Skravla Skrevet 24. september 2018 #19741 Skrevet 24. september 2018 Livsskjold var et fint uttrykk. Første begravelsen jeg var i var broren til en venninne - jeg var 16, Men min første begravelse for et livsskjold var pappa og det er 7 år siden. Den gang mine besteforeldre gikk bort så var det ekstremt uvanlig å ta med små barn i begravelse. Jeg var 9 da siste i besteforeldregenerasjonen døde.
Roadrunner Skrevet 24. september 2018 #19742 Skrevet 24. september 2018 (endret) 9 minutter siden, Daria skrev: Livsskjold kalte en foreleser det en gang - de slektsleddene som er eldre og sånn sett står mellom deg og døden. Egentlig et ganske fint uttrykk. Jeg var 21 første gang jeg var i begravelse, så sterkt har livsskjoldet mitt vært... Fint ord - livsskjold. Mitt har også vært sterkt, var første gang i begravelse som 23-åring... Men de ti neste årene mistet jeg både tante, onkel, farmor, mormor og morfar.. Endret 24. september 2018 av Roadrunner
Daria Skrevet 24. september 2018 Forfatter #19743 Skrevet 24. september 2018 (endret) Det var mye på relativt kort tid. Nå har jeg mistet både morfar og mormor med ganske nøyaktig et år mellomrom, så det kan godt være en stund til neste gang... Endret 24. september 2018 av Daria
Daria Skrevet 24. september 2018 Forfatter #19744 Skrevet 24. september 2018 Det positive med begravelser- hvertfall det slaget som dagens var, med det Anne Karin Elstad så vakkert kaller et sælebotslik (i motsetning til et saknadslik, hvor avdøde ble revet bort brått og tidlig) - er jo at det blir et familietreff av det, det skjer ikke så ofte nå som søskenbarnsgenerasjonen er voksen. Både en ny baby og en ny forlovede ble vist fram, og det ble diskutert om ikke kusinene trenger et te-treff en gang - det var jo bare jeg som har testet byens nyeste tesalong... Dessuten fikk jeg hilst på et par eks-onkler, alle tidligere svigersønner stilte både til seremoni og minnestund.
Daria Skrevet 24. september 2018 Forfatter #19745 Skrevet 24. september 2018 (endret) Helene Uri er ikke alene om å være en sur, gammel kjerring - jeg irrrterer meg også over servitører som med største selvfølge snakker engelsk til meg. Ikke fordi jeg ikke kan snakke engelsk, men fordi vi befinner oss i Norge og jeg tar for gitt at jeg skal kunne kommunisere på norsk her - med mindre jeg faktisk blir opplyst om det motsatte. Jeg hadde en relatert teaterdiskusjon i dag - om Det Norske Teatrets Peer Gynt-oppsetning, hvor det i en av scenene snakkes engelsk. En som hadde sett den forleden sa at det hadde vært mange eldre i salen, og sukket da de på scenen slo over til engelsk hadde vært stort og kollektivt. Ikke nødvendigvis primræt fordi man ikke forstår engelsk i utgangspunktet, men det krever mer konsentrasjon å få med seg, særlig når det kommer plutselig og uventet midt i et teaterstykke - det er fort gjort å falle av. Endret 24. september 2018 av Daria
Jerle Skrevet 25. september 2018 #19746 Skrevet 25. september 2018 22 timer siden, Daria skrev: I dag ble mormor bisatt. Nå har jeg ingen besteforeldre i live lenger - en generasjon og et slektsledd er borte. Men jeg fikk beholde tre av dem helt opp i voksen alder, og alle tre (alle fire, forsåvidt) var, til tross for varierende skrøpelighet den siste tiden, klare til det siste - jeg har vært heldig på så mange måte på det området. Mormors eldste venninne holdt tale under minnestunden, det er jo ganske fantastisk å bli 87 og ha venninner du har kjent så lenge at de står i begravelsen din og mimrer om deres første skoledag... Så trist! Men også så koselig å ha ei veninne som har vært der hele livet når man når den alderen. 21 timer siden, Daria skrev: Livsskjold kalte en foreleser det en gang - de slektsleddene som er eldre og sånn sett står mellom deg og døden. Egentlig et ganske fint uttrykk. Jeg var 21 første gang jeg var i begravelse, så sterkt har livsskjoldet mitt vært... Det var en fint uttrykk. Jeg mistet besteforeldre på ene siden tidlig, uten å tenke mye over det. Tankene kom først når jeg mistet mormor og morfar på ett år når jeg var ca 26 år, at nå var det mine foreldre var de eldste.
Daria Skrevet 25. september 2018 Forfatter #19747 Skrevet 25. september 2018 På 22.9.2018 den 14.23, Daria skrev: Kom over en ny limited edition-variant av Daim på Kiwi i dag - lakris. Det høres jo litt perverst ut, men jeg må jo prøve... Dessuten er det kommet en Troika-variant med appelsingele - den kan anbefales Daim med et hint av lakrissmak. Det er jo ikke vondt, men nokså unødvendig - det tilfører ikke sjokoladen noe som helst.
Daria Skrevet 25. september 2018 Forfatter #19748 Skrevet 25. september 2018 1 time siden, Jerle skrev: Så trist! Men også så koselig å ha ei veninne som har vært der hele livet når man når den alderen. Det er jo nesten så man blir litt misunnelig - jeg har ingen venninner jeg har hatt så lenge. Hun hadde også en syklubb som holdt sammen fra gymnaset - de var seks, nå er det bare to igjen...
Daria Skrevet 25. september 2018 Forfatter #19749 Skrevet 25. september 2018 (endret) I dagens episode av Daria og Skravla tester fancy spisesteder: Chez Colin, eller det store nesten-stedet. Maten var god, men for salt. Lokalet var fint, men for fullt og med grusomt støynivå - det var vanskelig å føre en normal samtale over et tomannsbord. Godt utvalg av alkoholfri drikke, men helt vanvittige priser - 110 kr for et glass juice hører ingen steder hjemme. Vi fikk underholdning underveis, da - det gikk tydeligvis en brannalarm i et nabobygg, så det rant på med brannbiler og brannmenn i ymse varianter. 🚒 Endret 25. september 2018 av Daria
Skravla Skrevet 25. september 2018 #19750 Skrevet 25. september 2018 Sendte melding til søsteren min....hun trenger ikke dra gourmet-klubben sin dit. Og 110-sentralen har ikke informert på twitter. Det er jo dårlig.
Roadrunner Skrevet 25. september 2018 #19751 Skrevet 25. september 2018 Hundreogtikroner for et glass juice? Var det trøffeljuice med gullflak? Oh my...
Daria Skrevet 25. september 2018 Forfatter #19752 Skrevet 25. september 2018 6 minutter siden, Skravla skrev: Og 110-sentralen har ikke informert på twitter. Det er jo dårlig. Har søkt både her og der og ikke funnet noe.Hva med å ta litt hensyn til oss nysgjerrige? 3 minutter siden, Roadrunner skrev: Hundreogtikroner for et glass juice? Var det trøffeljuice med gullflak? Oh my... Liereple med blåbær. På polet er 110 kr litersprisen, her fikk du 25 cl for samme pris...
Skravla Skrevet 25. september 2018 #19753 Skrevet 25. september 2018 De har en vin på vinlisten til vel 79000 kr flasken...... Trukke det nei....
Daria Skrevet 25. september 2018 Forfatter #19754 Skrevet 25. september 2018 Nå drikker jeg jo ikke vin, men jeg har vanskelig for å se for meg at jeg skulle bruke 79 000 på noe som helst spiselig eller drikkelig...
Jerle Skrevet 26. september 2018 #19755 Skrevet 26. september 2018 12 timer siden, Skravla skrev: De har en vin på vinlisten til vel 79000 kr flasken...... Trukke det nei.... Trodde jappetiden var over jeg. Det er jo helt sykt!
Rosalie Skrevet 26. september 2018 #19756 Skrevet 26. september 2018 Teste ut spisested på landet flr arrangement på lørdag? Jeg bor på gjesterom enda lenger på landet, så vi møtes uansett utenfor byen. 😉
Daria Skrevet 26. september 2018 Forfatter #19757 Skrevet 26. september 2018 Det aller beste med historien om det første homofile ekteskapet i dronning Elizabeths ikke-fullt-så-nære familie er jo at det var hans eks-kone som fulgte ham opp midtgangen Værsågod neste!
Daria Skrevet 26. september 2018 Forfatter #19758 Skrevet 26. september 2018 Sjokk for det nederlandske forsvaret: Det kan bli kaldt i Norge senhøstes - hvem hadde trodd... Så nå må soldatene ut og kjøpe seg varme klær selv...
Daria Skrevet 26. september 2018 Forfatter #19759 Skrevet 26. september 2018 Dagens kulturkjerring-aktivitet: Foredrag og omvisning i Nasjonalgalleriets Harald Sohlberg-utstilling, som ikke åpner offisielt før på lørdag.
Daria Skrevet 27. september 2018 Forfatter #19760 Skrevet 27. september 2018 Overhørt i matbutikken: Tenåring 1: Schøtten kroner for en iskaffe! Tenåring 2: Schøtten eller søtten...? Tenåirng 1: Søtten... Ingen av dem fikk kjøpe snus, fordi førstemann hadde utgått og dermed ugyldig legitimasjon, og da fikk ikke de han var sammen med kjøpe heller. Kudos til hun i kassa som holdt stand med et smil, og de tok det tross alt ganske pent... Jeg har vært på usedvanlig tidlig utflukt i dag - det er begrenset hvor lenge man har lyst til å drøye det når blodprøver skal avlegges fastende... Satser på at jeg har avlevert nok kroppsvæsker for en stund nå, men det er jo greit å vite at alt ser bra ut (*bank i bordet*) og at det fortsatt "bare" er krystallene som er problemet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå