Gjest Mohito Skrevet 9. april 2010 #41 Skrevet 9. april 2010 Jeg råder dere til allikevell å søke Nav om overføring, begrunn saken deres godt - med alt du har skrevet her inne. Den damen som forteller at hun fikk sin manns permisjonsuker kan kanskje finne frem innvilgningen på deres søknad og søknaden, kanskje finne ut på hvilket grunnlag disse har fått det innvilget. Uførestønad er vel inntektsgivende hvis man betaler skatt av det? Eller er mannen så ufør at han ikke kunne være alene med barna? Les loven om fedrekvoten, ikke gi deg, Nav kan bruke sjønn, det er viktig at du søker! Og hvis du kan vise til at andre har fått, og finne ut på hvilke vilkår de har fått, så vis det til Nav. Hvis Nav sier at din mann ikke kan ta permisjon i skoletiden, så betyr det at han ikke kan ta ut fedrekvoten, da kan jeg ikke skjønne annet enn at du må få den overført til deg. Be om et møte med Nav der din manns saksbehandler er til stede, husk at de på Nav kan ta feil, eller glemme at de kan bruke sjønn. Ikke gi deg!
onyx Skrevet 9. april 2010 #42 Skrevet 9. april 2010 Jeg synes forslaget om at far tar permisjon i skoleferier høres bra ut. Han har trolig både høstferie, lang juleferie og vinterferie. Da når dere kanskje fram til skolens sommerferie med den permisjonen dere har? Om dette er mulig spørs jo litt på din arbeidsgiver, men de fleste pleier vel å være glad for å få inn noen på akkurat disse tidspunktene (da mange vil ta seg fri). Han trenger jo ikke ta ut permisjon når han likevel har fri! Men mor kan kanskje velge å jobbe disse periodene likevel for å strekke sin permisjonstid.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2010 #43 Skrevet 9. april 2010 Jeg synes forslaget om at far tar permisjon i skoleferier høres bra ut. Han har trolig både høstferie, lang juleferie og vinterferie. Da når dere kanskje fram til skolens sommerferie med den permisjonen dere har? Om dette er mulig spørs jo litt på din arbeidsgiver, men de fleste pleier vel å være glad for å få inn noen på akkurat disse tidspunktene (da mange vil ta seg fri). I tillegg bør dere ta nok en gjennomgang av om dere ikke kan klare dere med 80%. Hvor mye må kuttes for å klare det? De fleste klarer å leve på mindre i en periode (her ca ett år) enn de ville klart i snitt over en lengre periode. Høgskoler og universitet har vel ikke høstferie, ei heller vinterferie? Bare grunnskolen og videregående har.
Gjest Iril Skrevet 9. april 2010 #44 Skrevet 9. april 2010 (endret) Noen steder har de det, men det varierer veldig. Er vel ofte forelesere som vil ha ferie når barna deres har ferie og derfor gir studentene en uke "selvstudier". Endret 9. april 2010 av Iril
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #45 Skrevet 9. april 2010 I så å si ethvert annet land er det å få betalt for å være hjemme så lenge som ni måneder med baby en fantastisk luksus -de fleste må sende barna sine til dagmamma/barnehage mye før, og det blir faktisk folk av dem likevel -friske også. Selv om din eldste har hatt dårlig helse, betyr ikke det at nestemann vil få det -eller at det skyldes litt tidlig barnehagestart. Tenk konstruktivt og gjør det beste ut av de godene og mulighetene du faktisk har, i stedet for å sutre over at verden ikke er perfekt.
Gjest ts Skrevet 9. april 2010 #46 Skrevet 9. april 2010 Ts her Ja jeg glad for de rettighetene vi har, men som sagt er de ukene viktige for oss. Når man opplever gjentatte opphold på sykehus og våkennetter ønsker man alltid hva som er best for barnet sitt.Både Norge og Frankrike har skjønt hvor viktig det første året til barnet er, og vi har fått rettigheter tilsvarende. Ferie er også en gode vi har i Norge,og miste uker der ville nok fått mange til å reagere. Slik er det for oss og svangerskapspermisjonen også. Om du opplever at jeg "sutrer" fordi vi mister 10 uker av permisjonen,og burde være fornøyd med det vi har fått så beklager jeg dette.Hadde ikke datteren vår blitt så syk som hun ble, hadde jeg ikke vært så redd denne gangen. Jeg forventer heller ikke at verden er perfekt, men er både sint og lei meg fordi dette teamet faktisk er viktig for oss. Det har både kommet ideer og forslag inne på formunet, noe som jeg synes er postitivt. Vi jobber med å få kabalen med å gå opp.
Gjest ts igjen:) Skrevet 9. april 2010 #47 Skrevet 9. april 2010 ts her! Vi har satt opp med møte med nav neste uke. Vi skal prøve å få overført de ukene til meg. Vi har vært hos barnelegen til datteren vår, og tatt med dokumentasjon på hvor mye syk hun var. Håper virkelig de bruker skjønn og ser hvorfor vi er bekymret og har grunnlag for å holde nestemann hjemme lengre. Datteren vår hadde gjentatte infekjsoner , og høy feber. Hun var mer syk enn frisk frem til hun var 20 måneder. Det var 3 tilfeller der hun fikk pustestopp og kramper i over 1 min og vi måtte ringe etter ambulanse. Vi tok søvndeprivert epilepsiitest for å utelukke noe der og MR. legene konkuderte med at det var stressrealtere anfall pga sykdom og lite søvn. Så før vi opplevde dette, hadde jeg ingen betenkligheter med å la henne i begynne i barnehage når hun var ni måneder. Hun likte seg veldig godt med en gang og koste seg med de andre barna.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #48 Skrevet 9. april 2010 hei! føler virkelig med deg!!!! her har vi slitt i magne uker for å få stoppet opp permen "min" og utsatt den,pga at jeg har blitt sykemeldt. men vi har fådd avslag på avslag... så nå har far overtatt resten av permen,passet dårlig for jobben hans,men han har jobbet et del hjemme.. nav gjør forskjell på folk,og fra sak til sak,vet flere som bare har fådd utsatt perm,el overtatt far sin pott,nesten bare ved å spørre.. er så utrolig urettferdig! men som fler e sier her,er det ikke mange tusen du taper på å ta 80% dekningsgrad! er snakk om 4-5 tusen på hele permen mener jeg? max?
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #49 Skrevet 9. april 2010 her har vi slitt i magne uker for å få stoppet opp permen "min" og utsatt den,pga at jeg har blitt sykemeldt. men vi har fådd avslag på avslag... så nå har far overtatt resten av permen,passet dårlig for jobben hans,men han har jobbet et del hjemme.. Me kjære deg. Når du er sykemeldt, så er du jo for syk til å ta deg av barnet ditt, og derfor må jo far ta over permisjonen. Det er jo ikke slik at du kan gå sykemeldt hjemme, også få permisjon igjen etter du er ferdig med sykemeldingen. Hva skal da ta seg av barnet mens du er sykemeldt og pappan på jobb?
Gjest trådstarter Skrevet 9. april 2010 #50 Skrevet 9. april 2010 ts her:) 80% deking har vi desverre ikke råd til..Mannen min får allerde kuttet lønnen sin og får 60% av sin lønning under utdanning.
Eliisa Skrevet 10. april 2010 #51 Skrevet 10. april 2010 Men om dere ikke har råd til 80% og du ikke får hans uker, så er det jo ikke noe annet å gjøre enn å søke om å få overført ukene hans til deg og klage om dere får et nei. Deretter får barnet deres starte i barnehagen ved 9 måneders alder. Det er faktisk så enkelt. Kan skjønne at det er surt, men nå er det jo faktisk blitt slik. For all del, synes fedrekvoten er noe herk. Synes det er trist at det går utover familier som dere, bare fordi det skal hjelpe noen få tøfler som ikke klarer å stå opp mot frua som vil være hjemme.. Men men. Hvis jeg var dere ville jeg satt opp barnefaren på permisjon i juleferien og påskeferien. Vinterferien er en typisk uke der studenter får en innlevering eller noe, slik at foreleseren skal få fri. Der har du jo hvertfall 3-4 uker. Pappaen kan jo ta gradert uttak også? Han har jo sikkert ikke undervisning hver eneste dag.. Det finnes mange måter å bruke permsjonen på Du har jo 5 uker med ferie du kan bruke også. Det blir forøvrig voksne av de som startet i barnehagen tidlig. Når jeg ble født fikk Mamma 3 mnd foreldrepermisjon, også tok hun all ferien hun kunne ta og vips startet jeg i barnehagen når jeg var 4 1/5 mnd. Mamma synes det var grusomt, men jeg har ikke noen varige men eller minner fra det
Gjest ts Skrevet 10. april 2010 #52 Skrevet 10. april 2010 ts her. Jeg har skrevet flere ganger mine grunner til at vi ikke ønsker at nestemann skal starte i barnehage så tidlig. Jeg tenkte også at det skulle gå bra med førstemann å levere henne i barnehagen når hun var ni måneder, men det gjorde det ikke. Les tidligere svar ovenfor. Når det gjelder Nav skal vi jobbe hardt for å få de ukene overført til meg. Vi har møte med de neste uke. Jeg har også skrevet at vi kommer til å flytte til min mann stuidested, siden dette også er hjembyen våres.mest sannsynlig så fort som mulig etter fødsel. Tanken var å si opp jobben under svangerskapspermisjonen. Men slik det ser ut nå, må jeg forbli ansatt dersom vi tar ut fedrekvote i ferier. Siden mannen min går på arbeisavklaringspenger, så vi også høre med nav ift inntekt. Han har krav på 100% lønn de ukene han tar ut, og man kan ikke tjene mye uten at støtten blir tilsvarede redusert. Så en komplisert papirmølle synes jeg. Kan heller ikke si at å pendle 1 1/2 time til nattevakter i alle ferier er veldig fristende. For det hadde jo vært deilig å kunne være sammen som familie når mannen min også har fri. Det er vel defor jeg er sinna og frustert over hvor komplisert det skal være og ikke er et stort fan av kvotesystem. Familier burde kunne få velge hva som passer best for de.
iNord Skrevet 10. april 2010 #53 Skrevet 10. april 2010 Me kjære deg. Når du er sykemeldt, så er du jo for syk til å ta deg av barnet ditt, og derfor må jo far ta over permisjonen. Det er jo ikke slik at du kan gå sykemeldt hjemme, også få permisjon igjen etter du er ferdig med sykemeldingen. Hva skal da ta seg av barnet mens du er sykemeldt og pappan på jobb? kjære meg ja! vi har store problemer med at mannen ikke kan være på jobb,el jobben sliter.. men min mor kunne hjelpe til her og passe babyen,men det fikk vi ikke lov til,på tross at det er vanlig praksis.
Gjest SmallTalk Skrevet 10. april 2010 #54 Skrevet 10. april 2010 ts her. Jeg har skrevet flere ganger mine grunner til at vi ikke ønsker at nestemann skal starte i barnehage så tidlig. Jeg tenkte også at det skulle gå bra med førstemann å levere henne i barnehagen når hun var ni måneder, men det gjorde det ikke. Les tidligere svar ovenfor. Nå er det jo faktisk så enkelte som at du ikke vil ha noe valg med tanke på barnehage dersom du ikke får overført fedrekvota til deg. Enten så må du ta ulønnet permisjon eller så må barnet i barnehage. Og når du ikke har råd til å ta 80% så har du vel ihvertfall ikke råd til ulønnet permisjon. Så dersom du ikke får overført fedrekvoten, så må du faktisk velge mellom to onder: Ulønnet perm (eventuelt velge 80% dekning) eller å sende ungen i barnehade fra 9 mnd alder. Det er sånn det er. Den siste muligheten er at far tar sine 10 uker helt på begynnelsen (i sommerferien), og at du da jobber. Da må du velge bort amminga, men på den andre siden så slipper du å sende ungen i barnehage fra den er 9 mnd. (Og jeg personlig er griseglad for at fedrekvoten har blitt utvidet. For min del så kunne denne blitt enda høyere.)
Donpedro Skrevet 10. april 2010 #55 Skrevet 10. april 2010 Me kjære deg. Når du er sykemeldt, så er du jo for syk til å ta deg av barnet ditt, og derfor må jo far ta over permisjonen. Ingen selvfølgelighet at man ikke kan passe barn selv om man er sykemeldt. Derfor kan man få avslag på at far kan overta.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2010 #56 Skrevet 10. april 2010 kjære meg ja! vi har store problemer med at mannen ikke kan være på jobb,el jobben sliter.. men min mor kunne hjelpe til her og passe babyen,men det fikk vi ikke lov til,på tross at det er vanlig praksis. De fleste tar vel vare på sine egne barn selv om de er sykemeldt.Synes du forlanger i både pose og sekk dersom du mener at barnefar må få betalt for å gå hjemme under din sykemelding.
Gjest Også en mamma Skrevet 10. april 2010 #57 Skrevet 10. april 2010 Grunnen til at denne fedrekvoten er fastsatt er jo at 95% av norske småbarnsforeldre ikke prioriterer at pappa er hjemme noe mer enn nødvendig. Ikke noe deltidsjobbing, ikke noe ulønnet permisjon. Og om man da skal få tid sammen som far og barn må det bli permisjon. Det er mange som ikke synes det er så viktig tydeligvis, og jeg skjønner at dette kan slå uheldig ut for enkelte. Slik vil det alltid være. Om vi skulle fått fordelt alle permisjonsukene selv så tror jeg likevel at mange ikke ville valg å sette av særlig mange til pappaen. Som mor til større barn ser jeg hvor viktig det er at pappaen er med fra starten av. En pappa som deltar på lik linje med meg letter hverdagen for oss alle. Det er forbausende mange mødre som sliter seg ut i hverdagen med at de "må" gjøre alt, ellers blir det ikke bra nok. Det virker kanskje som en god løsning da man har ett lite barn, men tro meg, da to skal gjøre lekser, en skal hentes på trening, en skal på bursdag, tre sekker skal pakkes osv osv, da er det bare herlig at vi er to voksne som er like gode (eller like rotete, hehe. )
Gjest anonym Skrevet 10. april 2010 #58 Skrevet 10. april 2010 Hvis det går ann i forhold til din jobb, så er det kanskje mulig at far kan ta 2 dager i uka hjemme, og du tre f.eks, så får dere strekt permisjonen lengre. Det spørs jo selvsagt på utdanningen mannen din skal begynne på, men de fleste studenter har lite obligatoriske oppmøter! Det er ikke en umulighet å ta igjen det man mister av studietid med å være to ukedager hjemme, med å lese i helger og kvelder.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #59 Skrevet 10. april 2010 Ingen selvfølgelighet at man ikke kan passe barn selv om man er sykemeldt. Derfor kan man få avslag på at far kan overta. Nettopp, men om man klarer å passe barna selv, så er det vel ingen grunn til sykemelding? Om jeg klarer å utføre jobben min, så blir jeg jo ikke sykemeldt, og når man er hjemme i perm er det jo nettopp det som er jobben. Det hun mente her var jo at hun skulle gå hjemme sykemeldt med barna, sette permisjonen på pause, far på jobb, for så å starte permisjonen igjen når hun ikke var sykemeldt lenger. Slik at permisjonen blir tilsvarende lenger. Nav mente jo at det nettopp er far som må overta permisjonen, siden hun er sykemeldt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #60 Skrevet 11. april 2010 jeg har ver sykemeldt pga alvorlig bekkenløsning,og tilslutt også en prolaps,så da måtte jeg jo sykemeldes,jeg klarte jo ikke løfte mitt eget barn. og med det som begrunnelse,men te da jeg at jeg hadde rett på å få stoppet opp resten av permen,pga at far har en jobb som innebærer masse reising og stort ansvar,og mye ville stoppe opp om han måtte være hjemme pga meg.... og da ville en annen barnepasser,da min mor,løse dette enkelt. og,ja,jeg kjenner og vet om flere som har fådd gjennom denne løsningen hos nav... men og de som ikke har det,sånn som meg. så da måtte far ta over resten av permen,for å hjelpe meg. var ikke noe annet valg,men jeg synes det er urettferdig behandling,når helt like saker får ett annet utafall. men nå skal ikke jeg kuppe tråden. til ts så håper jeg dere finner en løsning,men er nok mange i deres sted.. og bhg fra 8-9 mnd er nok helt vanlig løsning da,og selv om dere 1 barn var mye syk,er det ingen grunn til at deres 2 barn skal bli det av tidlig bhg start.... har ei veninne som er tannlegei england,der måtte mini i bhg når han var 3 mnd..for hun var nyutdannet og hadde ikke råd til å være hjemem lengre..det hadde jeg alldri klart!!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå