Gå til innhold

Hvordan få kona til å slutte med å rote?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Først. Dette er ikke noe STORT problem, men et irritasjonsmoment som varierer i styrke.

Her er frustrasjonen:

Jeg har en flott kone.

Vi elsker hverandre, og har det bra.

Arbeidsfordelingen i hjemmet fungerer bra. Vi er begge fornøyde - i utgangspunktet.

Hun vasker, stryker og legger på plass alt tøy.

Hun vasker og holder huset fint - særlig når vi venter besøk.

Jeg støvsuger som regel, hjelper å rydde og tar meg av uteting (bil/hage osv)

Jeg rydder inn mat etter måltider. Setter i oppvaskmaskin - og tømmer den gjerne når det er nyvasket.

Matlaging tar hun seg best av. jeg hjelper.

Jeg jobber 100% som selger langs veien. Hun jobber 60% i interiørbutikk.

Det er imidlertid EN ting som irriterer meg grenseløst; hun roter sånn!

Håndvesken ligger alltid i stua (ikke i entreen, der vesker skal være)

Bilnøklene hennes på kjøkkenbordet (ikke i nøkkelskapet - der mine ligger)

Sudoku oppgaver ligger gjerne på badet (ikke i bladkurven)

Poser med tøy fra shopping står i stue eller entre (ikke i skap vi har til sånt)

Et par Nike Shox i hvert rom (ikke på skohylle i entreen)

Interiørting hun har fått på butikken, og vil gi som gave til andre, ligger gjerne i en stol to-tre dager før den legges i et skap (hvor den skal være)

Jeg legger ting tilbake på plass. Hva skal jeg gjøre for at hun gjør det samme???

Jeg påpeker det innimellom, men da blir hun smågretten og sier det er hun som rydder her - så da så.

Det er selvsagt ikke riktig. Jeg rydder like mye - eller mer.

Jeg gidder heller ikke bare rydde etter henne hele tiden, for da mistenker jeg at hun blir bortskjemt!

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes strengt tatt ikke at dette hørtes så veldig rotete ut, men så sier jo du at det ikke er så stort problem, så...

Jeg kjenner flere par som har avsatt litt tid til rydding på et fast tidspunkt hver dag. Det kan f.eks. være 10 minutter rett etter middag. 10 minutter er ikke mye så det er lett å gjennomføre, samtidig så rekker man faktisk å gjøre endel på den tiden. Da må jo selvfølgelig du rydde og, men det synes du sikkert er greit? ;)

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det eneste som gjelder her er: "gammel vane vond å vende" - og jeg snakker fra et rotehue sitt perspektiv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først. Dette er ikke noe STORT problem, men et irritasjonsmoment som varierer i styrke.

Her er frustrasjonen:

Jeg har en flott kone.

Vi elsker hverandre, og har det bra.

Arbeidsfordelingen i hjemmet fungerer bra. Vi er begge fornøyde - i utgangspunktet.

Hun vasker, stryker og legger på plass alt tøy.

Hun vasker og holder huset fint - særlig når vi venter besøk.

Jeg støvsuger som regel, hjelper å rydde og tar meg av uteting (bil/hage osv)

Jeg rydder inn mat etter måltider. Setter i oppvaskmaskin - og tømmer den gjerne når det er nyvasket.

Matlaging tar hun seg best av. jeg hjelper.

Jeg jobber 100% som selger langs veien. Hun jobber 60% i interiørbutikk.

Det er imidlertid EN ting som irriterer meg grenseløst; hun roter sånn!

Håndvesken ligger alltid i stua (ikke i entreen, der vesker skal være)

Bilnøklene hennes på kjøkkenbordet (ikke i nøkkelskapet - der mine ligger)

Sudoku oppgaver ligger gjerne på badet (ikke i bladkurven)

Poser med tøy fra shopping står i stue eller entre (ikke i skap vi har til sånt)

Et par Nike Shox i hvert rom (ikke på skohylle i entreen)

Interiørting hun har fått på butikken, og vil gi som gave til andre, ligger gjerne i en stol to-tre dager før den legges i et skap (hvor den skal være)

Jeg legger ting tilbake på plass. Hva skal jeg gjøre for at hun gjør det samme???

Jeg påpeker det innimellom, men da blir hun smågretten og sier det er hun som rydder her - så da så.

Det er selvsagt ikke riktig. Jeg rydder like mye - eller mer.

Jeg gidder heller ikke bare rydde etter henne hele tiden, for da mistenker jeg at hun blir bortskjemt!

Hva skal jeg gjøre?

For et GRUSOMT KJEDELIG liv du har!! Man trenger en hobby dersom man kan lage en liste som du har gjort..Da bruker man energien sin på noe nyttig!

Oh my! Kjenner jeg får pustebesvær bare med tanken på å være i samme rom som deg: "kjære, er det greit jeg setter koppen fra meg her, eller blir det fryktelig rotete for deg?". "Kjære, er det greit jeg legger genseren fra meg uten å brette den først?" Du høres ut som en kontrollfreak!

Hilsen Poka, som LIKER å ha det ryddig men som også liker å LEVE og PUSTE..

Endret av Pokahonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du samboeren min..? :sjenert:

Jeg er et rotehue. Har alltid vært, kommer nok alltid til å være det. Men jeg gjør så godt jeg kan, og roter mye mindre nå enn da jeg og samboer flyttet sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"der det SKAL være". Er det du som har lagt opp disse reglene eller har dere blitt enige om at ting SKAL plasseres i stedet de BØR plasseres så fort man drar det inn i hus?

Jeg har vært/er et rotehue, men er samboer med en som klør i fingrene hvis det blir for mye. Han blir aldri sur eller sint, jeg tar det til slutt. Om han begynner å rydde, da smitter det over på meg, men jeg kan ikke SE det samme rotet som ham. Det er ikke fordi jeg ikke vil si, men når det for meg ser greit ut, så er det rotete for ham.

Jeg har forklart ham at noen ting legger jeg ikke merke til! Om du synes at det er rot hvis fuktighetskremen min ligger midt på stuebordet, så synes ikke jeg det. osv.

Kanskje det er noe av det samme med kona di. Folk er forskjellige vet du, og fordi du inne i hodet ditt har faste regler for ting så er ikke alle som deg. Hun høres da grei ut ellers denne dama ? : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"der det SKAL være". Er det du som har lagt opp disse reglene eller har dere blitt enige om at ting SKAL plasseres i stedet de BØR plasseres så fort man drar det inn i hus?

Jeg har vært/er et rotehue, men er samboer med en som klør i fingrene hvis det blir for mye. Han blir aldri sur eller sint, jeg tar det til slutt. Om han begynner å rydde, da smitter det over på meg, men jeg kan ikke SE det samme rotet som ham. Det er ikke fordi jeg ikke vil si, men når det for meg ser greit ut, så er det rotete for ham.

Jeg har forklart ham at noen ting legger jeg ikke merke til! Om du synes at det er rot hvis fuktighetskremen min ligger midt på stuebordet, så synes ikke jeg det. osv.

Kanskje det er noe av det samme med kona di. Folk er forskjellige vet du, og fordi du inne i hodet ditt har faste regler for ting så er ikke alle som deg. Hun høres da grei ut ellers denne dama ? : )

Jeg er enig i denne. Og jeg må også si at ut ifra innlegget ditt gjør hun faktisk mer enn deg i huset :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på den "der ting SKAL være". hvem har bestemt disse tingene? Du? tror nok dere har ulik oppfatning av rot. samboeren min var også sånn; når jeg ikke la nøklene på samme sted som han, var det rot, men når han la skiutstyr og sporting midt i gangen; nei, da var det ikke rot, da var det bare mer praktisk enn å legge det i boden :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder heller ikke bare rydde etter henne hele tiden, for da mistenker jeg at hun blir bortskjemt!

Hva skal jeg gjøre?

Kvinner skal skjemmes bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg reagerte også på den "der ting SKAL være". hvem har bestemt disse tingene? Du? tror nok dere har ulik oppfatning av rot. samboeren min var også sånn; når jeg ikke la nøklene på samme sted som han, var det rot, men når han la skiutstyr og sporting midt i gangen; nei, da var det ikke rot, da var det bare mer praktisk enn å legge det i boden :kjefte:

TS her.

Jeg har selvsagt ikke bestemt hvor tingene skal være.

Det sier seg selv at nøkler skal i nøkkelskap og at håndveske ikke skal på kjøkkenbordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

For et GRUSOMT KJEDELIG liv du har!! Man trenger en hobby dersom man kan lage en liste som du har gjort..Da bruker man energien sin på noe nyttig!

Oh my! Kjenner jeg får pustebesvær bare med tanken på å være i samme rom som deg: "kjære, er det greit jeg setter koppen fra meg her, eller blir det fryktelig rotete for deg?". "Kjære, er det greit jeg legger genseren fra meg uten å brette den først?" Du høres ut som en kontrollfreak!

Hilsen Poka, som LIKER å ha det ryddig men som også liker å LEVE og PUSTE..

TS her.

Du har tydeligvis misforstått fullstendig.

Skal man skrive et innlegg, kan det være greit å gjøre det utfyllende for de som skal engasjere seg.

Jeg har masse hobbyer og vi er begge svært aktive med felles venner og egne gutte/jentevenner. Så er det sagt.

Jeg er heller ikke kontrollfreak, men tingene på lista (som du tydeligvis misliker) er ting som går igjen - hele tiden.

Har ingen ønske om sterilt hjem, men det går vel an å legge ting der de normalt hører til ??? (feks nøkler i nøkkelskap)

Da hadde samboeren min slippet å få panikk når det plutselig kommer besøk, og tingene hennes ligger strødd i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er enig i denne. Og jeg må også si at ut ifra innlegget ditt gjør hun faktisk mer enn deg i huset :gjeiper:

Jada. Hun gjør mer.

Jeg jobber 100% - hun 60%

Og; hun er en super dame. Jeg skriver jo det i beg av første innlegg?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Du har tydeligvis misforstått fullstendig.

Skal man skrive et innlegg, kan det være greit å gjøre det utfyllende for de som skal engasjere seg.

Jeg har masse hobbyer og vi er begge svært aktive med felles venner og egne gutte/jentevenner. Så er det sagt.

Jeg er heller ikke kontrollfreak, men tingene på lista (som du tydeligvis misliker) er ting som går igjen - hele tiden.

Har ingen ønske om sterilt hjem, men det går vel an å legge ting der de normalt hører til ??? (feks nøkler i nøkkelskap)

Da hadde samboeren min slippet å få panikk når det plutselig kommer besøk, og tingene hennes ligger strødd i huset.

Jeg står for det jeg skrev (bortsett fra at jeg ikke har rett til å kalle deg kontroll freak, så det kan strykes).. Men det kan være fordi vi er totalt forskjellige. Jeg mener fremdeles at du bør overse hva din kone gjør med veske, nøkler, og gi henne mulighet til å løse sudoku på badet.. Det handler om å akseptere henne og la henne ta sine valg til hvor hun legger ting, og ikke basere det på hva "det sier seg selv" at det skal ligge... Å i det hele tatt gidde å bruke tid til å poste det på KG viser jo hvor mye det frustrerer deg..

Jeg synes det høres fryktelig kjedelig ut å ha "regler" for hva man skal gjøre i huset. Kan ikke du vaske huset en dag istedet for henne.. Det høres ikke ut som hun er helt med på rollene. Muligens hun gjør dette som et lite opprør mot hele greia. For dersom hun er litt 'rotehode' og ikke synes det gjør noe å legge nøklene et annet sted enn i nøkkelskapet, så kan det være hun også synes det er kjedelig å hele tiden være den som vasker, stryker klær og legger dem inn i skapet. Every day..

Skjemme henne bort kan du også gjøre, uten å skape et monster av den grunn...

Jeg synes fremdeles det høres ut som du har et grusomt kjedelig liv der alt skal være ganske så rutinemessig, men så lenge du er fornøyd er jo det det aller viktigste!!

Endret av Pokahonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dubbedingsen

Først. Dette er ikke noe STORT problem, men et irritasjonsmoment som varierer i styrke.

Her er frustrasjonen:

Jeg har en flott kone.

Vi elsker hverandre, og har det bra.

Arbeidsfordelingen i hjemmet fungerer bra. Vi er begge fornøyde - i utgangspunktet.

Hun vasker, stryker og legger på plass alt tøy.

Hun vasker og holder huset fint - særlig når vi venter besøk.

Jeg støvsuger som regel, hjelper å rydde og tar meg av uteting (bil/hage osv)

Jeg rydder inn mat etter måltider. Setter i oppvaskmaskin - og tømmer den gjerne når det er nyvasket.

Matlaging tar hun seg best av. jeg hjelper.

Jeg jobber 100% som selger langs veien. Hun jobber 60% i interiørbutikk.

Det er imidlertid EN ting som irriterer meg grenseløst; hun roter sånn!

Håndvesken ligger alltid i stua (ikke i entreen, der vesker skal være)

Bilnøklene hennes på kjøkkenbordet (ikke i nøkkelskapet - der mine ligger)

Sudoku oppgaver ligger gjerne på badet (ikke i bladkurven)

Poser med tøy fra shopping står i stue eller entre (ikke i skap vi har til sånt)

Et par Nike Shox i hvert rom (ikke på skohylle i entreen)

Interiørting hun har fått på butikken, og vil gi som gave til andre, ligger gjerne i en stol to-tre dager før den legges i et skap (hvor den skal være)

Jeg legger ting tilbake på plass. Hva skal jeg gjøre for at hun gjør det samme???

Jeg påpeker det innimellom, men da blir hun smågretten og sier det er hun som rydder her - så da så.

Det er selvsagt ikke riktig. Jeg rydder like mye - eller mer.

Jeg gidder heller ikke bare rydde etter henne hele tiden, for da mistenker jeg at hun blir bortskjemt!

Hva skal jeg gjøre?

Jøye meg. Heldigvis er vårt hjem til å bo i og ikke kun for utstilling. Hvorfor henge seg opp i småting? Hvis hun legger veska på kjøkkenbordet og det plager deg så legg den på stolen.Ut fra listen din så er det faktisk hun som gjør mest hjeme og hvis du skal ha et perfekt hjem til enhver tid så kan hun slutte å jobbe. Hva med dine ting? Rydder du alltid opp etter deg på badet eller må hun kaste brukte håndkle i kurven? Plukker du opp dine brukte sokker etc og legger i skittentøyet eller gjør hun det? Se heller på hva hun gjør for deg i det daglige en å se på litt smårot som gjør et hjem til hjem. Og har du ikke større problemer er dette så burde du heller nyte livet og gi din kone en klem hver gang hun har strøket skjorta di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøye meg. Heldigvis er vårt hjem til å bo i og ikke kun for utstilling. Hvorfor henge seg opp i småting? Hvis hun legger veska på kjøkkenbordet og det plager deg så legg den på stolen.Ut fra listen din så er det faktisk hun som gjør mest hjeme og hvis du skal ha et perfekt hjem til enhver tid så kan hun slutte å jobbe. Hva med dine ting? Rydder du alltid opp etter deg på badet eller må hun kaste brukte håndkle i kurven? Plukker du opp dine brukte sokker etc og legger i skittentøyet eller gjør hun det? Se heller på hva hun gjør for deg i det daglige en å se på litt smårot som gjør et hjem til hjem. Og har du ikke større problemer er dette så burde du heller nyte livet og gi din kone en klem hver gang hun har strøket skjorta di.

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner skal skjemmes bort.

Jeg må nok utdype litt, og også gi et av rådene du ønsker.

Ønsket råd: Begynn med adferdsterapi. Hver gang kona di legger ting på riktig sted, så gir du henne en liten positiv oppmerksomhet. Et kompliment, ett hyggelig ord, et kyss, en diamantring, eller hva som helst hyggelig. Slik trenes hun til å gjøre ting i riktig system.

Utdyping: Det koster deg ikke mange kalorier og ta to minutter rydding etter henne innimellom. Husk at rotet er ditt problem, for henne betyr det ingenting. Det er du som trenger ryddige omgivelser, hun kan slappe av under verre forhold.

Jeg tror at du bare skal gi og gi, uten noe ønske om å få noe tilbake. Dette kan kanskje øke det romantiske nivået i hjemmet deres ett hakk, og dere kan komme inn i en god sirkel, der den ene hygelige greia trigger den neste. KJærlighet og overskudd blomstrer.

Jeg tror du er litt sliten, og jeg tror det hjelper å fokusere litt annerledes. Fokusere hyggeligere og kjærligere. Og fokusere på god søvn, trim og kosthold. Tenke litt på å trappe opp generell livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Makan til svar TS får her da - jeg blir helt sjokkert jeg!

Hadde det vært en dame som hadde klaget over at kjærsten rotet (som jeg har sett eksempler på her inne) så hadde det haglet med sympatierklæringer og gode råd om hvordan hun skulle få ham til å slutte :roll:

Jeg skjønner deg godt jeg TS - det er jævlig irriterende med ting som flyter over alt i allefall når man har faste plasser til sakene - som i utgangspunktet er lurt ettersom det da blir ryddigere generelt og det er lettere å finne igjen tingene (det er ikke faste plasser som er bestemt for å terrorisere andre).

Jeg hadde tenkt gjennom hvordan jeg kunne legge det frem på en ok måte for henne jeg. Kanskje reagerer hun med å bli sur fordi du tar det opp på en gretten måte. Hva med å starte med å si at du vet at hun gjør veldig mye hjemme, men du syns det er irriterende at hun ikke tar ting vekk etter seg og at du skulle ønske hun ville gjøre noe for det - så kan du kanskje til gjengjeld tilby deg å gjøre en større innsats på et annet felt?

Lykke til!

Endret av Suzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

nyte livet og gi din kone en klem hver gang hun har strøket skjorta di.

Jeg nyter livet, og hun får mange klemmer for å ha strøket skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Makan til svar TS får her da - jeg blir helt sjokkert jeg!

Hadde det vært en dame som hadde klaget over at kjærsten rotet (som jeg har sett eksempler på her inne) så hadde det haglet med sympatierklæringer og gode råd om hvordan hun skulle få ham til å slutte :roll:

Jeg skjønner deg godt jeg TS - det er jævlig irriterende med ting som flyter over alt i allefall når man har faste plasser til sakene - som i utgangspunktet er lurt ettersom det da blir ryddigere generelt og det er lettere å finne igjen tingene (det er ikke faste plasser som er bestemt for å terrorisere andre).

Jeg hadde tenkt gjennom hvordan jeg kunne legge det frem på en ok måte for henne jeg. Kanskje reagerer hun med å bli sur fordi du tar det opp på en gretten måte. Hva med å starte med å si at du vet at hun gjør veldig mye hjemme, men du syns det er irriterende at hun ikke tar ting vekk etter seg og at du skulle ønske hun ville gjøre noe for det - så kan du kanskje til gjengjeld tilby deg å gjøre en større innsats på et annet felt?

Lykke til!

Takk Suzy - endelig et nyttig tips, og ikke bare overhøvling av en mann som ønsker et ryddig hjem.

Jeg er også sikker på svarene hadde vært ganske annerledes dersom det var en dame som hadde en mannlig samboer som rotet. Svarene her er akkurat som forventet fra damer.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silje rotehue

Hei!

Jeg måtte bare trekke litt på smilebåndet når jeg så overskriften og enda mer når jeg leste. Jeg levde i et forhold der jeg var "rotehue" og min x gikk å irriterte seg over meg.

Jeg ser du skriver at du har dine steder og legge ting på og det er kanskje slik det er logisk for deg at det skal være.

Jeg ble rett og slett litt trassig jeg når det gjaldt det min x påpekte hele tiden. Litt fordi han var da langt i fra perfekt selv og han hadde også sitt som jeg kalte rot, men det så han ikke i det heletatt.

Vi hadde jo en del i vårt forhold som gjorde at helheten ble ganske dårlig, med dette var faktisk til tider et veldig stort tema!

Nå bor jeg for meg selv og kan fortsatt ha dager hvor jeg ikke gidder å rydde bort, men tar det litt senere. Jeg kan fortelle deg at min leilighet ikke er strøken, men helt normal. Det ryddes bort med jevne mellomrom og jevnt over er det i ganske ryddig her.

Jeg ser andre har svart det samme, men er det du som har bestemt at de og de tingene har bestemte plasser? Vi er forskjellige som personer og fordi den ene er mer ryddig, eller den ene liker det slik eller sånn så er det ikke den ene som sitter med fasitsvaret på hvordan ting skal være.. Tenker jeg da. Dere får ta en prat om det, men jeg ville vært forsiktig med å ha en sånn ovenfra og ned samtale der du vet bedre hvordan ting skal være.

Noen ting i hverdagen er bagateller og ikke la bagateller og ulik personlighet skape en dårlig stemning. Finn ut hvordan dere kan løse det også bruk tiden heller på de viktige tingene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...