Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nesten 15-åringen ønsker seg "klær" uten å spesifisere nærmere. Jeg har en anelse om at det egentlig ikke betyr at hun ikke bryr seg om hva hun har på seg... :fnise: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (6 timer siden):

21.11: Ti lest, ingen kjøpt.

Ragnar Rommetveits Språk, individuell psyke, og kulturelt kollektiv er en samling artikler om psykolingvistikk - psykologi og språk ispedd litt sosiologi og litteratur, skrevet på vakker og konservativt nynorsk. Artiklene er skrevet over mange år og overlapper noe, ikke bare i emne, men også i eksempler og sitater - hvilket er en fordel, det øker sannsynligheten for å både forstå og huske. (En av gjengangerne er språk- og litteraturforskeren Mikhail Bakhtin, som jeg var litt borti under studiene, men aldri egentlig leste - kanskje jeg endelig skal bli inspirert til å blåse støvet av pensumboka jeg kjøpte og knapt åpnet...). En del går fullstendig over hodet på meg, en del er relativt forståelig og logisk, men det virkelig spennende er den delen jeg ikke forstår godt nok til å kunne forklare eller gjenfortelle, men likevel instinktivt skjønner nok av til at det likevel er fascinerende. Mye av det handler om kommunikasjon og samtale mellom mennesker og er sånn sett velkjent selv om den akademiske tilnærmingen (og vokabularet) er nytt.

21.11: 11 lest, ingen kjøpt.

Lessons er Ian McEwas lengste og på mange måter en av hans mer konvensjonelle bøker. Den følger Roland fra etterkrigsoppvekst som militærbarn i Libya og kostskoleelev i England og helt til pensjonisttilværelsen i koronapregede omgivelser. Den har lite av de alternative virkelighetene, speiltriksene og tunge moralske dilemmaene som preger mye av McEwans forfatterskap - men den tar to velbrukte problemstillinger og snur på dem ved å endre den vanlige kjønnsfordelingen. Tenåringen som forføres og utsettes for overgrep av sin lærer er en gutt og hans pianolærerinne, mens den aspirerende forfatteren som forlater ektefelle og spebarn for å ofre alt for kunsten er en kvinne - hvilken betydning har det i vår påstått likestilte verden? Ved siden av Rolands egen tilværelse går historien sin gang med store og små hendelser - politiske, teknologiske, kunstneriske. Å fylle en bok med tidsmarkører er en balansegang, og jeg synes det blir litt i overkant innimellom. Men i motsetning til mange av krtikerne liker jeg denne bedre enn hans forrige - jeg er mer for episke fortellinger enn sci-fi-preget satire...

Skrevet

Blir uvel av hele fotball-vm jeg. :huff:

Skrevet

Men det målet Messi akkurat fikk annullert var jo lekkert...

Jeg kom til disken på Espresso House og ba om en Earl Grey - det kunne jeg dessverre ikke få, de hadde service på maskinen og kunne ikke servere annen varm drikke enn svart kaffe den neste halvannen timen. Jeg skjønner at fancy kaffe krever avansert maskin, men det er jo litt pussig at de ikke har en vannkoker og kan servere te (vi snakker tross alt tepose i kopp) i sånne situasjoner. Det ble plan B - Baker Hansen rundt hjørnet...

Skrevet

Argentina fikk to mål annullert før pause - og så snur Saudi-Arabia kampen på fem minutter tidlig i omgang! Og den andremålet! :hakeslepp: Plutselig var VM litt gøy likevel... :ball: 

Skrevet

De kan ikke servere te fordi maskinen hadde service i 90 minutter? Vi snakker TE? Som i vann + tepose/teklype/frittflytende blader/whatnot? :klo:

(og der var klø blitt klo igjen... :skuldre: mens vetikke fremdeles er skuldre)

Skrevet

Vi snakker tepose + kokende vann, ja. De har egen trakter til vanlig svart kaffe, men vannkoker var tydeligvis ukjent... 

Skrevet

Jon Børrestad hos Tv2 sier at VMs første sjokk er et fakta, og det koster meg stor selvkontroll å ikke sende ham en tweet om bøying. Et faktum - flere fakta...

Skrevet

Tunisias keeper heter Dahmen. Jeg stusset noen ganger på at kommentatoren flere ganger snakket om "damen" før jeg skjønte sammenhengen... :fnise: 

Skrevet

Jeg har lært et nytt ord (selv om jeg ikke helt vet hva det betyr eller hvordan jeg skal bruke det) - phubbing. Det funker også som verb, men da jeg så overskriften om at han phubber kona hadde jeg ingen anelse om hvorvidt hun skulle ta det som en kompliment eller ikke (men jeg tror ikke det var positivt). Jeg hang meg mer opp i dette:

–  Mobiltelefonen legges gjerne godt synlig i terapirommet.

Er det et sted jeg er virkelig nøye på å skru av alt av lyd og varsler og pakke telefonen langt bort, så er det hos psykologen. Men jeg ser det hos fysio også, senest i dag, hvor mange som må ha telefonen ved siden av seg i treningssalen, selv når de trener 1 til 1 med en fysioterapeut. Jeg skjønner ikke helt dette behovet for å kunne sjekke alt umiddelbart og i praksis si til dette mennesket som har betalt for å hjelpe deg i et avgrenset tidsrom at det som skjer på mobilen min er potensielt viktigere enn det vi driver med.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg syntes jeg hadde lagt en god og enkel middagsplan for å bli kvitt rester - tomatsuppe med biter av chorizopølse fra i går, servert med tortillachips fra helgen. Toro med et hint av Spania. Det var bare et lite problem - samlingen posesupper i skuffen inkluderte ingen tomatvarianter (nei, selvfølgelig tenkte jeg ikke på å faktisk sjekke på forhånd...). Dagens middag ble dermed gratinert chorizo-nachos... :fnise: Servert med salat (jeg holder fortsatt på mine gode rehab-vaner), rømme og Morgenbladets artikkel om MeToo fra et psykoanalytisk perspektiv. Fulgt av brevskriving - den inspirasjonen har vært fraværende en stund og bunken med ubesvarte brev har blitt litt mindre.

Nå: Frankrike-Australia og jule-rooibos 🍵, mens jeg funderer på morgendagens antrekk. Det skal bli grått og sludd og kaldt, det kan være dagen for å innvie den gressgrønne strikkejakken jeg kjøpte på Gudrun Sjödén-salget i sommer og se om den passer like godt til blomstereng-skjørtet som jeg ser for meg. En så grå dag trenger litt farger...

Skrevet

Gløgg-teen har kommet :hoppe: Jeg har bestilt den, spice blend (siden jeg er tom) og en uprøvd variant (fordi) og venter i spenning på hvor mye den vil legge på seg i toll og avgifter på sin vei fra Sverige. jeg husker ikke hvor mye det ble sist, men den var vel ikke så langt unna å bli dobbelt så dyr...

Skrevet

Den posesuppeerfaringen har jeg også, irriterende, men finner alltid en løsning. 

Skrevet

Jeg har Bunnpris noen etasjer unna, så det meste kan løses greit hvis man gidder :ler: 

Skrevet

Veldig beleilig. 😄 Var lutt for sent ute til å få levering i morgen, så det blir vel posesuppe til middag i morgen her. Men, julekalender blir med på neste levering, takk til tips fra deg.

Gløgg-te hørtes spennende ut.

Skrevet

Bunnpris har reddet både bakeprosjekter og klesfargingsplaner - det blikket jeg fikk fra han foran meg i køen en søndags formiddag da jeg skulle ha salt og gummihansker var minneverdig :fnise: 

Gløggte 🍵

Skrevet

😂 Minner meg om da jeg var innom Kiwi kl 22.55, rett før stenging, og kjøpte peanutsmør en fredag kveld. De kunne ikke lukte at jeg laget saus til kyllingspyd som jeg skulle ha med dagen etter.

Teen ser fristende ut. Går det greit å få den sendt fra Sverige?

Skrevet

Du risikerer som nevnt at den legger på seg litt avgifter og annen moro, men bortsett fra det gikk det veldig greit sist jeg prøvde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...