Gå til innhold

Matfløte eller kremfløte i sauser o.l.?


Bomullstrusa

Anbefalte innlegg

I de fleste oppskrifter står det bare "fløte". Spiller det da noen rolle om man bruker matfløte eller den vanlige fløten (kremfløte)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stort sett ikke.

kremfløten inneholder litt mer fett enn matfløten da hvis du tenker på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Er det ikke slik at man kan bruke kremfløte i alle sammenhenger der matfløten kan brukes, men ikke motsatt?

Jeg bruker i alle fall kremfløte kun når det kreves at fløten skal piskes. Matfløte bruker jeg til fløtegratinerte poteter, quice og allslags sauser og supper der jeg i "gamle dager" brukte kremfløte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stort sett ikke.

kremfløten inneholder litt mer fett enn matfløten da hvis du tenker på det

Ög kremfløten inneholder færre karbohydrater enn matfløten hvus du tenker på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremfløte er fyldigere og tykkere, og koker inn lettere. Hvis det er en saus som helst skal være tykk og som ikke har noe mye annen væske enn fløte, så blir det kremfløte - da mest på grunn av konsistensen. Ellers bruker jeg stort sett matfløte, det er litt sunnere og smaker ikke veldig forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at man kan bruke kremfløte i alle sammenhenger der matfløten kan brukes, men ikke motsatt?

Jepp. Men jeg har noen ganger opplevd at det blir bittesmå "klumper" dersom jeg blander matfløte med noe annet med høyt fettinnhold (f.eks. kokesjokolade). Det ødelegger ikke smaken, men det ser jo ikke så pent ut. Jeg bruker stort sett matfløte fordi den har så mye lenger holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matfløte egner seg ikke for koking. Da sprekker den....:) Da må du bruke kremfløte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremfløte funker til alt, matfløte derimot kan ikke piskes til krem - i tillegg til alt det andre som er nevnt i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Matfløte egner seg ikke for koking. Da sprekker den....:) Da må du bruke kremfløte.

oi! jeg trodde det var omvendt! jaja.. da vet jeg det =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matfløte egner seg ikke for koking. Da sprekker den....:) Da må du bruke kremfløte.

Jeg har brukt veldig mye matfløte i varme retter og har sjeldent opplevd at den skiller seg. Jeg tror det skal mye koking og sterk varme til før det skjer. Om man bare skal ha en skvett i en suppe eller lage saus som ikke skal koke så lenge går det bra - men om man lager noe som skal koke en stund så kan det nok være bedre med kremfløte, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

Jeg har brukt veldig mye matfløte i varme retter og har sjeldent opplevd at den skiller seg. Jeg tror det skal mye koking og sterk varme til før det skjer. Om man bare skal ha en skvett i en suppe eller lage saus som ikke skal koke så lenge går det bra - men om man lager noe som skal koke en stund så kan det nok være bedre med kremfløte, ja.

Jeg lagde saus med matfløte i for noen dager siden, og den skulle bare ha et lite oppkok, men den sprakk likevel. Men det skal jo ikke påvirke smaken, og man så det bare ved at sausen så mer kornete ut, så for min del gjør det ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde saus med matfløte i for noen dager siden, og den skulle bare ha et lite oppkok, men den sprakk likevel. Men det skal jo ikke påvirke smaken, og man så det bare ved at sausen så mer kornete ut, så for min del gjør det ikke noe.

Hm, jeg har bare opplevd det når jeg har blandet matfløte med noe med veldig ulikt fettinnhold. Har kokt den mange ganger uten at den har blitt kornete (kun kort oppkok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart! Jeg lagde saus av matfløte i dag (uten noe annen væske, men med noen grønnsaker og litt kjøtt) og den kokte i bortimot 10 min uten at den sprakk. Kan det ha noe å gjøre med hvor gammel den er, kanskje? :klø: Kan jo også hende det er et poeng det med fettinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coarvi

Så rart! Jeg lagde saus av matfløte i dag (uten noe annen væske, men med noen grønnsaker og litt kjøtt) og den kokte i bortimot 10 min uten at den sprakk. Kan det ha noe å gjøre med hvor gammel den er, kanskje? :klø: Kan jo også hende det er et poeng det med fettinnhold.

Nå besto sausen av en pakke matfløte og noen dl. buljong, så det kan jo ha hatt noe med saken å gjøre? Fløten var hvertfall ikke gammel. Men ja, det har sikkert en sammenheng med hva det kokes med. Gjorde uansett ikke meg noe, sausen var kjempegod likevel, og oppskriften nevne spesifikt matfløte, så da ble det matfløte og ikke kremfløte... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Men jeg har noen ganger opplevd at det blir bittesmå "klumper" dersom jeg blander matfløte med noe annet med høyt fettinnhold (f.eks. kokesjokolade). Det ødelegger ikke smaken, men det ser jo ikke så pent ut. Jeg bruker stort sett matfløte fordi den har så mye lenger holdbarhet.

Du vet at matfløte bare har lang holdbarhet fram til du åpner den? Og at den har "vanlig" holdbarhet med en gang forseglingen er brutt?

Bare nevner det fordi jeg tenker at de små klumpene kan være fordi fløten begynner å bli gammel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du vet at matfløte bare har lang holdbarhet fram til du åpner den? Og at den har "vanlig" holdbarhet med en gang forseglingen er brutt?

Bare nevner det fordi jeg tenker at de små klumpene kan være fordi fløten begynner å bli gammel....

Den korner seg selv om fløten er helt fersk hvis den blandes "feil" eller kokes for hardt, har jeg erfart.

Og matfløte holder da vel en ukes tid etter åpning, mens kremfløte blir dårlig nesten umiddelbart, synes jeg. (Jeg er utrolig kresen på melkeprodukter, da, så jeg kaster kanskje kremfløte som andre ville brukt.) Men fløte er en av basisvarene jeg "må" ha, så jeg kjøper matfløte for å kunne ha den stående i kjøleskapet til jeg får bruk for den (uåpnet, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det kan også ha med syrenivået i det du heller den oppi. Dersom krafta du heller den i har låg Ph, som f.eks. med tomat, kan den skille seg. Det skal veldig mykje til før kremfløte skiljer seg, den fungerer som "buffer", Ph-messig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...