Thess84 Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 Fikk for ca 3 år siden vite at jeg hadde lavtstoffskifte. Men det er vel ikke siden starten av 2009 jeg fikk noe hjelp mot dette... Har gått på mange forskjellige doser, og går nå på 125mg. Det har funket bra helt til tja nå i feb. Føler meg bare helt blæ.. svimmel, deppa,jeg har gått ned masse, og er helt tappet for energi men allikevel orker jeg nesten ikke spise. Føler at jeg går rundt i et tåkehav. Har tenkt på om det kanskje er fordi jeg er så dritt lei av å være singel at jeg holder på å bli gal, eller om det faktisk er stoffskiftet som er helt mongo. Legen virker ikke som han tar det så veldig særriøst. Noen tips? råd? Er det andre man kan oppsøke en fastlege? Som kanskje tar dette her litt mer særriøst?
Skravla Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 Jeg ville krevd at det ble tatt nye blodprøver. Jeg har hatt diagnosen og tatt tabletter for det i snart 10 år, men tar fremdeles blodprøver minst 3 ganger i året. Og om jeg kjenner meg "rar" utenom så tas det ekstra prøver.
Skravla Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 Du kan gå til en indremedisiner med hormoner som spesialitet, men det krever henvisning fra fastlegen din.
Thess84 Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2010 Du kan gå til en indremedisiner med hormoner som spesialitet, men det krever henvisning fra fastlegen din. Da skal jeg dra og ta nye prøver, og spørre om det... Har vært hos en del forskjellige leger, og merker at noen tar dette veldig særriøst og andre bryr seg ikke om det en gang. Men finnes det noen andre typer medisin enn Levaxin? Og er det noen mat man feks kan spise som hjelper? eller mat man bør slutte med?
Riskrem Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Jeg opplever det også. Det siste året har jeg gått opp og ned i doser... føler meg ikke bra likevel. Jeg tror det må være hypothyreosen som gjør at jeg ikke føler meg bra, for jeg kan ikke se at det skyldes noe annet. Blir virkelig gææærn av dette! Tror jeg var hos legen 10 ganger i fjor jeg... og 3 ganger så langt i år. Er så utrolig kjedelig dette her, kroppen lever sitt eget liv Tar 125 nå, og 100 to dager i uken. Man kan gå over på noe som heter Armour, en medisin hvor hormonene er tatt fra griser, og er ikke kjemisk fremstilt som Levaxin er. Det skal visst være bra. Man kan også kombinere Armour med Levaxin. Har ikke prøvd det selv, men skal spørre legen neste gang jeg skal dit
Thess84 Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2010 Ja ikke sant.. Er så utrolig slitsomt å være sånn. Men er det bare meg eller blir det værre i "mørketida"? Merker det mer på vinter'n enn på sommeren Føler også at jeg har løpt ned legekontoret, og har gitt litt opp. Men denne uka så skal jeg tvinge meg tilbake Det må jeg spørre han om ja.. Har gått på 50,75 og nå 125. I starten frøys jeg så fælt, så startet jeg på 50g, da blei jeg så varm at det var skikkelig ubehagelig så orket ikke ta dem mer. Begynte igjen etter et halvt år og etter det har jeg gått på utrolig mange forskjellige doser.. Men hvorfor får man lavtstoffskifte egentlig?
Riskrem Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 For min del er hypothyreosen autoimmun, og jeg har Hashimoto's. Det er kroppen som angriper seg selv. Kan ikke gjøre noe med det annet enn å ta Levaxin Jeg synes det er flaut å gå til legen så ofte. Er ikke morsomt å si til legen hver gang at jeg ikke føler meg bra, ting er ikke som det skal være. Har utelukket andre ting helt, så det er ikke noe annet galt (heller ikke psykisk). Det verste man kan gjøre er å slutte på medisinen i alle fall. Det må man ikke gjøre
teebie Skrevet 22. mars 2010 #8 Skrevet 22. mars 2010 Jeg har også Hashimotos og har blitt mye bedre etter jeg begynte på Liothyronin i tillegg til Levaxin, samt at jeg har fått opp fT4 i øvre del i referanseområdet. Når det gjelder fT4 har det kommet nye retningslinjer fra Aker som sier dette, men det er de færreste leger som har fått med seg dette. Om pasienten har en FT4 på 13 eller 16 er uvesentlig, først når de kommer opp på 21 - 25 blir de bra. Fram til da kan de ha alle verdens symptomer. Det har noe å gjøre med at du kan ikke sammenligne en person som har mange antistoffer, Anti-TPO, med en frisk person. Min fT4 var på 19 i august og to leger (legevaktsordning på legesenteret der jeg går) sa at prøvene mine var helt fine. Da jeg endelig fikk snakket med fastlegen min sa han at det ikke var bra og at jeg måtte øke dosen med en gang. Nå er jeg oppe i 22,8 og føler meg bedre enn på lenge:) Jeg har nå hatt lavt stoffskifte i ca 12 år, før det hadde jeg for høyt. Har i tillegg til oppfølgning hos fastlege gått til lege på Rikshospitalet, Lovisenberg og Aker. Første bud er å finne en fastlege som kan noe om stoffskiftesykdommer. Min er flink, men har dessverre full liste. Hvis fastlegen greier å få deg bedre, MÅ du få henvisning. Jeg har god erfaring med Aker, på Lovisenberg var det bare tull. http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=8727'>http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=8727 Jeg har spurt alle leger jeg har vært hos om hva man skal og ikke skal spise, særlig fordi når jeg var på mitt verste hadde jeg store problemer med magen og har blitt utredet for alt (cøliaki, melkeallergi/intoleranse etc.) uten å finne noe feil. For ikke lenge siden fant jeg denne siden: http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html Der står det om noen matvarer som er regnet for å være sunne, men disse matvarene inneholder substanser som kan danne såkalte "goitrogener" i kroppen og det er ikke bra for oss med lavt stoffskifte. Dette er ikke noe som er alment godkjent hos de fleste leger, men jeg føler meg ihvertfall beste etter at jeg har sluttet å spise matvarer som inneholder soya og sørger for at de nevnte grønnsakene er god kokt før jeg spiser dem. Det kan være forskjellige årsaker til at man får lavt stoffskifte. Jeg anbefaler deg å lære deg mest mulig om sykdommen. Jeg vet det er tungt når man er syk, men hvis du ikke tar tak selv, skjer det mest sannsynlig ingenting. Les mer på http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/
Riskrem Skrevet 22. mars 2010 #9 Skrevet 22. mars 2010 Jeg har også Hashimotos og har blitt mye bedre etter jeg begynte på Liothyronin i tillegg til Levaxin, samt at jeg har fått opp fT4 i øvre del i referanseområdet. Når det gjelder fT4 har det kommet nye retningslinjer fra Aker som sier dette, men det er de færreste leger som har fått med seg dette. Om pasienten har en FT4 på 13 eller 16 er uvesentlig, først når de kommer opp på 21 - 25 blir de bra. Fram til da kan de ha alle verdens symptomer. Det har noe å gjøre med at du kan ikke sammenligne en person som har mange antistoffer, Anti-TPO, med en frisk person. Min fT4 var på 19 i august og to leger (legevaktsordning på legesenteret der jeg går) sa at prøvene mine var helt fine. Da jeg endelig fikk snakket med fastlegen min sa han at det ikke var bra og at jeg måtte øke dosen med en gang. Nå er jeg oppe i 22,8 og føler meg bedre enn på lenge:) Jeg har nå hatt lavt stoffskifte i ca 12 år, før det hadde jeg for høyt. Har i tillegg til oppfølgning hos fastlege gått til lege på Rikshospitalet, Lovisenberg og Aker. Første bud er å finne en fastlege som kan noe om stoffskiftesykdommer. Min er flink, men har dessverre full liste. Hvis fastlegen greier å få deg bedre, MÅ du få henvisning. Jeg har god erfaring med Aker, på Lovisenberg var det bare tull. http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=8727'>http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=8727 Jeg har spurt alle leger jeg har vært hos om hva man skal og ikke skal spise, særlig fordi når jeg var på mitt verste hadde jeg store problemer med magen og har blitt utredet for alt (cøliaki, melkeallergi/intoleranse etc.) uten å finne noe feil. For ikke lenge siden fant jeg denne siden: http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html Der står det om noen matvarer som er regnet for å være sunne, men disse matvarene inneholder substanser som kan danne såkalte "goitrogener" i kroppen og det er ikke bra for oss med lavt stoffskifte. Dette er ikke noe som er alment godkjent hos de fleste leger, men jeg føler meg ihvertfall beste etter at jeg har sluttet å spise matvarer som inneholder soya og sørger for at de nevnte grønnsakene er god kokt før jeg spiser dem. Det kan være forskjellige årsaker til at man får lavt stoffskifte. Jeg anbefaler deg å lære deg mest mulig om sykdommen. Jeg vet det er tungt når man er syk, men hvis du ikke tar tak selv, skjer det mest sannsynlig ingenting. Les mer på http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ Hvordan er Liothyronin annerledes fra Armour? Og kan man få det hos fastlegen eller må man til spesialist? Jeg trenger noe som fungerer nå, orker ikke hoppe opp og ned i dose hele tiden, og ikke føle meg 100% bra. En ting jeg har lest at man bør holde seg unna er soya. Dvs. soyamelk og soyakjøtt osv. Så da spiser jeg ikke det.
teebie Skrevet 22. mars 2010 #10 Skrevet 22. mars 2010 Hvordan er Liothyronin annerledes fra Armour? Og kan man få det hos fastlegen eller må man til spesialist? Jeg trenger noe som fungerer nå, orker ikke hoppe opp og ned i dose hele tiden, og ikke føle meg 100% bra. En ting jeg har lest at man bør holde seg unna er soya. Dvs. soyamelk og soyakjøtt osv. Så da spiser jeg ikke det. Liothyronin tar man i tillegg til Levaxin, jeg tar 10 mikrogram (dvs 1/2 tab.) og det er visst det som er vanlig. Jeg fikk det av en av overlegene på Aker, men det er ingenting i veien for at du ikke kan få det på resept av fastlegen. Det fungerer ikke for alle, men som overlegen på Aker sa, så koster det jo ingenting å prøve. De det fungerer på overlever som regel å bli mye bedre. Man justerer ned Levaxindosen noe, så til å begynne med merket jeg ikke noe (annet at håret ble tørt igjen), men når jeg da fikk justert dosen igjen... !!! Det var som om hodet mitt var full av våt bomull og i løpet av et par dager var det borte:) Konsentrasjonen og evnen til å forstå var tilbake igjen, noe som er en som fordel når man holder på med en mastergrad. Hva ligger fT4-nivåene dine på nå? Tror dette er veldig viktig altså Det er soya i sjokolade også, men jeg har ikke greid å slutte med det. Spiser vanligvis ikke så mye, men tenker at det blir for trist å aldri skulle unne seg sjokolade igjen:)
Thess84 Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 22. mars 2010 Oi Wow... Her var det veldig mye jeg aldri har hørt om fra legen. Men nå tar han ikke det særriøst i det hele tatt. Har bestemt meg for å bytte. Men det er ikke så mange ledige her i området og jeg aner ikke om noen av dem er flinke. Jepp jeg har hørt soya, brokkoli og blomkål.. Jeg orker ikke være sånn her mer, så det er til legen så fort som mulig.. Må få fikset det før eksamen, for jeg eier ikke konsentrasjon om dagen. Vet ikke helt om lege her kan henvise til aker, men kan jo spørre for det tar jo ikke mer enn en time å kjøre.
Riskrem Skrevet 22. mars 2010 #12 Skrevet 22. mars 2010 Liothyronin tar man i tillegg til Levaxin, jeg tar 10 mikrogram (dvs 1/2 tab.) og det er visst det som er vanlig. Jeg fikk det av en av overlegene på Aker, men det er ingenting i veien for at du ikke kan få det på resept av fastlegen. Det fungerer ikke for alle, men som overlegen på Aker sa, så koster det jo ingenting å prøve. De det fungerer på overlever som regel å bli mye bedre. Man justerer ned Levaxindosen noe, så til å begynne med merket jeg ikke noe (annet at håret ble tørt igjen), men når jeg da fikk justert dosen igjen... !!! Det var som om hodet mitt var full av våt bomull og i løpet av et par dager var det borte:) Konsentrasjonen og evnen til å forstå var tilbake igjen, noe som er en som fordel når man holder på med en mastergrad. Hva ligger fT4-nivåene dine på nå? Tror dette er veldig viktig altså Det er soya i sjokolade også, men jeg har ikke greid å slutte med det. Spiser vanligvis ikke så mye, men tenker at det blir for trist å aldri skulle unne seg sjokolade igjen:) Så bra at du føler deg bedre! Kjenner igjen følelsen. Da jeg økte dosen i fjor fikk jeg verdens beste konsentrasjon, helt utrolig hvordan det endret seg (men så gikk det ned igjen etter en stund da) Min siste ft4 er på 20. Tsh på 0.03.
Gjest Telio Skrevet 22. mars 2010 #13 Skrevet 22. mars 2010 Jeg har også Hashimotos og har blitt mye bedre etter jeg begynte på Liothyronin i tillegg til Levaxin, samt at jeg har fått opp fT4 i øvre del i referanseområdet. Når det gjelder fT4 har det kommet nye retningslinjer fra Aker som sier dette, men det er de færreste leger som har fått med seg dette. Om pasienten har en FT4 på 13 eller 16 er uvesentlig, først når de kommer opp på 21 - 25 blir de bra. Fram til da kan de ha alle verdens symptomer. Det har noe å gjøre med at du kan ikke sammenligne en person som har mange antistoffer, Anti-TPO, med en frisk person. Min fT4 var på 19 i august og to leger (legevaktsordning på legesenteret der jeg går) sa at prøvene mine var helt fine. Da jeg endelig fikk snakket med fastlegen min sa han at det ikke var bra og at jeg måtte øke dosen med en gang. Nå er jeg oppe i 22,8 og føler meg bedre enn på lenge:) Interessant det du skriver her. Jeg ble helt utslått i høst; jeg ble helt sinssykt sliten og trøtt. Tidligere trente jeg hardt 3-4 ganger i uka, men nå ble det plutselig sånn at jeg ikke orket det lenger. I stedet for å få den vanlige "åh, så godt det er å være sliten etter en god treningsøkt!"-følelsen, ble jeg så sliten at jeg hadde mest lyst til å legge meg ned på bakken og grine, fordi jeg ikke orket å gå de få hundre meterne hjem... Jeg er student og avhengig av å lese mye, men det er ikke så lett når alt jeg klarte å gjøre var å møte på forelesningene, for så å dra rett hjem for å sove. Jeg gikk fra å sove kanskje fem timer (noe jeg har gjort hele livet) til å sove det to-tredobbelte, noe jeg aldri har klart å gjøre over mer enn noen få dager tidligere. Vekta har også gått opp de siste årene, selv om jeg har trent mer og spist mindre og sunnere enn gjennomsnittet. I tillegg har jeg hatt en del andre symptomer på hypotyreose, så som tørt hår, hes stemme, tiltaksløshet, svimmelhet (ofte nær besvimelse), øresus selv om jeg ikke har blitt eksponert for høye lyder/støy, appetittløshet, obstipasjon og noe smerter i ledd... Og jeg har litt lav kroppstemperatur, som regel mellom 35,9 og 36,7 (ca. normalfordelt). Jeg følte meg bedre en periode, men nå føler jeg jeg er på vei tilbake til sånn som jeg var i høst, og det bekymrer meg litt. Det kan godt være at bedringen var en slags "placebo-effekt", om man kan kalle det det. Det ble tatt blodprøver i høst, som viste TSH på 3,12 og FT4 på 12. Anti-TPO er jeg usikker på, tror kanskje ikke de testet det. At verdiene ligger henholdvis høyt og lavt i normalområdet (bort)forklarte legen med at de sikkert var på topp/bunn i sin syklus (hvorfor kunne det ikke være motsatt, altså henholdsvis bunn/topp?). Hun gikk så over til å snakke om overvekten, og insinuerte at jeg propper i meg godteri og usunn mat mens jeg leser ("det er jo så lett å bare kose seg med en sjokolade her og en sjokolade der når man må lese mye!"). For å si det sånn, jeg bor alene og det er jeg som handler inn all maten jeg spiser, og godterihyllene går jeg glatt forbi på hverdager. I helgene kan jeg spise litt, men jeg prøver å holde en nokså sunn linje da også, så DET skulle ikke være noen grunn til at jeg har gått opp flere kilo det siste året... Hva tror du om verdiene mine? Er det bare jeg som innbiller meg at jeg har en sykdom jeg ikke har, eller er legen trangsynt når hun kun vil se på prøvesvarene og ikke i det hele tatt på symptomene?
Siiw Skrevet 22. mars 2010 #14 Skrevet 22. mars 2010 ;-O Ble sikkelig sjokkert nå over hva dere skriver:P fikk vite at jeg hadde lavt stoffskifte for et par år siden, og kun det!! og ta 1 tablett med levaxin. og blodprøve 1 ell 2 ganger i året . så nå får jeg svar på onsdag om hvordan det står til:p . og jeg må innrømme jeg er elendig på og ta dem:/ , jeg sliter med enorm dårlig hukommelse, går opp i vekt. og begynner og tro jeg faktsik blir ''litt'' deppa av det... men vet ikke!! trodde det ikke var så innviklet åssa: (
Thess84 Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #15 Skrevet 23. mars 2010 trodde det ikke var så innviklet åssa: ( Trodde ikke det jeg heller, fikk beskjed om å ta blodprøver etter 6 mnd første gangen. og så etter det har jeg vel egentlig ikke fått noe mer beskjed, annet enn at de har justert dosen uten å ta prøver. I starten var min ft4 på 11, men sist var den på 16. Så får bare se hva de nye prøvene sier. Men når den var på 16 fikk jeg beskjed om at de var normale og jeg trengte ikke å gjøre noe mer med det.
Riskrem Skrevet 23. mars 2010 #16 Skrevet 23. mars 2010 Jeg har vært hypo i ca 5 år. Hele tiden har jeg tatt kontrollprøver hver 6. mnd selv om jeg har følt meg frisk. Tror det er viktig å følge med på stoffskiftet selv om man føler seg frisk.
Gjest undrer Skrevet 23. mars 2010 #17 Skrevet 23. mars 2010 jeg stillet et spm her inne ettersom det virker som dere kan mye. Mitt anti-TPO er 100, TSH: 2,6 fT4: 14. Likevel har jeg i flere år hatt symptomer som kan linkes til hypotyreose. Fastlegen min har forklart at jeg kommer til å rammes av Hashimoto,ettersom jeg har disse antistoffene og i tillegg har andre autoimmune sykdommer.Jeg har lite energi og ekstremt dårlig hukommelse om dagen.Likevel klarer jeg å presse meg til en treningsøkt 1-2 ganger i uka. Resten av fritiden min sover jeg.Kan jeg klare å utføre en treningsøkt dersom jeg har utviklet hypotyreose?Trodde man ikke orket sånt da...
Virreliten Skrevet 23. mars 2010 #18 Skrevet 23. mars 2010 Dere som slenger rundt dere med tall: normalområdene må med, tallene er verdiløse uten. Noen laboratorier har FT4-normal fra 6-16, andre 9-22 etc., og det er hvor på skalaen du ligger i forhold til normalen du ligger som avgjør, ikke hva tallet er. De fleste har det best når TSH ligger rundt 1-1,5 (her varierer det lite) med en FT4 i øvre tredjedel av skalaen. F.eks. rundt 18-20 når øvre grense er 22. FT3 er litt mer individuell, virker det som, men rundt halveis og litt opp er greit for mange. Og til deg som "kommer til å rammes av Hashimoto": du HAR det nå. Du har utviklet hypo. Du har antistoffer, og selv om de lærde strides er det ingen grunn til å avvente behandling vanligvis, siden plagene "får feste" jo lenger du venter. Og jo, man kan godt orke å trene, men det gjør deg ikke nødvendigvis særlig godt. Følger ikke legen godt nok opp og med er eneste utvei å lære seg tallene selv og/eller bytte lege. Og lese om både syntetisk og naturlig T3 = liothyronin og Armour/Erfa etc. (ikke helt oppdatert info, har ikke fulgt med på en stund, korriger meg gjerne: forresten har det lenge vært tomt for Armour i hele Europa, Erfa har tatt over).
Gjest Telio Skrevet 23. mars 2010 #19 Skrevet 23. mars 2010 Dere som slenger rundt dere med tall: normalområdene må med, tallene er verdiløse uten. Noen laboratorier har FT4-normal fra 6-16, andre 9-22 etc., og det er hvor på skalaen du ligger i forhold til normalen du ligger som avgjør, ikke hva tallet er. De fleste har det best når TSH ligger rundt 1-1,5 (her varierer det lite) med en FT4 i øvre tredjedel av skalaen. F.eks. rundt 18-20 når øvre grense er 22. FT3 er litt mer individuell, virker det som, men rundt halveis og litt opp er greit for mange. Jeg er vel en av de du sikter til her. Min TSH var 3,12 med normalområde 0,2-4,5. FT4 var 12, normalområdet er 8-22. Når du skriver at "De fleste har det best når TSH ligger rundt 1-1,5 (her varierer det lite) med en FT4 i øvre tredjedel av skalaen.", mener du da de som har hypotyreose og som blir medisinert for det, eller gjelder dette også for friske personer?
Virreliten Skrevet 24. mars 2010 #20 Skrevet 24. mars 2010 TSH på 1-1,5 tilstrebes hos dem som er under medisinering. Det står krystallklart i blåboka til både Aker og Ullevål og de fleste andre. Sitat fra blåboka hos Ullevål: "Under substitusjonsbehandling med tyroksin bør s-TSH ligge i nedre del av referanseområdet, dvs. mellom 1 og 2 mIE/l." Og dine tall mener jeg (obs! ikke medisinsk personale, min helt personlige mening) tilsier at du enten er umedisinert og skal ha behandling, evt. skal dosen økes. Jeg er villig til å vedde mye på at du sover mye, er like sliten uansett hvor uthvilt du burde være, har problemer med hukommelsen og "tilstedeværelsen" og kanskje, hvis du har gått lenge, sliter med enkelte matvarer, magetrøbbel, muskelvondt, lite utholdende osv osv. Mange laboratorier har senket øvre grense for TSH til 3,6, Tyskland opererer med 2,5 de fleste steder. Når din FT4 i tillegg er så lav er prøvene sett sammen entydige for leger som faktisk kan dette. Det kan kanskje ikke din?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå