Gå til innhold

Forbanner gratisprinsippet!

gratisprinsippet  

18 stemmer

1. 1. Synes du gratisprinsippet fungerer?

• Ja
      8
    • Nei
      10

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk spørsmål fra en far om de kunne reservere seg mot salg av diverse og å være med på dugnader ved å betale. Da sa jeg at de nesten måtte vurdere selv om ungen deres ville på tur og at dersom h*n vil det så får de hjelpe til slik som alle andre. Er vel kanskje ikke lov å "true" slik da, men man blir jo bare oppgitt. Gratisprinsippet sier jo at slik betaling ikke er lov.

Først sendte jeg ut invitasjon til foreldremøte med oppgitt epostadresse der alle ble oppfordret til å komme med innspill vedr. tur. 1 person ga tilbakemelding. På foreldremøtet var under halvparten av elevene representert. Helt ærlig nekter jeg å tro at alle som ikke møter opp eller hjelper til er enten syke eller fattige. Jeg tror nok det er mye latskap / feilprioriteringer ute og går også. Selvsagt finnes de familiene som ikke kan pga sykdom eller økonomi men ikke halvparten av klassen.

Jeg synes at du har fått ganske klare signaler ang denne turen. Når så få gir tilbakemelding, er det for meg et klart tegn på at denne turen ikke er viktig i deres øyne. Så her burde man kanskje tatt signalene og lagt ned forslaget om tur.

Men over til gratisprinsippet. Det er jo ikke noe i veien for å motta "gaver" fra foreldrene. Det har vi gjort ved to leiskoler nå. Vi er klare på at vi ikke kan tvinge noen, og at vi i tilfelle det ikke kommer inn nok penger, må sette igang diverse dugnader.

Og at i tilfelle avlysning, vil pengene bli tilbakeført foreldrene. Vi er også veldig klare på at opplysninger om hvem som har betalt eller ei, er taushetsbelagt.

Jeg synes at du kan sende en mail til foreldrene om at situasjonen er som den er og at det fra din side må settes en frist for når dere må ha penger på konto. Har dere ikke tilstrekkelig midler på konto innen fristen, må turen avlyses.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare komme med en kommentar angående dette med mobbing:

Jeg ble mobbet da jeg gikk på barneskolen. Det var spesielt en gutt i klassen som alltid var veldig ekkel og slem mot meg, og de andre gutta ble av og til med på mobbingen. Jeg gruet meg derfor veldig til leirskolen i 6. klasse, men bestemte meg for å være med likevel, siden vi skulle til et sted som hadde masse hester og andre dyr.

Uka på leirskole ble en veldig positiv opplevelse. Det virket som om alle ble mer avslappet, og hele klassen gjorde ting sammen, og hadde konkurranser mot de 2 andre klassene som var der. En kveld hadde vi bordtennisturnering, og jeg slo alle de andre. Hadde aldri trodd at jeg skulle stå der og slå mobberen min i bordtennis. Ikke at det betydde så mye hvem som vant, men jeg var ikke vant til å få skryt av gutta i klassen. Klassekameratene mine kom ut av skallene sine den uka, de slappet av, hadde det moro i hverandres selskap og koste seg sammen i stua om kveldene. Og jeg stortrivdes.

Skrevet

Elevene selv er vel langt mer motivert og de har mer fritid også, kan du ikke få med deg dem på noe? Fikse en jobb til dem så de kan male et hus f.eks?

Du er svært motivert for dette, du har valgt det som ditt prosjekt, men du kan ikke kritisere foreldrene for å prioritere tiden sin annerledes. Jeg er enig i at de burde kunne avse noen timer for ungene sine, men den summen du presenterer er ganske høy.

Prisen er inkludert reise/opphold/mat tre ganger daglig. Å fikse en jobb til de med maling etc er lettere sagt enn gjort. Men de skal få jobbe med loppemarkedet + noen andre dugnadsjobber jeg holder på å få i havn.

Men kan man ikke kritisere andre foreldre for å ikke gidde bruke tid på dette? Det er jo for deres unger også. Er det bare å føde unger man ikke har tid til å følge opp? Hvorfor kan man ikke kritisere de når de går på treningstudio eller ser fotballkamper istedenfor å prioritere et par timer på å hjelpe barna sine? Jeg skjønner ikke det jeg.

Skrevet

Jeg vil bare komme med en kommentar angående dette med mobbing:

Jeg ble mobbet da jeg gikk på barneskolen. Det var spesielt en gutt i klassen som alltid var veldig ekkel og slem mot meg, og de andre gutta ble av og til med på mobbingen. Jeg gruet meg derfor veldig til leirskolen i 6. klasse, men bestemte meg for å være med likevel, siden vi skulle til et sted som hadde masse hester og andre dyr.

Uka på leirskole ble en veldig positiv opplevelse. Det virket som om alle ble mer avslappet, og hele klassen gjorde ting sammen, og hadde konkurranser mot de 2 andre klassene som var der. En kveld hadde vi bordtennisturnering, og jeg slo alle de andre. Hadde aldri trodd at jeg skulle stå der og slå mobberen min i bordtennis. Ikke at det betydde så mye hvem som vant, men jeg var ikke vant til å få skryt av gutta i klassen. Klassekameratene mine kom ut av skallene sine den uka, de slappet av, hadde det moro i hverandres selskap og koste seg sammen i stua om kveldene. Og jeg stortrivdes.

Herlig :) Da jeg var med barnet mitt på klassetur opplevde jeg også at de ble VELDIG samlet. De organiserte mye i forkant og de ble tydelig mer sammensveiset av turen. Det var et prosjekt de vokste på! Synes alle unger fortjener en slik opplevelse jeg :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det bare å føde unger man ikke har tid til å følge opp?

Måtte bare kommentere denne.

Det finnes mange måter å følge opp ungene sine på, og å sende dem på skoletur er bare én av mange. Du vet jo strengt tatt ikke om de foreldrene du kritiserer kanskje gjør mye annet for barna?

Skrevet

Høres vel strengt tatt i grunnen ut som om foreldregruppen ikke syns denne "moroturen" er særlig nødvendig eller ønskelig. Og jeg kan i høyeste grad skjønne at foreldre blir lei i løpet av barnas oppvekst, med dugnader, draktvasking, kjøring etc. på barnas fritidsaktiviteter, og at de derfor mener at en "morotur" forå feire at man er ferdig i grunnskolen ikke er verdt dugnadstimer.

For øvrig kan man ta betalt for denne type turer, men da må den organiseres av foreldre og skolen ikke ha noen innblanding i det hele tatt, den må foregå utenom skoletid og dersom lærere skal være med, må de gjøre dette på egen fritid og for egen kostnad.

Skrevet

Høres vel strengt tatt i grunnen ut som om foreldregruppen ikke syns denne "moroturen" er særlig nødvendig eller ønskelig. Og jeg kan i høyeste grad skjønne at foreldre blir lei i løpet av barnas oppvekst, med dugnader, draktvasking, kjøring etc. på barnas fritidsaktiviteter, og at de derfor mener at en "morotur" forå feire at man er ferdig i grunnskolen ikke er verdt dugnadstimer.

For øvrig kan man ta betalt for denne type turer, men da må den organiseres av foreldre og skolen ikke ha noen innblanding i det hele tatt, den må foregå utenom skoletid og dersom lærere skal være med, må de gjøre dette på egen fritid og for egen kostnad.

ja, man kan ta en helgetur ja. Som dere kaller morotur. Turen jeg organiserte sist hadde faglig opplegg og var lærerik. Morodelen var siste dagen som vi tilbrakte på tusenfryd :)

Var dere å tur da dere var unge? Er ikke det et minne for livet som man gjerne også vil unne barna sine?

Skrevet

Måtte bare kommentere denne.

Det finnes mange måter å følge opp ungene sine på, og å sende dem på skoletur er bare én av mange. Du vet jo strengt tatt ikke om de foreldrene du kritiserer kanskje gjør mye annet for barna?

Det er akkurat det. At de som gidder involvere seg er de samme som involverer seg i idrettslaget, korpset etc. De som vil kjøpe seg fri er de som aldri hjelper til på noe slikt. Skulle gjerne latt de kjøpe seg fri jeg for å slippe å styre mer med de, men det er jo ikke et alternativ etter gratisprinsippet kom.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne latt de kjøpe seg fri jeg for å slippe å styre mer med de, men det er jo ikke et alternativ etter gratisprinsippet kom.

Jeg tror du skal lese litt mer om gratisprinsippet. Det står ikke noe sted i loven at det ikke er lov å motta gaver fra foreldrene, men det er ikke lov å kreve dekning av utgifter til grunnskoleopplæring.

Altså kan du sende ut en giro uten navn på eleven, og be om en gave som hjelp til turen. Du kan derimot ikke sende en giro med navn og betalingsdato. Det vil anses som å kreve.

http://www.udir.no/Brev/_lover-og-regler/tolkningsuttalelser/Gratisprinsippet-i-grunnskolen/

Skrevet

Joda, var på leirskole (som jo nå skal være gratis og betalt av skolen), samt tur i daværende 9. klasse. Leirskolen var nyttig og fin, sisteturen kunne jeg fint ha klart meg uten. Artig der og da, men den har definitivt ikke vært med å forme meg som menneske. Ei heller et minne for livet.

For øvrig vil det i alle barnegrupper være barn som er "foreldreløse" når det kommer til engasjement i barnas fritidsaktiviteter. Sånn er det bare, og i enkelte miljøer vil man finne flere av den type foreldre enn i andre miljøer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Var dere å tur da dere var unge? Er ikke det et minne for livet som man gjerne også vil unne barna sine?

Ja jeg var på tur da jeg gikk ut skolen. En skoletur som jeg minnes glassklart enda det er 25 år siden.

Det var ikke en dyr og flott tur, men rett og slett en tur innen tre kvarters kjøring fra skolen. Vi dro nemmlig på kanotur i tre dager. Det kostet lite, men ga gode minner.

Det er ikke alltid gode minner behøver å koste så mye. Nå vet jeg ikke hvor mye turen vår den gang kostet, men vi syklet fram og tilbake, og en pappa i klassen kjørte opp kanoer som var lånt. Da gjenstår igrunnen mat, og det koster jo om man er hjemme også.

Så billig kan det faktisk gjøres også i dag. :jepp:

Skrevet

Stå på Trixie52, ildsjeler og pådrivere trengs!!

Skrevet

Jeg tror du skal lese litt mer om gratisprinsippet. Det står ikke noe sted i loven at det ikke er lov å motta gaver fra foreldrene, men det er ikke lov å kreve dekning av utgifter til grunnskoleopplæring.

Altså kan du sende ut en giro uten navn på eleven, og be om en gave som hjelp til turen. Du kan derimot ikke sende en giro med navn og betalingsdato. Det vil anses som å kreve.

http://www.udir.no/Brev/_lover-og-regler/tolkningsuttalelser/Gratisprinsippet-i-grunnskolen/

Tro meg, jeg har lest ALT om gratisprinsippet. Tror kanskje du må ha misforstått litt.

Jeg vet vi kan ta imot anonyme gaver men det har allerede foreldrene sagt at de ikke tror vil fungere. Det er ikke lov å holde noen som helst form for oversikt over hvem som har betalt og det sier seg selv at ikke noen vil betale f.eks. 1.000,- når de risikerer at naboen ikke betaler det samme. Her kan du lese reglene: http://www.foreldrepraten.no/cgi-bin/fug/imaker?id=62623

Skrevet

Eller var det jeg som misforstod deg? Mente du at dersom noen betaler inn anonym støtte så synes du jeg kan "se gjennom fingrene" på at de ikke stiller opp og ikke sette de opp på dugnadslister? Det er jo selvsagt en måte å gjøre det på men det vil jo virke litt rart, siden jeg liksom ikke skal vite hvem som har betalt inn støtten ;) Det er jo ikke lov å føre noen form for oversikt over hvem som har gitt slik støtte.

Skrevet

Ja jeg var på tur da jeg gikk ut skolen. En skoletur som jeg minnes glassklart enda det er 25 år siden.

Det var ikke en dyr og flott tur, men rett og slett en tur innen tre kvarters kjøring fra skolen. Vi dro nemmlig på kanotur i tre dager. Det kostet lite, men ga gode minner.

Det er ikke alltid gode minner behøver å koste så mye. Nå vet jeg ikke hvor mye turen vår den gang kostet, men vi syklet fram og tilbake, og en pappa i klassen kjørte opp kanoer som var lånt. Da gjenstår igrunnen mat, og det koster jo om man er hjemme også.

Så billig kan det faktisk gjøres også i dag. :jepp:

Det har du helt rett i :) Planen min er å ta utgangspunkt i å prøve å få til turen de ønsker seg (til storby) mens en slik løsning er plan B om pengene ikke strekker til. Men dette er altså ungdommer som er oppvokst i båt/på hesteryggen/på fjellet mm så for de er bytur litt mer fristende. Men enig med deg! :) Mye kjekt man kan finne på uten at det blir dyrt :)

Skrevet

Stå på Trixie52, ildsjeler og pådrivere trengs!!

Takk! :) suger til meg slike klapp på skuldra for det behøves innimellom :) Lurer mange ganger på hvorfor jeg gidder men som nevnt før så er det supergod betaling å se ungdommene ha det så kjekt :) Om noen år er de ute av huset og på egne ben og da er det deilig å tenke tilbake på at jeg ikke bare satt i sofaen og så på tv når de vokste opp ;) (selv om jeg gjør det mye også ;) )

Skrevet (endret)

Jeg skulle ønske det var bare en slik forelder når jeg gikk på ungdomsskolen!

Husker godt (dette var lenge før gratisprinsippet) at alt var ordnet, med betaling osv, alle foreldrene ville betale. MEN ingen gadd å være med som foreldrekontakt, tror det var snakk om 2 eller toppen 3 foreldre + lærere. Så turen ble selvsagt avlyst!!

Altså av ca 55 - 60 foreldre tilsammen trengtes 2 eller 3, men ingen gadd..

Endret av x303

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...