Gå til innhold

Dårlig i engelsk og vansklig for å lære engelsk studere i engelsk språklig land likevel?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

hei jeg er ei jente på 21 som virkelig ikke har språkøre og er ikke flink i engelsk. Dette plager meg. Engelsklærere har tidligere trodd at jeg har hørt veldig dårlig men hørselen min er normal regner jeg med. Hører hvertfall godt lave toner og slikt men jeg strever med og gjeneta lyder selv om noen hjelper meg veldig med du utaler det slik men det skal uttales sånn.Jeg hører ikke forskjellen.

Jeg har også dystileksi og skriver veldig fort og greit norsk men det blir jo inni mellom et par skrive feil. Men klarer ikke å se mine egen skrivefeil selv om det kommer en rød strek under ordet- da gjetter jeg feil, feil og atter feil jeg må rett og slett skrive ordet helt på nytt og da går det stort sett automatisk.

Jeg er så utrolig glad i fremmede kulturer og kunne tenke meg og studere et år i utenlandet flytte til utenlandet og jeg hadde blitt kjmpeglad om jeg var bedre i engelsk slik at det var lett og lese engelske artikler.

Jeg har som de fleste andre sett en drøss med engelske filmer lest engelske bøker hørt på engelske sanger og møtt en del som snakker engelsk.

Jeg detter også ofte helt ut fra en bok eller en film jeg ser/leser det om igjen men skjønner det ikke likevel og til slutt må jeg spørre noen om hjelp.

Jeg har lyst til å studere et år i et engelsk språklig land, tror dere jeg ville blitt mye flinker i engelsk sammenlignet med andre utenlands studerer? Eller tror dere jeg tar språket så sent at jeg ikke kan regne med og stå på studiet? Håper dere kan svare meg ærlig.

Jeg velger selvsagt ikke det vanskeligste studiet og står på mye selv.

Blir glad for ærlige svar:)

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser du ikke har fått noen svar, så da får jeg gi deg et!

Hvis du søker på et engelsk studie, så må man som regel gjennomgå en engelsktest først. Skolene tar vanligvis opptak hvis du har bestått denne prøven (I tillegg til andre karakterer eventuelt) Denne kan du ta i Norge noen måneder i forveien. TOEFL eller IELTS prøver er de mest vanlige, og koster vel 1500-2000 kroner å ta. For en som er dårlig i engelsk så kan det nok være ganske vanskelig å bestå prøven.. men du kan da prøve =)

Om dette er drømmen din så må du jo bare prøve! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det kan fort bli vanskelig å følge undervisningen på et språk du ikke behersker godt. Selv studier som ikke er blant de vanskeligste, benytter seg av en type akademisk engelsk som man ikke nødvendigvis finner i filmer og tv-serier, og som det forventes at benyttes i oppgaveinnleveringer o.l. Det er som Mir nevner gjerne også et krav om engelsk testing, for å teste hvorvidt du forstår språket godt nok til å kunne følge med i undervisningen.

Jeg har studert ved et engelsk universitet, og selv om jeg ikke tok det mest krevende studiet, så var det fremdeles nok å lese, skrive og å levere inn til at jeg var nødt til å ha et visst nivå på den akademiske engelsken innen jeg startet for å kunne følge med på studiet.

Jeg ville ikke anbefalt studier på universitet i Storbritannia hvis man ikke føler at man er relativt stø i språket. Det er også en del finurligheter i administrasjonen og diverse andre ting som kan være vanskelige å finne ut av hvis man ikke forstår alt.

Men det finnes jo andre alternativ: Det som kan være et alternativ er å dra på språkskole i Storbritannia for å lære språket bedre eller å f.eks. jobbe som au pair. Da har man muligheter for å tilegne seg språket, men uten presset ved å måtte bestå fag på universitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du studere mens du er i utlandet? Hvis målet ditt er å forbedre engelsken, kan du jo prøve deg med språkkurs, og eventuelt prøve å få jobb i et engelskspråklig land? Det er riktignok mye dårligere betalte jobber i England (vanlig lønn for ufaglærte ligger vel rundt £5-7 i timen), men hvis du ikke er i de dyreste byene er jo også billigere å bo/leve enn i Norge, hvis du er villig til å leve litt sparsomt.

Å stryke et fag i utlandet er ikke så greit (jeg har gjort det, så vet litt om det). Mens man i Norge som regel kan ta opp eksamen igjen relativt raskt, er som regel eksamenene man kan ta opp igjen om sommeren (i ferien), så hvis du stryker et fag i høstsemesteret må du vente helt til sommeren, sannsynligvis lenge etter at skoleåret er over, før du får tatt eksamenen. Det er ikke sikkert det er det samme alle steder, men slik var det der jeg studerte ihverfall.

Ikke gi opp å bli bedre i engelsk, men det er kanskje lurt å teste deg selv litt før du begynner på et studie i utlandet på et språk du ikke er sikker på om du mestrer.

Ellers har jeg en liten erfaring å dele med deg. Jeg vil si jeg var ganske god i engelsk da jeg kom hit for å studere - jeg hadde hatt engelsk fordypning på videregående, og 1,5 år med business-engelsk på høgskole hjemme (som del av økonomistudie). Men da jeg kom til England, og skulle på studentfest med jentene jeg bodde sammen med, hadde jeg store problemer med å skjønne hva som ble sagt.

Med høy musikk i bakgrunnen var rett og slett den engelsken jeg burde forstå helt umulig å skjønne. Utfordringen er nemlig at når det er vanskelig å høre gjetter vi oss til en del av lydene og ordene ut ifra det lille vi hører. Denne egenskapen er vi gode til på morsmålet vårt, men på fremmedspråk er det mye vanskeligere. Vi kan lære å bli flinkere til det, men jeg vil si de fleste vil ha problemer med å komme til samme nivå som med morsmålet.

Som dyslektiker vil jeg regne med at du skjønner hva jeg mener med gjetting, siden du sikkert allerede bruker denne teknikken når du lurer på et ord i en tekst du leser. Hvis du har problemer med å gjette deg til hva som blir sagt når du hører et ord i en setning på engelsk, vil jeg tenke meg at du trenger mer trening. Litt på samme måte som jeg nå kan gå på fest og forstå det meste som blir sagt på engelsk (etter 5 år i England), så trenger du å bli utsatt for engelsk regelmessig, for at hjernen skal bli mer vant til ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg syns du skal begynne med å få deg en jobb i det landet du ønsker og se hvor lett du tar språket når du faktisk bor der. Hvis det går greit kan du jo søke på et studie ? Hvis ikke er du en erfaring rikere! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Å stryke et fag i utlandet er ikke så greit (jeg har gjort det, så vet litt om det). Mens man i Norge som regel kan ta opp eksamen igjen relativt raskt, er som regel eksamenene man kan ta opp igjen om sommeren (i ferien), så hvis du stryker et fag i høstsemesteret må du vente helt til sommeren, sannsynligvis lenge etter at skoleåret er over, før du får tatt eksamenen. Det er ikke sikkert det er det samme alle steder, men slik var det der jeg studerte ihverfall.

Nja, er nok forskjellig. Hvis jeg stryker i et fag i host-semesteret til jul, sa faar jeg ta den pa nytt igjen i starten av juni. Hvis jeg stryker i et fag i vaar-semesteret sa er re-examinering i starten av juli. Jeg er alltid ferdig med alle examener foerste uken i juli, og har ingen re-examineringer midt pa sommeren igjen, skolen starter rundt 1 sep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://google.ef.com/master/ils/languages/english/

Ved denne skolen kan du ta så lange eller korte kurs du vil i engelsk, (fra to uker til et år) og også flere språk. Der blir du testet før undervisningen starter, så man vet hvilket nivå du er på (er vel åtte forskjellige nivåer) og du får dermed undervisning som er tilpasset ditt nivå. Dette er en språkskole, så jeg tror da du slipper å tenke på å stå på noen eksamen eller lignende, man går der rett og slett for å lære språket bedre, og i og med at man bor i et engelskspråklig land er det sikkert lettere! Dette er iallefall noe jeg har lyst til å dra på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å studere i et nordisk land, der du kan levere oppgaver og ta eksamen på norsk? Jeg har studert i København et semester, og kan bare anbefale det. København er også en bra base for å reise litt rundt i Europa mens du er der.

Det er kanskje ikke drømmen din, men er bedre enn ingenting.

Hvis du virkelig vil til et engelsktalende land, kan du jo som nevnt over her jobbe.. Eller du kan ta noen kurs i Norge først, for å forbedre engelskkunskapene dine.

Hvis du kun vil lære språket, altså ikke reise på utveksling i et annet studie, er sikkert språkreise perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...