Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #21 Skrevet 24. mars 2010 Hei Jeg begynte på levaxin allerede da jeg var seks år gammel, etter ca en seks års kamp for moren min. Jeg har sannsynligvis hatt det hele livet. men da moren min gikk til lege med meg flere ganger pga at jeg nesten ikke spiste og hadde mye vondt i magen +++ ble til slutt sendt til en spesialist, som komkluderte med lavt stoffskifte med en gang. Siden jeg har hatt det så lenge, så vet jeg på en måte ikke hvordan det er å ikke ha det. men i perioder er jeg veldig sliten og lei. Legene mine har aldri vært spesielt nøye med dette og har hatt samme dose hele tiden. helt til jeg fikk ny fastlege for to år siden og hun har justert dosen og vært interessert i å finne den rette til meg. det har ingen andre vært, aldri fått vite noe resultat av blodprøvene. Legger dere på dere av medisinen?
Riskrem Skrevet 24. mars 2010 #22 Skrevet 24. mars 2010 Om jeg ikke innbiller meg det går jeg litt opp i vekt når jeg går ned i dose (altså, bare 1-2 kg da). Jeg har variert veldig i dose det siste året og tror jeg merker forskjell på når jeg går opp og ned.
Gjest Telio Skrevet 24. mars 2010 #23 Skrevet 24. mars 2010 TSH på 1-1,5 tilstrebes hos dem som er under medisinering. Det står krystallklart i blåboka til både Aker og Ullevål og de fleste andre. Sitat fra blåboka hos Ullevål: "Under substitusjonsbehandling med tyroksin bør s-TSH ligge i nedre del av referanseområdet, dvs. mellom 1 og 2 mIE/l." Og dine tall mener jeg (obs! ikke medisinsk personale, min helt personlige mening) tilsier at du enten er umedisinert og skal ha behandling, evt. skal dosen økes. Jeg er villig til å vedde mye på at du sover mye, er like sliten uansett hvor uthvilt du burde være, har problemer med hukommelsen og "tilstedeværelsen" og kanskje, hvis du har gått lenge, sliter med enkelte matvarer, magetrøbbel, muskelvondt, lite utholdende osv osv. Det stemmer nok det, at jeg sover mye (sov nesten fire timer på dagtid i går fordi jeg ikke klarte å holde meg våken, blant annet...), at jeg føler meg rett og slett sliten, litt "fjern" og med konsentrasjonsproblemer. Det andre også, forsåvidt. Mange laboratorier har senket øvre grense for TSH til 3,6, Tyskland opererer med 2,5 de fleste steder. Når din FT4 i tillegg er så lav er prøvene sett sammen entydige for leger som faktisk kan dette. Det kan kanskje ikke din? Nei, tydeligvis ikke, for min lege mente at prøvene mine var helt fine og at jeg "trenger mye søvn, når du er student og må lese så mye!". Sannheten er vel at jeg leser lite (noen uker ingen ting), at jeg sover mye mer enn jeg noensinne har gjort og at jeg har lett for å bli trøtt selv om jeg har sovet et greit antall timer. Men for meg har det gått litt i perioder. Jeg har vel vært litt mer trøtt de siste årene i forhold til hva jeg var før. I høst fikk jeg en skikkelig "nedtur" sånn sett, hvor livet mitt egentlig stort sett var perfekt (så det skulle ikke være noe psykisk), men jeg var helt tom for energi. Så følte jeg at det ble bedre i løpet av julen og starten av året, men nå føler jeg energien er på vei ned igjen... Er det noe som skjer når man har hypotyreose? Jeg vurderer å oppsøke en annen lege, men aner ikke hvilke leger som er flinke på sånt og hvilke som er sånn som den legen jeg går hos nå. Jeg valgte en fastlege på et legesenter, men da jeg fikk time fikk jeg time hos en annen lege, så jeg har egentlig ikke valgt min nåværende lege selv. (Kanskje en grunn til at h*n hadde ledige timer/plasser på listen...)
Lilith Skrevet 24. mars 2010 #24 Skrevet 24. mars 2010 Whoa. Jeg har hatt lavt stoffskifte noen år og går på Levaxin, og jeg har ikke hørt om halvparten av tingene dere skriver om her. Skummelt ...
Gjest Nora Skrevet 25. mars 2010 #25 Skrevet 25. mars 2010 Slenger meg på denne tråden her. Jeg titter innom fra tid til annen, og det er jo ofte stoffskifte-diskusjoner her. Jeg vil tipse dere om å lese litt rundt på sonjas stoffskifteforum, google det. Jeg selv trenger TSH helt nede i 0, først da er min ft4 høyt nok til at jeg ikke trenger å ligge på sofaen hele tiden. Legen har senket dosen flere ganger, og jeg ble bare dårlig og ft4 ble i nedre halvdel av referanseområdet, så man kan IKKE bare gå etter TSH samt legen sin. Man MÅ følge med selv. Jeg tar 125 levaxin pluss en kvart liothyronin om morgenen og en kvart til lunch. De skal faktisk deles opp slik. Noen blir mye bedre hvis de tar sin stoffskiftemedisin om kvelden, bare et tips. Til deg som lurte på om andre la på seg av medisinen, så er dette ikke medisin. Det er erstatning for et hormon som kroppen ellers lager selv, så det har ikke slike bivirkninger egentlig. Det er ikke noe medisin egentlig. Bare et hromon man mangler. Få utskrift av blodprøvene, alltid ta prøver tidlig om morgenen (gjelder ihvertfall dem som har begynnede lavt stoffskifte og må vente på at TSH blir 3,5 slik at de aller nådigst får begynne på levaxin, for TSH er halvparten fra etter lunch til kl 8 om kvelden) Og dere som tar levaxin, før logg og skirv ned åssen dere har det på hvilke doser. Det som Aker skrev om, at ft4 må opp så høyt før man blir bra, så er referanseområdet der 9-22 såvidt jeg husker, slik at de mener at ft4 må ganske tett ved øvre grense. ft3 må også høyt opp, akkurat like høyt oppe prosentvis som ft4. Det er veldig viktig for å kunne konsetnrere seg til studier osv. Ahus har 7-16 så der må man ha 15-16 eller noe sånt, og altså ikke 23....legg altså merke til referansområdene på deres lab når man vil sammenligne tall. Til slutt: IKKE driv med trening hvis dere har ubehandlet hypothyreose. Det er skadelig da. 1
Virreliten Skrevet 25. mars 2010 #26 Skrevet 25. mars 2010 Hvis man føler man orker å trene er det bare fint, som for alle andre. Spørs helt hvordan man opplever det selv. Det er forskjell på "vanlig sliten" og "stoffskiftesliten". Husk at medisin ikke skal tas blodprøvedagen før ETTER at blodprøven er tatt, da kan tallene bli feil. Prøv å få tatt prøvene til omtrent samme tid på dagen hver gang, siden nivåene skifter litt i løpet av dagen, og sannsynligvis er riktigst på morgenen. Og ja - eneste farbare vei hvis legen ikke kan dette skikkelig OG hører på deg er å sette seg inn i det selv, holde rede på egne tall og variasjoner, og snakke ordentlig med legen. Nytter ikke det må man bytte lege, ofte flere ganger.
Thess84 Skrevet 28. mars 2010 Forfatter #27 Skrevet 28. mars 2010 Hmm bare så et tips her.. om å ta medisinen på kvelden.. Har prøvd litt av hvert her. For tar jeg den på morgenen så blir jeg så sulten resten av dagen at jeg klarer så vidt å holde ut. Tar jeg den på kvelden får jeg ikke sove... hehe ikke lett.. En annen ting, jeg var veldig tynn når jeg startet på første kuren. Gikk opp 10 kg av dem, fikk helt panikk så jeg sluttet og gikk ned igjen. Men så snudde det plutselig og jeg begynnte å gå opp mer og mer, så jeg fikk tatt nye prøver og ble satt på medisin igjen og gikk ned til normal vekt. Men så var jeg på ferie i fjor sommer i to uker, glemte medisinen min hjemme og gikk opp 7 kg.. Så etter det har jeg vært veldig nøye med dem, og startet å trene som en gal...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå