Gå til innhold

Tiden med lillemann i magen


Gjest Alabama

Anbefalte innlegg

Gjest Alabama

Regner med at det er samme jordmor som kommer til å måle hver gang.

Tror det blir jormor hver kontroll frem til fødsel for min del også, selv om jeg har en super fastlege. :Nikke:

Halvparten av vogna er ankommet så nå står vogna midt i stua. :tommelsmil: Håper den andre halvparten er rett rundt hjørnet, men skjønner ikke hvorfor det skal ta lengre tid med den for de ble sendt samtidig. :klo: Får forske litt om den ikke dukker opp ila et par dager.

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi også har bare halve vognen, vognbagen hadde de ikke på lager så den kommer i beg av februar. Rart at de ikke har alt på lager til alle de vognene de har tatt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Ja, merkelig. Tror det stod i mailen jeg fikk at begge delene skulle sendes nå? Trenger det ikke før om veldig mange måneder, da.. :fnise:

Nå har jeg nettopp lært at man trenger to forskjellige dyner. En på 65x80 og en på 80x100.

Og så leste jeg et sted at man anbefaler liten pute til baby for å unngå flatt bakhode? :klo:

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

En liten til de første månedene + vogn og en til den blir litt større. Den minste dyna varer bare frem til babyen er omtrent 6 mnd. Vi kommer til å ha Leandervuggen, så da blir kanskje den største dyna altfor stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, merkelig. Tror det stod i mailen jeg fikk at begge delene skulle sendes nå? Trenger det ikke før om veldig mange måneder, da.. :fnise:

Nå har jeg nettopp lært at man trenger to forskjellige dyner. En på 65x80 og en på 80x100.

Og så leste jeg et sted at man anbefaler liten pute til baby for å unngå flatt bakhode? :klo:

Vi har vært glade for å ha to dyner, ja. Den minste brukte vi i vogna + i vår seng (samsov, så hun hadde den oppi "redet" sitt, en sånn ammemadrass fra DRY), den store hadde vi i sprinkelsenga. Den ble jo ikke brukt allverdens i starten, men var god å ha senere - da også mest i forbindelse med samsoving. :ler: Den store dyna hadde blitt litt vel klumpete og stor i både vogn og ammemadrass. Vi brukte jo også mye dyne i vogn siden Turnerose lå i Frejkas pute og dermed ikke fikk plass i vognpose. Men til gjengjeld brukte hun den store til hun var godt og vel to år, i senga. :) Nå har hun forøvrig juniordyne. Liker at den er lett og grei å sparke vekk når det trengs!

Det med pute til baby er det delte meninger om, har jeg skjønt. Vi brukte pute til Turnerose, men det var mest fordi hun lå i Frejkas pute og sykehuset anbefalte at vi bygget opp litt med tepper og puter så hun ikke ble liggende helt i nedoverbakke. :lol: Hun hadde aldri tendenser til flatt bakhode, da, så kanskje det er noe i det? Jeg har også inntrykk av at å sove på lammeskinn skal ha samme effekt.

Håper resten av vogna dukker opp snart - det høres unektelig litt sært ut med en halv vogn. :ler:

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart med en halv vogn, men resten kommer vel etter hvert får vi håpe :fnise:

Vi har kjøpt to dyner av den minste størrelsen. De er så små og tar liten plass, og fikk de på salg til 250 kr ellerno, så tenkte det var greit med en til bedsidecrib og en til vogn. Tenkte også at det ikke gjorde noe med to i tilfelle lekkasje, spysyke eller annet... I tillegg har vi kjøpt en av den størrelsen over, som du nevner, som er ment for sprinkelseng.

Mulig vi har bommet, men ikke så greit å vite på forhånd, og noe må man jo kjøpe, så da ble det sånn :Nikke:

*edit* SF-målet mitt har forresten fulgt den midterste streken hele veien, til tross for målinger fra både lege og jordmor. Imidlertid er tassen i magen litt under gjennomsnittet, så sånn sett stemmer jo ikke SF-målet med størrelsen på foster.

Legene på vekstestimering er fullstendig uinteressert i SF-mål, nettopp fordi UL gir et klart svar. SF-mål vil mer bli brukt som en indikasjon der man ikke har UL tilgjengelig er min oppfatning av hvordan dette praktiseres...

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Vi har liten dyne i vugga, som vi har brukt i vogna innimellom.

Så har vi en litt større i sprinkelsenga.

Vi fikk bare understellet på vogna vår fordi bagen var ikke ferdiglaget enda. den var ikke kommet til vi fødte engang, så vi måtte låne en annen babybag i 6 uker før vår kom :( Hadde skjedd noe feil ved fabrikken.

(Vi bestilte i uke 17 og det skulle gå maks 10 uker. Vi fødte i uke 29 og da gikk det 6 uker til før den kom..... så 18 uker gikk det!)

Pute har vi ikke brukt. er ikke anbefalt på grunn av at de kan kveles om de snur seg i den. Då betyr plutselig flatt bakhode lite ;) Og snuppa mi har absolutt ikke flatt bakhode ;)

Vi kjøpte pute nå forrige uke, men jeg syns den fortsatt ble for stor for henne så vi la den bort igjen.

Jeg gikk til jordmor hele veien, helt til to uker før jeg skulle ut i permisjon når jeg trengte sykmelding ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Bagdelen kom i dag sammen med pakkseddelen. Heldigvis! Men veldig rart de ikke kom samtidig siden de ble sendt samtidig..

Ah. Vi har brukt stor dyne hele tiden, aldri hatt dyne i vogna. Brukte Voksi-pose eller en ullpose.

Kommer til å bruke voksipose i vogn, men tror vi må ha liten dyne for å ha i vogga.

Vi har vært glade for å ha to dyner, ja. Den minste brukte vi i vogna + i vår seng (samsov, så hun hadde den oppi "redet" sitt, en sånn ammemadrass fra DRY), den store hadde vi i sprinkelsenga. Den ble jo ikke brukt allverdens i starten, men var god å ha senere - da også mest i forbindelse med samsoving. :ler: Den store dyna hadde blitt litt vel klumpete og stor i både vogn og ammemadrass. Vi brukte jo også mye dyne i vogn siden Turnerose lå i Frejkas pute og dermed ikke fikk plass i vognpose. Men til gjengjeld brukte hun den store til hun var godt og vel to år, i senga. :) Nå har hun forøvrig juniordyne. Liker at den er lett og grei å sparke vekk når det trengs!

Det med pute til baby er det delte meninger om, har jeg skjønt. Vi brukte pute til Turnerose, men det var mest fordi hun lå i Frejkas pute og sykehuset anbefalte at vi bygget opp litt med tepper og puter så hun ikke ble liggende helt i nedoverbakke. :lol: Hun hadde aldri tendenser til flatt bakhode, da, så kanskje det er noe i det? Jeg har også inntrykk av at å sove på lammeskinn skal ha samme effekt.

Håper resten av vogna dukker opp snart - det høres unektelig litt sært ut med en halv vogn. :ler:

Skal sjekke ut både pute og lammeskinn til senga. :Nikke:

Så rart med en halv vogn, men resten kommer vel etter hvert får vi håpe :fnise:

Vi har kjøpt to dyner av den minste størrelsen. De er så små og tar liten plass, og fikk de på salg til 250 kr ellerno, så tenkte det var greit med en til bedsidecrib og en til vogn. Tenkte også at det ikke gjorde noe med to i tilfelle lekkasje, spysyke eller annet... I tillegg har vi kjøpt en av den størrelsen over, som du nevner, som er ment for sprinkelseng.

Mulig vi har bommet, men ikke så greit å vite på forhånd, og noe må man jo kjøpe, så da ble det sånn :Nikke:

*edit* SF-målet mitt har forresten fulgt den midterste streken hele veien, til tross for målinger fra både lege og jordmor. Imidlertid er tassen i magen litt under gjennomsnittet, så sånn sett stemmer jo ikke SF-målet med størrelsen på foster.

Legene på vekstestimering er fullstendig uinteressert i SF-mål, nettopp fordi UL gir et klart svar. SF-mål vil mer bli brukt som en indikasjon der man ikke har UL tilgjengelig er min oppfatning av hvordan dette praktiseres...

Tror vi kjøper en i hver størrelse, så kan vi bruke den andre i krisesituasjoner med spy og tiss og sånn.. Men to i den minste størrelsen er sikkert greit om dere skal bruke til både seng og vogn. :Nikke:

Godt å høre det med vekstestimering og SF-mål. Gjør man vekstestimering med UL på de man er usikre på?

Vi har liten dyne i vugga, som vi har brukt i vogna innimellom.

Så har vi en litt større i sprinkelsenga.

Vi fikk bare understellet på vogna vår fordi bagen var ikke ferdiglaget enda. den var ikke kommet til vi fødte engang, så vi måtte låne en annen babybag i 6 uker før vår kom :( Hadde skjedd noe feil ved fabrikken.

(Vi bestilte i uke 17 og det skulle gå maks 10 uker. Vi fødte i uke 29 og da gikk det 6 uker til før den kom..... så 18 uker gikk det!)

Pute har vi ikke brukt. er ikke anbefalt på grunn av at de kan kveles om de snur seg i den. Då betyr plutselig flatt bakhode lite ;) Og snuppa mi har absolutt ikke flatt bakhode ;)

Vi kjøpte pute nå forrige uke, men jeg syns den fortsatt ble for stor for henne så vi la den bort igjen.

Jeg gikk til jordmor hele veien, helt til to uker før jeg skulle ut i permisjon når jeg trengte sykmelding ;)

Ser for meg at det var temmelig stressende når bagen aldri dukka opp!? Vi har jo 2011-modellen, så faren hadde heller vært at den var utsolgt enn ikke ferdig i produksjon.

Det som du sier om pute er det jeg også har hørt, men så leste jeg dette om pute og bakhode for et par uker siden og da fikk jeg følelsen av at det ikke var så stor fare for krybbedød likevel!? :klo: Skal prøve å finne noe om dette og så kan jeg kanskje høre med jordmor.

Fint at du var fornøyd med jordmor. Kjipt for de som har dårlig kjemi med jordmor. Ser for meg at jeg vil få mer ut av jordmortimene enn legetimer. Gleder meg til neste time, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om SF-målet er for stort/for lite i forhold til snittet, så tror jeg at det er vanlig at man sendes til UL for vekstestimering ja :)

Hos enkelte er jo SF-målet normalt, men fosteret kan likevel være stort eller lite i forhold til snittet og hva som er ønskelig, og da er man vel mer avhengig av tilfeldigheter for at det eventuelt skal oppdages...

Jeg hadde elendig kjemi med jordmor, og synes det er dumt. Som du skriver føler jeg at jeg kunne fått mer ut av jordmortimene enn legetimene. Bra at du har funnet tonen med din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Zia: Ja, det hørtes logisk ut. Vet ikke om jeg skrev dette tidligere, men søster hadde en midt på den røde linjen og en som lå litt under. Begge to var små.

Trist med jordmoren din. :Nikke: Får håpe hun finner seg ny jobb til du skal ha nestemann. Synes opplegget med jordmoroppfølging på fødeavdelingen er supert, men det er sikkert ikke så mange andre steder enn ABC som tilbyr det. Ellers går det jo an med privat jordmor, men det er kanskje veldig dyrt og unødvendig.. :vetikke:

Marmot: Ja, kanskje det er sånn spesialpute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ruccola

Ser for meg at det var temmelig stressende når bagen aldri dukka opp!? Vi har jo 2011-modellen, så faren hadde heller vært at den var utsolgt enn ikke ferdig i produksjon.

Det som du sier om pute er det jeg også har hørt, men så leste jeg dette om pute og bakhode for et par uker siden og da fikk jeg følelsen av at det ikke var så stor fare for krybbedød likevel!? :klo: Skal prøve å finne noe om dette og så kan jeg kanskje høre med jordmor.

Fint at du var fornøyd med jordmor. Kjipt for de som har dårlig kjemi med jordmor. Ser for meg at jeg vil få mer ut av jordmortimene enn legetimer. Gleder meg til neste time, jeg!

Ja var passe stressa da ja! De gjorde feil etter feil, så jeg var ganske fortvilet! Men vi fikk låne en helt ny bagdel, bare i en annen farge enn den vi skulle ha.

Den fargen vi skulle ha var en farge de ikke vanligvis hadde inne så derfor måtte den spesialbestilles. Men det skulle da ta maks 10 uker da....

Menmen, vi fikk noen varer og greier som plaster på såret så det går fint :)

Min jordmor var super. vi pratet om løst og fast og hun tok ikke opp noe ubehagelig og var ikke formanende om noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så fin mage! :hjerte:

Jeg føler meg ikke SÅ stor nå egentlig, men når jeg ser bildet av din søte, lille, mage, så følte jeg meg gigantisk plutselig :fnise:

Anbefaler deg å nyte at magen ikke er alt for i veien enn så lenge - bare vent til du ikke kommer ut av bilen fordi naboen har parkert for nær, eller du ikke får puste når du snur deg om natta :fnise:

Samtidig kjenner man jo masse liv også når man er såpass langt som du er nå, så det er en fiiiiin tid altså :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...