Gå til innhold

Forbanner gratisprinsippet!

gratisprinsippet  

18 stemmer

1. 1. Synes du gratisprinsippet fungerer?

• Ja
      8
    • Nei
      10

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er så møkkalei! Dette er andre gang jeg tar på meg å arrangere skoletur for en ungdomsskoleklasse. Sist gang la jeg ned sykt mange gratistimer, fikk en liten dose sure foreldre (pga kakesalg o.l.) men ikke mer enn jeg klarte takle (litt må man regne med), men lever fremdeles på 26 elever som hadde en kjempetur og takket meg masse etterpå :)

Men dette året har jeg fått "foreldregruppen fra h...." føles det ut som.

Uansett hva jeg planlegger er det noen som blir dritsur fordi de blir bedt om å hjelpe til. Svært få møter på møter og mange er bare negative. De skylder på liten fritid og bla bla bla. Hva er de egentlig de tror da, at jeg bare sitter hjemme og ikke har annet å gjøre på enn å planlegge tur for egne og andres barn? Jeg driver eget firma og jobber ca 15 timer daglig hele uka, men jeg har kuttet ut trening og andre fritidsaktiviteter for å heller bruke tiden på å hjelpe barna mine med slikt som dette de disse siste årene de bor hjemme.

Pga gratisprinsippet er det ikke lov verken å be de selge noe eller å samle inn penger.

Og når jeg derfor planlegger loppemarked får jeg telefon fra en far som synes jeg lager så mye styr for de! :(

Og når jeg leser denne gamle tråden får jeg nesten lyst til å legge ned hele prosjektet. Er det virkelig så forbanna vanskelig å bruke litt tid på de barna man har satt til verden?

Hvordan får dere andre inn penger når "alt" er ulovlig? Sist la vi en dag av turen til en helligdag og kunne kalle deler av turen for "tur i privat regi" (og kunne derfor kreve betaling av foreldrene for den siste overnattingen og reisen hjem), men det går ikke i 2011 fordi det ikke passer slik med helligdagene det året.

Det er snakk om en innenlandstur så det er ca 3500,-/person som skal inn.

Endret av Trixie52
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en viktig tur?

Skrevet

Dropp klasseturprosjektene, det er ikke verdens undergang om poden ikke får dratt på lang klassetur.

Skrevet

Er det en viktig tur?

10-klasse-tur. Godt spørsmål om den er viktig. Sist tur jeg organiserte gikk til Oslo og innehold diverse museumsbesøk, Freialand, Vigelandsparken, shopping mm. Ungdommene ble skikkelig sammensveiset, fikk et minne for livet og nå ser jeg på facebook-profilene deres at Osloturen virkelig har vært en positiv opplevelse for de. På bakgrunn av det ønsker jeg at også mitt andre barn skal få en tilsvarende opplevelse.

Ungdommene er helt klare på at de vil på tur og de vil nok jobbe for det også.

Utfordringen er gratisprinsippe og sure foreldre. Noen vil helst bare betale... men det kan jeg ikke la de gjøre (gratisprinsippet).

Kan jo selvsagt la de betale inn anonymt, men det vil de jo ikke. De vil bare betale om alle gjøre det (forståelig nok), men det har jeg ikke lov til å kreve så da er jeg like langt.

Skrevet

Dropp klasseturprosjektene, det er ikke verdens undergang om poden ikke får dratt på lang klassetur.

For barna er det krise.

Det er noe de gjerne har sett frem til i mange år. Hørt om andres turer, osv.

Utrolig rart at foreldre ikke vil engasjere seg såppas for barna

Skrevet

Får meg ikke til å gjøre det ennå. Ungdommene vil på tur og er villig til å jobbe for det. Er værre med foreldrene og jeg er avhengig av at hverfall noen gidder å stille opp med kjøring etc...

Skrevet

Vel, da biter du enten i deg og gjør det du kan gjøre for å sende poden på tur eller så gir du beskjed om at hvis ikke flere av foreldrene engasjerer seg så blir det ingen tur.

Å irritere seg over at andre ikke har samme prioriteringer som deg vil ikke føre til noe annet enn grå hår

Skrevet

For barna er det krise.

Det er noe de gjerne har sett frem til i mange år. Hørt om andres turer, osv.

Utrolig rart at foreldre ikke vil engasjere seg såppas for barna

Såklart vil barna bli skuffet dersom den lange klasseturen blir til en weekend i skogen, i telt eller lignende...

Senk ambisjonene noe og barna blir like glade og du blir mindre utkjørt.

Skrevet

Vel, da biter du enten i deg og gjør det du kan gjøre for å sende poden på tur eller så gir du beskjed om at hvis ikke flere av foreldrene engasjerer seg så blir det ingen tur.

Å irritere seg over at andre ikke har samme prioriteringer som deg vil ikke føre til noe annet enn grå hår

Du har nok rett i det ja ;) Er vel litt derfor jeg blåser litt ut her istedenfor å blåse ut til foreldrene. Men tar gjerne imot tips til hvordan få inn penger nå som gratisprinsippet eksisterer. Er ikke helt klar for å sende de på skogstur ennå ;) Vi bor i et område med veldig mye natur så det er ikke akkurat så spennende for de. Når de gjelder andres prioriteringer føler jeg at jeg har bittelitt lov til å gi de litt pepper når de er så opptatt av seg selv, siden de gir meg pepper for å forsøke hjelpe ungdommene ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg forstår frustrasjonen din, men jeg forstår også reaksjonene til en del foreldre. 3500 kroner er mye penger, og da jeg vokste opp ville ikke en beskjed om å samle inn en slik sum til tur falt i god jord.

Min mor har sosialangst og nekter konsekvent å ta del i noe som helst utenfor husets fire vegger, og min far jobbet svært mye overtid. Økonomien var dårlig - svært dårlig.

Selv ville jeg hatet deg for å arrangere en tvungen klassetur, ettersom jeg heller ville vært hjemme fremfor å være på "kosetur" med en klasse som hater meg, mobber meg og fryser meg ut.

Min far ville vært positiv til prosjektet, men han ville dessverre ikke hatt tid til å delta med verken det ene eller det andre for å samle penger. Og om han hadde tatt seg tid ville det gått på bekostning av noe annet, og min mor ville laget dårlig stemning hjemme på grunn av dette. Noe som også ville gått ut over meg til slutt. En mor med sosialangst og i dårlig humør er ikke til å spøke med. :sukk:

Det er ikke verdens undergang om ungene ikke kommer på tur; du får heller legge ned prosjektet i år og vente til et år hvor helligdagene gjør det mulig å gjøre turen frivillig ;)

Skrevet

jeg forstår frustrasjonen din, men jeg forstår også reaksjonene til en del foreldre. 3500 kroner er mye penger, og da jeg vokste opp ville ikke en beskjed om å samle inn en slik sum til tur falt i god jord.

Min mor har sosialangst og nekter konsekvent å ta del i noe som helst utenfor husets fire vegger, og min far jobbet svært mye overtid. Økonomien var dårlig - svært dårlig.

Selv ville jeg hatet deg for å arrangere en tvungen klassetur, ettersom jeg heller ville vært hjemme fremfor å være på "kosetur" med en klasse som hater meg, mobber meg og fryser meg ut.

Min far ville vært positiv til prosjektet, men han ville dessverre ikke hatt tid til å delta med verken det ene eller det andre for å samle penger. Og om han hadde tatt seg tid ville det gått på bekostning av noe annet, og min mor ville laget dårlig stemning hjemme på grunn av dette. Noe som også ville gått ut over meg til slutt. En mor med sosialangst og i dårlig humør er ikke til å spøke med. :sukk:

Det er ikke verdens undergang om ungene ikke kommer på tur; du får heller legge ned prosjektet i år og vente til et år hvor helligdagene gjør det mulig å gjøre turen frivillig ;)

Det er jo fullt mulig å være på skolen istedenfor å være med på tur.

Mobbing er et problem som må løses uansett klasserom eller skoletur. I forrige uke var jeg på foredrag om mobbing på skolen. Ikke overraskende er det samme foreldrene man ser der som de som gidder stille opp på andre opplegg. Å legge turen til et annet år er ikke akutuelt for klassen siden det er siste året på skolen.

Skrevet

Jeg er veldig glad for gratisprinsippet, selv om jeg ser at det gir en del ekstra utfordringer for de som arrangerer turene. Da jeg gikk på skolen var det ike noe som het gratisprinsipp, og jeg vet familier som måtte ta opp forbrukslån for å ha råd til å sende sine håpefulle på både leirskoler (som jo nå betales av skolene dersom skolen har leirskole) og "moroturen" i 10. klasse.

Før 10. klasseturen jobbet vi for øvrig inn en god del av pengene selv, ved at vi hadde melkeordningen på skolen ett år, og fikk overskuddet fra det, dugnadsjobbing som vårsjauing og beising for kommunen, flaskeinnsamling, reklameutdeling, eldrekafe etc.

Hvordan har de løst det tidligere, da? Denne klassen er jo ikke første 10. klassen som skal på tur der, mener jeg...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mobbing er et problem som må løses uansett klasserom eller skoletur. I forrige uke var jeg på foredrag om mobbing på skolen. Ikke overraskende er det samme foreldrene man ser der som de som gidder stille opp på andre opplegg. Å legge turen til et annet år er ikke akutuelt for klassen siden det er siste året på skolen.

Det var jo bra :)

Men som sagt, jeg forstår frustrasjonen din. Likevel må du tenke på at foreldrepar gjerne har flere barn, og derav flere forpliktelser. Har man 3 barn som på hver sin kant krever lotterier, dugnader, kakebaking og loddsalg kan det fort bli mye. Og når alt kommer til stykket er det tross alt ungene selv som burde betale for dette, så hadde du hatt mulighet til å få til noe slikt? De kunne bake rundstykker og horn, og selge disse til medelevene? Ungene har bare godt av å lære seg å måtte betale for godene.

Skrevet

Det er jo det man vil unngå - at noen blir "igjen" mens de andre er borte og får ha det moro. Hvis dette er akseptabelt så kan da "klasseturen" legges til en ferieuke og så kan den som vil betale og bli med....

Skrevet

Jeg er veldig glad for gratisprinsippet, selv om jeg ser at det gir en del ekstra utfordringer for de som arrangerer turene. Da jeg gikk på skolen var det ike noe som het gratisprinsipp, og jeg vet familier som måtte ta opp forbrukslån for å ha råd til å sende sine håpefulle på både leirskoler (som jo nå betales av skolene dersom skolen har leirskole) og "moroturen" i 10. klasse.

Før 10. klasseturen jobbet vi for øvrig inn en god del av pengene selv, ved at vi hadde melkeordningen på skolen ett år, og fikk overskuddet fra det, dugnadsjobbing som vårsjauing og beising for kommunen, flaskeinnsamling, reklameutdeling, eldrekafe etc.

Hvordan har de løst det tidligere, da? Denne klassen er jo ikke første 10. klassen som skal på tur der, mener jeg...

De arrangerer diskoteker, salg av kaker o.l. på skolen mm. De skal også ha loppemarked (det er jo gratis men krever også noe innsats av sjåfører/foreldre). Tenkte på flaskeinnsamling men når foreldrene blir kjempesure fordi de må stille med bil/sjåfør er det lite fristende.

Personlig synes jeg det kunne være lov å kreve inn f.eks. maks kr 1500,- pr elev i løpet av de tre årene ungdomskolen varer. Hvis noen er så fattige at de ikke klarer et slikt beløp kunne det finnes støtteordninger man kunne søkt. Vår kommune har forbud mot utenlandsturer og det synes jeg er veldig bra.

Skrevet

Det er jo det man vil unngå - at noen blir "igjen" mens de andre er borte og får ha det moro. Hvis dette er akseptabelt så kan da "klasseturen" legges til en ferieuke og så kan den som vil betale og bli med....

Jeg tror ikke den som blir mobbet får noe bedre liv om klasseturen blir avlyst pga den personen. Tvert imot.

Og ps! Nå som voksen ser jeg at de som mobbet ofte er de som sliter psykisk nå i ettertid, når det har gått opp for de hva de har gjort. Vet det er en fattig trøst for de som blir mobbet men nevner det likevel.

Mobbing er noe skolen og foreldre må få bort uavhengig av klassetur. Dessverre er det enkelte skoler/skoleledelser som ikke klarer denne utfordringen :(

Skrevet

Når noen foreldre/elever nekter å bidra under dugnader eytc. Har man da mulighet til å si at den ungen ikke får være med på tur?

Og til dere som mener gratisprinsippet fungerer: Mener dere da at man ikke skal ha slike klasseturer? For hvis dere ikke har skjønt det så er det bortimot umulig å arrangere tur pga gratisprinsippet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når noen foreldre/elever nekter å bidra under dugnader eytc. Har man da mulighet til å si at den ungen ikke får være med på tur?

Og til dere som mener gratisprinsippet fungerer: Mener dere da at man ikke skal ha slike klasseturer? For hvis dere ikke har skjønt det så er det bortimot umulig å arrangere tur pga gratisprinsippet.

Nei man kan ikke nekte eleven å være med på tur selv om det ikke er betalt/deltatt/bidratt.

Jeg har opplevd at flere elever har vært med på tur, selv om foreldrene ikke har bidratt på noen måte. Og det er jo en selvfølge at eleven ikke skal utestenges for sine foreldres unnfallenhet. Det ville jo være å straffe feil person.

Det du kan gjøre er å si som sant er at hvis ikke foreldrene/ungdommene deltar blir det ikke noe tur, og sette en konkret dato for når pengene må være inne. Er de ikke inne til den datoen, avlyses turen. Enkelt og greit.

Klasseturer i den størrelsesorden du snakker om synes jeg det er helt greit at vi unngår. Hvis formålet er å bygge relasjoner, gjør elevene det like flott på telttur i skogen, som på oslotur til flere tusen kroner.

Det man glemmer i sin iver etter å lage disse skoleturene, er at det sitter foreldre der ute som ikke klarer å bidra med tid eller penger av ulike grunner. Og da kan en slik tur være den lille tuen som velter det store lasset. Det finnes foreldre der ute som må velge mellom middag og sparing til leirskole. Vi ser ikke innsiden av hjemmet og vet hvilken økonomisk belastning en slik tur vil være. Det vil også være vanskelig å stå åpent fram på foreldremøte og være negativ til en slik tur. Jeg opplevde full tilsluttning da vi stemte over leirskoledeltagelse, men gudbedre så vanskelig det var å få inn pengene. Hadde vi hatt skriftlig tilbakemelding via feks brev, regner jeg med at det kanskje ikke ville ha vært fullt så enstemmig.

Skrevet

Nei man kan ikke nekte eleven å være med på tur selv om det ikke er betalt/deltatt/bidratt.

Jeg har opplevd at flere elever har vært med på tur, selv om foreldrene ikke har bidratt på noen måte. Og det er jo en selvfølge at eleven ikke skal utestenges for sine foreldres unnfallenhet. Det ville jo være å straffe feil person.

Det du kan gjøre er å si som sant er at hvis ikke foreldrene/ungdommene deltar blir det ikke noe tur, og sette en konkret dato for når pengene må være inne. Er de ikke inne til den datoen, avlyses turen. Enkelt og greit.

Klasseturer i den størrelsesorden du snakker om synes jeg det er helt greit at vi unngår. Hvis formålet er å bygge relasjoner, gjør elevene det like flott på telttur i skogen, som på oslotur til flere tusen kroner.

Det man glemmer i sin iver etter å lage disse skoleturene, er at det sitter foreldre der ute som ikke klarer å bidra med tid eller penger av ulike grunner. Og da kan en slik tur være den lille tuen som velter det store lasset. Det finnes foreldre der ute som må velge mellom middag og sparing til leirskole. Vi ser ikke innsiden av hjemmet og vet hvilken økonomisk belastning en slik tur vil være. Det vil også være vanskelig å stå åpent fram på foreldremøte og være negativ til en slik tur. Jeg opplevde full tilsluttning da vi stemte over leirskoledeltagelse, men gudbedre så vanskelig det var å få inn pengene. Hadde vi hatt skriftlig tilbakemelding via feks brev, regner jeg med at det kanskje ikke ville ha vært fullt så enstemmig.

Jeg fikk spørsmål fra en far om de kunne reservere seg mot salg av diverse og å være med på dugnader ved å betale. Da sa jeg at de nesten måtte vurdere selv om ungen deres ville på tur og at dersom h*n vil det så får de hjelpe til slik som alle andre. Er vel kanskje ikke lov å "true" slik da, men man blir jo bare oppgitt. Gratisprinsippet sier jo at slik betaling ikke er lov.

Først sendte jeg ut invitasjon til foreldremøte med oppgitt epostadresse der alle ble oppfordret til å komme med innspill vedr. tur. 1 person ga tilbakemelding. På foreldremøtet var under halvparten av elevene representert. Helt ærlig nekter jeg å tro at alle som ikke møter opp eller hjelper til er enten syke eller fattige. Jeg tror nok det er mye latskap / feilprioriteringer ute og går også. Selvsagt finnes de familiene som ikke kan pga sykdom eller økonomi men ikke halvparten av klassen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Elevene selv er vel langt mer motivert og de har mer fritid også, kan du ikke få med deg dem på noe? Fikse en jobb til dem så de kan male et hus f.eks?

Du er svært motivert for dette, du har valgt det som ditt prosjekt, men du kan ikke kritisere foreldrene for å prioritere tiden sin annerledes. Jeg er enig i at de burde kunne avse noen timer for ungene sine, men den summen du presenterer er ganske høy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...