Gjest Mirabella Skrevet 19. mars 2010 #1 Skrevet 19. mars 2010 Jeg er så oppgitt over mannen min for tiden. Han mener jeg er urimelig, mens jeg synes han er det. Så nå vil jeg høre med dere. I sommer skulle vi etter planen ha fire uker ferie. Barnehagen til barna våre er stengt i juli, og dermed sier det seg selv at vi skal ha ferien i juli. Sånn har det vært i noen år nå. Men så kommer det plutselig frem i går at han har tatt på seg en ekstrajobb tre av fire helger i juli. Det betyr at han vil være på denne jobben fra ca 9 - 5 fredag, lørdag og søndag alle disse tre helgene. Grunnen var at han fikk tilbud om å gjøre noe han har hatt lyst til lenge. Og da takka han ja, uten å sjekke med meg først. Jeg er skikkelig sur. jeg føler at han ødelegger ferien vår med dette. Plutselig binder han oss til å være i nærheten av jobben hans mesteparten av ferien. Vi kan maks reise bort i 10 dager, før han må tilbake for å jobbe. Jeg og ungene kan selvsagt reise bort alene, eller han kan reise hjem før oss. Men jeg er skikkelig skuffa likevel. Vi har ikke spesielt dårlig råd, så det er ikke det at vi trenger pengene. Og han reiser allerede veldig mye i den vanlige jobben sin (ca 70 reisedøgn i året) Så jeg synes feriene våre skal være litt hellige. Akkurat nå har jeg mest lyst til å booke en sydentur for meg og ungene, så kan han bare få sitte hjemme og kose seg med jobben sin
Endlessly Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 Jeg skjønner dere begge to jeg. Hadde gjort det samme som mannen din om jeg gikk og hadde veldig lyst på noen arbeidsoppgaver og dette var min måte å ha mulighet til å få dem på, og jeg hadde blitt sur/oppgitt over mannen min dersom han gjorde dette. Hva med å booke sydentur for dere alle sammen, men at dere er der 14 dager og mannen reiser hjem etter 10? eller kommer ned noen dager senere.
Gjest AnneShirley Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 Forstår godt at du er skuffet og oppgitt nå. Men tror du bør tenke deg om før du bestiller tur for bare deg og barna. Det må i så fall være fordi du helst vi på tur med barna, ikke som en reaksjon nå. Så hva med å legge opp til en 10 dagers ferie for hele familie + litt ekstra for eg og barna (enten som en forlengelse av fellesturen eller som en egen tur)?
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2010 #4 Skrevet 19. mars 2010 Jeg skjønner begge to jeg også, særlig hvis han vanligvis ikke har mulighet til å jobbe med tilsvarende interessante ting - jeg kunne nok gjort noe liknende selv, men ville diskutert det med samboer først. Skjønner deg også, fordi det bryter opp ferien. Men så tenker jeg litt at det kan være mulig å få til en fin ferie likevel - selv setter jeg i hvert fall størst pris på å være i Norge om sommeren, og er vant til at vi har tilgang på hytte e.l ikke så mange timer fra der vi bor. I et slikt tilfelle kan han jo dra fram og tilbake de helgene det er snakk om, uten at det tar så mange dager av ferien. Jeg ser nå også for meg at det er mer avslappende å være på hytteferie enn i syden med barnehageunger, men folk er selvsagt forskjellige der. Kommer an på hva dere pleier å gjøre, hvilke forventinger man har til ferien. "Uansett", hvis dette faktisk går utover f eks en planlagt (?) ferie, synes jeg han bør prøve å ta det igjen i løpet av året, med en felles tur. (jeg har forøvrig vokst opp med en pappa som er mer ego, og dro på seiltur i halve ferien sin i mange år, i stedet for å være sammen med resten av familien - det gikk ikke utover oss barna der og da, men jeg ville aldri godtatt at samboern min prioriterte slik, om vi hadde barn, og jeg vet at moren min var ganske sint. Det har jo også vært med på å befeste hans rolle som den "mindre interesserte" foreldren)
ViljaH Skrevet 19. mars 2010 #5 Skrevet 19. mars 2010 Jeg skjønner at mannen din ville ta imot en mulighet han fikk, men jeg synes det er urimelig at han ikke tok det opp i familien før han takket ja. Kanskje han likevel hadde takket ja, etter å har brukt tid på å overtale deg, men det er noe med respekten for deg og familien, at dette er noe dere skal bestemme "sammen" eller ivertfall at din mening teller - selv om du ikke alltid får bestemme. Sist vi hadde en sånn konflikt, dro jeg på langtur med en venninne. Men da hadde vi ikke barn, så det blir anderledes. Jeg hadde nok hellet mot å booke tur bare for meg og barna for å "straffe" ham, men det er jo egentlig ikke det man vil - det blir ikke det samme uten pappa, og det blir mer slitsomt for mamma som må ta all barnepassen. Kanskje du kan få med deg moren din el.l, og så kan mannen din også komme når han får det til? Han burde forstå at dere vil ha ferie selv om han sier fra seg sin..
Gjest Mirabell Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 Det er nok mest det at han er borte så mye med jobben allerede, som provoserer meg. Jeg strekker meg allerede lengre enn langt for at hverdagen vår skal henge sammen, og for at han skal kunne ha den jobben han har. Det betyr at jeg prioriterer ned mine ting stadig vekk. Både fritidsaktiviteter, sosiale ting, trening, og faktisk jobben min. Når han da prioritere sine ting i ferien også så blir jeg sur. Jeg synes vi fortjener å bli prioritert også av og til. Det må sies at han faktisk spurte meg om hva jeg syntes om det da han ble spurt, og jeg sa som sant var at jeg syntes han burde prioritere oss i ferien, ettersom han er såpass mye borte allerede. Men det brydde han seg ikke om gitt :-( Det må også sies at det ikke er slik at han ikke får holde på med egne ting innimellom. Han er på to eller tre gutteturer hvert år.
Gjest imli Skrevet 19. mars 2010 #7 Skrevet 19. mars 2010 Eg syns ikkje dette var noko å bli sur for i det heile tatt eg, men. 10 dagar i strekk med ferie er vel mykje? Eller er det slik at "alle" drar på sydenferie i to veker kvar sumar? Me skal ikkje på utenlandsferie i det heile tatt, og slett ikkje på ferie i verken 10 eller 14 dagar i strekk. Er det så ille å måtte vere heime i litt av ferien?
Gjest oosh Skrevet 20. mars 2010 #8 Skrevet 20. mars 2010 Eg syns ikkje dette var noko å bli sur for i det heile tatt eg, men. 10 dagar i strekk med ferie er vel mykje? Eller er det slik at "alle" drar på sydenferie i to veker kvar sumar? Me skal ikkje på utenlandsferie i det heile tatt, og slett ikkje på ferie i verken 10 eller 14 dagar i strekk. Er det så ille å måtte vere heime i litt av ferien? Har ikke noe med det å gjøre, vel? Det handler om at det faktisk ikke er en selvfølge at en mamma skal ha hovedansvaret for ungene bestanding, og at en pappa skal kunne gjøre alt det han selv vil. Jeg orker ikke å ha aleneansvar for unger, og forventer at min mann ser det som en like stor selvfølge at han også har ansvaret. Man jenker seg etter hverandre så godt man kan, men hadde jeg blitt overkjørt på en sånn måte som TS, så hadde jeg blitt fly forbanna jeg også.
tingeling Skrevet 20. mars 2010 #9 Skrevet 20. mars 2010 Det er nok mest det at han er borte så mye med jobben allerede, som provoserer meg. Jeg strekker meg allerede lengre enn langt for at hverdagen vår skal henge sammen, og for at han skal kunne ha den jobben han har. Det betyr at jeg prioriterer ned mine ting stadig vekk. Både fritidsaktiviteter, sosiale ting, trening, og faktisk jobben min. Når han da prioritere sine ting i ferien også så blir jeg sur. Jeg synes vi fortjener å bli prioritert også av og til. Det må sies at han faktisk spurte meg om hva jeg syntes om det da han ble spurt, og jeg sa som sant var at jeg syntes han burde prioritere oss i ferien, ettersom han er såpass mye borte allerede. Men det brydde han seg ikke om gitt :-( Det må også sies at det ikke er slik at han ikke får holde på med egne ting innimellom. Han er på to eller tre gutteturer hvert år. Jeg hadde blitt fly forbannet. Og jeg hadde vært forbannet lenge. Man gjør ikke egne prioriteringer som går ut over resten av familien, på den måten hvis ikke ektefellen er enig. Når han fra før reiser mye i jobben og familien ikke har noe akutt behov for pengene, så er dette ren egoisme fra mannens side. Her i huset spør man den andre først hvis det er ting man ønsker å gjøre som påvirker den andre på noen måte.
fink Skrevet 21. mars 2010 #10 Skrevet 21. mars 2010 Skulle ønske jeg hadde 10 dager ferie i strekk...
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mars 2010 #11 Skrevet 21. mars 2010 Eg syns ikkje dette var noko å bli sur for i det heile tatt eg, men. 10 dagar i strekk med ferie er vel mykje? Eller er det slik at "alle" drar på sydenferie i to veker kvar sumar? Me skal ikkje på utenlandsferie i det heile tatt, og slett ikkje på ferie i verken 10 eller 14 dagar i strekk. Er det så ille å måtte vere heime i litt av ferien? Litt bitter for at du ikke har så god råd?
Gjest SmallTalk Skrevet 21. mars 2010 #12 Skrevet 21. mars 2010 Eg syns ikkje dette var noko å bli sur for i det heile tatt eg, men. 10 dagar i strekk med ferie er vel mykje? Eller er det slik at "alle" drar på sydenferie i to veker kvar sumar? Me skal ikkje på utenlandsferie i det heile tatt, og slett ikkje på ferie i verken 10 eller 14 dagar i strekk. Er det så ille å måtte vere heime i litt av ferien? Alsolutt ikke. Heller lite. Og nei, det er ikke slik at alle drar avgårde til syden i to uker hver sommer, men de fleste drar på ferie et eller annet sted i mer enn 10 dager i løpet av en sommer. Og ja, det er så ille å være hjemme i en del av ferien dersom dette er noe man absolutt ikke har lyst til. Men du skjønner vel kanskje ikke sånn, du? Og Imli: Hadde ikke du blitt sur dersom mannen din hadde tatt seg en ekstra sommerjobb fordi han hadde lyst til det, uten å konferere med deg først? Og dette førte til at dere hadde fått kortere ferie sammen og du plutselig måtte endre planene dine? Hadde dette bare vært helt greit, selv om du kanskje måtte kaste alle de ferieplanene du hadde lagt på båten og helle være hjemme? Eventuelt måtte finne deg i en kortere ferie med hele familien?Selv om dette er noe du absolutt ikke hadde lyst til. Nå har ikke du en mann som reiser meg jobben, så det er en problematikk du ikke skjønner, men hadde du i tillegg måttet legge opp dagligplanene etter dette, så tror jeg faktisk ikke du hadde finni deg i at du fikk en herpet ferie i tillegg. Slik jeg tolker det, så er det ikke de 10 dagene som er problemet her. Det er det at han ikke har giddi å spørre hvordan hun stiller seg til saken. Og at han tar det for gitt at hun synes det er greit å måtte korte ned ferien med 4 dager og å få en del av planene ødelagt. TS: Stikk til syden med god samvittighet. Er du riktig sleip, så lar du han sitte igjen alene med barna imens du koser deg i syden. Så får han igjen litt for at han er en dust, og kanskje han lærer litt av det i tillegg.
Gjest SmallTalk Skrevet 21. mars 2010 #13 Skrevet 21. mars 2010 Litt bitter for at du ikke har så god råd? Skulle nesten tro det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mars 2010 #14 Skrevet 22. mars 2010 (...) Slik jeg tolker det, så er det ikke de 10 dagene som er problemet her. Det er det at han ikke har giddi å spørre hvordan hun stiller seg til saken. Og at han tar det for gitt at hun synes det er greit å måtte korte ned ferien med 4 dager og å få en del av planene ødelagt. TS ble tatt med i råd, men meningene hennes ble ikke fulgt. Står det en plass i tråden. Om dette betyr at karen får seg noen arbeidsoppgaver som han har hatt lyst på lenge så skjønner jeg hvorfor han gjør dette. Og det må da være lov å argumentere for begge sider uten at man skal bli sur og komme med usakligheter. Eller mener du at det er umulig å synest det er greit å ofre litt av ferien for karrieren? Jeg hadde nok synest dette var greit, men det er fordi jeg vet at han hadde stilt opp for meg når det gikk andre veien.
Shade Skrevet 22. mars 2010 #15 Skrevet 22. mars 2010 (endret) Jeg hadde nok synest dette var greit, men det er fordi jeg vet at han hadde stilt opp for meg når det gikk andre veien. Men det er jo det mannen til ts ikke gjør. Jeg hadde blitt ganske sur jeg og hvis det hele tiden var jeg som måtte tilpasse meg for å få hverdagen til å gå rundt. I et forhold skal begge parter ta hensyn til hverandre, hvis ikke kommer det før eller siden til å bli ødelagt. Jeg støtter forslaget om å reise bort alene en uke eller to og overlate ansvaret for barna til mannen. Han kan ha godt av å måtte ta seg av all organiseringen en familie kreves på egenhånd. Og siden han har et par gutteturer i året selv skulle det bare mangle at du ikke skulle få komme deg på tur av og til og Men selvfølgelig, det at det alltid er du som må jenke deg er noe dere burde snakke ordentlig om. Du er nesten nødt til å forklare på en måte som du er sikker på at trenger gjennom at det ikke kan være sånn. Sett litt krav, si at du vil ha tid til dine egne ting hverdagen og at han må tilpasse seg og jobben sin i den grad det er mulig. Endret 22. mars 2010 av Shade
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2010 #16 Skrevet 22. mars 2010 Å takke ja til sånt, arrangere greier som påvirker familien uten å snakke om det, vitner om umodenhet, arroganse og en veldig dårlig kommunikasjon. Jeg tror ikke denne ferien er det eneste dette handler om, eller førsta gang mannen har gjort noe uten å sjekke med hun hjemme som alltid tar støyten. Dette er slett ikke uvanlig, men like kjipt for det. Hadde min mann dratt et sånt stunt hadde jeg også blitt sur. MEN han hadde ikke gjort det, for vår felles oppfatning av hva man gjør og ikke gjør, hva man spør om og hav man sjekker om er greit, er på samme sted. Og ja, hos oss er feriene helige, selv om vi ikke har så mange reisedøgn noen av oss. Og hadde han fått en unik mulighet så hadde han sjekket med meg, men jeg hadde selvsagt sagt ja. Om det nå var så inmari spesiell sjanse. Jeg spør og han spør og vi får "alltid lov" om man kan si det i et gjensidig og likestilt forhold. TS, ta med deg barna og dra - etter du har tatt en skikkelig samtale med mannen din. Litt sånn "greit for nå, men heretter er det slik og så som gjelder..."
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mars 2010 #17 Skrevet 22. mars 2010 Eg syns ikkje dette var noko å bli sur for i det heile tatt eg, men. 10 dagar i strekk med ferie er vel mykje? Eller er det slik at "alle" drar på sydenferie i to veker kvar sumar? Me skal ikkje på utenlandsferie i det heile tatt, og slett ikkje på ferie i verken 10 eller 14 dagar i strekk. Er det så ille å måtte vere heime i litt av ferien? Så dersom BÅDE mamma og pappa plutselig takket ja til å jobbe i ferien, ville ikke det være et problem heller? Hvor skulle barna gjøre av seg da?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2010 #18 Skrevet 22. mars 2010 Eg syns ikkje dette var noko å bli sur for i det heile tatt eg, men. 10 dagar i strekk med ferie er vel mykje? Eller er det slik at "alle" drar på sydenferie i to veker kvar sumar? Me skal ikkje på utenlandsferie i det heile tatt, og slett ikkje på ferie i verken 10 eller 14 dagar i strekk. Er det så ille å måtte vere heime i litt av ferien? 10 dager på ferie er ikke så mye hvis man f.eks skal krysse hele landet vårt med bil. Da må man regne 3 - 4 dager med kjøre en vei.
Gjest mirabella Skrevet 22. mars 2010 #19 Skrevet 22. mars 2010 Takk for støtte. Problemet er som flere skrev, at jeg allerede strekker meg langt for jobben hans. Denne ekstrajobben er ikke en del av jobben hans, men noe helt utenom. Det største problemet er at han bare tenker på seg, uten å ta hensyn til oss andre i familien. Vi skal faktisk ikke på noen sydentur, og pleier heller ikke å reise til syden eller ha andre dyre ferier. Vi skal besøke besteforeldre på andre siden av landet, og vi skal på hytta, der vi har et oppussingsprosjekt, som medførte at vi etter planen skulle være der i tre uker i strekk. I tillegg hadde ikke helt bestemt oss enda om vi skulle være en av disse ukene på en hytte på Sørlandet sammen med noen andre venner. jeg er sinna fremdeles. Han lusker rundt og tør ikke si så mye om dette temaet. Stynes visst det er best så lenge det ikke nevnes....
Gjest imli Skrevet 22. mars 2010 #20 Skrevet 22. mars 2010 Ja, så blei det hakking på meg som vanleg, i slike trådar. Trur eg seier takk for meg her inne...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå