Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Hei jeg lurer på om fastlegen får informasjon om en har vært på legevakta og hva en har gjort der..? Dette er noe jeg lurer veldig på og blir utrolig glad for svar og komentarer.
Sasha Sasha Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 (endret) Tror ikke fastlege kan se at en har vært på legevakta med mindre en spør om de på legevakta kan flytte over informasjonen.. men er ikke helt sikker Endret 9. april 2010 av Ida Eirin
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 For mange år siden var jeg hos fastlegen min, og etter en liten stund spurte han hva jeg hadde gjort på legevakten to uker tidligere.. Var jo ikke noe farlig, men jeg ble litt overrasket..
Wildy Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Blir alltid legevaktbesøk journalført? Jeg har i perioder hatt "klippekort" på skaden, mye småskader som har trengt ett sting eller to, og det er ingenting om disse hendelsene i journalen min. Samme for min mor; hun falt på gaten for noen år siden og slo seg, blåveis og oppskrubbet, men ingen andre skader som trengte noen behandling. En sjekk på legevakten før hun kunne dra hjem. Og ingenting i journal.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 Alt som skjer med en pasient skal dokumenteres og oppføres i journalen. Dette både for pasientens sikkerhet og for å avklare behandlers ansvarsforhold, da all dokumentasjon er juridisk bindende. Det blir sjelden tid for sykehuspersonale å oppdatere og dokumentere det som skjer med pasienten der og da, men all info blir ført inn i journal senere. Fastlegen vil få beskjed hvis det er noe som vedkommende bør informeres om, skader/sykdom som følges opp av primærhelsetjeneste og som du må til kontroll for.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Blir fastlegen informert om en har tar røntgen av en fot på legevakta og det viser seg at foten ikke er brukket?
maddicken Skrevet 9. april 2010 #7 Skrevet 9. april 2010 Blir fastlegen informert om en har tar røntgen av en fot på legevakta og det viser seg at foten ikke er brukket? Ja, fordi radiologisk avdeling som regel sender svar både til rekvererende lege (legevaktslegen) og fastlegen (ligger som regel inne i "systemet", altså navn på pasientens fastlege. Om det er viktig informasjon i forhold til videre oppfølging, eller utskrivning av B-preparater på legevakten o.l vil de fleste sende kopi av journalnotat til fastlegen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #8 Skrevet 9. april 2010 På legevakten her så står det ett oppslag om man ikke ønsker at festlegen skal få journalen fra legevakten så må man si i fra. Ellers så sendes det, det er helt normalt.
Gjest yojo Skrevet 9. april 2010 #9 Skrevet 9. april 2010 Alt samles som en journal, skal det skje deg noe å en lege må behandle deg på sykehus, så er det greit å vite om sykdommer osv
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2010 #10 Skrevet 9. april 2010 Merkelig. Det var snakk om å sentralisere helseinformasjon for en tid tilbake, slik at alt helsepersonell hadde tilgang til alt. Men gikk ikke datatilsynet mot dette? Slik der ser ut som her virker det nesten som at det blir ansett for automatisk, eller stille samtykke. Nå har jeg en fastlege jeg aldri har møtt, men jeg har tidligere hatt leger som det hadde vært totalt uaktuelt skulle få vite noe om mitt privatliv. men de var grei nok til en standard forkjølelse, sykemelding ol. (Bygd, og svært lite utvalg. Da tar man den fastlegen man får. Kjøre 5 mil med feber for en sykemelding er galskap). Men, slik det beskrives her. Hadde jeg da blitt voldtatt, og oppsøkt legevakten så hadde de fått vite om det? Magesmerter som viser seg å være en graviditet som jeg muligens ville ha valgt å avslutte? Herpesutbrudd? Banket opp av samboer? Panikkanfall og fått utskrevet 2 valium? Alt dette er ting som hadde vært totalt uaktuelt for meg å fortelle mine tidligere fastlege (og min nåværende for den slags skyld), men legevakten kunne da med loven i hånd funnet på å informere med mindre jeg klart og tydelig ga beskjed om at dette var noe jeg ikke ønsket? Skremmende.
Gjest yojo Skrevet 9. april 2010 #11 Skrevet 9. april 2010 Det er jo utrolig viktig at de som skal behandle deg er klar over sykdommer osv... Hvis du har vært i en ulykke, så må man hadle raskt, da er det viktig å ha nødvendige opplysninger. Jeg har sett i min egen journal, der er det tatt med at jeg var på legevakten og ble hevist til røntgen pga nese brudd. Det står også om oppfølgingen jeg hadde fra sykehuset når jeg var gravid (de lurte på om det var noe galt, så hadde hyppige ultralyder) At jeg kom på legevakten pga magesmerter, og ble lagt inn på sykehus, står også der. Systemet blir lagt opp på den måten, slik at pasienten kan få den beste og den nødvendige hjelpen
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2010 #12 Skrevet 9. april 2010 Det er jo utrolig viktig at de som skal behandle deg er klar over sykdommer osv... Hvis du har vært i en ulykke, så må man hadle raskt, da er det viktig å ha nødvendige opplysninger. Jeg har sett i min egen journal, der er det tatt med at jeg var på legevakten og ble hevist til røntgen pga nese brudd. Det står også om oppfølgingen jeg hadde fra sykehuset når jeg var gravid (de lurte på om det var noe galt, så hadde hyppige ultralyder) At jeg kom på legevakten pga magesmerter, og ble lagt inn på sykehus, står også der. Systemet blir lagt opp på den måten, slik at pasienten kan få den beste og den nødvendige hjelpen Og hvordan vil en bilulykke relatere til en tidligere voldtekt? Avbrutt gravititet? Ikke alt som omhandler ens egen helse er relevant i alle sammenhenger, og dette er informasjon som en selv bør ha rett til å kontrollere. Jeg kan garantere at om jeg hadde hatt grunn til å tro at min tidligere fastlege (eller enhver tilfeldig annen lege) fikk vite om en voldtekt, og noe slikt skjedde, så hadde jeg aldri oppsøkt legevakt. Samme gjelder en rekke andre tilstander og situasjoner.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #13 Skrevet 9. april 2010 Men mange problemer må følges opp og henvisers videre til fra fastlegen, og da får de uansett beskjed. F.eks vil magesmerter pga graviditet følges opp av fastlegen dersom man ikke blir operert med en gang pga xu. Abort henvises fra fastlege, ikke legevakt, og svangerskapskontroller foregår hos fastlege og ikke legevakt. Dersom du er banket opp av samboeren din og trenger lege ifht skader som er oppstått utover dset akutte er det fastlegen som følger det opp. Har du urinveisinfeksjon en gang i måneden vil fastlegen og ikke legevakten henvise til videre utredning, og dersom du får resept på B-prerarater er det vikitg at fastlegen får beskjed for å hindre "shopping" av preparater hos ulike leger. Det er mange grunner til at fastlege får beskjed om det som har skjedd, dersom du ønsker at en hendelse ikke skal gis beskjed om til fastlegen kan du si fra på legevakten. Men husk at det er kommunens allmennleger som jobber ved den kommunale legevakten, og at det derfor likevel er mulig å få lest i journalen din.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #14 Skrevet 9. april 2010 På legevakten her så står det ett oppslag om man ikke ønsker at festlegen skal få journalen fra legevakten så må man si i fra. Ellers så sendes det, det er helt normalt. Ts igjen, betyr det at hvis jeg drar til legevakta med en fot, og det viser seg at foten er bristet kan jeg kreve at fastlegen ikke skal få vite det?
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2010 #15 Skrevet 9. april 2010 Men mange problemer må følges opp og henvisers videre til fra fastlegen, og da får de uansett beskjed. F.eks vil magesmerter pga graviditet følges opp av fastlegen dersom man ikke blir operert med en gang pga xu. Abort henvises fra fastlege, ikke legevakt, og svangerskapskontroller foregår hos fastlege og ikke legevakt. Dersom du er banket opp av samboeren din og trenger lege ifht skader som er oppstått utover dset akutte er det fastlegen som følger det opp. Har du urinveisinfeksjon en gang i måneden vil fastlegen og ikke legevakten henvise til videre utredning, og dersom du får resept på B-prerarater er det vikitg at fastlegen får beskjed for å hindre "shopping" av preparater hos ulike leger. Det er mange grunner til at fastlege får beskjed om det som har skjedd, dersom du ønsker at en hendelse ikke skal gis beskjed om til fastlegen kan du si fra på legevakten. Men husk at det er kommunens allmennleger som jobber ved den kommunale legevakten, og at det derfor likevel er mulig å få lest i journalen din. Ja, men om det må følges opp vet man om det selv, og kan velge mellom å bytte fastlege, eller gå til en privat lege. (Det er forøvrig ikke reell legevakt i kommunen jeg vokste opp, så den problemstillingen var aldri aktuelt der, men er selvsagt aktuell generelt sett). Jeg er ikke konsekvent i mot at fastlegen blir informert, og jeg ser absolutt argumentet med "shopping" av B-preparater (forøvrig en problemstilling som er lik 0 om legevaktene er restriktive ved å gi ut piller. De færreste er villige til å stresse med legevakt og betale legevaktpris for 2-3 valium. Men dette er en annen diskusjon), det jeg er sterkt kritisk til er om det virkelig er stille samtykke og en mer eller mindre snikinnført felles tilgjengelig journal.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #16 Skrevet 9. april 2010 Ts igjen, betyr det at hvis jeg drar til legevakta med en fot, og det viser seg at foten er bristet kan jeg kreve at fastlegen ikke skal få vite det? I utgangspunktet ja, men legen din har jo best av å vite det meste om deg da, hvis du skulle trenge mer behandling eller utredning.
Brud84 Skrevet 9. april 2010 #17 Skrevet 9. april 2010 I utgangspunktet skal det alltid sendes ett journalnotat/epikrise fra legevakt/sykehus og til fastlegen! Du må evt. la vær og oppgi fastlegen, og håpe sekretæren ikke har tid til å søke den opp. Eller be om at den ikke skal sendes! Når det gjelder grov vold/voldtekter har de litt andre regler å gå etter, og da tror jeg du blir spurt...
Sasha Sasha Skrevet 9. april 2010 #18 Skrevet 9. april 2010 (endret) Postet feil sted sorry Endret 9. april 2010 av Ida Eirin
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #19 Skrevet 9. april 2010 Du må evt. la vær og oppgi fastlegen, og håpe sekretæren ikke har tid til å søke den opp. Eller be om at den ikke skal sendes! Her er legevakta i samme komune som fastlege. Det kan jo tenkes at jeg alt har fortalt navnet på fastlegen min når jeg har vært der tidligere. Siden jeg har bodd samme plass hele livet.
Gjest nestenlege Skrevet 10. april 2010 #20 Skrevet 10. april 2010 Hei folkens! Her er det visst mye uvitenhet ute og går:) Det er faktisk slik at alt som legen foretar seg på legevakt blir journalført og sendt til pasientens fastlege.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå