Gjest Sinna i Skien Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Jeg er skikkelig sinna nå! Fra og med 1 juli er fedrekvoten økt med 10 uker og totale permisjonstid med to uker. Jeg er imot kvotering til både mor og far, siden voksne folk burde klare å fordele disse ukene seg imellom slik det passer for familien. i siste svangerskap hadde mannen min 3 måneder med perm, fordi han jobbet fulltid og ville ha tid med datteren sin.Noe som jeg synes bare var rett og rimelig. Nå skaper derimot denne kvotering av tid store problemer for oss med barn nummer to. Far har vært i inntektsgivende arbeid 6 av 10 måneder og har derfor krav på 10 uker med fedrekvote. Men far begynner på skole til høsten (ingeniørutdanning)og kan ikke ta ut 10 uker med perm hjemme for å være sammen med nestemann.(har termin 12 juni, så det er ikke aktelt å ta ut fedrekvoten før han begynner på skole i agust med tanke på amming). Så mine 36 uker pluss 5 uker med ferie gjør at jeg må tilbake til jobb 7 mars. For barnet vårt betyr det barnehage/dagmamma fra han er 9 måneder gammel.Jeg synes dette er altfor tidlig! Hvorfor i all verden kan ikke mor få far sin kvote når han er i full utdanning? Hjelper ikke om han kan ta den ut i sommerferien for barnet sin del. Blir bare så sinnsykt frustret over et slikt kvotesystem og at reglene i så fall ikke er tilpasset for foreldre i utdanning.
Donpedro Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 Hvis dere overfører ferie fra 2010 og slikt er det gode muligheter for å få strukket permisjonstiden så han ikke må begynne når han er 9 mnd.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #3 Skrevet 8. april 2010 Og så kan du vel ta 46 ukers perm, da kommer dere så langt ut på våren at mannen bør vel begynne å nærme seg semesterslutt, sånn at han kan ta sin del av permisjonen. Med mindre dere har veldig dårlig råd, sånn at det er et problem å ta 80% lønn i stedet for 100% må vel det være en mulig løsning.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #4 Skrevet 8. april 2010 Nå høres jeg sikkert litt brutal ut, men denne endringen har vært kjent lenge og det er dere som likevel har planlagt barn og skolestart samtidig. Dere har jo muligheten til å utsette fedrekvoten til det er sommerferie i skoleåret. Og du kan ta ulønnet permisjon i perioden i mellom (3 måneder?) dersom dere har råd til det.
Rosalie Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 Den er ikke økt med 10 uker, men med 4 uker. To av de ukene er nye permisjonsuker man ikke har hatt før og de to siste er tatt fra den tidligere fellespotten.
Shade Skrevet 8. april 2010 #6 Skrevet 8. april 2010 Nå høres jeg sikkert litt brutal ut, men denne endringen har vært kjent lenge og det er dere som likevel har planlagt barn og skolestart samtidig. Dere har jo muligheten til å utsette fedrekvoten til det er sommerferie i skoleåret. Og du kan ta ulønnet permisjon i perioden i mellom (3 måneder?) dersom dere har råd til det. Enig med denne. Hvis dere begynner å legge av litt penger hver måned allerede nå burde det vel gå greit å ta 3 måneders ulønnet permisjon Og så tar du selvfølgelig ut 80%, da varer permisjonen lengre. Og nei, alle klarer ikke å dele permisjonen. For å ikke snakke om mange vanskelige arbeidsgivere som straffer mennene hvis de tar ut mer enn de må Men nå ble jeg litt usikker her, hvilke måneder blir brukt for å regne ut mannens permisjonspenger? De 10 siste før fødselen eller de 10 siste før hannes del permisjonen?
Gjest Iril Skrevet 8. april 2010 #7 Skrevet 8. april 2010 Det er jo ikke akkurat alle som kan planlegge nøyaktig når de skal få barn da.. Forøvrig er det vel ikke helt uvanlig å ta permisjon med 100% utbetaling og så legge av penger for å ta permisjon ulønnet senere. Med mindre dere har veldig trang økonomi vil jeg tro det er det beste alternativet i deres situasjon.
Gjest trådstarter Skrevet 8. april 2010 #8 Skrevet 8. april 2010 ts her Jeg er veldig klar over at 46 uker er den totale permtiden, etter 1 juli 2009 er fedrekvoten økt og av disse er 10 uker forbeholdt far.Jeg har allerde regnet med 5 uker ferie. dvs 36 pluss 5 uker. Men barnet er da ni måneder og jeg må ta 100 % dekningdgrad i permisjonstiden for at vi skal få ting til å gå rundt når samboeren min plutselig skal leve av mye mindre pga skolegang. Ulønnet perm er ikke aktuelt. Og jeg er frustret over at reglene er slik.de 10 ukene til far hadde gjort mye for barnet vårt. Denne gangen planla vi ikke graviditen, og abort var uaktuelt. Synes det er trist at det vises så lite forståelse for at far ikke kan ta perm pga skole og at familiene selv ikke kan bestemme hvordan fordelingen av 46 uker passer for de.
Rosalie Skrevet 8. april 2010 #9 Skrevet 8. april 2010 Den totale permisjonstiden er 56 uker. Ikke 46 uker.
Rosalie Skrevet 8. april 2010 #10 Skrevet 8. april 2010 Og ellers får dere sette tæring etter næring, og kanskje far bør utsette skolegangen til barnet er litt større/ta deltidsutdanning dersom dere har det så trangt økonomisk.
Miss Puddel Skrevet 8. april 2010 #11 Skrevet 8. april 2010 Jeg må bare si meg enig med trådstarter jeg. Det her brude voksne folk få bestemme selv.
Donpedro Skrevet 8. april 2010 #12 Skrevet 8. april 2010 Ja, du har regnet med 5 uker ferie for 2010 vil jeg tro, men du har jo 5 uker i 2011 også, som kan tas i forlengelsen av permisjonen. Da må du tilbake på jobb 11. april, og hvis du har en jobb som har fri i påsken og du evt har avspasering eller litt ulønnet perm i en uke, så må du tilbake på jobb 26. apri. Det er ca samme tid som alle andre som før tok 100 % perm. Tidlig ja, men det blir det jo når man tar 100 % dekning.
Gjest trådstarer Skrevet 8. april 2010 #13 Skrevet 8. april 2010 ts her 56 uker med 80 % deking og 46 % uker med 100 deking. sitter med søknadpapirene og informasjon fra nav foran meg nå. som sagtb er ikke 80 % deking aktuelt for vår situasjon:(
Gjest trådstarter Skrevet 8. april 2010 #14 Skrevet 8. april 2010 Ts igjen mannen min har fått innvilget yrkesrettet attføring og vi er desverre ikke så heldige at vi kan velge bort tilbudet fra Nav og utsette utdanningen hans pga en graviditet. min permisjon pluss ferieuker blir fra 21 mai til 7 mars. perm starter 3 uker før termin.
Shade Skrevet 8. april 2010 #15 Skrevet 8. april 2010 Men går det ikke å ta permisjon fra utdanningen? Mener jeg har lest her inne om mødre som har gjort det
Gjest Iril Skrevet 8. april 2010 #16 Skrevet 8. april 2010 Problemet er vel at han ikke kan ta permisjon midt i et skoleår. Men om han tar permisjon fra januar og du går tilbake i jobb da, så har man faktisk rett på permisjon med arbeidsavklaringsstødnaden fra NAV nå, yrkesrettet attføring finnes ikke mer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #17 Skrevet 8. april 2010 Går det virkelig ikke an å søke om å få fars uker overført til mor? Da jeg og faren til barnet vårt fikk barn var det klin umulig for far å ta noe mere permisjon enn de 2 ukene rett etter fødsel (som var ulønnet pga arbeidsgiver ikke ga med lønn). Dette er 6 år siden, og da var det ikke 10 uker som nå. Husker ikke grunnen til at han ikke kunne ta de fire ukene, men vi fikk de overført til meg iallefall..
Shade Skrevet 8. april 2010 #18 Skrevet 8. april 2010 (endret) Permisjonen kan bare overføres til mor om det er umulig for far å ta den. Men at far tar permisjon fra jul hørtes jo ut som en god idè Da slipper dere å sende småen i barnehagen så tidlig Endret 8. april 2010 av Shade
Gjest ts Skrevet 8. april 2010 #19 Skrevet 8. april 2010 ts her var nede hos nav idag og forklarte situasjonen vår. Men jeg fikk ikke overført far sine uker til meg. Siden han mest sannsynlig skal gå på skole i nærheten av hjembyen vår, så har vi planlagt å flytte tilbake dit. Dvs at jeg må bytte jobb når når permisjonen er over. Vet jeg har rett på 5 uker ferie i år og fem uker neste år, men føler jo klart på det når jeg skal ta opp dette med arbeidsgiver. Men da blir det i det minste fem uker ekstra neste år. Synes det er litt slitsomt det her
helenaa Skrevet 8. april 2010 #20 Skrevet 8. april 2010 Jeg skjønner godt at du er frustrert over ordningen når det slår ut så uheldig for dere. Når det er sagt, tror jeg ordningen er til god hjelp i mange andre tilfeller (f.eks. der fars arb. giver ikke ser poenget med at far er hjemme - da er det greit at perm ikke kan overføres til mor). Men dette hjelper jo ikke deg. Men, det er vel sånn at fars uker kan tas ut på ulike måter, så han kan ta den senere, enten i ett eller f.eks. en dag i uken? Jeg skjønner at du synes det er tidlig å begynne i barnhage/dagmamma når barnet er så lite, men samtidig vil jeg mene at det ikke er SÅ tidlig. Jeg begynte selv hos dagmamma da jeg var 3 mnd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå