Gå til innhold

Hva lærte du av ditt første forhold?


Gjest lady

Anbefalte innlegg

Ok, jeg er i 20åra og har aldri vært sammen med noen, i og med at jeg er såppas "gammel" føler jeg at jeg må stille litt sterkt når jeg først går inn i et forhold. siden jeg ikke har noen egne erfaringer på dette området vil jeg gjerne lære litt av dere. så si meg hva deres forhold har lært dere på godt og vondt :)

vil ikke gjøre noen kjempe bommerter i mitt første forhold som jeg vil skal være det eneste. sikkert mange som synes dette er urimelig å tenke at en kun skal være sammen med en hele livet, men det er lov å drømme :rødme: så setter stor pris på om dere ikke prøver å knuse denne drømmen, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt første forhold lærte meg at god sex er ikke alt som teller her i livet!! :-))

Vær stolt av den du er, gå med rak rygg og hevet hode, og velg den rette for deg!

Du er selvsagt også den helt rette for den som er den rette for deg - så tål så vel motgang som nederlag og forskjellige synspunkt og standpunkter underveis begge to! Lykke til!! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smartingen

At man må gi og ta. Og snakke sammen underveis. Alt er ikke rosenrødt hele tiden, man er ikke like forelsket hele tiden, man krangler... men man kommer gjennom det, så lenge man snakker sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg har lært at ting er ikke alltid slik som man tror. Klarer man å se dette, så sparer det deg for masse evt. problemer, konflikter og misforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdet mellom meg og min første kjæreste var romantisk of fint, men kanskje litt "unaturlig", jeg tenkte ofte at vi "lekte kjærester", det var liksom ikke ekte. Dette var antagelig noe jeg følte fordi jeg hadde ventet så lenge på dette, hadde fått en fyr som jeg aldri trodde ville ha meg, og var ganske forelsket. Jeg lærte mye fint om å være glad i noen på den måten og også å bli trygg på intimitet. Likevel var nok det jeg lærte mest at man ikke må bli blind av kjærligheten. Jeg var naiv, fokuserte kanskje litt mer på hans kjekke utseende og populæritet enn hvor godt vi egentlig passet sammen som par. Anyway, jeg ble dumpa, og hadde en lang sorgprosess før jeg var tilbake til meg selv, eller en ny og mer livserfaren meg. Jeg lærte at det ikke er noe som heter "et perfekt forhold" eller rosenrød kjærlighet. Ingen er perfekt, derfor vil ikke forholdet bli sånn heller. Lærte også å ha øynene åpne for de vanlige varsellampene. Men jeg har aldri angret på mitt første forhold ;) så lykke til! og om det første forholdet ditt ikke varer, så vil kanskje det neste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Lærte vel at ærlighet varer lengst. Uansett. Forhold handler om å gi og ta på lik linje. Prioritering er også en viktig ting. Ikke alltid høre på hva andre sier til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sterk_kvinne

På sitat.no står det et utrykk som sier: Kjærlighet kan dø av sannhet og vennskap av løgn!

Dette har jeg lært av man skal ALDRIIIIIII være ærlig på ALLE måter, vært ærlig i nåtiden og fremtiden, men gamle hendelser legger du bak deg uten å fortelle det til ham. Beskytt deg selv, er du FOR ÆRLIG, så kan du faktisk bli mishandlet og slengt ting på trinet. Ikke nødvendigvis skal ting være din feil, f eks. voldtekt, mishandlig av gutter osv.

Tenk alltid på deg selv FØR alt annet, fordi dagen du blir dumpa setter han ikke pris på din ærlighet. Denne påstanden hadde jeg hørt mye om tidligere, men sååå sta som jeg er, likevel, ville jeg ikke lyve for min tidligere forlover for ting jeg overhodet ikke hadde skyld i, men han satt ikke pris på det. Dette har jeg lært som punkt NUMMER 1 ..

i tillegg har jeg lært at utsendet ikke skal ha mye å si, var forlova med en ganske kjekk gentelmann, men han ligna på en troll i mine øynener med sine stygge og negative handlinger. Jeg har også fått med at mannen jeg neste gang skal velge, MÅ ligge i min nivå utdanningsmessig, man sparer kranglig og uenigheter om alt som ikke er verdt. Detter går på forståelsen. Dessuten har jeg lært at man skal aldri snakke heelt ut om sine følelser, da leker "en del gutter" deilige, og prøver å dominere deg i grunnlag på ditt svakepunkt (han og kjærligheten)..

Jeg har også da lært om å ikke være dum eller naiv, ta ord og ting på alvor. Ta opp ting med han når du føler deg utrygg.

Neste gang vil jeg fokusere mere på personligheten hans og utdannelsen "uten tanke på penger seff". Utsendet og romantiske tanker drømmer skal ikke noe å si..

Man lærer utrooooolig mye.. Synes du er smart som har startet det trådet her og spør etter andres erfaringer. Håper du lærer av våre feil.

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man må ha de virkelig rette følelsene - ellers fungerer det ikke i lengden. Man kan være hyggelig og grei og helt fabelaktig - men om man ikke har de riktige følelsene, kommer de heller ikke senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg lærte at det er utrolig viktig å ikke miste seg selv. Ha et eget liv utenom kjæresten, venner, fritidsaktiviteter og familie. Aldri mist respekten for deg selv og vit at du har rett til å være lykkelig.

Den dagen noen spør deg "er du lykkelig i forholdet ditt" og du ikke kan si ja selv om du har utrolig lyst, så burde du gå før det blir enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

At man må ha de virkelig rette følelsene - ellers fungerer det ikke i lengden. Man kan være hyggelig og grei og helt fabelaktig - men om man ikke har de riktige følelsene, kommer de heller ikke senere. :)

Hva og hvordan er de riktig følelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# At utseendet ikke betyr så mye som jeg først trodde

# At man bør ha en del grunnleggende verdier felles

# At man må dra lasset i samme retning

# At man skal og bør ha et rom i hjertet for sine egne ting

# At man skal føle seg respektert og verdsatt- også motsatt vei

# At sex og kjærlighet er overhode ikke det samme

# At man kan være forelsket i forelskelsen

# At det er viktig å le mye sammen

# At det er viktig å snakke om døden, havet og kjærligheten- ofte.

(nå er det lenge siden jeg gjorde disse erfaringene da, men ser at de gjelder fremdeles)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var bare 14 da jeg fikk min første skikkelige kjæreste, og forholdet varte i flere år. Jeg har bare positive tanker om forholdet og (eks)kjæresten. Han gjorde meg trygg på meg selv, og jeg lærte at så lenge man er åpne og ærlige mot hverandre kan man tåle det meste.

Nå er dette mange år siden, og selv om vi har kontakt i dag ser jeg at han overhodet ikke er min type mann lenger. Selv om han var perfekt som min første kjæreste kunne jeg aldri vært sammen med ham i dag. Jeg har dermed lært at folk forandrer og utvikler seg, og det samme gjør behovene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva og hvordan er de riktig følelsene?

Å faktisk være forelsket.

Ikke alle forelskelser blir til kjærlighet, men på et eller annet tidspunkt burde man nok være litt forelsket også for at ting skal fungere. Litt sommerfugler må det være :)

Det er ikke det eneste som teller, men om det mangler, fungerer heller ikke resten - synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

jeg er fortsatt i mitt første seriøse forhold(vart i ti år) - og har vel ingen gode råd å komme med fra de forrige da det var mer umodent(les: ingenting til felles bortsett fra middels.....du vet.)

det jeg har lært i løpet av disse ti årene er:

- aldri tro at du kan forandre noen

- kommunikasjon er ekstremt viktig. ofte er den ene best på dette, og den må også da være ekstra tålmodig ovenfor den andre ifht diskusjoner/krangler.

- sex er faktisk utrolig viktig for å holde samlivet bra, i en mengde og form som begge to kan være fornøyde med.

- kvantitetstid: det er ikke bare kvaliteten, men også kvantiteten som teller for å bygge opp et solid forhold

- det er viktig å støtte den andre gjennom valg, også de du kanksje ikke alltid er 100% enig i.

- vis vilje til å møte den andre på halvveien, men krev at den andre kan gjøre det samme.

- vær klar over at man forandrer seg gjennom hele livet, og h*n vil kanskje ikke være samme om fem, ti eller tyve år. du må altså like å bli kjent med nye sider, og kanksje oppdage noen overraskelser på godt og mindre godt underveis på hva som gjelder verdier og synspunkter.

- dersom man ender et forhold, så betyr det ikke at tiden var bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At man ikke må være naiv og dumsnill. Dette lærte jeg på den harde måten over 3 år med en narkoutro drittsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Det jeg lærte av mitt første forhold var...

-At man bør være enige om en god del for at ting skal fungere.

-At det er umulig å endre noen som ikke ønsker det selv.

-At det er viktig å kunne ha grenser og intimsone selv overfor kjæresten.

-At når forelskelsen er over og ikke går over i noe annet enn vennskap er faktisk vennskap veien å gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte at det første forholdet aldri holder, og den kjærlighetssorgen er også den værste. Jeg lærte også å ikke være naiv og tro på slik uforbeholden "hollywoodkjærlighet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lært mye om meg selv. Tenke mer kritisk i egen retning, at alt ikke er som man tror.

Behandle forelskelsen sin og den man er glad i med respekt. Kjempe og prioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...