Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #1 Del Skrevet 6. april 2010 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=595391 Nå blir det fingeravtrykkplikt for alle som skal ha nytt pass. Så klart er dette et krav fra EU der vi ikke engang er et fullverdig medlem! Hvorfor skal vi godta det her? Jeg ser meget mørkt på og bli behandlet som en kriminell bare fordi jeg vil dra til utlandet! "vanskeligere og forfalske pass". Dette er den forklaringen vi offisielt får. Personlig mener jeg dette er meget naivt og tro på dette. Politiet kommer ikke til og la en gullgruve som dette gå usett forbi, spesielt ikke når det faktisk er de som skal ha disse fingeravtrykkene. Nå kan du risikere og bli mistenkt for mord hvis de finner fingeravtrykket ditt på en plass det har skjedd noe kriminelt. (selv om du ikke har vært der samtidig som dette har skjedd) For om 6 år kommer samtlige nordmenn til og havne i dette fingeravtrykkregisteret. (er det ikke 6 år et pass varer?) Og tenk hvis det skjer noe stort. Et drap på noen litt høyt opp i systemet for eksempel. Slike mord går aldri ustraffet hen! Det finnes alltid en skyldig selv om det mangler bevis. Hva om du har vært på dette mordstedet et døgn tidligere og var så uheldig og legge igjen et fingeravtrykk ganske nærme udåden. Da er det 1 enkelt søk og du blir satt i håndjern og dratt inn i svartemerja foran familie og/eller venner. Er du heldig blir den skyldige funnet og du blir løslatt en ukes tid senere, men da er skaden allerede gjort. Media hadde fått snusen i dette noen dager tidligere og noen bilder fra førstegangstjenesten din der du poserer med ag3 og kamuflasjeklær ble rotet frem og blir smurt utover samtlige avisforsider med store svarte bokstaver under. Våpendesperado fikk gjennomført sin grusomme plan! Når (hvis) du blir funnet uskyldig får du en klapp på skulderen og beskjed om og være mer samarbeidsvillig før du blir sendt hjem igjen til en familie som tror de ikke kjenner deg lenger. Er det noe jeg angrer sinnsykt på nå er det at passet mitt gikk ut for 6 måneder siden og jeg ikke har orket og fornye det enda... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 6. april 2010 #2 Del Skrevet 6. april 2010 Så lenge fingeravtrykket bare brukes som en måte å sikre autentisiteten til passet, og ikke i seg selv brukes til å identifisere personen, så ser jeg ikke helt problemet her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2010 #3 Del Skrevet 6. april 2010 Diskusjonen om hva som kan aksepteres å kreve i et pass, tror jeg vil virke underlig sett i tilbakeblikk om noen år. Jeg har vanskelig for å tro annet enn at det innen få år vil kreves DNA-profil (på lengre sikt muligens full sekvensering av genomet) i elektronisk versjon knyttet til alle identifikasjonspapirer. Dette vil innen kort tid bli oppfattet som selvsagt, da dette jo er det mest personspesifikke som finnes (selv om store deler av genmaterialet er felles for alle mennesker). DNA-profilene bør inngå i internasjonalt tilgjengelige registere som gjør det mulig entydig å identifisere et hvert menneske på kloden (dog et lite problem med eneggede tvillinger). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zuperduper Skrevet 7. april 2010 #4 Del Skrevet 7. april 2010 Så lenge fingeravtrykket bare brukes som en måte å sikre autentisiteten til passet, og ikke i seg selv brukes til å identifisere personen, så ser jeg ikke helt problemet her. Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 8. april 2010 #5 Del Skrevet 8. april 2010 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=595391 Nå blir det fingeravtrykkplikt for alle som skal ha nytt pass. Så flott, jeg ser frem til et mye enklere system! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 8. april 2010 #6 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Så lenge fingeravtrykket bare brukes som en måte å sikre autentisiteten til passet, og ikke i seg selv brukes til å identifisere personen, så ser jeg ikke helt problemet her. Men dersom fingeravtrykket faktisk blir det du identifiseres med i kontrollen ute i felten, så brenner det i utedassen. Alt lar seg forfalske. Dersom noen stjeler passet ditt i dag, så kan du få et nytt pass, og det gamle kan fjernes fra registeret. Dersom noen stjeler fingeravtrykket ditt, hva skal du gjøre da? Få deg et nytt sett? Og før noen sier "Duh! Fingeravtrykk kan vel ikke stjeles!", la meg bare si, "Jo, det er fullt mulig." For noen år siden hadde Mythbusters en test av om det er mulig å lure en fingeravtrykksscanner med et forfalsket fingeravtrykk. De begynte i det små med å lure fingeravtrykksscannere på PC-er. Det er forholdsvis lett. De er 100% optiske. "Finalen" var å lure en fingeravtrykksscanner av samme sort som benyttes i adgangskontroll i bygninger og på flyplasser. Grant Imahara illuderte sikkerhetssjef, og hadde det eneste settet fingeravtrykk som kunne gi tilgang til et låst rom. De skaffet seg en kopi av avtrykkene hans på samme måte som politiet finner fingeravtrykk på åsteder. De forstørret det, rentegnet det med tusj, forminsket det igjen og fotokopierte det over til en kobberplate, hvor mønsteret ble etset inn med syre. Deretter støpte de en kopi av avtrykkene i sillikon. Og puttet avtrykket på fingertuppen, som et lag falsk hud. Høres litt James Bondsy ut? Vel, det fungerte. Endret 8. april 2010 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Numi* Skrevet 8. april 2010 #7 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Nå blir det fingeravtrykkplikt for alle som skal ha nytt pass. Så klart er dette et krav fra EU der vi ikke engang er et fullverdig medlem! Vi er ikke medlem av EU. Og det er jo bestemt av flertallet, så det er da ingen grunn til å sutre. Ihvertfall ikke om du stemmer nei selv. Man kan ikke tro at man skal få i både pose og sekk når man velger å ikke være medlem. Uansett, det er vel lite trolig at et vilkårlig fingeravtrykk blir brukt som fellende bevis, om det ikke finnes noen som helst andre indisier på at vedkommende kan være skyldig. DNA legger vi jo fra oss over alt, uansett, i form av fingeravtrykk, hårstrå, hudceller, etc. Endret 8. april 2010 av *Numi* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 8. april 2010 #8 Del Skrevet 8. april 2010 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=595391 Nå blir det fingeravtrykkplikt for alle som skal ha nytt pass. Så klart er dette et krav fra EU der vi ikke engang er et fullverdig medlem! Hvorfor skal vi godta det her? Jeg ser meget mørkt på og bli behandlet som en kriminell bare fordi jeg vil dra til utlandet! "vanskeligere og forfalske pass". Dette er den forklaringen vi offisielt får. Personlig mener jeg dette er meget naivt og tro på dette. Politiet kommer ikke til og la en gullgruve som dette gå usett forbi, spesielt ikke når det faktisk er de som skal ha disse fingeravtrykkene. Nå kan du risikere og bli mistenkt for mord hvis de finner fingeravtrykket ditt på en plass det har skjedd noe kriminelt. (selv om du ikke har vært der samtidig som dette har skjedd) For om 6 år kommer samtlige nordmenn til og havne i dette fingeravtrykkregisteret. (er det ikke 6 år et pass varer?) Og tenk hvis det skjer noe stort. Et drap på noen litt høyt opp i systemet for eksempel. Slike mord går aldri ustraffet hen! Det finnes alltid en skyldig selv om det mangler bevis. Hva om du har vært på dette mordstedet et døgn tidligere og var så uheldig og legge igjen et fingeravtrykk ganske nærme udåden. Da er det 1 enkelt søk og du blir satt i håndjern og dratt inn i svartemerja foran familie og/eller venner. Er du heldig blir den skyldige funnet og du blir løslatt en ukes tid senere, men da er skaden allerede gjort. Media hadde fått snusen i dette noen dager tidligere og noen bilder fra førstegangstjenesten din der du poserer med ag3 og kamuflasjeklær ble rotet frem og blir smurt utover samtlige avisforsider med store svarte bokstaver under. Våpendesperado fikk gjennomført sin grusomme plan! Når (hvis) du blir funnet uskyldig får du en klapp på skulderen og beskjed om og være mer samarbeidsvillig før du blir sendt hjem igjen til en familie som tror de ikke kjenner deg lenger. Er det noe jeg angrer sinnsykt på nå er det at passet mitt gikk ut for 6 måneder siden og jeg ikke har orket og fornye det enda... Jeg er ikke helt med på noiaen din om at nå kan alle tas på mord for et skarve fingeravtrykks skyld. Så enkelt er det nok ikke. Men derimot så syns jeg det er meget tvilsomt at det nå opprettes et altomfattende fingeravtrykksregister for alle som har pass (og hos oss betyr vel det i praksis ALLE), uten at det foranlediger noen større debatt eller kontrovers noe sted. Det er bare enda et direktiv som iverksettes. For om vi ikke gjør det, så kan ikke folk reise, må vite. Og det vil vi jo ikke lage noen problemer med. Så vi tar bare de avtrykkene, vi, Hansen, så er den saken ute av verden. Fingeravtrykkseregister for hele folket har politiet prøvd å få lov til å opprette i Gud vet hvor mange år, hver gang til store protester og argumenter om krenking av individet. Storebror ser deg, og alt det. Nå kommer det i forskrifts form fra EU, og ingen merker det, engang. Noen som er med på et veddemål om hvor lang tid det tar før politiet får lov til å bruke dette registeret i kriminalsaker? Det ER jo forferdelig at kriminelle går fri, når det eneste som kreves for å ta dem, er en bitte liten krysskobling til passregisteret. Tenker at det ikke tar så lang tid, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 8. april 2010 #9 Del Skrevet 8. april 2010 Jeg skjønner meg ikke på den noiaen enkelte føler i et hvert henseende. Vil de ha mine fingeravtrykk så skal de få det. De må gjerne sende kopi til hvert eneste politikammer i hele landet, så alle har det både på papir og kan hente det frem på skjerm eventuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 10. april 2010 #10 Del Skrevet 10. april 2010 Jeg skjønner meg ikke på den noiaen enkelte føler i et hvert henseende. Vil de ha mine fingeravtrykk så skal de få det. De må gjerne sende kopi til hvert eneste politikammer i hele landet, så alle har det både på papir og kan hente det frem på skjerm eventuelt. Er det paranoid å ville verne om sitt privatliv og personlige opplysninger? Jeg tenker at siden jeg ikke er kriminell så vil jo ikke mitt bidrag med fingeravtrykk og informasjon gi noe nyttig bidrag til denne databasen, da bør man jo heller reservere min plass i dette arkivet til de som er kriminelle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 10. april 2010 #11 Del Skrevet 10. april 2010 Nå var det vel slik at fingeravtrykket lagres i chipen i passet - ikke i en database. Gikk ikke Datatilsynet også god for dette? Når'n Georg ikke hisser seg opp, er det neppe noe å hisse seg opp over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 11. april 2010 #12 Del Skrevet 11. april 2010 Nå var det vel slik at fingeravtrykket lagres i chipen i passet - ikke i en database. Gikk ikke Datatilsynet også god for dette? Når'n Georg ikke hisser seg opp, er det neppe noe å hisse seg opp over. Det er forsåvidt riktig i dette tilfellet. Men det var "De må gjerne sende kopi til hvert eneste politikammer i hele landet, så alle har det både på papir og kan hente det frem på skjerm eventuelt", jeg responderte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cho Skrevet 11. april 2010 #13 Del Skrevet 11. april 2010 Er det paranoid å ville verne om sitt privatliv og personlige opplysninger? Jeg tenker at siden jeg ikke er kriminell så vil jo ikke mitt bidrag med fingeravtrykk og informasjon gi noe nyttig bidrag til denne databasen, da bør man jo heller reservere min plass i dette arkivet til de som er kriminelle? Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal være så hemmelighetsfulle når de likevel ikke har noe å skjule! Jeg hadde skjønt argumentet ditt om å "verne om sitt privatliv og personlige opplysninger" hvis du var kriminell, eller hvis opplysningene skulle gå til noen som skulle trykke de opp på gedigne plakater, eller kringkaste de på radioen. Hvorfor er det så fælt at politiet har fingeravtrykkene dine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 11. april 2010 #14 Del Skrevet 11. april 2010 Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal være så hemmelighetsfulle når de likevel ikke har noe å skjule! Jeg hadde skjønt argumentet ditt om å "verne om sitt privatliv og personlige opplysninger" hvis du var kriminell, eller hvis opplysningene skulle gå til noen som skulle trykke de opp på gedigne plakater, eller kringkaste de på radioen. Hvorfor er det så fælt at politiet har fingeravtrykkene dine? Fordi jeg er 'uskyldig' og eneste måten fingeravtrykkene mine kan brukes på er å misbrukes. Jeg sier ikke at de nødvendigvis kommer til å bli misbrukt, men at de kan det. Så kan du jo spørre om hvem som garantert kommer til å omgå disse systemene, jo det er de kriminelle, de som systemet er myntet på i utgangspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cho Skrevet 11. april 2010 #15 Del Skrevet 11. april 2010 Fordi jeg er 'uskyldig' og eneste måten fingeravtrykkene mine kan brukes på er å misbrukes. Jeg sier ikke at de nødvendigvis kommer til å bli misbrukt, men at de kan det. Så kan du jo spørre om hvem som garantert kommer til å omgå disse systemene, jo det er de kriminelle, de som systemet er myntet på i utgangspunktet. Alt kan misbrukes, men blir det det? Kanskje du burde få deg hemmelig identitet..? Og hva mener du med "hvem som garantert kommer til å omgå disse systemene, jo det er de kriminelle"? Mener du at kriminelle kommer til å ha (utilsiktet) tilgang på fingeravtrykkregisteret (som forresten ikke finnes, som nevnt over her kommer ikke avtrykkene til å lagres i noen base)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 11. april 2010 #16 Del Skrevet 11. april 2010 Alt kan misbrukes, men blir det det? Kanskje du burde få deg hemmelig identitet..? Og hva mener du med "hvem som garantert kommer til å omgå disse systemene, jo det er de kriminelle"? Mener du at kriminelle kommer til å ha (utilsiktet) tilgang på fingeravtrykkregisteret (som forresten ikke finnes, som nevnt over her kommer ikke avtrykkene til å lagres i noen base)? Alt blir nødvendigvis ikke misbrukt, men det kan misbrukes ved ett eller annet tidspunkt. Hemmelig identitet ser jeg egentlig ikke hensikten med, men personopplysninger foruten navn og telefonnummer holder jeg for meg selv. I utgangspunktet skal ikke fingeravtrykkene lagres i arkiv. De avleses digitalt, og skal slettes etterpå. Vet vi forresten at de blir slettet? Og nøyaktig hvor sikkert er fingeravtrykk, det finnes mange eksempler på at dette er langt fra en ufeilbarlig teknologi. (Som nevnt tidligere ble fingeravtrykkscannere omgått i den populærkvasivitenskapelige tv-serien Mythbuster på Discovery Channel). La oss si at de ikke blir lagret, og fingeravtrykket kun benyttes som autentifisering av passet for å knytte personen til passet, slik at personalia og rulleblad kan kryssjekkes mot strafferegister etc. Når vi da allerede vet at teknologien kan omgås, vil ikke en potensiell kriminell forsøke å forfalske dette slik at hans fingeravtrykk sjekkes mot en fiktiv/ikke straffedømt person? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cho Skrevet 11. april 2010 #17 Del Skrevet 11. april 2010 Hvis man skal gå rundt og være så paranoid, kan man likegodt ta en hulemannen og flytte til fjells. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 11. april 2010 #18 Del Skrevet 11. april 2010 Hvis man skal gå rundt og være så paranoid, kan man likegodt ta en hulemannen og flytte til fjells. Hva er så paranoid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 11. april 2010 #19 Del Skrevet 11. april 2010 Må man ha pass med fingeravtrykk for å reise inn i USA nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cho Skrevet 11. april 2010 #20 Del Skrevet 11. april 2010 Hva er så paranoid? Her har jeg merket det jeg mener er så paranoid: Alt blir nødvendigvis ikke misbrukt, men det kan misbrukes ved ett eller annet tidspunkt. Hemmelig identitet ser jeg egentlig ikke hensikten med, men personopplysninger foruten navn og telefonnummer holder jeg for meg selv. I utgangspunktet skal ikke fingeravtrykkene lagres i arkiv. De avleses digitalt, og skal slettes etterpå. Vet vi forresten at de blir slettet? Og nøyaktig hvor sikkert er fingeravtrykk, det finnes mange eksempler på at dette er langt fra en ufeilbarlig teknologi. (Som nevnt tidligere ble fingeravtrykkscannere omgått i den populærkvasivitenskapelige tv-serien Mythbuster på Discovery Channel). La oss si at de ikke blir lagret, og fingeravtrykket kun benyttes som autentifisering av passet for å knytte personen til passet, slik at personalia og rulleblad kan kryssjekkes mot strafferegister etc. Når vi da allerede vet at teknologien kan omgås, vil ikke en potensiell kriminell forsøke å forfalske dette slik at hans fingeravtrykk sjekkes mot en fiktiv/ikke straffedømt person? Når det gjelder det du skriver om kriminelle som vil utnytte teknologien, så stoler jeg på at teknologien ikke er på barnehage-nivå, og at det derfor er like store muligheter for å bli tatt for å utnytte den, som det faktisk er å utnytte den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå