Timar Skrevet 8. april 2010 #21 Skrevet 8. april 2010 Skjønner godt du er frustrert. Personlig er jeg for fedrekvote, men ser jo at det kan slå uheldig ut. Kan ikke pappaen ta permisjon på sommeren før han begynner å studere? Og i høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie? Så får du strekt din permisjon mer. Kommer jo an på velvillig arbeidsgiver da. Har dessverre ingen gode råd, men ser ikke bort i fra at det går helt fint for knøttet å begynne i barnehage når han/hun er 9 måneder
Gjest ts Skrevet 8. april 2010 #22 Skrevet 8. april 2010 ts her. Synes here saken bare er trist. Vi hadde første tulla vår i barnehage fra hun var 9 måneder,og hun ble veldig syk flere ganger. Det var så ille at hun gikk på astmamedisiner fordi pusten var så dårlig Jeg husker hvor den dårlige samvittigheten jeg hadde de tre dagene i uka jeg leverte henne mellom " øktene" med høy feber og fæl hoste. Jeg ville drøye det ut så lenge jeg kunne denne gangen, fordi jeg ikke ønsker det samme skal skje med nestemann. Og når det gjelder permisjon i forbindelse med fødsel. Sjefen til mannen min viste ingen og lite forståelse for at min mann skulle være hjemme så lenge med datteren vår. Fedrekvote eller ikke, tror jeg mange mannlige sjefer er slik. Man trenger ikke en fedrekvote for å ta seg tid med barna sine.Gjør som mannen min,si at det er en rettighet han har, lever inn krav og ytelse ved fødel og adopsjonpapirene til nav der det står hvordan mor og far fordeler ukene sine, så har ikke arbeidgiver si noe som helst. Han tok sine uker pluss nesten 2 måneder til. Sjefen kom seg over det.
Gjest trådstarter Skrevet 8. april 2010 #23 Skrevet 8. april 2010 ts igjen jeg har termin 12 juni og han begynner å studere i august. 6 uker etter fødselen er forbeholdt mor. Om man klarte å presse inn noen uker med fedrekvote der, så passer det veldig dårlig med med tanke på amming, desverre:( sukk, prøver å få kabalen til å gå opp. De 10 ukene trenger vi fra barnet er 9 måneder. Og når mannen min går på arbeidavklaringspenger i utdanning, vet jeg ikke hvordan det er å ta fedrekvote om sommeren. Som han sier også, det er heller ikke da vi trenger de ukene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #24 Skrevet 8. april 2010 Bare et forslag, men kan ikke mannen din ta første halvår av permisjonen og begynne studiene i januar? Du har jo rett på ammefri, har du ikke? Eller er det etter at permisjonen er over?
Gjest ts Skrevet 8. april 2010 #25 Skrevet 8. april 2010 ts her Han skal snakke med sakbehandleren sin å høre, men ordinær start for studiet er august.Og et slikt tiltak som han går på kan ikke stoppe opp pga en graviditet. alle ideer tas imot med takk!! Ammefri er jeg ikke sikker på er før eller etter permisjon, men det er en halv time i løpet av en arbeidsdag, og det er litt langt dra frem og tilbake fra jobb å amme.
Gjest gjest Skrevet 8. april 2010 #26 Skrevet 8. april 2010 Jeg fikk barn i 2009, og min mann går på skolen og får støtte fra NAV, og det var ikke noe problem å overføre hans fedrekvote til meg. Dette synes jeg høres rart ut. Hvis far studerer skal du kunne overta hans kvote. Husker ikke hvordan jeg søkte om dette, men tror jeg skrev noe om det på selve søknaden, i tillegg til at jeg sendte inn dokumentasjon på at han var aktiv student.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2010 #27 Skrevet 8. april 2010 ammefri er forresten en time, og den kan også tas på slutten eller på begynnelsen av dagen. Jeg begynner på jobb igjen nå til mandag, og jeg skal slutte en time før som ammefri. (to timer hvis du jobber i stat eller kommune)
Gjest strykebrett Skrevet 8. april 2010 #28 Skrevet 8. april 2010 ts her Han skal snakke med sakbehandleren sin å høre, men ordinær start for studiet er august.Og et slikt tiltak som han går på kan ikke stoppe opp pga en graviditet. alle ideer tas imot med takk!! Ammefri er jeg ikke sikker på er før eller etter permisjon, men det er en halv time i løpet av en arbeidsdag, og det er litt langt dra frem og tilbake fra jobb å amme. Kanskje det går an å høre med studiestedet om han kan ta noe av det nettbasert, eller på kveldstid eller noe? På skolen der jeg gikk hadde undervisning i en del fag på kveldene for privatister, så kanskje de kan få han med på noe slikt i en periode, så han kan være hjemme på dagen? Hvis han i tillegg reier å få tilatelse til å ta halv studieprogresjon så det ikke blir så mye for han så kanskje det kan gå ? Hvis mannen er hjemme på dagene kan det kanskje hende at han kan trille tur til deg eller kjøre med babyen så du får ammet? Håper du finner en løsning!
Gjest trådstarter Skrevet 8. april 2010 #29 Skrevet 8. april 2010 ts her "Jeg fikk barn i 2009, og min mann går på skolen og får støtte fra NAV, og det var ikke noe problem å overføre hans fedrekvote til meg. Dette synes jeg høres rart ut. Hvis far studerer skal du kunne overta hans kvote. Husker ikke hvordan jeg søkte om dette, men tror jeg skrev noe om det på selve søknaden, i tillegg til at jeg sendte inn dokumentasjon på at han var aktiv student." Jeg sto nede på NAV idag, og fikk klar beskjed om at selv om han gikk på skole, fikk jeg ikke overført disse ukene til meg. Det gjør meg så sinnsykt frustret over at det ikker noe informasjon om når far er i utdanning på nav sine nettsider, men andre kriterier som gjør at mor kan overta hans permisjon. Føler meg overkjørt og tråkket på , dersom det er slik at noen får disse ukene overført til seg og ikke vi. Tro meg, jeg satt der i minst en halvtime og forklarte at han skulle på skole. I deres tilfelle, hadde far tjent seg opp rett til foreldrepenger? dvs jobbet 6 av 10 måneder før din termin? Hvis ikke, får du hele fedrekvoten overført til deg. I vårt tilfelle har far vært sykmeldt , noe som teller som inntekt. så han har rett til fedrekvote Når det gjelder amming, synes jeg en time før eller etter jobb er lite tilpasset et barn noen få måneder gammel. Jeg jobber som nattevakt og kan heller ikke reise fra jobben selv om jeg har rett til det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #30 Skrevet 8. april 2010 På en måte føler jeg med deg, TS, men samtidig kan jo ikke dette komme veldig overraskende? Perm er jo noe man opptjener seg rett til, ikke en automatisk ytelse. Og hvis far ikke vil ha permen eller kan ta den, så må dere bare si den biten fra dere. Jeg skjønner ikke helt at de 10 små ukene skal være så veldig utslagsgivende, det er ingen krise hvis far ikke tar dem. Vi har sagt fra oss pappakvoten to ganger, fordi det ikke passet med pappas jobb. Derimot ble det tidlig barnehage, noe som har fungert veldig bra. At vi "gikk glipp av" noen permisjonsuker er da virkelig ikke all verdens problem, det er ikke tvang det er snakk om her- det er lov å si nei takk hvis det ikke passer. Da får man litt kortere perm, men langt fra så kort som de fleste av våre mødre fikk (min mor måtte også overlate meg til en ufaglært dagmamma da jeg var tre måneder... og tatt i betraktning at det var vanlig bare for 20-30 år siden synes jeg ikke egentlig at noen av oss kan klage på 6-7-8 måneders permisjon).
Gjest trådstarter Skrevet 8. april 2010 #31 Skrevet 8. april 2010 ts her jeg hadde som sagt mitt første barn i barnehage fra hun var ni måneder, og hun var veldig mye syk.Dette begynte da hun startet i barnehage og det ble mange turer til sykehuset frem til hun var 20 måneder.Det var en periode med jeg hadde mye dårlig samvittighet.Derfor betyr 10 uker faktisk veldig mye for oss nå. Både jeg og min min mann jobbet fulltid, og jeg gjorde det denne gangen også. Han var sykmeldt denne gangen, men opptjent seg rett til perm har vi begge. Så noen automatisk ytelse er det overhodet ikke. Jeg er av det synet at kvotering av permisjon skaper problemer og jeg repekter de som mener anderledes. Vi har i Norge fått de ukene med permisjon for å kunne være hjemme med barna våres i den første tiden. I Norge idag er mødre også en viktig del av inntektgrunnlaget for familien. De ukene med permisjon er faktisk den eneste gangen vi får mulighet kun til å tenke på barna.Åssen de hadde det før er ganske urelevant.Også en veldig god grunn til at vi har fått permisjonstiden er for å slippe å overlate det 3 måneder barnet mitt til en ufaglært dagmamma.
Puserjenta Skrevet 8. april 2010 #32 Skrevet 8. april 2010 Jeg ville prøvd å søkt skriftelig til NAV ang flytting av perm fra far til mor. Får dere avslag går det an å klage på vedtaket. Stå på krava.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #33 Skrevet 8. april 2010 Jeg leser hva du skriver, men jeg kan fremdeles ikke helt skjønne hvorfor du mener det er så ille at barnet ditt må begynne i barnehage ved ni måneder. At ditt første barn var mye sykt kan jo skyldes hundre andre faktorer. At du mener at det er "irrelevant" (eller "urelevant", faktisk) hvordan det var før, er omtrent like irrelevant som å si at menn i dag bare må levere inn skjemaet sitt og drite i sjefen. Sånn er det faktisk ikke for en god del menn som har høye stillinger med mye ansvar. Der må sjefene presses litt, og det har de jaggu godt av. Og sett fra fugleperspektiv er nok dette et større problem enn at det slår uheldig ut av og til. Surt ja, men sånn kan det også være. Man kan jo ikke bare avfeie en ordning som dum fordi det ikke gagner en selv? Vi har hatt flere (veldig friske) barn i barnehage fra ung alder- det er vel et "bevis" på linje med ditt. Men uansett, hvis vi ikke vil at neste skal gå i barnehage på samme måte, så får vi fikse, og betale, det selv. Og det synes jeg er helt kurant. Det er lov å si fra seg goder også, men da må det veies opp mot andre ting.
Gjest trådstarter Skrevet 8. april 2010 #34 Skrevet 8. april 2010 ts igjen Om du ikke skjønner hvorfor det er viktig for meg å prøve å få nestemann senere i barnehage, så kan jeg ikke tvinge deg til å forstå. For meg er det veldig viktig, fordi jeg ønsker at nestemann ikke skal utsettes for risikoen å bli så mye sykt, så tidlig. Og som sagt repekterer jeg de som synes fedrekvota er bra.Jeg ser bare ikke noen gode argumenter som gjør kvotering til en fordel for familien. Mitt syn er kun basert på de probelemne et kvotesystem gir. Denne problemstillingen gjelder ikke bare oss. Synes du man driter i sjefen når man tar permisjon som mor og far rettmessig kan dele seg imellom? Det kan jeg ikke forstå.Sjefene trenges ikke presses, for de har et lovverk å forholde seg til. Jeg unnte virkelig min mann mer tid med barnet enn fedrekvoten sist gang, og han var ikke rett for å stille et slikt krav ovenfor sin arbeidsgiver.Om man har en høy stilling som krever at du ikke kan være borte så lenge, så kan en fri fordeling av permisjon gjøre at man kan ta det man har tid og mulighet til. Jeg tror at 10 uker fedrekvote for alle menn, UANSETT hva de jobber med og hva slags ansvar ikke bidrar til at de blir hjemme. De som ikke kan ta fri så lenge(jobb med mye ansvar/skole osv), må kutte ut perm.Så uker med opptjente rett på perm går til spille.Så poenget mitt er at man trenger ikke en fedrekvote for å stille krav. Man kan med loven i hånden si at permisjon som ikke er forbeholdt mor til tiden rundt fødsel, fritt kan fordeles mellom foreldene.
Gjest Iril Skrevet 9. april 2010 #35 Skrevet 9. april 2010 Problemet er vel kanskje at det å ta frivillig permisjon får større konsekvenser for far enn for mor. Alle tar det som en selvfølge at mor blir borte nesten et år når hun får barn, arbeidsgiver regner inn den risikoen når de ansetter kvinner, mens fedre som velger å ta permisjon mer enn de må, går glipp av lønnøskninger, blir forbigått ved mulige forfremmelser osv.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2010 #36 Skrevet 9. april 2010 ts her "Jeg fikk barn i 2009, og min mann går på skolen og får støtte fra NAV, og det var ikke noe problem å overføre hans fedrekvote til meg. Dette synes jeg høres rart ut. Hvis far studerer skal du kunne overta hans kvote. Husker ikke hvordan jeg søkte om dette, men tror jeg skrev noe om det på selve søknaden, i tillegg til at jeg sendte inn dokumentasjon på at han var aktiv student." Jeg sto nede på NAV idag, og fikk klar beskjed om at selv om han gikk på skole, fikk jeg ikke overført disse ukene til meg. Det gjør meg så sinnsykt frustret over at det ikker noe informasjon om når far er i utdanning på nav sine nettsider, men andre kriterier som gjør at mor kan overta hans permisjon. Føler meg overkjørt og tråkket på , dersom det er slik at noen får disse ukene overført til seg og ikke vi. Tro meg, jeg satt der i minst en halvtime og forklarte at han skulle på skole. I deres tilfelle, hadde far tjent seg opp rett til foreldrepenger? dvs jobbet 6 av 10 måneder før din termin? Hvis ikke, får du hele fedrekvoten overført til deg. I vårt tilfelle har far vært sykmeldt , noe som teller som inntekt. så han har rett til fedrekvote Når det gjelder amming, synes jeg en time før eller etter jobb er lite tilpasset et barn noen få måneder gammel. Jeg jobber som nattevakt og kan heller ikke reise fra jobben selv om jeg har rett til det. Det var meg som skrev det der med student og overføring og barn i 2009. Min feil, det er vel det med at far ikke hadde jobbet som var utslagsgivende. Han får uførestønad, men det regnes kanskje ikke som inntektsgivende. Jeg kan ikke så mye om dette. Jeg har full forståelse for at du ikke ønsker barnehage så tidlig. Jeg tok 80% lønn bare for å utsette jobbstart selv. Syns et barn på 9 mnd er altfor lite til å måtte forholde seg til en barnehageverden. Når det gjelder ammefri ammer man jo gjerne ikke så ofte lenger ved 9 måneders alder, og alt hjelper jo, syns nå jeg. Bedre med en time fri enn ikkeno. Min eldste begynte forresten i barnehage da han var 9 måneder gammel, og det gikk fint med ham. Men jeg ønsket noe annet enn det for de to neste barna mine. Angrer på at jeg lot ham utsette for det, men jeg var nødt på den tiden. Håper dere finner en løsning på det.
Gjest trådstarter Skrevet 9. april 2010 #37 Skrevet 9. april 2010 ts her ville bare si tusen takkk for alle svar:) Håper vi finner en løsing på dette. Problemet er vel kanskje at det å ta frivillig permisjon får større konsekvenser for far enn for mor. Alle tar det som en selvfølge at mor blir borte nesten et år når hun får barn, arbeidsgiver regner inn den risikoen når de ansetter kvinner, mens fedre som velger å ta permisjon mer enn de må, går glipp av lønnøskninger, blir forbigått ved mulige forfremmelser osv. Jeg synes at holdingene hos arbeidsgiver må forandre seg. De kan ikke ta det som en selvfølge at mor er hjemme hele tiden lengre, når perm kan fordeles mellom far og mor.Jeg kan se for meg at med frivillig perm er det mange menn som sikkert får høre" du har vel ikke tenkt å ta perm?" fra sjefen sin. Da er det sikkert lettere å forholde seg til en fedrekvote. Men: Menn som har mye ansvar i stillingene sine og i tillegg risikerer som du sier å gå glipp av lønnøkinger og forfremmelser, burde fått regulere selv hvor mye tid de kan være hjemme. Jeg tror heller mange menn ikke tar ut fedrekvota si fordi 10 uker er for lenge for de.Synes det er veldig synd. Drømmetilfelle er jo at man kan ha en åpen dialog med sjefen sin ang perm,og at mor også hadde klart å respektere når far ønsket tid med barnet. Tror veldig mange mødre tror det er en selvfølge å ta meste av permisjonen selv.Far må jo også ta et ansvar å snakke med mor, og kunne fortelle om sine ønsker.
Shade Skrevet 9. april 2010 #38 Skrevet 9. april 2010 Jeg synes at holdingene hos arbeidsgiver må forandre seg. Dette er faktisk en av hovedgrunnene til at de har økt fedrekvoten. Holdninger forandrer seg ikke av seg selv. Men jeg håper dere finner en løsning på situasjonen deres. Vil det være helt umulig at far tar permisjon fra jul?
Gjest mams Skrevet 9. april 2010 #39 Skrevet 9. april 2010 Dere bør vurdere å ta 80% permisjon istedenfor 100%. Ser du skriver at det ikke går, men det er ikke så stor forskjell at det ikke kan gå. Man må bare kutte ned enda mer på kravene, spare der man kan på utgiftene utenom huslån, husleie og annen gjeld. Bare å være bevisst på matinnkjøp kan gjøre en forskjell i måneden. Og dermed har du vel de 10 ukene du "manlger" på tiden din - så barnet slipper å begynne i bhg ved 9 mnd alder. Siden ingenting annet går, må dere nok prøve den løsningen.
Gjest AnneShirley Skrevet 9. april 2010 #40 Skrevet 9. april 2010 Jeg synes forslaget om at far tar permisjon i skoleferier høres bra ut. Han har trolig både høstferie, lang juleferie og vinterferie. Da når dere kanskje fram til skolens sommerferie med den permisjonen dere har? Om dette er mulig spørs jo litt på din arbeidsgiver, men de fleste pleier vel å være glad for å få inn noen på akkurat disse tidspunktene (da mange vil ta seg fri). I tillegg bør dere ta nok en gjennomgang av om dere ikke kan klare dere med 80%. Hvor mye må kuttes for å klare det? De fleste klarer å leve på mindre i en periode (her ca ett år) enn de ville klart i snitt over en lengre periode.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå