Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #21 Skrevet 10. april 2010 Hei folkens! Her er det visst mye uvitenhet ute og går:) Det er faktisk slik at alt som legen foretar seg på legevakt blir journalført og sendt til pasientens fastlege. Så sant man ikke sier at man ikke ønsker at fastlegen skal få journalen fra legevakten.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2010 #22 Skrevet 10. april 2010 Hm. Jeg har i lange perioder ikke hatt fastlege, men benyttet meg av privatlege hvor det har vært nødvendig og legevakt ved et par tilfeller. Vil da min nåværende fastlege kunne få ut legevaktinformasjonen med mindre jeg oppsøker legevakten i ettertid og sier at det er noe jeg ser som uakseptabelt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #23 Skrevet 10. april 2010 Hm. Jeg har i lange perioder ikke hatt fastlege, men benyttet meg av privatlege hvor det har vært nødvendig og legevakt ved et par tilfeller. Vil da min nåværende fastlege kunne få ut legevaktinformasjonen med mindre jeg oppsøker legevakten i ettertid og sier at det er noe jeg ser som uakseptabelt? Jeg vil ikke tro at det ettersendes, det er nok bare når du har en fastlege og kommer på legevakten.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2010 #24 Skrevet 10. april 2010 Jeg vil ikke tro at det ettersendes, det er nok bare når du har en fastlege og kommer på legevakten. Høres mest logisk ut, får se en av dagene om jeg tar meg tid til å sette meg inn i lovverket. Kom på at det haster ikke uansett, siden jeg har ikke rotet meg til å melde meg på en fastlegeliste. Men greit med slike tråder. For om det virkelig er bruk av stille samtykke som er normalt, og med kun henvisning til et ark på veggen som det man skal få med seg, så kan jeg aldri huske å ha sett noe slikt. Nå vet jeg at jeg må huske på hver eneste gang å gi beskjed om at legevakt informasjon ikke skal inn i noe sentralt register eller videresendes andre. Ikke at jeg har vært på legevakten for noe mer alvorlig enn en UVI nå og da for et par år siden, og et kutt som måtte sys, men det er mer en prinsippsak enn noe annet.
Leanne Skrevet 10. april 2010 #25 Skrevet 10. april 2010 Det at fastlegen får tilsendt journalen fra legevakten og det at en ny fastlege får tilgang på den gamle journalen er ikke det samme som at legen vet alt om deg! En pasient journal blir jo fryktelig laaaaaaaaaaaaaaaaaaaang, ingen lege som gidder å lese igjennom hele, de søker vel bare opp på ord/sykdommer hvis det er noe de vil vite. Så om man er blitt voldtatt for 10år siden, og dette står i journalen så vil ikke legen vite dette med mindre legen har lest igjennom vært eneste notat som er blitt gjort de siste 10 årene. Jeg fikk skrevet ut min journal for noen år siden, den var tykk!
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #26 Skrevet 11. april 2010 Ok det er ts her, jeg kan fortelle dere hva problemstillingen er. Nå tror jeg at jeg har klart og skadet et av benene i leggen og mistanken blir større for hver dag som går. Jeg burde virkelig ta røntgen men jeg vil ikke at fastlegen skal få vite det fordi jeg synes det er så fælt om flere enn nødvendig får vite dette. det var også jeg som skrev: Her er legevakta i samme komune som fastlege. Det kan jo tenkes at jeg alt har fortalt navnet på fastlegen min når jeg har vært der tidligere. Siden jeg har bodd samme plass hele livet. Kan jeg uansett kreve at fastlege ikke får vite at jeg er har vært der med foten og være sikker påat de ikke sniker seg til å sende en jornal likevel? Som dere skjønner så betyr det mye for meg at fastlegen ikke får vite dette og dere synses sikkert at jeg er teit som bryr meg så mye, men det er slik casen er. ((((Grunnen til at jeg har det så vanskelig med å dra til legen er at den familien jeg er oppvokst i ikke godtar noen sykdommer som feks astma, hjertefeil, allvorlig allergi, epilepsi, beinbrudd. De mener at alle sykdommer eller ulykker (så sandt det ikke er noen andre som har skyld som mord, trafikkulykke) er det ens egen feil fordi en enten ikke har spist sundt nok trent nok eller ikke klart og passe på seg selv. Det sitter veldig i at jeg er redd folk skal få vite at jeg er syk siden jeg har hatt veldig mye kontakt med mennesker som mener at alle sykdommer er vel fortjent og vel så det. Så føler jeg at andre mennesker også kan være slik som mine slektninger