Gå til innhold

EU - for eller i mot

PrinsesseGullhår

Ja eller nei til EU  

1 stemme

1. 1. Ja eller nei til EU

• JA
      27
    • NEI
      15

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Til mann 40

Det du nevner med fersk mat/smitte over landegrensene, det er vel en gammel sannhet som har festet seg i hodet på folk?

Vi vet det er mye bønder som er imot import av mat til Norge. Bønder er sterke i Norge. Klart de ikke vil ha import.

Vi vet hva Norsk kjøtt er: Dårlig. Da mener jeg dårlig i forhold til hva bønder i andre land får til med sitt landbruk. Det byr meg i mot å kjøpe Norsk biff eller Norsk spekeskinke. Det er bare to eksempel.

Norge importerer i dag kjøtt fra u-land. For å hjelpe heter det seg, men det kommer veldig lite til landet, og det som kommer fyker ut i en stor fart. Folk vilha kvalitet. Selv om det koster mere. Det kjøttet som kommer fra Afrika eks. er veldig godt kontrolert. Vi er av den oppfatning at de landene ikke er så nøye osv...men sannheten er at Norge har ikke så streng kontroll som de.

Tror du virkelig enda at kontrollen er så mye bedre i Norge?

Jeg spiser veldig mye kjøtt fra Argentina( verdens beste kjøttprodusent) også Brasil og andre land. Skal si det er nivåheving på kjøttet.

Bønder har for stor makt i NOrge. De tror enda det skal gå med 4 kyr på båsen og 10 sauer som går i fjellet hele sesongen, samtidig som de skal ha statsstøtte i tillegg til full jobb ved siden av.

Se på Sverige. Der har de lagt om landbruket . Varene er jo billigere enn i Norge. Mye billigere. De har satset på større enheter. Slik blir det lønnsomt, men Norske bønder vil ikke.

Hva med den dagen Island er medlem. Hva skal vi gjøre med fisken da?

Sitte her på berget å spise den alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mann 40

Det du nevner med fersk mat/smitte over landegrensene, det er vel en gammel sannhet som har festet seg i hodet på folk?.

Det er et faktum at norske kjøttprodukter i mindre grad enn på kontinentet er infisert med f eks salmonella. Salmonella kan man gardere seg mot ved å gjennomsteke kjøttet, men jeg synes det er greit å vite at smitterisikoen er liten her hjemme. Dette betyr som kjent ikke at folk på kontinentet dør som fluer, de har like høy forventet levealder som nordmenn.

Vi vet det er mye bønder som er imot import av mat til Norge. Bønder er sterke i Norge. Klart de ikke vil ha import.

Vi vet hva Norsk kjøtt er: Dårlig. Da mener jeg dårlig i forhold til hva bønder i andre land får til med sitt landbruk. Det byr meg i mot å kjøpe Norsk biff eller Norsk spekeskinke. Det er bare to eksempel..

Ja, jeg er klar over at norsk kjøtt holder dårligere kvalitet enn kjøtt på kontinenetet, selv om det er renere med tanke på bakterier osv. Utvalget er også dårligere i Norge, noe som nok skyldes monopollignende tilstander på foredling. Det byr meg ikke i mot å kjøpe norsk biff og norsk spekeskinke er vel bra?

Det kjøttet som kommer fra Afrika eks. er veldig godt kontrolert. Vi er av den oppfatning at de landene ikke er så nøye osv...men sannheten er at Norge har ikke så streng kontroll som de.

Tror du virkelig enda at kontrollen er så mye bedre i Norge?.

Det afrikanske kjøttet som kommer hit, er som du sier, veldig godt kontrollert og sikkert tryggere enn det norske. Tror ikke kontrollen er bedre i Norge enn andre steder, men fordelen ligger i mindre marked-mindre risiko.

Se på Sverige. Der har de lagt om landbruket . Varene er jo billigere enn i Norge. Mye billigere. De har satset på større enheter. Slik blir det lønnsomt' date=' men Norske bønder vil ikke.[/quote']

Synes det er merkelig at folk er så opptatt av pris, pga velstanden bruker vi en mye mindre andel av inntekten på mat i dag enn tidligere. Er klar over at jeg ikke har mange med meg her og det er et problem for norske bønder. Husk forøvrig på at landbruket er et problem for EU også, EU bruker halvparten av sine penger på landbrukssubsidier. Når det gjelder pris må vi huske på at lønnsnivået i Sverige er 25% lavere enn i Norge. Vi skal ha høye lønninger, men den høye prisen på norske varer (generelt) det medfører, vil vi ikke betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør være forsiktig med å være en varm tilhenger av forpliktende internasjonalt samarbeid.... det kan resultere i at man man blir knivstukket til døds i et kjøpesenter....

Lenge leve nasjonalismen, den er løsningen for et framtidig Europa...

Finns det noen spy-smiley her? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til Union.

Når det gjelder Island er de nærmest bankerott når det gjelder fiskeriet dems.Jeg var selv med å skyte på dem da jeg var i Kystvakten i det store slaget om Smutthullet midt på 90-tallet.Island har totalt ødelagt forekomstene og gytebestandene sine,så derfra har Norge ingen trussel nei.

Og slik holder dem på innenfor unionen også,rovfiske på bestandene.Det tar en hel generasjon å få opp igjen en knekt fiske-bestand,så det er temmelig alvorlig ja.

Klart de vil ha tilgang til våre bestander,men her nytter kun knallhard kontroll!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte nei sist, men hadde nok stemt ja i dag.

Vi styres jo i en stor grad av EU i dag gjennom EØS, så da bør vi også være med i styringsorganene slik at vi også har medbestemmelsesrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi eksporter mye fisk i dag, men det blir vanskelig om vi holder oss utenfor Eu. Tollreglene vil ta knekken på norske fiskerier da. Klart Island har fordelen der da de går inn i Eu.

Og til mann 40, Norsk spekeskinke bra? Vi vet ikke hvordan vi skal lage god skinke i Norge. Den er salt og seig. Spør de bra resuranter i Norge om hva de kjøper, det er iallefall ikke skinke fra Norge. De vil ikke ha den.

At det har vert rovfiske på Island, ja det har det vert. I Norge er det også blitt gjort. Det var en generasjon som trodde havet var utømmelig, men nå har heldigvis de fleste land tatt til vett.

Og hva er det som får deg til å tro at smitterisikoen er mindre her hjemme enn på kontinentet?

Vi har i mange år godt rundt og trodd på reklamen:kjøp Norsk.

En annen ting er at Sverige selger en del kjøtt som de har impotert fra Norge til en billigere pris til forbruker enn hva vi i Norge kan drømme om.

Norske landbruksprodukter blir ekspotert til mange land. Reiser du til Australia finner du Jarlsbergosten i butikkhyllene.

Du skriver mindre marked/mindre risiko. Hvem tror du har befestet den "sannheten" i hodet på folk.?

Salmonella er et problem. Du vet vel hva den kommer fra? Det er et tegn på at kontrollen er dårlig og folk som jobber har dårlig hygene.

De tilfeller som har vert i Norge som vi hører om, det er ikke det at kjøttet har vert dårlig, men det er da det kommer på kjøkkenet at dette skjer. (urenslighet)

Skal en si ja/nei til Eu så kan en ikke se seg blind på matvarene. Hva da alle rundt oss er med. Skal vi da sitte her på gerget og selge til hverandre?

Skjer dette vil ikke Eu landene ta mye hensyn til oss.

Jeg ser ikke så mye på pris som du nevner, men jeg er villig til å betale for god vare. Og kan jeg få kjøpt afrikansk/argentisk kjøtt eller hva det måtte være, så gjør jeg det.

Prisene på Norske landbruksprodukter står ikke i forhold til det du får.

Et eks. Nå er eplesesongen i gang. Hva er prisen på Norske epler? høyere enn de utenlandske. Norske produsenter får ikke solgt de, men de kjører tonnevis avgårde til pressing.

De gjør heller det enn å sette ned prisen, selv om de får mindre da de går til pressing.

Og hva gjør forbrukeren? Kjøper fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eksporter mye fisk i dag' date=' men det blir vanskelig om vi holder oss utenfor Eu. Tollreglene vil ta knekken på norske fiskerier da. Klart Island har fordelen der da de går inn i Eu.[/quote']

EUs tollmurer er morsomme. Frihandel? Når det passer.

Det er et statistisk faktum. Ca 50% av kyllingene på kontinentet er salmonellainfisert, man har gitt opp kampen. Det er også elementær epidemologi at risikoen øker når man sender levende dyr og fersk mat over store avstander, smittekildene spres over større områder. Det blir det samme som med sars osv.

Selvfølgelig kan kjøtt infiseres på kjøkkenet, men da er det fordi du har skåret opp infisert kjøtt på det samme kjøkkenet. Dårlig kontroll? Som jeg har skrevet er salmonellakampen gitt opp på kontinentet. Salmonellasmitten kommer fra dyr/husdyr, tror du det er mennesker som smitter dyr? Smitten spres fra produsent og foredlingsleddet.

Som du kanskje har sett i tidligere innlegg, har jeg stemt ja før og kommer til å gjøre det igjen. Vedkommende som startet tråden etterlyste motargumenter, og jeg listet opp noen. Det er du som har et oppheng i matproblematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stortinget har gitt 48 MUL-land anledning til å imprtere kjøtt til Norge.

Tollgrensa fjernes. Synes det er kjempefint.

Ja ,jeg er mulig "ophengt" i matdebatten når det gjelder Eu. Maten vår har mye og si.

Jeg er som du mann 40 opptatt av at vi skal få sykdomsfritt kjøtt/ varer til landet.

Når det gjelder samonella kommer det fra mange andre plasser og, eks nøtter og impterte kosedyr. Eks. skillpader.

I Norge har vi en bakterie som er verre en salmonella.(kommer ikke på navnet i farten) Halvparten av tilfellene kommer fra Norske dyr. Det er både tamme og ville dyr som er smittet. Samme tendensen ser de i andre Skandinaviske land.

Denne bakterien gjør oss syke.

Jeg ser mange ulemper med å være med i Eu, men fordelene er større fra mitt synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg stemte ja i 72 og 94 og kommer sannsynligvis til å gjøre det neste gang.

Eh...Mann 40, det er en liten ting jeg lurer på.

Hvis du stemte ja i 1972 er du født senest i 1954, med andre ord er du minst 49 år.

Hvis ikke det er sånn at du er født i 1940, bør du med andre ord vurdere å endre nicket ditt - ellers kan noen beskylde deg for ikke å følge med tiden...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stemte ja i 1972 er du født senest i 1954, med andre ord er du minst 49 år.

Hvis ikke det er sånn at du er født i 1940, bør du med andre ord vurdere å endre nicket ditt - ellers kan noen beskylde deg for ikke å følge med tiden...

:hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL @ tøffelhelten sin kommentar!!! :hoho:

Ang stemminga, definitivt NEI!

Håper vi aldri blir med, men det er nok alt for mye å håpe på. Folk er som sau det er ihvertfall helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha, lurte på om noen skulle kommentere det, nicket er riktig. Hadde ikke stemmerett i 72, men avstemningen er det første jeg husker av politiske begivenheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trøffelhelten, 18-åringer hadde ikke stemmerett ved vanlige valg på den tiden vi her snakker om og hadde sannsynligvis ikke stemmerett ved EF-valget i 72 heller. Jeg måtte derfor ha vært født senest i 1952.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en si ja/nei til Eu så kan en ikke se seg blind på matvarene.

Ja ' date='jeg er mulig "ophengt" i matdebatten når det gjelder Eu. Maten vår har mye og si.[/quote']

Jeg skrev det om opphengt fordi du skrev det om å se seg blind på matvarene. Vi anser oss fedig med den biten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da den kom visst to ganger - prøvde å slette den men det finnes ingen mulighet for det......

Tips angående dobbeltinnlegg: Slett innholdet og skriv dobbeltinnlegg e l i det siste innlegget.

Ang stemminga, definitivt NEI!

Håper vi aldri blir med, men det er nok alt for mye å håpe på. Folk er som sau det er ihvertfall helt sikkert.

Hva var det saueflokken stemte i 72 og 94?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ikke påtenkt i 1972, og i 1994 hadde jeg ikke stemmerett, men var Ja-tilhenger. I dag vet jeg faktisk ikke hva jeg mener...er ikke så oppdatert lenger på EU-saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot at Norge skal bli med i EU. Den største fordelen med å bli med ser jeg som at EU blir stort og sterkt, en motpol til USA og litt mer balanse i verden. Men Norge er jo så lite at det utgjør neppe så mye.

Bakterien du tenkte på var kanskje trikin?

Norge har pr. idag olje og fisk som hovednæringer. Vi er verdens 4. største oljenasjon, og har ikke problemer med avsetningen der. Fiskebankene er nesten fisket tomme, i lofoten tar de årstammene på vei inn for å gyte før de rekker det. Varsellampene blinker rødt, mens fiskerene kjefter og smeller for de må betale avdrag på de dyre trålerene sine, og trenger inntekt. Hvis ikke staten kjører knallhardt på reduksjon av fisket fremover, inkl en del trålere går til banken og eier konker, så vil fisket kunne legges øde her til lands. F.eks i fjorden hvor mine foreldre bor, har det vært svart hav i flere år. Trålerene drar opp alt.

Det siste vi trenger er da å gi fiskekvoter til spanjolene og portugiserene som del av et EU-frieri.

Ja, det koster mye penger å betale handelsavtaler med EU når man står utenfor. Tror dere man slipper å betale til EU som medlem? Ikke glem at Norge er et veldig rikt land nå, og EU har nettopp tatt inn fattige land (i tillegg til de de hadde fra før, eks portugal) som skal ha sin del av kaka.

Bønder: Ja, det koster mye å produsere mat i Norge. Jordsmonn og klima er ikke det heldigste. Jeg mener at Norge har råd til å holde folk i arbeid, og jeg synes også det skal prioriteres. Alle land i EU har høyere arbeidsledighet enn Norge, er det noe å trakte etter? Tyskland har vel 8-10%? Tyskland har 4 mill arbeidsledige. Jeg mener det er bedre forvaltning av pengene å holde folk i arbeid, enn å betale dem trygd. Da har folk det bedre.

Bosetningsmønster: Oppsamling av store folkemengder rundt sentrale strøk har vist seg å gi økende kriminalitet og dopmisbruk. Jeg synes det er synd hvis Norge blir avfolket pga. mangel på arbeid. Se på Afrika og hva som skjer der. Det er revolusjonerende endringer i levemåte og tradisjoner pga. avfolkingen av landsbygda.

Jeg så en artikkel for en stund siden, en engelsk reporter var i Norge og konkluderte med at nordmenn ikke har det verre enn engelskmenn, tvert imot, og han var overbevist etter besøket at england kunne klart seg helt fint uten å joine. Noen andre som leste den, kan finne lenke?

Kan ikke noen sette ned en utredningsgruppe som kan se på andre lands erfaringer, og faktisk kunne forutsi noe om fremtiden for Norge, både utenfor og innenfor EU?

I tillegg har EU mye som jeg ikke liker. På medisiner må man ikke skrive bivirkninger (kreftfremkallende osv). Man må ikke skrive på varen om dyret er fostret opp på anabole steroider (vokser kjappere, mer penger å tjene). Man vet ingenting om hvordan menneskets kropp reagerer på å spise slikt kjøtt. Skal man stole på de big bosses i firmaer? Tror ikke det. Norge har vært en forkjemper for miljøvern, ved medlemskap i EU må regelverk tilpasses, og grensene for utslipp heves igjen osv.

Samtidig skulle jeg ønske kålhodene i Oslo ville satse penger på å utvikle næringer i Norge. Vi ligger langt bak andre land i innovasjon, og utvikling av mer moderne teknologirelaterte næringer. Fremtiden ligger i kunnskap også, ikke bare fisk og olje.

Jeg tror det er best å få igang Nei-rørsla igjen. Stoltenberg har sagt at det er uaktuelt å ta ny avstemning før de vet de vil få JA. Vi må holde NEI levende.

EU klarer f.eks ikke å få skrudd igjen kranene til Sellafield! Er det så effektivt et byråkrati da? Engelskmennene skiter i matfatet til både oss og irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...