Gå til innhold

Huseier prylte innbruddstyv


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest gjestdeluxe

***

Ikke helt sikker på hva du egentlig mener, om du er for eller mot..

Jeg er for at en person beskytter seg mot kriminalitet og vold og gjør det som er nødvendig for at situasjonen ikke skal føles truende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjestdeluxe

***

Uansett, i den konkrete saken var det vel et faktum at innbruddstyven (hvis det var det han var) hadde med et livsfarlig slagvåpen (og kniv?). Det blir ikke akkurat påstand mot påstand lenger da. "Jo, jeg hadde med baseballbat, men det var i tilfelle jeg skulle finne en baseball der inne.."

Jeg uttalte meg mer på generelt grunnlag, og ikke i forhold til enkeltsak.

Jeg stiller ikke tvil om denne mannen behøvde å benytte seg av "nødverge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest

Selv om innbruddstyven var bevæpnet med slagvåpen og huseier følte seg utrygg, er ikke dette nok til å rettferdiggjøre fysisk skade på tyven, så lenge huseier ikke ble angrepet av tyven. Det synes for meg åpenbart at huseier må siktes for grov legemsbeskadigelse. Det at fornærmede hadde brutt seg innhos huseieren kan muligens aksepteres som en formildende omstendighet. Selvtekt må ikke aksepteres!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du er feig. Et system som kriminaliserer "vanlige" folk for å beskytte seg og sitt er veldig farlig. Vi blir alle passive slaver som bare vet å oppføre oss slik staten vil. Det er da ren logikk at hvis en person har kommet seg inn i ditt hus så kan man "ta" de. Man kan jo ikke vente å se hva som skjer for da kan man jo ende opp som dau selv. Hvis noen bryter seg inn i mitt hus har de allerede angrepet meg og bør være klare for å møte en mann som vil gjøre hva som helst for å overleve. Du tenker helt feil hvis du ikke er enig i at man bør angripe og skade hvis første advarsel om å komme seg ut ikke etterkommes. Hvis du ikke beskytter deg selv, din partner og familie og venner er du FEIG. Loven er bare ord som noen andre har blitt enige om. Og hvis man i alle tilfeller skal følge den blindt så er man en slave. I Norge er vi alt for snille mot kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det ubudne gjester inn i ditt hus, må det vel for svarte være lov til å beskytte seg med det man kan. Man vel ALDRI hva denne innbruddstyven planlegger, så det er jo helt logisk at man skal få lov til å beskytte seg.

Er det bedre å se an situasjonen, og kanskje bli skutt/utsatt for vold osv?

Nei, vet du hva, da er det bare å la være å bryte seg inn hos folk hvis man er redd for å få juling.

I Norge er det dessverre ofte slik at det er de lovlydige som får svi hardest. Det mangler ofte logikk i norske lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...