at de aldri vil ta en seriøst noen gang etter en gipset for eller en senebetennelse.... Mine slektninger har ringt fastlege og latet som om de er meg og spurt om litt forskjellig dette er noe de kan finne på og gjøre igjen. Den gangen de ringte fikk de snurten i at jeg hadde fått utskrevet allergi medisin i sprøyte form samt astma medisn. De ble veldig veldig sinte på meg for dette. Verre ble det når jeg sa at jeg virkelig trengte medisinen. De ble faktisk så sinte at de tok ok ødela og kastet medisinen. "En blir syk av legemedisn" sa de og "du er ikke syk det er bare innbilning leger skaper et behov som ikke eksisterer akkuratt slik som reklame gjør".Jeg fått mange leger og helsesøstre til å forklare dem litt av hvert men budskapet kommer uansett ikke fram til de fordi de nekter og høre. Det er faktisk mindre belastende og ha en brukket fot enn at noen av mine slektninger får vite om dette. Derfor drar jeg ikek til legen før jeg er så sikker som det lar seg gjøre på at de ikke får vite dette. Jeg har ikke tenkt og sikifte fastlege)))))
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #27 Skrevet 11. april 2010 En kan jo ringe legevakta og spørre...
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #28 Skrevet 11. april 2010 Hei ts her har ringt og snakket med de på legevakta i en annen komune og de sa at om jeg ga klar beskjed om at fastlege ikke skulle få vite dette så hadde ikke de på legevakta noen plikt til å sende en journal til fastlege. Men at den kunne bli sendt likevel men dette skulel ikke forekomme. Men jeg er fremdelses nervøs for at de skal snike seg til å sende en journal likevel eller glemme seg fordi det er rutine og sende en journal. Kanskje jeg rett og slett burde lyge og si noe sånt som hei jeg har fått meg ny fastlege i kristinsand men jeg vil ikke at fastlegen min skal vite at jeg har vært her... Da vil de jo bare blir rot og tull i systemet om de prøver og sende jornalen til en fastlege i kristinasand. Siden jeg ikke har hatt eller har fastlege i kristinsand.. Men legevakta og sykehuset er jo i samme bygning og da kan det jo kanskje hende at legevakta har samme datasystem som de på sykehuset? og de ser at den nye fastlegen ikke ligger inne i systemet? Tank hvis de spør hva min nye fastlege heter eller hvilket legekontor den nye fastlegen jobber... Det ville jo blitt litt rart om jeg sa ehhh husker ikke, nei husker ikke hvor i kristinsand heller... Tenk hvis de syntes at det var viktig at jeg lå inne i systemet med riktig fastlege feks... Blir glad for flere forslag eller komentarer....
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2010 #29 Skrevet 11. april 2010 Privatlege kan kanskje være en mulighet?
maddicken Skrevet 11. april 2010 #30 Skrevet 11. april 2010 Uff, det der hørtes fryktelig vanskelig og trist ut. Du har veldig stor innflytelse på å selv bestemme hvem som skal ha tilgang til din journal, så jeg er helt sikker på at dersom du gjør en formell hendvendelse til aktuelle legevakt, der du gjør det klart at du ikke ønsker at journalopplysninger sendes til fastlegen - så går det helt greit. Husk alikevel på at flyt av pasientinformasjon i utgangspunktet skal være et gode for deg som pasient - og være en kvalitetssikring på at jobben som blir gjort er fundert på best mulig helseopplysninger/bakgrunnsopplysninger om deg.
Gjest SmallTalk Skrevet 11. april 2010 #31 Skrevet 11. april 2010 Er det virkelig så big deal om fastlegen din skulle få vite noe om hva du har gjort på legevakta? I en del sammenhenger så må du til fastlegen din for videre behandling av akutte ting de har tatt seg av på legevakta, f.eks fjerning av sting etter en kuttskade osv. Er det ikke da greit at legen er klar over dette når du bestiller time? Legen din har også taushetserklæring, og da skal det ikke spille noen rolle hva slags info som kommer inn til han/henne. Og hvis du er så paranoid på legen din, så er det faktisk en idè å bytte lege.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #32 Skrevet 11. april 2010 jeg er helt sikker på at dersom du gjør en formell hendvendelse til aktuelle legevakt, der du gjør det klart at du ikke ønsker at journalopplysninger sendes til fastlegen - så går det helt greit. Takk for svar. Hva mener du med formell hendvendelse? Mener du da skriftelig? Jeg har aldri hørt om skriftlig hendvendelse til legevakt...
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #33 Skrevet 11. april 2010 Er det virkelig så big deal om fastlegen din skulle få vite noe om hva du har gjort på legevakta? I en del sammenhenger så må du til fastlegen din for videre behandling av akutte ting de har tatt seg av på legevakta, f.eks fjerning av sting etter en kuttskade osv. Er det ikke da greit at legen er klar over dette når du bestiller time? Legen din har også taushetserklæring, og da skal det ikke spille noen rolle hva slags info som kommer inn til han/henne. Og hvis du er så paranoid på legen din, så er det faktisk en idè å bytte lege. Jeg vil ikke at dette skal bli noen diskusjon om hva jeg skal gjøre med mine slektninger, har prøvd det meste og det er ikke det jeg lurer på. Derfor kan en si at det meste av det jeg har skrevet nedenfor litt utenfor tema (Det er ikke så big deal hva min fastlege vet og ikke vet om meg, men det som er en big deal er at det vil være lettere for mine slektninger og få vite om min helsesitvasjon om de ringer til fastlegekontoret. Jeg tror ikke du ser for deg hvor store problemer mine slektninger kan skape for meg. Jeg stoler på min fastlege og har hatt samme fastlege i ca 10 år nå har prøvd andre leger før dette og var ikke like fornøyd eller mis fornøyd med dem. Om jeg skifter fastlege nå kan jeg heller ikke regne med og få tilbake hun jeg har nå fordi hun holder på og redusere pasient tallet sitt. Vil derfor ikke skifte fastlege. Men det som er synd det er at min fastlege har veldig mange pasienter, egentlig alt for mange. De siste årene har det derfor gått ann og ringt resepsjonen og få ut pasient informasjon etter at en har sagt fødselsnr og navn. Derfor går det ann for mine slektninger og ringe og få ut pasient informasjon om meg. Jeg sa de skulle være eksta forsiktige med å gi ut informasjon om meg men da ble det vanskelig for meg selv og bestille time også. Så begynner det nye folk i resepsjonen også så dette systemet har sine glipper kan du si. Slektningene mine er vanskelige men de er ikke dumme, tror de kunne klart og finne ut om jeg fikk ny fastlege ved og bare ringe rundt i nærheten av der jeg bor siden de faktisk gidder og legge eneri i dette fra tid til annen.. En kan selvsagt si at jeg ikke burde bry meg om mine slektninger fordi de er helt tullete, men det synes jeg blir litt som og si at en ikke burde bry seg at det kan bli innbrudd i huset fordi det er idioter som har gjort dette. Det kan bli veldig plagsome konsekvenser om mine slektninger får vite at jeg har brukket foten. At de vil føle en trang til å dikte opp usanne ting om meg, at de ikke vil at jeg skal ha kontakt med felles venner fordi jeg er klønete, i værste fall så kommer noen av de hjem til meg får raseri anfall og ødelegger ting. En synes jo at slektneingene mine er idiotisk dumme lite forståelses fulle, men det hejlper på en måte ikke at det er slektningene mine som er dumme de er belastende fordiom. Jeg gruet meg så fryktelig til jul at jeg fikk vondt i magen et halvt år i forveien. Jula ble hundrevis av ganger verre en det hadde forestilt meg pga noen av mine slektninger. Jeg føler at en brukket fot gir begrensede problemer jeg føler ikke helt det samme om mine slektninger. Jeg ahr ordlagt meg litt feil i det jeg har skrevet det er en del av mine slektninger som er veldig problematiske og det er også en del av de som ikke er så problematiske. Men noen slektninger kan lyge til andre slektninger derfor kan i noen sammenhenger som sykdom stå sammen om ting...)
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #34 Skrevet 11. april 2010 maddicken skrev 11 april 2010 - 14:49: jeg er helt sikker på at dersom du gjør en formell hendvendelse til aktuelle legevakt, der du gjør det klart at du ikke ønsker at journalopplysninger sendes til fastlegen - så går det helt greit. Takk for svar. Hva menes du med formell hendvendelse? Menes skriftelig? Jeg har aldri hørt om skriftlig hendvendelse til legevakt... ??
maddicken Skrevet 11. april 2010 #35 Skrevet 11. april 2010 Beklager at jeg ga et så dårlig svar. Ja, det er skriftelig jeg mener. Da kan det scannes inn i journal, slik at det er dokumentert.
maddicken Skrevet 11. april 2010 #36 Skrevet 11. april 2010 Jeg må legge til, at jeg heller aldri har hørt om en slik henvendelse til legevakt. Det er ganske spesielt. Men om pasienten ikke ønsker at journalopplysninger oversendes fastlegen, så blir det nok respektert.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #37 Skrevet 11. april 2010 Hadde blitt veldig glad for kommentarer på det jeg skrev som står under.. Hei ts her Men jeg er fremdelses nervøs for at de skal snike seg til å sende en journal likevel eller glemme seg fordi det er rutine og sende en journal. Kanskje jeg rett og slett burde lyge og si noe sånt som hei jeg har fått meg ny fastlege i kristinsand men jeg vil ikke at fastlegen min skal vite at jeg har vært her... Da vil de jo bare blir rot og tull i systemet om de prøver og sende jornalen til en fastlege i kristinasand. Siden jeg ikke har hatt eller har fastlege i kristinsand.. Men legevakta og sykehuset er jo i samme bygning og da kan det jo kanskje hende at legevakta har samme datasystem som de på sykehuset? og de ser at den nye fastlegen ikke ligger inne i systemet? Tank hvis de spør hva min nye fastlege heter eller hvilket legekontor den nye fastlegen jobber... Det ville jo blitt litt rart om jeg sa ehhh husker ikke, nei husker ikke hvor i kristinsand heller... Tenk hvis de syntes at det var viktig at jeg lå inne i systemet med riktig fastlege feks...
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2010 #38 Skrevet 11. april 2010 Ekkelt om det er en slik automatikk i dette. Er i litt samme situasjon som TS (svært nyskjerrig tante som jobber hos fastlegen min, men han i seg selv er grei nok og eneste som er innen rekkevidde praktisk sett). Det hadde aldri falt meg inn at legevaktesøk kunne havne hosfastlegen min. Godt jeg vet nå, og så får jeg formulere et skriv jeg har med meg i tilfelle jeg må avgårde. Bygd og ikke noe reellt valg når det gjelder legekontor er noe drit.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2010 #39 Skrevet 12. april 2010 Hei folkens! Her er det visst mye uvitenhet ute og går:) Det er faktisk slik at alt som legen foretar seg på legevakt blir journalført og sendt til pasientens fastlege. Og der var det enda mer uvitenhet. Alt journalføres, men det er forskjellig praksis på informasjonsflyt fra sted til sted. Noen steder har fastlegene og legevakt et system for elektronisk overføring, slik at alle legevaktsnotater automatisk blir tilgjengelige for fastlegen. Andre steder er det rutinemessig oversendelse av notat per post. Der jeg jobbet (i fjor) ble ingenting sendt automatisk, og den enkelte legevaktslege måtte da selv ta stilling til om notatet skulle printes og sendes videre, eller bare komme i journalen på legevakt. Noen ganger fikk også pasienten selv utskriften til å ta med til fastlege ved behov. Pasienten kan motsette seg at journalnotatet sendes til andre leger/instanser, også til fastlegen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #40 Skrevet 12. april 2010 Og der var det enda mer uvitenhet. Alt journalføres, men det er forskjellig praksis på informasjonsflyt fra sted til sted. Noen steder har fastlegene og legevakt et system for elektronisk overføring, slik at alle legevaktsnotater automatisk blir tilgjengelige for fastlegen. Andre steder er det rutinemessig oversendelse av notat per post. Der jeg jobbet (i fjor) ble ingenting sendt automatisk, og den enkelte legevaktslege måtte da selv ta stilling til om notatet skulle printes og sendes videre, eller bare komme i journalen på legevakt. Noen ganger fikk også pasienten selv utskriften til å ta med til fastlege ved behov. Pasienten kan motsette seg at journalnotatet sendes til andre leger/instanser, også til fastlegen. Tusen takk for svar. Vet du om det er noe poeng i et formelt papir til legevakta der det står at jeg ikke vil at de skal dende journal videre til fastlege? Eller er der det samme om jeg sier dette,
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå