Gå til innhold

Tenker på å få meg hund..


blahnik

Anbefalte innlegg

Jeg er en singel jente som bor i Stavanger, og ønsker å få meg hund. Har litt erfaring med jakthund hjemmefra, men ikke små hunder som skal være inne. Har tenkt mye på mops, og lest en del om den. Har noen noe erfaring med den typen? Eller tips om en annen rase? Bor i en leilighet, og har ikke hage. Er jo også alene, så hunden må tåle å være hjemme alene på dagen etterhvert..

Takk for råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg har selv 2 stykker, og anbefaler de på det varmeste. Herlige glade hunder. Tåler å være alene hjemme, men er og fryktlig glad i selskap! Kan gå lange turer i skogen på flere timer, men klarer seg også med en tur på 20 min. Røyter endel. Og rasen har litt sykdom, men så laneg man er ops på det, så er det ikke verre enn andre raser.. Bare spørr om du lurer på mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Jeg ville absolutt ikke kjøpt en Mops.

For det første ville jeg aldri støttet avl som ødelegger en rase og som avler syke hunder som ikke fungerer i hverdagen.

For det andre er dette en syk rase, som har mye problemer. Hudproblemer, øyeproblemer, og pusteproblemer. Mange mopser kan ikke gå turer lengre enn 10 minutter på sommeren fordi de ikke får puste. Den korte snuten gjør at mange mopser lider unødig, fordi det er det som selger.

De har også problemer med analkjertlene, de kan fort få midd i pelsen, de kan ofte ikke føde selv, de klarer ikke slikke seg i rumpa og flere mops har død under narkose fordi det kan være direkte farlig å få narkose pga den korte snuten.

Det er vannskelig å anbefale en rase når du ikke skriver hva du har å tilby en hund og hva du ønsker i en hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Det er tydelig at du ikke vet hva du sankker om når det gjeøder mops værtfall ;)

Hehe, det er tydlig at du er mopse-eier ;)

hva er det jeg ikke vet hva jeg prater om da? Hva mener du er feil av det jeg forteller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahua er drømmehunden ;) Hengiven og veldig glad i eieren sin, du får veldig mye til at det er en så liten hund :)

Det som er kjekt er at chihuahua kan være med på lange turer, men klarer seg også bare på korte turer :)

...........mops har jeg også lest at det er noen problemer med. Og at de røyter noe sinnsykt?! (uten at jeg har noen erfaring med det selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg ønsker i en hund, er selskap, humor og kos! :) Utstilling, konkurranser og avl er ikke noe jeg kommer til å drive med. Så lenge man har forsikring, slik at man har råd til å gi hunden legehjelp, og steller den bra, så ser jeg ikke for meg at sykdommer blir det største problemet. Bor i blokk med mange naboer, så bør jo ha en hund som ikke lager for mye lyd når den er alene hjemme på dagene. Jeg vil som sagt ha en liten hund, som ikke trenger milelange turer hver dag, og jeg er litt redd for store hunder og.. Har tatt en del tester på nettet, og mopsen er en rase som kommer høyt opp på listen over hva slags hund som passer.

Hvor mye røyter mopsen? Har ikke tepper i leiligheten, men vil jo helst ikke ha store klaser med hår overalt.. Og hvor mye utstyr må man kjøpe til slik hund? Jeg har en liten golf, og kommer til å måtte ta med meg hunden fra Stavanger til Sørlandet en del, så er en fordel om hunden klarer bilturer. Kan man og ha et så lite bur at det får plass i baksetet? Vanskelig dette, iallefall når jeg ikke vet så mye om denne typer hund.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Håper da virkelig du har planer om å gå tur med hunden hver dag?

Og mops røyter mye også. Hele året, mye mye små-hår.

Du bør ikke ha buret i baksetet, men bagasjerommet, festet fast. Du må ha stålbur som ikke kan klappe sammen.

Det er mange fler hunder en mops som ikke trenger milelange turer, som er friske hunder.

Og husk at hvis du bestemmer deg for mops må du regne med å betale 20.000 for en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Bodde lenge med en mops. Den var med på mye, men orket ikke så mye fysisk, så den satt mye på armen. Og siden nesa er så kort, så snorker den noe innigranskauen mye. Sånn tilfelle du sover lett. Den likte ikke å være alene og var derfor med på alt.

Pomeranien er en liten hund jeg har sansen for. Den er fysisk i god form og jeg vet om en som gikk Besseggen to ganger (må få sitte litt på armen når den ble sliten). Ene hang med oss på korte rideturer også.

De har en del problemer med tenner, men som regel så går det greit om man passer på tannstellet til de.

Pelsen er lett å holde ren men trenger litt klipp en gang i blant og en god børte. Men pelsstell er jo bare kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye det er vet jeg faktisk ikke, men jeg vurderte også mops når jeg kjøpte. Det blir nok ikke klaser med hår ;)

Har du hunden i bur eller stenger den inne på et rom når du ikke er hjemme, vil den mest sannsynlig ikke lage så mye lyd. Det har hvertfall jeg erfart.

Hunden føler sge tryggere i bur, og har ikke så mye å "passe på" .

Lykke til, håper du finner hunden for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper da virkelig du har planer om å gå tur med hunden hver dag?

Og mops røyter mye også. Hele året, mye mye små-hår.

Du bør ikke ha buret i baksetet, men bagasjerommet, festet fast. Du må ha stålbur som ikke kan klappe sammen.

Det er mange fler hunder en mops som ikke trenger milelange turer, som er friske hunder.

Og husk at hvis du bestemmer deg for mops må du regne med å betale 20.000 for en valp.

Selvsagt har jeg tenkt å gå tur med den, men har ikke mulighet til flere timers lange turer og trim hver dag. Vet at det er mye ansvar å ha hund, derfor jeg spør om råd. :) Kjedelig å bruke 20tusen på noe som hverkene er bra for meg eller hunden.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye det er vet jeg faktisk ikke, men jeg vurderte også mops når jeg kjøpte. Det blir nok ikke klaser med hår ;)

Har du hunden i bur eller stenger den inne på et rom når du ikke er hjemme, vil den mest sannsynlig ikke lage så mye lyd. Det har hvertfall jeg erfart.

Hunden føler sge tryggere i bur, og har ikke så mye å "passe på" .

Lykke til, håper du finner hunden for deg :)

Takk for det.. :) Ville uansett følt meg tryggere med å ha hunden i bur, enn springende rundt alene i leiligheten.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler langhåret dvergdachs på det sterkeste! Masse personlighet, tåler mye, men trenger ikke mye mosjon hver dag, de er gode som selskap og rett og slett helt nydelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler langhåret dvergdachs på det sterkeste! Masse personlighet, tåler mye, men trenger ikke mye mosjon hver dag, de er gode som selskap og rett og slett helt nydelige.

Det er en hund jeg ikke har tenkt på.. :) Takk for tips... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd rasevelgeren hos Canis? Her finner du den.

ja, prøvd den.. men litt usikker på hva jeg skal svare på første spørsmål.. føler ingen passer, eller så vet jeg ikke hva de betyr.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg drømmer også om hund! Men har aldri hatt hund før, heller ikke i familien. Har katt nå, og stortrives med det, men innen noen år blir det nok en hund og.. Har du sett på dvergpinscher? Jeg syns det er en utrolig flott rase, som til tross for størrelsen ikke har noen "dvergpreg". Også har jeg hørt at det er lite sykdom med den rasen(?). Blir iallefall en sånn på meg en vakker dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil som sagt ha en liten hund, som ikke trenger milelange turer hver dag, og jeg er litt redd for store hunder og..

Det er mange som sier de vil ha en liten hund fordi de er redde store hunder. Men tenker du på at når du har med deg en hund er det mye større sjanse for at f.eks en løs stor hund kommer løpende mot dere? Og hva gjør du da? Man kan ikke isolere seg så har man hund må man regne med å komme borti både små og store hunder. Dere kan få en diger rottweiler f.eks løpende mot dere.

Jeg syns bare den grunnen er litt "rar".

Mopser røyter MYE! Og det er stri pels som setter seg godt fast i gulvteppene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, prøvd den.. men litt usikker på hva jeg skal svare på første spørsmål.. føler ingen passer, eller så vet jeg ikke hva de betyr.. ?

Kryss av på utstilling. Alle raser kan stilles ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, prøvd den.. men litt usikker på hva jeg skal svare på første spørsmål.. føler ingen passer, eller så vet jeg ikke hva de betyr.. ?

Lydighet, aktivisering og morro - er det ikke det du vil ha? Du skal jo lære hunden din basic lydighet, og aktivisering med tur og lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...