IsaCathrine Skrevet 19. mars 2010 #21 Skrevet 19. mars 2010 Jeg kan se hygiene argumentet, men i alle de andre bakteriene vi tar med oss fra butikken så faller dette litt bort for meg. Tenk på alle som har tatt på maten du kjøper.. det er bakterier det.. De i kassa f.eks., som både tar på maten og pengene... Så lenge barna SITTER rolig og er i umiddelbar nærhet ser jeg ikke problemet. Men det har vært enkelte ganger jeg har hatt veldig lyst til å gå bort og holde fast i vogner som ser ut til å kunne tippe når som helst..
Gjest Erfa Skrevet 19. mars 2010 #22 Skrevet 19. mars 2010 Jeg blir kjempenervøs når jeg ser barna oppi vognene, spesielt de som hopper og herjer. Da jeg var liten sto jeg stille i vogna og den gikk rundt, pga ujevnheter i gulvet i butikken. Jeg var vel rundt 3 år og husker det godt enda, det sier vel litt om utfallet... Synes heller ikke det er noen vits å gjøre handlevognene skitnere enn de er, men som oftest er det de plastkurvene som er verst. Skjønner ikke at det skulle være så vanskelig å få vaske disse? Mange steder er de inngrodd av svart møkk og da har man selvfølgelig ikke noen tier heller, slik at man kan ta en vogn...
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #23 Skrevet 19. mars 2010 Tror nok det er større sjangs for at noen harker ei buse på brødet ditt mens de står å lurer på å kjøpe det eller et annet, enn at du får hundemøkk på det hvis du er påpasselig med å legge brødet med åpningen opp i handlevogna. Hundemøkka kan du gardere deg mot, busa veit du ikkeno om...
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #24 Skrevet 19. mars 2010 Tror nok det er større sjangs for at noen harker ei buse på brødet ditt mens de står å lurer på å kjøpe det eller et annet. Jeg skulle ønske jeg ikke leste dette.
Eliisa Skrevet 19. mars 2010 #25 Skrevet 19. mars 2010 Tror nok det er større sjangs for at noen harker ei buse på brødet ditt mens de står å lurer på å kjøpe det eller et annet, enn at du får hundemøkk på det hvis du er påpasselig med å legge brødet med åpningen opp i handlevogna. Hundemøkka kan du gardere deg mot, busa veit du ikkeno om... Godt poeng. Så en dame som nøs i hendene sine i går, tok opp et brød og så på det - og la det ned igjen. Nam. Bakterier er forøvrig overalt
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #26 Skrevet 19. mars 2010 Jeg vil heller ha barna oppe i vognene enn at de kan løpe rundt i butikken. Det er overraskende mange foreldre som ikke har kontroll på ungene sine.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mars 2010 #27 Skrevet 19. mars 2010 Godt poeng. Så en dame som nøs i hendene sine i går, tok opp et brød og så på det - og la det ned igjen. Nam. Bakterier er forøvrig overalt Men hva er vitsen med å tilføre enda flere bakterier? Ja, det er bakterier på alt, men du vil vel ikke sleike gulvet på et offentlig guttetoalett av den grunn (bare for å ta et tåpelig eksempel)?
NenaT Skrevet 20. mars 2010 #28 Skrevet 20. mars 2010 Syns det er ganske korttenkt å si at maten i butikken er pakket inn, og at vognen allerede er full av bakterier. Begge deler er riktige, men jo mer bakterier - jo større smittefare. Og hvem her inne vasker utsiden av all emballasje før dere legger maten på kjøkkenbenken? Det er faktisk sånn at når emballasjen blir skitten i handlevognen (og ellers på sin vei fra produksjon hjem til oss!) så tas disse bakteriene med videre og kan overføres til kjøkkenbenken, den saksa du bruker til å klippe opp posen med, hendene dine, osv. Når du da etterpå legger brødskiva eller frukt eller noe annet rett på benken der salamipakka lå, så får du altså all dritten overført, dog ikke i synlige mengder. Så la oss tenke litt lenger enn nesa, kjære venner, og prøve å begrense bakteriemengden så mye vi kan.
Jade Skrevet 20. mars 2010 #29 Skrevet 20. mars 2010 Et par bakterier fra eller til... Er nok mer bakterier på frukten og grønnsakene, og ved betalingen hvor det vekselsvis tas på penger og matvarer. Tenk alle de som går på toalettet uten å vaske seg etterpå! Tror vi får i oss uhorvelig med "fæle" bakterier uansett om ungene sitter i kurven eller ikke! Men når vi handler, så er det uansett ikke plass til noe unge oppi kurven Da er det bedre at de løper rundt litt
susanne_89 Skrevet 20. mars 2010 #30 Skrevet 20. mars 2010 Syns det er ganske korttenkt å si at maten i butikken er pakket inn, og at vognen allerede er full av bakterier. Begge deler er riktige, men jo mer bakterier - jo større smittefare. Og hvem her inne vasker utsiden av all emballasje før dere legger maten på kjøkkenbenken? Det er faktisk sånn at når emballasjen blir skitten i handlevognen (og ellers på sin vei fra produksjon hjem til oss!) så tas disse bakteriene med videre og kan overføres til kjøkkenbenken, den saksa du bruker til å klippe opp posen med, hendene dine, osv. Når du da etterpå legger brødskiva eller frukt eller noe annet rett på benken der salamipakka lå, så får du altså all dritten overført, dog ikke i synlige mengder. Så la oss tenke litt lenger enn nesa, kjære venner, og prøve å begrense bakteriemengden så mye vi kan. Eg er heilt einig med deg NenaT! Det er nok av bakteriar rundt oss. Men om det er sånn at ein må ha ungane med seg på butikken er det bedre om evt partnaren reiser på butikken utan ungane. Då slepp ein skitnare handlevogner og ein slepp ungar som spring rundt med skrik og skrål. Eg kan aldri hugse at verken eg eller søskena mine satt direkte oppi vogna når vi var små. Vi sto heller frampå kanten nede. Då slapp vi å gå, men på same tid så grisa vi ikkje til oppi vogna.
Lilith Skrevet 20. mars 2010 #31 Skrevet 20. mars 2010 Syns det er ganske korttenkt å si at maten i butikken er pakket inn, og at vognen allerede er full av bakterier. Begge deler er riktige, men jo mer bakterier - jo større smittefare. Og hvem her inne vasker utsiden av all emballasje før dere legger maten på kjøkkenbenken? Det er faktisk sånn at når emballasjen blir skitten i handlevognen (og ellers på sin vei fra produksjon hjem til oss!) så tas disse bakteriene med videre og kan overføres til kjøkkenbenken, den saksa du bruker til å klippe opp posen med, hendene dine, osv. Når du da etterpå legger brødskiva eller frukt eller noe annet rett på benken der salamipakka lå, så får du altså all dritten overført, dog ikke i synlige mengder. Så la oss tenke litt lenger enn nesa, kjære venner, og prøve å begrense bakteriemengden så mye vi kan. Korttenkt? Ja, kanskje det. Men jeg har altså aldri blitt sjuk, verken av uvasket emballasje, uvasket frukt (de gangene jeg har glemt det), ved å vaske tøy på 40 grader, eller ved å bruke offentlige toaletter uten å desinfisere både meg og toalettet før og etterpå. Ikke vet jeg om noen andre som har blitt det, heller. Så jeg er rimelig avslappet når det gjelder alle disse bakteriene vi daglig støter på og blir litt matt av alle dem som ser ut til å ville sterilisere omgivelsene sine for å beskytte seg og sine mot "sykdom". *hjertesukk*
Susan Sto Helit Skrevet 20. mars 2010 #32 Skrevet 20. mars 2010 Jeg lar faktisk ungen min stå i handlevogna om han vil. Og synes ikke det er noe galt i det. OK, så han kan ha litt skitne sko og klær, men den handlevogna er ikke ren uansett. Synes det er bedre at han står der og er snill og rolig, enn at han setter seg ned på gulvet og trasser. (Fordi når vi bruker handlevogn skal vi som regel bruke mer enn 5 minutter inne i butikken, og da går han lei.)
Elle Melle Skrevet 20. mars 2010 #33 Skrevet 20. mars 2010 Hva får du om du blander grillkull, blomsterjord, flytende kyllingfett, melk og brødsmuler og lar det ligge til evig tid? Da får du hygienenivået på et helt alminnelig kassarullebånd. Man blir ekstremt møkkete på hendene av å selge mat. Vasker du ikke matvarene dine når du kommer hjem og er litt påpasselig med utsiden av forpakningene også, da har du uansett et bakterieproblem. Med mindre man ikke faktisk har tråkket i en hundebæsj så skjønner jeg ikke hvorfor det liksom er så veldig mye mer møkkete under skoene?
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #34 Skrevet 21. mars 2010 Jeg tror nå at vogna kan bli renere etter at guttene mine (med rene klær) har sitti der og gnudd av møkka på handlevogna. Klærne dems derimot har nok sikkert blitt mer møkkete. Jeg ser ikke problemet med å ha barn i handlevogna.
Gjest Constanze Skrevet 21. mars 2010 #35 Skrevet 21. mars 2010 Det verste jeg ser er foreldre som har barn stående i handlevognene hvor barna lener seg over og er i ferd med å klatre ut av vognen. Blir helt nervøs av å se på sånt og ser for meg at ungen deiser i det harde gulvet med hodet først. Utrolig mange foreldre som ikke passer på ungene sine i handlevognene. Noe annet som irriterer meg er de som går i fra handlevognene med masse boss oppi, papirer av ymse slag osv .. Er det så vanskelig å rydde etter seg?
Gjest Sandbekken Skrevet 21. mars 2010 #36 Skrevet 21. mars 2010 Jeg kan se argumentet med hygiene. Jeg jobber selv i butikk, og synes det er respektløst ovenfor de som faktisk må vaske dritten av kurvene fordi gullungen ikke kan gå selv. Man trenger ikke grise de enda mer til! Et annet argument er jo faren for at vogna kan tippe. Det har jeg sett skje noen ganger.. Da har ungene basket rundt i vogna eller prøvd å klatre ut og opp på kassabåndet! Ja, det er de foreldre som setter ungene sine oppå kassabåndet også! Det er ihvertfall irriterende!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #37 Skrevet 21. mars 2010 Der jeg handler stå alle handlevognene ute. Det er ikke umulig at en katt eller hund tisser på vogna, fugler bæsjer, fulle folk spyr osv. Det går ikke ann å bli hysterisk for alt mulig. Hehe, ikke sant;) Har jeg aldri tenkt som noe problem...Tenk på alle de som dytter i seg noe de har kjøpt på butikken på vei hjem..., håndtaket på kurven og alt man har plukket på.....wæææææ!
Gjest rabrabara Skrevet 21. mars 2010 #38 Skrevet 21. mars 2010 Hvis dere syns det er heslig bør dere også tenke på alle de svettende, uhygieniske hendene som har knuget seg om håndtakene på vogna. Mater er jo i det minste i embalasje og ikke i direkte kontakt med vogna. Hendene våre derimot....
Gjest rabrabara Skrevet 21. mars 2010 #39 Skrevet 21. mars 2010 Syns det er ganske korttenkt å si at maten i butikken er pakket inn, og at vognen allerede er full av bakterier. Begge deler er riktige, men jo mer bakterier - jo større smittefare. Og hvem her inne vasker utsiden av all emballasje før dere legger maten på kjøkkenbenken? Det er faktisk sånn at når emballasjen blir skitten i handlevognen (og ellers på sin vei fra produksjon hjem til oss!) så tas disse bakteriene med videre og kan overføres til kjøkkenbenken, den saksa du bruker til å klippe opp posen med, hendene dine, osv. Når du da etterpå legger brødskiva eller frukt eller noe annet rett på benken der salamipakka lå, så får du altså all dritten overført, dog ikke i synlige mengder. Så la oss tenke litt lenger enn nesa, kjære venner, og prøve å begrense bakteriemengden så mye vi kan. Men bakterier på "død" overflate lever jo ikke SÅ lenge? Antar at de fleste som blir smittet av ett eller annet blir det av dråpesmitte eller i direkte kontakt med en syk person eller lignenede? Så hjelper heller al det andre oss til å bygge et sterkere immunforsvar.
Gjest Lisabeth Skrevet 21. mars 2010 #40 Skrevet 21. mars 2010 Hærregud, dere som er så redde for bakterier; Har dere ikke immunforsvar eller?? Man trenger litt bakterier O.o Er dere så redde for bakterier, så bur dere inne...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå