hvis det er noen store innkjøp, så gjør vi dem som regel sammen. Når vi har spart opp større beløp, betaler vi som regel ned ekstra på lånet.

Vi skrev aldri noen samboerkontrakt selv om vi ble oppfordret til å gjøre det. Nå har vi bodd sammen i snart 5 år og er forlovet, så det gikk jo bra, men det er sikkert lurt å ha uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...